Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dochterlief zit niet graag stil, en het moet vooruit gaan. Ze kan dus nog niet zelf zitten (wat wiebelig, gesteund op twee handen), tijgeren doet ze aan een snelheid (kruipen is nog niet meer dan op haar knieën zitten) en madammeke wil zich al rechttrekken aan de zetel en haar verzorgtafel. Ze slaat een paar stapjes over en ik zie ongelukken in de toekomst. 😩

Morgen al 11 maanden oud (net geen 9 gecorrigeerd), time flies.

Vandaag eerste volle dag naar de créche.
Mama en papa hebben een traanje weggepinkt bij het afzetten.
Mijn vriendin is ook terug beginnen werken.
Morgen mag ze al direct naar Brussel en moet ik de dochter alleen gaan afzetten enophalen van de créche. (het was vandaag al meteen generale repetitie voor mij)
Volgende week is mijn madam ook direct 3 dagen weg naar Brussel.

Het zwaarste zal zijn om een hele dag geen idee te hebben hoe het met de dochter is.
Dat voel ik nu al
Bij ons gebruiken ze de app 'bitcare'. Ze zetten daar dan alles in van plasluier vervangen, slaapt of is wakker geworden, of heeft gegeten zoveel ml of nu met de vaste voeding wat ze gegeten hebben enzo. Je kan er ook berichten in versturen, wel handig eigenlijk. Nadeel is dan wel, als ze wat later zijn met dat erin te zetten, of ze slaapt nog en je denkt 'ze moet eten!!!' dat je je daar ook wel even moet overzetten, dat het wel allemaal ok komt :D In begin was dat die app constant vernieuwen, maar nu al een pak minder haha.

Kleine kindjes, kleine zorgen.
Grote kindern, grote zorgen? Yep.

We halen dochter op van de circusclub. Wij: "Wat heb je gedaan?"
Dochter: "Jongleren en met messen geworpen. Wist je dat die messen eigenlijk verboden zijn in België?"

Toch maar eens mijn levensverzekering verhogen.

Daarnet de dochter naar de crèche gebracht. Nog even staan kijken door de ruit bij het buitengaan en ik werd er zelfs een beetje emotioneel van :) hoe snel dat het gaat! Flink vooruit kruipen, zelf gaan zitten, etc. Waar is die kleine baby :)

Daarnet de dochter naar de crèche gebracht. Nog even staan kijken door de ruit bij het buitengaan en ik werd er zelfs een beetje emotioneel van :) hoe snel dat het gaat! Flink vooruit kruipen, zelf gaan zitten, etc. Waar is die kleine baby :)
Google gaat u nog lang reminders sturen "foto's van 1 jaar geleden" waarop je gaat denken "WTF, hoe hard groeien die nu????"
De evolutie van pasgeboren naar een peuter van 2 jaar is echt enorm.

Bij ons gebruiken ze de app 'bitcare'. Ze zetten daar dan alles in van plasluier vervangen, slaapt of is wakker geworden, of heeft gegeten zoveel ml of nu met de vaste voeding wat ze gegeten hebben enzo. Je kan er ook berichten in versturen, wel handig eigenlijk. Nadeel is dan wel, als ze wat later zijn met dat erin te zetten, of ze slaapt nog en je denkt 'ze moet eten!!!' dat je je daar ook wel even moet overzetten, dat het wel allemaal ok komt :D In begin was dat die app constant vernieuwen, maar nu al een pak minder haha.
Bij ons in de creche is het vrij basic.
Op het einde van de dag krijgen we een mail met de uren waarop ze heeft gedronken en geslapen, that's it.
Nu als je ze ophaalt geven de begeleidsters wel wat uitleg over de dag.

Vandaag 2de dag en direct alleen met de papa naar daar moeten gaan.
Ik moet ze ook vanavond gaan ophalen.
et ophalen kijk ik wel naar uit

Bij het ophalen is het bij ons altijd "papaaaaaaa!" terwijl ze met haar armen uitgestrekt op mij af komt gelopen. Héérlijk moment. We krijgen ook een mail wat ze heeft gegeten, wanneer ze heeft geslapen en wat ze samen hebben gedaan. Héél soms eens een foto, maar dat komt weinig voor. Je zou willen weten wat ze daar allemaal uitspookt en met wie ze een goede band heeft, maar als ze dat voor elke baby of peuter moeten steken in zo'n dagverslag hebben ze wat meer personeel nodig denk ik.

Bij ons is het met een schriftje te doen, heel veel info staat er niet in, wat ze gegeten heeft, hoelang geslapen.
Zondag wordt ze 10 maand, en zoals hierboven reeds gezegd, het gaat toch echt wel te snel, komaan zeg.

Ik vraag me wel af hoe correct die schriftjes/mails/... worden bijgehouden eigenlijk. Precies of ze kunnen in het oog houden hoeveel elke kind ongeveer eet? Of uw kind nu 2 happen of 20 happen genomen heeft, dat kunnen ze toch nooit weten?

Ik vermoed dat er best vaak standaard "goed gegeten, goed geslapen" in zal komen :p

Ik vraag me wel af hoe correct die schriftjes/mails/... worden bijgehouden eigenlijk. Precies of ze kunnen in het oog houden hoeveel elke kind ongeveer eet? Of uw kind nu 2 happen of 20 happen genomen heeft, dat kunnen ze toch nooit weten?

Ik vermoed dat er best vaak standaard "goed gegeten, goed geslapen" in zal komen :p
Ze zetten er ook niet in hoeveel exact er gegeten is, hoef ik eigenlijk ook niet te weten. Wel of dat alles opgegeten is, of dat er nog veel overbleef.

Ze zetten er ook niet in hoeveel exact er gegeten is, hoef ik eigenlijk ook niet te weten. Wel of dat alles opgegeten is, of dat er nog veel overbleef.
Maar dat is er al van uitgaande dat ze elks een eigen bord hebben, en dat ze niet "bijpakken".
De creches dat wij gezien hebben, werden aan de kinderen van 6 maanden gewoon uit 1 bord gegeten waarbij ieders om de beurt een hapje kreeg. Maar als uw kind dan toevallig elke keer zijn hapje weigert binnen te houden (of in zijn mond te krijgen), dan gaan ze dat volgens mij ook niet opmerken hoor :p.
Hetzelfde met slapen he, die worden allemaal samen in een kamer gelegd om te slapen, hoe gaan die nu weten wie wanneer in slaap gevallen is?

Nu is dat niet problematisch he, maar ik vermoed gewoon dat die mailtjes etc eerder dienen als "geruststelling" voor de ouders dan dat ze echt de waarheid weerspiegelen :p

Bij het ophalen is het bij ons altijd "papaaaaaaa!" terwijl ze met haar armen uitgestrekt op mij af komt gelopen. Héérlijk moment. We krijgen ook een mail wat ze heeft gegeten, wanneer ze heeft geslapen en wat ze samen hebben gedaan. Héél soms eens een foto, maar dat komt weinig voor. Je zou willen weten wat ze daar allemaal uitspookt en met wie ze een goede band heeft, maar als ze dat voor elke baby of peuter moeten steken in zo'n dagverslag hebben ze wat meer personeel nodig denk ik.
Ik kan een complete kutdag hebben maar de "papaaaaa" plus bijhorend sprintje maakt dat altijd helemaal goed.

Idem hier. "flink gegeten" maar ook bv "minder goed gegeten vandaag", "veel water gedronken bij het eten" etc

Savonds vertellen ze dan iets meer (vb dat ze de volledige groentepap heeft opgegeten)

Hier heeft ieder kindje wel zijn eigen "potje" met eten dus niet allemaal uit één bord.

Tot aan 5 maand (dus de eerste 2 maand) werd het eten zelfs afgewogen en doorgegeven hoeveel er werd gegeten. Daarna niet meer, vond het al straf en vind het maar logisch dat ze niet afwegen eerlijk gezegd (tijd tijd tijd) het is een beetje "loslaten"

Laatst bewerkt:
Maar dat is er al van uitgaande dat ze elks een eigen bord hebben, en dat ze niet "bijpakken".
De creches dat wij gezien hebben, werden aan de kinderen van 6 maanden gewoon uit 1 bord gegeten waarbij ieders om de beurt een hapje kreeg. Maar als uw kind dan toevallig elke keer zijn hapje weigert binnen te houden (of in zijn mond te krijgen), dan gaan ze dat volgens mij ook niet opmerken hoor :p.
Die gaan dat wel merken aan hoe vervelend dat een kind is hoor. Een kind met honger is niks mee aan te vangen. Ook denk ik dat onthaalmama's of creches met wat ervaring wel leren om in het oog te houden hoeveel elk kind ongeveer eet. 't is een beetje zoals Holocene zegt, indicatief zullen ze kunnen aangeven hoe een kind heeft gegeten, maar afwegen gaan ze dat niet doen.
Hetzelfde met slapen he, die worden allemaal samen in een kamer gelegd om te slapen, hoe gaan die nu weten wie wanneer in slaap gevallen is?
Thuis heb ik ook geen enkel idee wanneer die van ons in slaap valt. Vaak genoeg dat we de camera ineens zien oplichten, dat hij al een uur in bed ligt, en we dan ineens zien dat die met zen knuffels in bed nog aan het spelen is.

Ik kan een complete kutdag hebben maar de "papaaaaa" plus bijhorend sprintje maakt dat altijd helemaal goed.

Mijn dochter van 10 durft het nog te doen (wel niet in het openbaar en al helemaal niet in de nabijheid van vriendinnen) en dan durft ze er ook nog eens in je armen springen. Dat springen zie je dan wel aankomen en dan is het toch eventjes "brace for impact" maar op zich wel tof dat ze het nog doet.

En dan sta je er mee in je handen en denk je wel eens "wanneer zal het de laaste keer zijn dat ik haar in mijn armen houd en ophef van de grond".

Mijn dochter van 10 durft het nog te doen (wel niet in het openbaar en al helemaal niet in de nabijheid van vriendinnen) en dan durft ze er ook nog eens in je armen springen. Dat springen zie je dan wel aankomen en dan is het toch eventjes "brace for impact" maar op zich wel tof dat ze het nog doet.

En dan sta je er mee in je handen en denk je wel eens "wanneer zal het de laaste keer zijn dat ik haar in mijn armen houd en ophef van de grond".
Dat komt wel terug als je ze zat van een feestje moet afhalen, geen zorgen.

Confronterend als ik m'n 5 jaar oude dochter iets op een kinderlijke manier wil uitleggen waarna ze mij corrigeert met een gelaatsuitdrukking van 'dumbass zeg'.

En hier gaan we netjes wachten aan de driehoekjes hé! 'Haaientanden heet dat, papa'.
In de zoo. Kijk daar schatteke, wa een schattig diertje! 'Ringstaartmaki zoals we zeggen, papa'.

'Ow my god papa, die unicorn is dezelfde die ik zag in een fairytale game op Roblox. Wa ne cutie!'
Euh, pardon?

Dochterlief heeft amper geslapen en is lastig en moe.

"Mamaa pakkeeeeeen". De hele tijd. En sebiet krijg ik die van mijn vrouw mee om naar de winkel te gaan omdat ze die hangerige koala een beetje beu is. Dat wordt dolle pret.

Amai dan zijn de creches bij jullie idd vrij basic. Bij de vaste voeding staat ook niet meer bij hoeveel ze exact ophebben maar idd, 1/2de op, of goed gegeten ofzo. Maar toen het nog flesjes waren, was dat wel 'fles van 180ml, 40ml over' ofzo. en gaan slapen en wakker worden denk dat dat toch vrij accuraat is en elke pamperwissel wordt ook in de app gezet. Het zijn nog net geen push-meldingen haha. Maar toch een 15tal updates per dag. Maar wel een grote creche hier, er zijn 3 groepjes en in totaal ongeveer 35 kinderen.

Vaarwel vrijheid, onverantwoordelijkheid, rust, uitslapen... Welkom stinkende pampers, zeurend geween, eindeloos geschreeuw, slapeloze nachten,... Maar vooral welkom lieve dochter ❤️ Een klein prinsesje waarvoor wij dit alles met veel plezier en oneindig veel liefde zullen doen 🥰

23/08/22 om 8u47
50 cm - 3,235 kg

Terug
Bovenaan