Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hoe slapen/sliepen jullie met een newborn/baby?

Om de 3-4h wordt ze wakker voor eten, wat logisch is, maar het is wel pure roofbouw op je lichaam.

Wat zijn de tips en tricks ?

De laatste weken waren relatief stabiel: altijd wel minimum een uur bezig zijn met hem in slaap te krijgen maar daarna wel slapen tot 6u zonder de nachtelijke krijspartijen. Zonet toch weer eentje gehad. Probleem is dat die kleine gewoon niet zonder ons kan (in)slapen.
We moeten hem in slaap wiegen in de armen, al slapend in bed liggen en van zodra hij wakker wordt en beseft dat hij alleen in zijn bedje ligt, begint het opnieuw… en mijn vrouw vindt dat normaal. Echt totaal niet mee eens. Dan slaap ik maar apart. Simpel.

Om de 3-4h wordt ze wakker voor eten, wat logisch is, maar het is wel pure roofbouw op je lichaam.

Krijgt ze borstvoeding?
Bij ons werd er borstvoeding gegeven dus de papa heeft altijd door kunnen slapen 's nachts...
De voedingen gingen ook vlot dus na 10-15min was hij voldaan, meestal sliep ik al terwijl hij nog aan het eten was, dus bij ons viel de vermoeidheid eigenlijk heel goed mee in die fase.
Als jullie flesjes geven kunt ge eventueel een beurtrol afspreken? Zodat ieder om beurt eens een nacht kan doorslapen. De papa hier sliep toen ook regelmatig apart.

Krijgt ze borstvoeding?
Bij ons werd er borstvoeding gegeven dus de papa heeft altijd door kunnen slapen 's nachts...
De voedingen gingen ook vlot dus na 10-15min was hij voldaan, meestal sliep ik al terwijl hij nog aan het eten was, dus bij ons viel de vermoeidheid eigenlijk heel goed mee in die fase.
Als jullie flesjes geven kunt ge eventueel een beurtrol afspreken? Zodat ieder om beurt eens een nacht kan doorslapen. De papa hier sliep toen ook regelmatig apart.
Flesvoeding. Mijn vrouw doet het 1ste flesje snachts en ik het 2de. We hebben helaas nog geen bed in de logeerkamer staan 😭

Hier sliep ze gewoon bij mij in bed, flesjes kreeg ze op kamertemperatuur, borstvoeding al liggend dus hij sliep gewoon door en ik bleef in bed liggen. Met een winterbaby geen overdreven luxe. 😬
De vroedvrouw had me een bepaalde techniek getoond met het borstvoedingskussen om ze veilig te leggen, maar op deze manier kan dus ook als je dat veiliger vindt.
Mode-Originele-Babybedje-met-kussen-Baby-bed-producten-draagbare-Wiegen-Wieg-zuigeling-veiligheid-Draagbare-opvouwbare-bed.jpg

Edit: volg vooral je eigen slaapritme indien mogelijk! Ik ben een ochtendmens, hij een avondmens dus ik sliep van 20u tot 2u aan 1 blok door toen ze 6u tussen de voedingen kon laten en hij sliep van middernacht tot 8u. Beide moesten we ons natuurlijk ritme slechts een klein beetje opschuiven op die manier. Elkaar afwisselen ging NOG slopender geweest zijn voor ons allebei.

Flesvoeding. Mijn vrouw doet het 1ste flesje snachts en ik het 2de. We hebben helaas nog geen bed in de logeerkamer staan 😭
Een goede zetel? Mijn vriend kan goed in de zetel slapen 😁
Bij ons sliep het kleintje ook goed in bed ja, we hadden ook technieken om hem veilig te leggen met het borstvoedingskussen.
En flesjes op kamertemperatuur zijn ook aan te raden dan moet je al niet op om het op te warmen. Of desnoods in de kamer alles al klaar zetten zodat niemand snachts de kamer uit moet.

En flesjes op kamertemperatuur zijn ook aan te raden dan moet je al niet op om het op te warmen. Of desnoods in de kamer alles al klaar zetten zodat niemand snachts de kamer uit moet.
Wij hadden (en hebben nog altijd) een microgolf op de kamer staan. Vroeger voor papflesjes, nu voor kersenpitjes.

Gewoon afzien tot ze doorslapen :unsure:

Beurtrol werkte hier niet, ik werd sowieso wakker ongeacht het mijn beurt was of niet. Ik moet wel zeggen dat vrouwen daar precies wel sterker in zijn, hoe mijn vrouw soms nog op haar benen staat, is bewonderenswaardig.

Hier is de nachtfles weg sinds week +-10 maar hij slaapt wel vrij onrustig, hij slaapt dus nog naast ons in de cosleeper en nog niet in z'n eigen bed, hij deelt z'n kamer met de oudere zus dus we moeten ervoor zorgen dat we niet met twee wakkere kinderen zitten 's nachts :lol:

De laatste weken waren relatief stabiel: altijd wel minimum een uur bezig zijn met hem in slaap te krijgen maar daarna wel slapen tot 6u zonder de nachtelijke krijspartijen. Zonet toch weer eentje gehad. Probleem is dat die kleine gewoon niet zonder ons kan (in)slapen.
We moeten hem in slaap wiegen in de armen, al slapend in bed liggen en van zodra hij wakker wordt en beseft dat hij alleen in zijn bedje ligt, begint het opnieuw… en mijn vrouw vindt dat normaal. Echt totaal niet mee eens. Dan slaap ik maar apart. Simpel.
Onze dochter doet net hetzelfde. Momenteel lukt het zelfs niet om ze binnen het uur in slaap te krijgen, ze blijft gewoon wakker tot half 9.
En wanneer ze dan 's nachts/ 's avonds (dat is meestal voor middernacht al zo) wakker schiet, is dit de oplossing:

Vrouwen die borstvoeding geven hebben wel super powers. Het lichaam maakt dan stoffen aan die ervoor zorgen dat ge beter om kunt met de gebroken nachten en dat de slaap die ge slaapt beter van kwaliteit is.

Zoonlief is hier wel al op 3 maanden naar zijn eigen kamertje gegaan, anders was ik met momenten meer aan het waken dan aan het slapen. En ik moest toen terug beginnen werken en ik wou hem niet wakker maken met mijn wekker die rond 3-4 uur afging.

Eerste weken lag die tussen ons op zo een tussen, na 2 maand ging de 2de naar zijn eigen kamer. Kan het alleen maar aanraden, zo vroeg als je kan ze op hun eigen kamer leggen.

Wij deden elk een nacht de voeding. Je word wel altijd wakker natuurlijk maar de ander draait zich dan gewoon om en slaapt verder.
Je wordt er in alle eerlijkheid ook gewoon aan als het gaat naar 1x per nacht. Het wordt jammer genoeg het nieuwe normaal voor een redelijke periode tenzij je veel geluk hebt 😝.

Doorbijten :p , eigenlijk viel dat wel mee bij ons. Zeker wanneer je nog verlof hebt. Toen ik terug ging gaan werken, nam de moeder wel de nachtelijke taken volledig over. Gelukkig sliep de baby wel door voordat ze terug moest gaan werken.

Co-sleeper is hier ook wel heel handig geweest omdat je dan niet ver hoeft te gaan. Zolang de pamper niet vol is natuurlijk, want dan hang je er alsnog aan.

De baby bij ons in bed leggen, of slapen met de baby in de zetel hebben wij nooit aangedurfd.

Ik ben vorige week met mijn zoon nog voor een allergietest geweest bij een kinderarts in Lier. 😅
Welke kinderarts? Wij wonen in Olen, maar allebei onze kinderen zijn geboren in Lier.
We moeten nu niet ZO vaak naar de kinderarts (meestal gewoon huisarts) maar hebben toch al elke kinderarts in Herentals geprobeerd omdat het dichterbij is en ik vind er geen enkele die ik even goed vind als dokter Garmyn in Lier.
Ik zie vaak mensen wandelen met slapende kinderen in de buggy, als uw eigen kind dit dan niet kan, dan hakt dat er eigenlijk wel serieus in.

Onlangs was ik bvb op het circuit van Zolder, en zie je daar iemand aankomen met een slapende kleine in de buggy. Tussen gigantisch luide knallende motoren... Hier zijn we blij als ze op haar ritme, in haar bedje, zonder lawaai etc 1,5u slaapt op een dag.
Ik weet dat het een kutzin is om te lezen, maar het betert ooit wel.
Onze oudste sliep eigenlijk wel goed in de draagmand/draagzak enal, maar onze jongste totaal niet, ook niet in een bedje eigenlijk als dat niet thuis was. Wij zijn van familiefeestjes en dergelijke destijds vaak naar huis moeten rijden. Nu valt die een halfuurtje na dat we thuis komen soms gewoon in de zetel in slaap.

Welke kinderarts? Wij wonen in Olen, maar allebei onze kinderen zijn geboren in Lier.
We moeten nu niet ZO vaak naar de kinderarts (meestal gewoon huisarts) maar hebben toch al elke kinderarts in Herentals geprobeerd omdat het dichterbij is en ik vind er geen enkele die ik even goed vind als dokter Garmyn in Lier.

Ik weet dat het een kutzin is om te lezen, maar het betert ooit wel.
Onze oudste sliep eigenlijk wel goed in de draagmand/draagzak enal, maar onze jongste totaal niet, ook niet in een bedje eigenlijk als dat niet thuis was. Wij zijn van familiefeestjes en dergelijke destijds vaak naar huis moeten rijden. Nu valt die een halfuurtje na dat we thuis komen soms gewoon in de zetel in slaap.
Een bevriende arts van ons raadde ons ook direct dokter Garmyn aan omdat dat blijkbaar een heel goede kinderarts is.
Maar bijgevolg zit die ook redelijk "vol". Wij hebben nu dokter De Vrieze in Lier, die op zich ook wel oké is alleen wou ze dus absoluut geen allergietest doen.

Daarvoor zijn we dan weer naar dokter Van Aerschot in Leuven geweest...

Een bevriende arts van ons raadde ons ook direct dokter Garmyn aan omdat dat blijkbaar een heel goede kinderarts is.
Maar bijgevolg zit die ook redelijk "vol". Wij hebben nu dokter De Vrieze in Lier, die op zich ook wel oké is alleen wou ze dus absoluut geen allergietest doen.

Daarvoor zijn we dan weer naar dokter Van Aerschot in Leuven geweest...
Ja, de keren dat wij daar geweest zijn was ik daar heel tevreden van, zowel van haar aanpak als diagnoses. Die heeft toen onze jongste 3 maanden was op de meest serene manier mijn vrouw doorgestuurd naar het ziekenhuis zonder die meteen in paniek te laten schieten, ik ben er zeker van dat ze wist dat het ernstig was, maar dat liet ze niet direct blijken, echt een top (kinder) arts.

Hier hebben ze alle drie op de kamer geslapen tot ongeveer hun 1e verjaardag. Eerst in de co sleeper en dan in een eigen bedje.
Ik deed altijd de late shift (zo tussen elf en middernacht) en mijn vriendin de nacht shift, eerst stond ze op, wat later gewoon ind bed. Vroege ochtend was het dan weer mijn beurt. Eens de nacht voeding weg viel, deed zij de ochtend.

Hier sliep ze gewoon bij mij in bed, flesjes kreeg ze op kamertemperatuur, borstvoeding al liggend dus hij sliep gewoon door en ik bleef in bed liggen. Met een winterbaby geen overdreven luxe. 😬
De vroedvrouw had me een bepaalde techniek getoond met het borstvoedingskussen om ze veilig te leggen, maar op deze manier kan dus ook als je dat veiliger vindt.
Mode-Originele-Babybedje-met-kussen-Baby-bed-producten-draagbare-Wiegen-Wieg-zuigeling-veiligheid-Draagbare-opvouwbare-bed.jpg

Edit: volg vooral je eigen slaapritme indien mogelijk! Ik ben een ochtendmens, hij een avondmens dus ik sliep van 20u tot 2u aan 1 blok door toen ze 6u tussen de voedingen kon laten en hij sliep van middernacht tot 8u. Beide moesten we ons natuurlijk ritme slechts een klein beetje opschuiven op die manier. Elkaar afwisselen ging NOG slopender geweest zijn voor ons allebei.

Die foto's zouden ze moeten verbieden. Ze zijn een aanfluiting van de realiteit.

Ik wil hysterisch krijsende baby's zien. Wallen onder de ogen van die ouders. Tranen van wanhoop en plukjes uitgerukt haar.

Onze dochter doet net hetzelfde. Momenteel lukt het zelfs niet om ze binnen het uur in slaap te krijgen, ze blijft gewoon wakker tot half 9.
En wanneer ze dan 's nachts/ 's avonds (dat is meestal voor middernacht al zo) wakker schiet, is dit de oplossing:

Is de aanwezigheid in de ruimte voldoende of moet je haar effectief meenemen in "bed" (matras)?

Is de aanwezigheid in de ruimte voldoende of moet je haar effectief meenemen in bed... enfin, "matras"?
Ik slaap gewoon vanaf +- middernacht tot 's morgens op die matras (samen met de kleine). Hierdoor slapen zowel ik als de kleine een pak beter dan ze proberen in bed te leggen...

Terug
Bovenaan