Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Een week hem afzetten zou ik heel graag willen voor onze huwelijksreis, maar dan mag ik alleen gaan vrees ik :unsure:
Ja, hier hebben we daar ook maar voor gepast.

Het is wat je jezelf en de kindjes gewoon maakt natuurlijk. Hier hebben we ze altijd maar voor 1 nacht eens weggedaan (2 nachten na elkaar zal al een serieuze uitzondering zijn geweest, enkel eens met een trouwfeest van beste vrienden denk ik)

Corona heeft er dan ook geen goed aan gedaan, waardoor het 'gaan slapen bij grootouders' een lange tijd helemaal stil lag.

De gewoonte van ergens te gaan slapen is dan ook wat weg, waardoor ze nu niet altijd even enthousiast meer zijn. Het is ook niet dat het een maandelijkse gewoonte is/was.

Ze zijn hier al iets ouder (5 en 8), maar het zijn wel actieve jongens. Het vraagt een andere aanpak dan een peuter van 1-2 jaar, maar ik kan me inbeelden dat het voor grootouders ook nog best vermoeiend is.

Dus een volledige week achterlaten, dat zit er niet in. Wij en de grootouders zouden het er lastig mee hebben, maar vooral de kindjes zelf ook, denk ik (op dit moment). Al spelen we wel met het idee om volgend jaar eens een lang weekend alleen weg te gaan (vrijdag tot maandag)

De meter van onze dochter heeft een reisbureau, en daar kwam vorige week een koppel aan met een kindje van 14 dagen oud. Ze wouden op reis gaan naar Nieuw-Zeeland. Voor 5 weken. Nu in Oktober...
Met als uitleg "ge moet toch iets aan uw ouderschapsverlof hebben he". Goed zot...
Dat snap ik inderdaad ook niet. Als ze wat slimmer waren hadden ze er een wereldreis van een jaar van gemaakt. :unsure:

Dat snap ik inderdaad ook niet. Als ze wat slimmer waren hadden ze er een wereldreis van een jaar van gemaakt. :unsure:
Dat is nu toch een dure reis, dat geld had je het jaar voordien waarschijnlijk toch ook al wel?
Maar blijkbaar waren ze niet echt voorbereid. Ze wisten bvb niet dat vaccinatie verplicht was, maar "dat gingen ze dan nog wel regelen". Toen ze vroegen waar dat kind ging slapen (ze gaan dus met zo'n kleine RV rondtrekken), was het antwoord "in de draagdoek"...

Ze heeft het uiteindelijk op te geven met te waarschuwen dat dat misschien niet het beste plan was, en gewoon alles geboekt :p

Dat is nu toch een dure reis, dat geld had je het jaar voordien waarschijnlijk toch ook al wel?
Maar blijkbaar waren ze niet echt voorbereid. Ze wisten bvb niet dat vaccinatie verplicht was, maar "dat gingen ze dan nog wel regelen". Toen ze vroegen waar dat kind ging slapen (ze gaan dus met zo'n kleine RV rondtrekken), was het antwoord "in de draagdoek"...

Ze heeft het uiteindelijk op te geven met te waarschuwen dat dat misschien niet het beste plan was, en gewoon alles geboekt :p
Ah, het was niet de bedoeling om het kind bij de grootouders achter te laten? Dan is mijn mop mislukt. :)

Over het bezig zijn met kinderen: ik vind het normaal dat grootouders dat meer doen. Als mijn schoonouders weten dat de kinderen 5 dagen komen zorgen ze dat het huishouden volledig gedaan is, en zijn ze elke seconde met de kinderen bezig. Na die 5 dagen hebben ze toch weer de tijd om het huishouden bij te werken. Als ouder heb je die luxe niet. Zolang je ook maar af en toe met de kinderen bezig bent en niet de ganse dag (en dan bedoel ik elke dag, niet af en toe) als een patattenzak in de zetel hangt is er ook niet veel aan de hand vind ik.

Bon, dilemma hier thuis.
Kleine wordt er 4 binnen paar weken.

Begin dit jaar dachten we, geven een tablet... Vraagt er nooit achter tenzij hij bij zijn nicht en oma is, Wss omdat nicht een heeft.
Nicht is jaar ouder maar heeft die al 2jaar zeker.

Ik ben wat terughoudend, maar weet ook niet vanaf wnr een tablet ok is.
Andere tips voor kadoo? It's a boy..

Bon, dilemma hier thuis.

Begin dit jaar dachten we, geven een tablet... Vraagt er nooit achter tenzij hij bij zijn nicht en oma is, Wss omdat nicht een heeft.

Hier is ze het gelukkigst als het VEEL is!
Dus ik had een pakje met kleurboeken, een pakje met stiften, een pakje met stickers, een pakje met waterverf,...
Ook zaken die ze op tv ziet en graag naar kijkt, worden hier gegeven. Zo heeft ze my little pony's, verschillende auto's van Paw Patrol,...

Ik ben het slaaptekort hier al grotendeels vergeten, als in hoe zwaar het wel was/is. Als je zo terugdenkt.. om de 3h is echt absurd!

De nachten met 4h doorbroken slaap weet ik wel nog levendig (ook nog niet zolang geleden uiteindelijk).. echt op automatische piloot door het leven.

Is het al iets beter bij jullie @anders. ?

Ik ben het slaaptekort hier al grotendeels vergeten, als in hoe zwaar het wel was/is. Als je zo terugdenkt.. om de 3h is echt absurd!

De nachten met 4h doorbroken slaap weet ik wel nog levendig (ook nog niet zolang geleden uiteindelijk).. echt op automatische piloot door het leven.

Is het al iets beter bij jullie @anders. ?
Het was iets beter. Het was de laatste tijd vooral het "naar bed gaan" dat lang duurde (als in: 1.5u ermee bezig zijn). Dan sliep ze meestal een lang blokje, en dan als ze wakker werd kroop ik er bij voor de rest van de nacht. Dan "ging het nog wel". Ook lange middagdutjes (2.5-3u) helpen natuurlijk.

Echter, sinds deze week (ze is wat ziek, misschien daardoor, who knows) heeft ze beslist om dutjes te beperken tot een half uur. En ook na een half uur- 45 minuten 's nacht terug wakker te schieten en niet meer in slaap te vallen behalve als je er bij ligt. Dat komt in praktijk dus neer op "om 20u in bed kruipen" voor mij...
Hopelijk is het de ziekte of een korte fase (potjestraining, grote stappen in spraak, ...) en betert het volgende week terug.

Den onze is nu 1j6m ongeveer en ik merk dat mijn ouders er bijvoorbeeld een pak minder goed mee omkunnen dan mijn schoonouders. Mijn ouders hebben niet die mindset van er continu mee bezig zijn en zouden nog eens durven naar de wc gaan terwijl hij gewoon rondhost zonder te beseffen dat em dan gewoon weg is. Mijn schoonouders daarintegen zijn er actief mee bezig en daar is hij dan ook een pak "gemakkelijker".

Een week hem afzetten zou ik heel graag willen voor onze huwelijksreis, maar dan mag ik alleen gaan vrees ik :unsure:

Zelfde leeftijd hier ongeveer.
Mijn ma is net heel precies en een beetje gestrest. Die laat onze dochter volgens mij geen seconde alleen, terwijl die eigenlijk perfect op haar eigen bezig kan zijn :p Is ook haar enige kleinkind, dus ik snap het wel. Alleen naar het wc gaan zit er sowieso niet in. Die kleine komt mee, of je het nu wil of niet :unsure:

Bij de schoonouders wordt ze vooral opgevangen door haar neefjes en nichtjes. Daar lopen soms tot 8 kinderen rond, van 1,5j tot 8j.
Het is zeldzaam als je daar bent en er geen kleinkind rondloopt, zeker in de zomermaanden/vakanties :p

Overnachting is wel nog niet veel voorgevallen. Eén keer zijn we een week met skiverlof gegaan (ze was toen 1 jaar en 3 maand), en enkele uitzonderlijke gevallen van ziekte waar dat gewoon veel makkelijker uitkomt. Daar zijn wij uiteraard enorm dankbaar voor.

Ik kan er zelf nu meer en meer van genieten om na mijn werk echt mee bezig te zijn en samen te spelen, dingen uitleggen, samen koken, etc. Interactie die ik eerder miste. Zelf werken we beiden voltijds, soms zelfs 6 dagen per week. Ze gaat 5 dagen op 5 naar de crèche, dus is ook maar logisch dat ik er mee bezig ben als we samen zijn. Soms komt ze echt bekaf terug van de crèche, dan hangen we gewoon samen in de zetel en bingen we Bumba (of Rintje tegenwoordig).

Bon, dilemma hier thuis.

Een tablet als cadeau geven aan een 4-jarige klinkt zo... raar?
Dat lijkt me toch eerder iets dat ge voor uzelf koopt, en als plus kan uwe kleine die dan ook gebruiken :p

Zelf ook geen idee wat ge kunt geven, maar misschien:
- een werkbank met gereedschap
- Lego Ninjago (is mijn neefje zot van)
- doos kapla blokken (beste speelgoed ever)
- een fiets?

Dat lijkt me toch eerder iets dat ge voor uzelf koopt, en als plus kan uwe kleine die dan ook gebruiken :p

Zelf ook geen idee wat ge kunt geven, maar misschien:
- een werkbank met gereedschap
- Lego Ninjago (is mijn neefje zot van)
- doos kapla blokken (beste speelgoed ever)
- een fiets?
Zie ik dat nu serieus?? 240€ voor 1000 houten rechthoekige blokjes?
Ik zou het eens moeten navragen, maar ik denk dat ik hier bij de lokale bouwhandel dat voor een paar 10-tallen euro kan laten maken :p

Mijn neefjes zijn allebei zot van Harry Potter en Star Wars. En van Lego. Dus dat zijn hier de standaard cadeaus :p

Hier ook vrij gedetailleerd, natuurlijk zitten er basis zinnetjes in, de begeleidsters kunnen onmogelijk in detail gaan maar toch content met wat wij krijgen van dagelijks rapportje.

Zoals gezegd werd hier in het begin ook de hoeveelheid van de flesjes meegedeeld + de eerste weken groente/fruitpap stond er ook het aantal gr dat ze had gegeten.

Hieronder een vb van wat wij krijgen
lol

"spelen met het kosteloos materiaal"

is hetzelfde als bij ons, maar hier staat er wel veel minder in, ze is wel nog jong dus heel veel doet ze niet.

Ik zou het eens moeten navragen, maar ik denk dat ik hier bij de lokale bouwhandel dat voor een paar 10-tallen euro kan laten maken :p

1000 blokken is wel écht veel.
Om te beginnen een doos van 200 stuks is ook voldoende.

Als je er gratis splinters bij wil, kan je inderdaad eens bij de bouwhandel proberen :p
Ik betwijfel ook of het goedkoper gaat zijn.

1000 blokken is wel écht veel.
Om te beginnen een doos van 200 stuks is ook voldoende.

Als je er gratis splinters bij wil, kan je inderdaad eens bij de bouwhandel proberen :p
Ik betwijfel ook of het goedkoper gaat zijn.
Wel, je haalt zo'n 2000 blokjes uit 1 plaat van 70€. die splinters haal je er af door eens langs schaafmachine of schuurmachine te halen he :p

Onze dochter was deze nacht voor 5u wakker geworden (staat nochtans niet in haar contract). Eerst dachten we dat het een nachtmerrie was, maar toen gaven we haar een flesje en dronk ze dat met veel honger op (dan moet ze haar bord maar eens leren opeten 's avonds, dat is hier geen hotel hé). Dan zeiden we tegen haar dat we nog een dutje gaan doen samen, want het is nog vroeg.

Vijf seconden stilte.

"Blokken bouwen!".

Papa naar beneden met de dochter om blokken te bouwen ... :unsure:

Wel, je haalt zo'n 2000 blokjes uit 1 plaat van 70€. die splinters haal je er af door eens langs schaafmachine of schuurmachine te halen he :p

Dan tel je anders dan ik :p

Ik kom op ± 600 blokjes uit een plaat van 1m², 18mm dikte.
Die plaat kost 70€, maar dan moet je nog de CNC machine instellen, de machinekost, eventueel schuren, eventueel administratieve kost, de moeite die je zelf erin steekt... Ik betwijfel echt of je een prijs gaat krijgen die lager is dan de prijs van de echte kapla blokken...

Voor €120 koopt ge ook 3 dozen van 200 blokken eh :p
Pas op, ik vind dat ook duur hoor voor wat blokken. Ik betwijfel gewoon of je ze elders goedkoper kan vinden.

Onze dochter was deze nacht voor 5u wakker geworden (staat nochtans niet in haar contract). Eerst dachten we dat het een nachtmerrie was, maar toen gaven we haar een flesje en dronk ze dat met veel honger op (dan moet ze haar bord maar eens leren opeten 's avonds, dat is hier geen hotel hé). Dan zeiden we tegen haar dat we nog een dutje gaan doen samen, want het is nog vroeg.

Vijf seconden stilte.

"Blokken bouwen!".

Papa naar beneden met de dochter om blokken te bouwen ... :unsure:

Sloef :unsure:

Hier eentje op Amazon gekocht van 130 euro die alleen door de dochter wordt gebruikt. Autorijden is een stroom aan eindeloos getetter, gehuil,... Anders bij langere ritten. Vorig jaar thuisgekomen van de zee met haar en compleet overprikkeld gewoon besteld! Nu is dat wat filmpjes downloaden erop en genieten van de stilte ... 😇

Mijn neefjes zijn allebei zot van Harry Potter en Star Wars. En van Lego. Dus dat zijn hier de standaard cadeaus :p

Vorig jaar Kapla namaak blokjes besteld voor een fractie van de prijs van Kapla.

Terug
Bovenaan