Specifiek over seks: hoewel ikzelf (bijna) altijd wel te overhalen ben, heb ik toch alle begrip voor de argumenten "moe", "stress", "kop staat er niet naar", etc. En dus ook alle begrip voor een (veel) lagere frequentie tijdens deze fase waarin de kinderen veel aandacht vragen. Maar kom je op een bepaald moment niet aan een punt waarvan je denkt als vrouw (of minder veralgemenend als persoon-die-meestal-weigert): "Bon, ik heb mijn partner nu al weken (maanden?) moeten teleurstellen, ik weet hoe belangrijk hij/zij dat vindt, als ik x inspanning lever, dan heeft mijn partner 10*x plezier terug, dus ga ik ondanks mijn vermoeidheid toch eens een inspanning leveren!". Of is dat nu bullshit wat ik hier vertel?
Meestal ben je dan toch al op een punt gekomen dat hij/zij er nog maar naar moet kijken om tot een hoogtepunt te komen, bij manier van spreken.

Dus veel moeite kan het niet kosten.
Oooh ik heb hier recent over gelezen! Ladies, correct me if I'm wrong.
Belangrijk om te onthouden is dat man en vrouw sterk kunnen verschillen op dat vlak.
Mannen zijn gemiddeld gemakkelijker opgewonden (kan willekeurig tijdens de dag zijn of omdat uw vrouw er goed uit ziet, een sexy foto in een advertentie gezien, ... vanalles) en voor mannen is opgewonden zijn vaak (niet altijd) gelinkt aan een lichamelijk fenomeen, namelijk een erectie.
Mannen hebben (gemiddeld) ook minder sterke "remmen" op hun opwinding (remmen kunnen zijn: stress, slaaptekort, teveel andere dingen om aan te denken, laag zelfbeeld, onzekerheid ,...) en een snellere accelaratie in hun opwinding (sneller "in de mood" voor seks).
Vrouwen hebben (gemiddeld) sterkere remmen op hun opwinding en een tragere acceleratie. Ze hebben ook een mindere link tussen hun lichaam en gedachten op dat vlak ('nat' of stijve tepels is niet per definitie gelijk aan opgewonden).
Dit alles kan er voor zorgen dat seks op dat moment gewoon echt niet als iets aangenaam klinkt voor hen, en als je al moe, gestressed, onzeker bent wil je niet NOG iets onaangenaam doen. Voor de duidelijkheid, dat betekent niet dat het aan JOU ligt.
Om je seks leven op dat vlak beter te maken is het zaak van voor jouw vrouw ( en eventueel ook voor jezelf uiteraard) jullie 'remmen' en 'accelerators' op vlak van opwinding/seks te benoemen/vinden. Dan kan je zien hoe je die remmen minder sterk kunt maken of zelfs kunt weg nemen en hoe je jullie accelerators gemakkelijker kunt vinden en 'induwen'.
Disclaimer: ik spreek hier over 'gemiddelde' vrouw en man. Jullie kunnen zelf uiteraard van dit gemiddelde verschillen. Of misschien gaat dit gewoon helemaal niet op voor jullie, altijd mogelij.
Het is uiteraard een proces, dus niet zo simpel als gewoon hopen dat de ene of de andere persoon even "in levert", maar op lange termijn hopelijk beter.
Source: Come as You Are - Emily Nagoski.
Sorry voor de off topic maar ik heb zelf heel veel gehad aan dit boek.