Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Leggen ze in een (kleuter/lagere?) school dan echt uit dat we afstammen van Adem en Eva?
Ik ben zelf altijd naar een katholieke school gegaan maar kan me niet meer herinneren hoe letterlijk dat stuk uit de bijbel genomen werd.

Sjans dat het niet Adam en Ivo was of we liepen hier allemaal niet.

Viel dat mee om ze op 1jarige leeftijd naar hun eigen kamer te doen?
Wij hebben dat rond de 3 maand gedaan, volgens mij meer dan ruim op tijd. Ik weet niet vanaf welke leeftijd dat ze beseffen dat ze niet alleen zijn in de kamer.
Geen enkel probleem mee gehad. De zoon is wel eerst naar de kamer van z'n zus verhuisd omdat de zijne nog ni af was.
De twee meisjes zijn allebei naar hun eigen kamer gegaan en geen last mee gehad.

Zelfde mening als iedereen hierboven: Niet teveel zorgen maken over die temperatuur, gewoon genoeg laagskes aandoen.
Eventueel de eerste maand (of 2-3) waken dat het niet onder 16 graden dropt met uw radiatorke.

Geen verwijt naar jou he, maar bij dit soort berichten breekt mijn hart altijd een beetje. Onze dochter van 1,5 slaapt dus nooit in de buggy (of in de auto). Hierdoor zijn dit soort uitstappen voor ons nog compleet onmogelijk. Ik vind dat echt jammer. Planckendael lukt nog net omdat dat hier dichtbij is, maar verder weg moeten we zelfs niet proberen.

Ik zie vaak mensen wandelen met slapende kinderen in de buggy, als uw eigen kind dit dan niet kan, dan hakt dat er eigenlijk wel serieus in.

Onlangs was ik bvb op het circuit van Zolder, en zie je daar iemand aankomen met een slapende kleine in de buggy. Tussen gigantisch luide knallende motoren... Hier zijn we blij als ze op haar ritme, in haar bedje, zonder lawaai etc 1,5u slaapt op een dag.

Second. I feel your pain.

Enfin, van wildvreemden laat het mij redelijk koud. Maar het wordt pas echt confronterend als je bij vrienden komt en ziet hoeveel extra tijd en vrijheid ze hebben met een goedslapende kleine. Dat gaat precies allemaal vanzelf bij hen.

Dat remt ons echt enorm in ons vrijheidsgevoel:
- Uitstapjes zijn enkel mogelijk voor of na zijn middagdutje
- Autoritten langer dan een uur zijn problematisch want hij slaapt niet en gaat zich vervelen en ambetant doen
- Op uw gemak terrasjes doen terwijl de kleine ligt te slapen in de buggy? No way.
- Op reis gaan? Hell no.
- 's Avonds moeten wij altijd rekenen op een FTE om de kleine in slaap te krijgen. De ander staat in voor de huishoudelijke taken, facturen, etc. Of kan ook even ontspannen maar dient wel standby te staan voor het geval de ander aflossing nodig heeft. Ik zou mij megaschuldig en ambetant voelen moest ik nu plots een hobby beginnen uitoefenen en een vaste dag in de week mijn vrouw alleen laten met de kleine. Sporadisch proberen we natuurlijk wel eens iets apart te doen maar op vaste basis durven we niet.
- Enzovoort.

En ondertussen zie je vrienden probleemloos op reis gaan naar Australië met hun kleine van dezelfde leeftijd. :unsure:

Waarschijnlijk een (zeer) domme vraag maar zijn ze altijd moeilijke slapers geweest @mac-bc @anders. ?

Vorig weekend zelf twee helse nachten gehad (zonder overdrijven werd ze wakker om de 15min, om gek van te worden). Gisteren en vannacht dan wel zonder problemen 8h aan een stuk kunnen slapen. De nachten zijn echt een wildcard :crazy:

Hier eigenlijk ook al altijd een slechte slaper geweest.

Al op vrij jonge leeftijd slaat hij sporadisch zelfs zijn middagdutje over. Met man en macht proberen in slaap krijgen, tot het al zo laat is dat zijn avondritueel in het gedrang komt. Onverrichter zake en compleet gefrustreerd terug naar beneden komen met een joelende kleine. Heel uw middag naar de kl*ten.

Second. I feel your pain.

Enfin, van wildvreemden laat het mij redelijk koud. Maar het wordt pas echt confronterend als je bij vrienden komt en ziet hoeveel extra tijd en vrijheid ze hebben met een goedslapende kleine. Dat gaat precies allemaal vanzelf bij hen.

Dat remt ons echt enorm in ons vrijheidsgevoel:
- Uitstapjes zijn enkel mogelijk voor of na zijn middagdutje
- Autoritten langer dan een uur zijn problematisch want hij slaapt niet en gaat zich vervelen en ambetant doen
- Op uw gemak terrasjes doen terwijl de kleine ligt te slapen in de buggy? No way.
- Op reis gaan? Hell no.
- 's Avonds moeten wij altijd rekenen op een FTE om de kleine in slaap te krijgen. De ander staat in voor de huishoudelijke taken, facturen, etc. Of kan ook even ontspannen maar dient wel standby te staan voor het geval de ander aflossing nodig heeft. Ik zou mij megaschuldig en ambetant voelen moest ik nu plots een hobby beginnen uitoefenen en een vaste dag in de week mijn vrouw alleen laten met de kleine. Sporadisch proberen we natuurlijk wel eens iets apart te doen maar op vaste basis durven we niet.
- Enzovoort.

En ondertussen zie je vrienden probleemloos op reis gaan naar Australië met hun kleine van dezelfde leeftijd. :unsure:
Is dat niet allemaal een kwestie van verwachtingen, als je er gewoon vanuit gaat dat vanaf die kleine geboren is alles behalve werk en voor die kleine zorgen wegvalt dan is alles wat je wel kan doen positief. Ik ken zo iemand die dacht +/- gewoon te blijven door doen met hoe ze normaal gezien bezig waren en dan super gefrustreerd rondliep omdat het ook niet het makkelijkste kind was de eerste jaren.

Dat gezegd zijnde, de jongste heeft weerom een oorontsteking >.> CRP > 200 en ze konden het niet meten want het was te hoog, ok dan.

Ik denk niet dat dat probleemloos gaat, zij aanvaarden gewoon andere ongemakken die daarmee gepaard gaan. Ik zou het ook niet kunnen of doen, zelfs met een supergemakkelijk kind. Ge moet uw eigen persoonlijkheid gewoon ook niet gaan negeren 🤷‍♀️

Wij deden ook geen grote verre uitstappen maar indien wel: draagzak/draagdoek/mei Tai werkte veel beter dan een buggy vaak. Kheb zo nog een ganse dag op facts rondgelopen (alleen mijn heupen waren daar op het einde van de dag niet mee eens). Ene keer wat ouder was dat wel met buggy en lastig rond hun dutje maar gewoon goed doorstappen resulteerde meestal wel in een kleine die uiteindelijk in slaap viel, mogen dan alleen niet stoppen met rondwandelen meestal :v.
Nu is het problematisch als de jongste (4) ne een uitstapje rond 5-6 in de auto in slaap valt want dan ligt hij urenlang in zijn bedje wakkert (en iemand moet in de buurt blijven). Het zijn allemaal dingen die ge mee incalculeert maar waar ge u niet door moet laten ontmoedigen om toch af en toe iets te doen.

Is dat niet allemaal een kwestie van verwachtingen, als je er gewoon vanuit gaat dat vanaf die kleine geboren is alles behalve werk en voor die kleine zorgen wegvalt dan is alles wat je wel kan doen positief. Ik ken zo iemand die dacht +/- gewoon te blijven door doen met hoe ze normaal gezien bezig waren en dan super gefrustreerd rondliep omdat het ook niet het makkelijkste kind was de eerste jaren.

Dat gezegd zijnde, de jongste heeft weerom een oorontsteking >.> CRP > 200 en ze konden het niet meten want het was te hoog, ok dan.
Goh, ik denk dat bijna iedereen met dat idee vertrekt, maar ongeveer 50% heeft geluk dat ze dit op termijn positief kunnen bijstellen "bwa, op reis gaan gaat wel lukken ze!".
Bij de andere 50% is dat "hellllllll no!"

Vandaag nog laat verjaardagsfeestje voor dochter en zoon met hun klasgenootjes. En zowat een miljoenmiljard andere kinderen in de binnenspeeltuin met dit weer 🤪. Al bij al prima verlopen want geen kinderen kwijt of mee naar’t spoed gemoeten 👌

Hier eigenlijk ook al altijd een slechte slaper geweest.

Al op vrij jonge leeftijd slaat hij sporadisch zelfs zijn middagdutje over. Met man en macht proberen in slaap krijgen, tot het al zo laat is dat zijn avondritueel in het gedrang komt. Onverrichter zake en compleet gefrustreerd terug naar beneden komen met een joelende kleine. Heel uw middag naar de kl*ten.
Is het dan niet beter dat dutje te laten voor wat het is? Mijn petekind heeft een vriendje dat nog een lang middagdutje doet, terwijl hij dat al jaren niet meer doet. Die kleine staat op, stuitert door de dag, en 's avonds is het nog worstelen om hem in zijn oyama te krijgen. Hij is nu 5 maar dat is eigenlijk al altijd zo 😅

Is het dan niet beter dat dutje te laten voor wat het is? Mijn petekind heeft een vriendje dat nog een lang middagdutje doet, terwijl hij dat al jaren niet meer doet. Die kleine staat op, stuitert door de dag, en 's avonds is het nog worstelen om hem in zijn oyama te krijgen. Hij is nu 5 maar dat is eigenlijk al altijd zo 😅
Daar is zijn kind nog veel te klein voor. 🙈

@mac-bc maak een afspraak bij de slaappediater in het UZ, die zal jullie goede tips kunnen geven. Wachttijd was net voor covid al 5 maand...

Zo kwam ik daar binnen met de dochter, die "normaal druk" was en ze zei direct dat onze dochter eerder FOMO heeft en ook overprikkeld raakt hierdoor waardoor ze veel moeilijker in slaap raakt.
Van "slapen" zijn we naar verplichte rust gegaan. Ze moest in het donker in haar bedje blijven, maar mocht wel zingen, praten, boekje lezen,... En dat gedurende anderhalf uur. En nu is ze 4.5j en ik doe dat nog steeds in het weekend hoewel ze al 2j geen dutjes meer doet. Dan ligt ze gewoon met de tablet (enige moment dat ze die krijgt) op bed en ze heeft daar echt nog baat bij om efkes weg van alle ruimte, kleuren, geluiden,... Te zijn en efkes tot rust te komen.

Hoe slapen/sliepen jullie met een newborn/baby?

Om de 3-4h wordt ze wakker voor eten, wat logisch is, maar het is wel pure roofbouw op je lichaam.

Wat zijn de tips en tricks ?

Mijn vriendin gaf borstvoeding (nu nog altijd eigelijk)
En zolang ik ook thuis was (ik had nog extra ouderschapsverlof genomen) stond ik mee op.
Wij hadden op de juiste tijdstippen een wekker staan, ik stond op om ze te verschonen, mijn vriendin bleef liggen en gaf nadien borstvoeding.
Elke 3 uur.

Eens ik terug ging werken sliep ze meestal door van middernacht tot 6-7u s'ochtends.
Nu ga ik vaak vroeger slapen en komt mijn vriendin na de voeding van middernacht in bed liggen.
S'ochtends sta ik dan op om ze te verschonen en geef ik haar terug om te voeden.

Een kleine vraag: ons plan is dat mijn vrouw borstvoeding zou geven en de eerste maanden (6?) we voor een cosleeper gaan. Maar in ons oud huis heeft onze kamer geen radiator, terwijl de kinderkamer dat wel heeft. Resultaat is dus dat het in onze slaapkamer in putje winter redelijk koud kan worden. Normaalgezien hebben we tegen de bevalling wel een nieuw, geïsoleerd dak, maar je weet nooit.

In dat geval zou ik nog een radiator kunnen laten plaatsten (buizen liggen er), maar ik vraag me toch af hoe nuttig dat is voor 1 winter. Hoe koud is te koud voor een baby? Lijkt me dat als het echt koud is, ik beter zo'n elektrisch olieradiatortje even laat verwarmen, want dat gaat ook niet volcontinue zijn de hele winter.
met de juiste kledij en slaapzak kan je toch wel lagere temperatuur overbruggen.
Kijk ook uit naar pyjama's waarvan je de handjes kan bedekken.
Daaarbij kan je aan het uiteinde van de mouwen deze omslaan en zit het handje mee in de mouw

Ja ik maak me geen zorgen omdat 37.5 ook nog niet echt koorts is. Ik zorg er nu gewoon voor dat hij niet onder 10 lagen in zijn bed ligt zodat hij van zichzelf wat frisser is. Onze kamer is 20 °C ongeveer en gisteren heb ik hem in zijn zomerslaapzak gelegd met enkel een pyama met korte beentjes en korte mouwen aan, zonder body. Juist een laken tot aan zijn buik nog voor zijn beentjes.

Ik gebruik dit schema, hebben dat in de slaapkamer hangen.
Zo weet ik altijd wat de onze aan moet :p
screen-shot-2019-10-03-at-18-38-29-png.png

met de juiste kledij en slaapzak kan je toch wel lagere temperatuur overbruggen.
Kijk ook uit naar pyjama's waarvan je de handjes kan bedekken.
Daaarbij kan je aan het uiteinde van de mouwen deze omslaan en zit het handje mee in de mouw

De 4-seizoensslaapzak van puckababy is in zijn warmste variant ook echt zalig warm. En daar kan je zowel voor de voering als voor de buitenkant kiezen of je de handjes inpakt of niet.

Ik gebruik dit schema, hebben dat in de slaapkamer hangen.
Zo weet ik altijd wat de onze aan moet :p
screen-shot-2019-10-03-at-18-38-29-png.png
Hier is het aanvoelen. Met momenten heeft de dochter het erg warm en andere keren niet. Als ze al rood ziet van de warmte, gaat er sowieso wat uit. Al bij al nog wel een okayish schema. Het blijven natuurlijk standaarden.

Terug
Bovenaan