Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

250 euro (en meer) is nog altijd belachelijk weinig geld om uw kind een heel seizoen aan sport te laten doen, reken maar eens uit hoeveel dat per uur is. Goedkope opvang lijkt mij.

Als je afvraagt hoe dat komt? Het echte verenigingsleven staat gigantisch onder druk, maar mensen lijken dat niet te beseffen. Er zijn amper nog vrijwilligers, alsook amper nog trainers te vinden. Vroeger had je de echte clubmensen, die gratis training kwamen geven omdat dat zo hoorde. En je had die met hopen. Nu vraagt een ietwat deftige trainer stevig door en die ligt niet wakker van de club, die gaat het jaar erna wel ergens anders training geven indien nodig - overal hebben ze hem nodig. Trainers worden dan nog eens weggejaagd door belachelijk gedrag van ouders en leden die er nog amper respect voor hebben en voor het minste komen zagen. Vroeger was de trainer de baas en er was niemand die er maar aan dacht om eens die man/vrouw te gaan uitkafferen voor een futiliteit. Iedereen wil ook alleen maar training van 'goeie trainers'.

Subsidies gaan al jaren gigantisch bergaf, (sport)verenigingen (ik kan niet praten over El Kaouakibi's verenigingen in de grote stad, want daar blijkt nog veel meer geld te zitten) krijgen nog een habbekrats waar ze tegelijkertijd belachelijk veel onnozel papierwerk voor moeten in orde brengen.

Zwart geld is aan banden gelegd, samen met sponsoring (zeker in de kleinere sporten, voetbal ben ik minder in thuis) die ook in een serieuze neerwaartse spiraal zit. Vroeger had je veel lokale Boma's die met een rolletje geld de club kwamen steunen, zolang je ze maar eens even op een troon zette. Nu draaien alle lokale ondernemingen zich heel snel weg en moet je wat geluk hebben dat er zelfstandigen hun kinderen actief zijn in de club. Dan geven ze tenminste nog iets.

Aan de topics op dit forum snapt iedereen wel dat het leven serieus duurder is geworden is en nog veel duurder aan het worden is. De kantines, zalen, kleedkamers moeten deze winter ook warm gestookt worden. Degene die huren van de gemeente gaan het volgend jaar serieus voelen in de huurprijs en degene met eigen beheer gaan misschien wel al eens een paar graden minder zetten. De gemeente verhuurt trouwens niets gratis aan sportclubs, huurkosten zijn een serieuze hap uit het budget.

Om af te sluiten, die 250 euro is waarschijnlijk maar de helft wat uw kind kost aan de club op jaarbasis. Daarvoor moeten ze vaak nog een heel jaar tappen, spaghettiavonden organiseren, wafels verkopen, ontbijten leveren, etc om hun jaarbudget te halen. Evenementen waar ze ook nog amper helpers vinden. Ik raad iedereen wiens kind bij een club is een handje te helpen waar je kan, je doet daar elke vereniging een gigantisch plezier mee. Er zijn al veel clubs verdwenen in de laatste 15 jaar en er gaan er nog meer verdwijnen.
Ik vind dit een ontzettend deprimerende post in feite.

Da's toch ook uw eigen keuze om ze zoveel dingen te laten doen. Ge kunt ze ook thuis laten spelen met klasgenootjes he.

Die kinderen moeten tegenwoordig al zoveel. Vanaf een paar maanden naar de crèche een hele dag, vanaf 2,5 naar school en dan al direct naschoolse of weekendactiviteiten erbij. De kinderen zullen het wel fijn vinden, maar gun ze toch ook eens wat rust.

Pardal zijn kinderen volgen volledig thuisonderwijs, hun hobby's zijn dus de ideale manier om met leeftijdgenoten om te leren gaan.
Wat Mulan zegt.

Bijkomend tellen de hobby's mee voor de eindtermen bij inspectie.

En ook zijn ze het huis eens uit. Voor hun goed, maar ook voor de papa

Vandaag een dag gehad die volgens mij ( in ieder geval nu) niet echt zou voorvallen in België.

De kinderen zijn hier om 10 uur vertrokken ( 5 jaar oud) om bij de buren recht over ons te gaan vragen of de kinders willen spelen. Ok goed, 45 minuten later zijn ze terug " ze moeten naar x, maar dit ander meisje die een straat verder woont en waar we kunnen geraken door de haag van de eerder genoemde buren was hier ook en die heeft een konijn en mogen we naar daar?"

Ok zo gezegd zo gedaan, vriendin gaat me naar dat huis om op zijn minst een contact nummer van die ouders te hebben. Maar oh wacht dat kind van 5 is alleen thuis, dus geen goesting om de onze daar achter te laten.. maar geen probleem die vijfjarige mag komt naar ons. :unsure: Want ze heeft zo een gps, telefoon horloge ding. Die zit dan 2 uur bij ons, vriendin wandelt met haar terug waar blijkbaar haar papa thuis gekomen was.

Half uur daarna zit die kleine terug bij ons samen met nog 2 6 jarigen die we niet kennen en wie weet waar die wonen :unsure:

Ze zijn rond 19:30 vertrokken.. ik hoop dat ze thuis geraakt zijn.

Edit: ik denk dat ik wat details vergeten ben. Punt is hier zijn vandaag 7 kinderen over de vloer geweest waarvan er zeker 2 waren die ik absoluut niet kan plaatsen en geen enkele ouder dan 7. En mijn kinderen zijn op minstens 4 locaties geweest, waarvan zeker 1 waar ik geen idee heb wie die mensen zijn :oink:
Ik snap het probleem niet. Ik ben eigenlijk eerder jaloers.

Als het bij 1 hobby blijft valt het mee, maar hier zitten de 2 oudste al aan 3 a 4 hobby's en dan begint het wel op te tellen.

Volledige onze eigen keuze en er zijn zeker goedkopere alternatieven.
Ja I know, niemand zei dat kinderen goedkoop waren he :). Ik maakte enkel het punt dat die prijs voor een heel jaar sport echt niet overdreven is.

Puur per les bekeken valt dat idd wel goed mee. Maar je moet ze er wél in 1x leggen natuurlijk. In dezelfde maand waar je ook schoolspullen moet kopen én vaak een sportoutfit met schoenen.
Als je dan meerdere kinderen hebt én zelf ook iets wil doen, is dat voor sommige (alleenstaande) mensen een maandloon om kinderen netjes naar school te sturen en elk 1 hobby te hebben

De volle 20 euro de man idd ... 🙈
Zie mijn punt hierboven.
+ het is inderdaad nog altijd jullie / de ouders hun keuze wat en hoeveel de kinderen doen.
+ zie hieronder.

Ja, ze zullen met plezier een aparte boekhouding bijhouden van 20 leden per uur wie per jaar, per kwartaal of per maand betaalt. Efkes serieus blijven he.
Echt wel hoor...
Ik kom uit een redelijk "arm" gezin (de bodem van de lagere klasse, zware momenten gekend, maar ook niet constant in armoede op gegroeid), dus mijn ma kon absoluut nooit een jaar lidgeld betalen. Daarentegen deed ik enorm veel sport (meestal 3 sporten / verenigingen tegelijk). Er is geen enkele geweest waar wij NIET per les/week/maand/kwartaal konden betalen hoor...

Echt wel hoor...
Ik kom uit een redelijk "arm" gezin (de bodem van de lagere klasse, zware momenten gekend, maar ook niet constant in armoede op gegroeid), dus mijn ma kon absoluut nooit een jaar lidgeld betalen. Daarentegen deed ik enorm veel sport (meestal 3 sporten / verenigingen tegelijk). Er is geen enkele geweest waar wij NIET per les/week/maand/kwartaal konden betalen hoor...
Ik had daar geen idee van, kom je ook nergens tegen op websites etc.. 😣
Ik denk dat het gebrek aan die kennis ook mensen actief tegenhoudt om kinderen in te schrijven omdat je je expliciet moeten uiten als "arme" op die manier.

Ik wou als prille tiener basketbal spelen, mama vond dat geen sport voor meisjes.
Ik mocht netbal of volley spelen "als compromis". Gevolg: nooit gesport. 😔

Het is geen probleem op zich, ik vond/vind het gewoon opmerkelijk.

Al moet ik zeggen dat ik me toch vragen stel bij 2-3 uur naar de winkel gaan en uw 5 jarige alleen thuis laten.
Goch, ik geloof dat dat bij ons vroeger ook zo was. Tot er op een dag een zot is beginnen kinderen in een bestelbus sleuren en die later begraven teruggevonden werden. Sindsdien zijn zo'n zaken not done geworden. Langs de ene kant prima maar langs de andere kan vind ik het jammer dat we zo kinderen hun onbezonnen jeugd beperken. Als ik vergelijk hoe vrij wij vroeger waren als kind vs de kinderen nu dan kan ik dat eigenlijk niet als iets positief zien.

Goch, ik geloof dat dat bij ons vroeger ook zo was. Tot er op een dag een zot is beginnen kinderen in een bestelbus sleuren en die later begraven teruggevonden werden. Sindsdien zijn zo'n zaken not done geworden. Langs de ene kant prima maar langs de andere kan vind ik het jammer dat we zo kinderen hun onbezonnen jeugd beperken. Als ik vergelijk hoe vrij wij vroeger waren als kind vs de kinderen nu dan kan ik dat eigenlijk niet als iets positief zien.
Goh ik kan me niet herinneren in de kleuterklas te zijn en alleen thuis te blijven voor meerdere uren. Maar goed dat kan gewoon mijn ervaring zijn natuurlijk.

Voor kinderen armoede bestaat er een Kinder cultuur fonds waar onder andere lidgeld van een vereninging mee betaald kan worden. Het gaat dan over 300 EUR per jaar.

Voor kinderen armoede bestaat er een Kinder cultuur fonds waar onder andere lidgeld van een vereninging mee betaald kan worden. Het gaat dan over 300 EUR per jaar.
Is dat niet iets lokaal? Want als ik er op Google vind ik voor Vlaanderen precies geen algemene info?

Is dat niet iets lokaal? Want als ik er op Google vind ik voor Vlaanderen precies geen algemene info?

Blijkbaar enkel Genk

Blijkbaar enkel Genk
Dacht ik al.
Is doorgaans stedelijk georganiseerd, voorwaarden zijn bijna altijd hetzelfde: ocmw bepaalt wie in aanmerking komt (volledig terecht!) En bedragen en kortingen worden bepaald (en betaald) door de gemeente of stad zelf.

Bij ons bvb -50% op alles wat de stad organiseert. Van speelpleinwerking tot muziekschool tot zwemles.

Dacht ik al.
Is doorgaans stedelijk georganiseerd, voorwaarden zijn bijna altijd hetzelfde: ocmw bepaalt wie in aanmerking komt (volledig terecht!) En bedragen en kortingen worden bepaald (en betaald) door de gemeente of stad zelf.
Ik ga er nog teveel vanuit dat elk OCMW toch hetzelfde werk/ dezelfde rechten aanbiedt.

Naar Genk verhuizen, zit niets anders op.

Ik ga er nog teveel vanuit dat elk OCMW toch hetzelfde werk/ dezelfde rechten aanbiedt.

Naar Genk verhuizen, zit niets anders op.
Ik ben niet OCMW - gerechtigd. 🤪

En mocht ik het wél zijn, ben ik beter af in eigen stad, staat tenminste geen limiet van 300 euro per jaar op! 😈

Merci! Als ik in de shit zou zitten, ik weet u te vinden! 😁

Ik kom op basis van inkomen zelfs nog niet eens in aanmerking voor sociaal tarief... (Gelukkig maar, ik behoor liever niet tot de armste 10%!)
Als het verschil voldoende groot is tussen uw inkomen en de maximum grens voor een verhoogde tegemoetkoming, is het goed.

Maar als dat verschil klein is zijt ge soms armer met meer inkomen...

Als het verschil voldoende groot is tussen uw inkomen en de maximum grens voor een verhoogde tegemoetkoming, is het goed.

Maar als dat verschil klein is zijt ge soms armer met meer inkomen...
Ik dacht 400 euro per jaar "te veel" 🙈

Da's kak, maar ik ben niet arm, moet me niet in bochten wringen om facturen te kunnen betalen en kan gewoon de dochter op hockeyles sturen (vooral dankzij een goede financiële opvoeding!).
Er zijn er veel met meer geld, die meer financiële stress hebben dan mij. 🤷🏼

Terug
Bovenaan