Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Bon, tussen al dat jong geweld hier door toch nog eens reflecteren over mijn dochter.

Ze is 10 jaar en wordt meer en meer "jonge dame". Haar en kledij, het moet allemaal "goed" zitten en madam begint vooral iedere morgen een hele zoektocht te doen in de kasten naar "de perfecte outfit". Dat durft dan al eens variëren in drie verschillende outfits met de onzinnige vraag naar vader toe "past dat". Ik begin bij de vraagstelling lichtjes door te hebben als ik zeg "abaja, zekers" er vooral gezocht wordt naar een andere combinatie, maar dit terzijde. Zolang ze echter om 7.30 in de auto zit kan het mij allemaal niet veel schelen.

Soit, vandaag voor het eerst getuige geweest van haantjesgedrag van "jonge heren van een jaar of 10" die, weliswaar bijzonder knullig, als een pauw beginnen paraderen voor mijn (gelukkig op dat vlak) blinde dochter. Het was in een binnenspeelplein-setting en ik keek een beetje in het ronde. En plots zie je het, je eigen infantiel door ontluikend testosteron gedreven gedrag. Die steelse blik die vooral heel ostentatief is, die stoere pose, dat luid roepen naar de vriendjes. Imaginaire facepalm in het kwadraat maar het baltsgedrag moet natuurlijk een beetje getraind worden. Wat had ik een zin om te roepen "zoekt u een ander, onnozelaar" maar anderzijds, ze moeten toch ergens hun verleidingskills ontwikkelen en zolang mijn dochter er blind voor is kan het niet veel kwaad.

Het erge is, ik herkende mezelf toen ik opeens aandacht kreeg "vo de meistjes" en daar dan een beetje de interessante begon uit te hangen. Uiteraard werkt dat niet maar eer ik dat door had was ik ook wel ene paar jaar verder.

Punt blijft, mijn dochter is 10 en de eenzijdig opgelegde afspraak is dat tot dat ze 20 is ik niets moet weten van "vriendjes" of "lieven". Tegelijkertijd heb ik een zoon van 8 en daar speelt dat toch allemaal "een beetje" minder.

Heel leuke tekst en ik ben volledig mee @E_wout, tot...
Punt blijft, mijn dochter is 10 en de eenzijdig opgelegde afspraak is dat tot dat ze 20 is ik niets moet weten van "vriendjes" of "lieven".
Waarom wilt ge daar niks van weten? Lijkt mij toch logischer, normaler, gezonder en veiliger als uw dochter daar thuis wel over kan babbelen?

Waarom wilt ge daar niks van weten? Lijkt mij toch logischer, normaler, gezonder en veiliger als uw dochter daar thuis wel over kan babbelen?
Ik ga ervan uit dat dat ironisch is :p. Hier wordt ook vaak gelachen dat ze pas mag daten vanaf haar 25 :p

Als ik dat lees moet ik toch een laatbloeier geweest zijn, want op mijn 10 jaar was ik daar nu wel nog niet mee bezig. Eenmaal eerste middelbaar, that's when the awkwardness hit the fan.

Ik hoopte toch nog langer dan 10 jaar gerust te zijn :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik ga ervan uit dat dat ironisch is :p. Hier wordt ook vaak gelachen dat ze pas mag daten vanaf haar 25 :p
Ik las het niet al ironisch, maar ik kan mis zijn.

Als ik dat lees moet ik toch een laatbloeier geweest zijn, want op mijn 10 jaar was ik daar nu wel nog niet mee bezig. Eenmaal eerste middelbaar, that's when the awkwardness hit the fan.

Ik hoopte toch nog langer dan 10 jaar gerust te zijn :unsure:
Same

Ik mag dan wel gedurende heel de lagere school op een jongensschool gezeten hebben, maar ik denk toch dat dat vroeger normaal was. Ook nooit interesse gehad tot het middelbaar begon.
Uitzondering: Ik had in de kleuterklas trouwens een vriendinneke dat me steeds vroeg om bij haar thuis 'moederke-vaderke' te spelen en ge kent hoe dat gaat...moeder spreken af: 'Ik zal hem eens brengen om te komen spelen'. Serieus tegen mijn goesting natuurlijk :D

Bon, ik zie ook aan mijn kinderen dat alles nu rapper gaat. In het vierde leerjaar hebben ze hier bijna allemaal een 'liefje', soms zelfs meerdere...en als het vandaag 'af' is, dan laten ze daar dikwijls geen traan over: dan zoeken ze wel iemand anders. Ook wat betreft kledij hetzelfde: alles moet 'passen', of ze worden hysterisch.

Iemand tips om een baby van 9 weken overdag in haar wiegje te laten slapen? Ze valt telkens bij mij in slaap maar als ik haar wegleg wordt ze bijna altijd wakker. Als het dan is lukt om haar weg te leggen is ze zowiezo na een halfuurtje weer wakker.. HELP!!

Iemand tips om een baby van 9 weken overdag in haar wiegje te laten slapen? Ze valt telkens bij mij in slaap maar als ik haar wegleg wordt ze bijna altijd wakker. Als het dan is lukt om haar weg te leggen is ze zowiezo na een halfuurtje weer wakker.. HELP!!
White noise help hier voor zo'n zaken.

En in 5/6de leerjaar deden wij toch ook kus spelletjes.

Het is ook niet dat je het kan tegenhouden, want dan komt ze op haar 16e (dan ben ik nog optimistisch) over haar oren verliefd thuis en het is geen oplossing om te zeggen dat je er niets van moet weten :laugh:

Wij werkten ook met witte ruis zoals hierboven gezegd ... Daarnaast draagzak voor als we echt desperate waren om ze te laten slapen. Daar sliep ze gegarandeerd 3 uur in, en je kan toch nog een beetje dingen doen rond het huis.

Hier deed onze dochter tot aan +-3 maand van die hazenslaapjes. Je kon er bij wijze van spreken de chronometer er naast houden, kop 30min en ze was daar.

Wij hebben dan een Moonie humming bear kado gekregen, speelt white noise af etc en dat heeft ons echt geholpen.

Ik las het niet al ironisch, maar ik kan mis zijn.

Same

Wees gerust , het is te lezen in de ironie. :) Eigenlijk kijk ik er stiekem wel een beetje naar uit om zo een slungelige tiener in mijn huis te hebben die loopt te stressen om "de vader van zijn lief" te zien. En dan kan ik mijn troeven ook nog eens op tafel smijten, zijnde ridicule papamopjes die ik klaarblijkelijk (als ik mijn dochter mag geloven aan haar rologen te zien) stilaan onder de knie begin te krijgen.

Kortom, laat ze maar komen die gastjes, 'tis gelijk de spinnen "ze zijn banger van ons dan wij van hen".

Het verhaal van de "vanaf 20 mag het wel" is eigenlijk vooral vanuit een soort van "bescherming" en tegelijkertijd een heel hard besef dat wat moet gebeuren zal gebeuren.

Bedankt voor de tips. Hier staat standaard white noise op.. Lijkt precies niet te helpen. Draagzak helpt ook maar wou de voormiddag en middag dut graag in bed trainen.

Wees gerust , het is te lezen in de ironie. :) Eigenlijk kijk ik er stiekem wel een beetje naar uit om zo een slungelige tiener in mijn huis te hebben die loopt te stressen om "de vader van zijn lief" te zien. En dan kan ik mijn troeven ook nog eens op tafel smijten, zijnde ridicule papamopjes die ik klaarblijkelijk (als ik mijn dochter mag geloven aan haar rologen te zien) stilaan onder de knie begin te krijgen.

Kortom, laat ze maar komen die gastjes, 'tis gelijk de spinnen "ze zijn banger van ons dan wij van hen".

Het verhaal van de "vanaf 20 mag het wel" is eigenlijk vooral vanuit een soort van "bescherming" en tegelijkertijd een heel hard besef dat wat moet gebeuren zal gebeuren.
De mijne zijn nog maar 2 en 4, en ik huiver nu al van de gedachte van liefjes en dergelijke :help:
Iemand goeie verkoper van kuisheidsgordels? 😀

Ik drop in het weekend mijn dochter soms voor TV terwijl ik een boek lees, moet ik me daar eigenlijk schuldig over voelen of niet? Hoe doen jullie dat? Als dat gebeurt is dat meestal een uurtje 's ochtends na haar fles. Rond 8 uur gaan we dan mijn vrouw wakker maken. Ik zet ze geen uren voor TV.

Baby TV is echt wel een zegen als je iets moet doen in het huishouden als je er alleen voor staat. Mijn dochter begint die liedjes na te zingen en danst vrolijk mee.

Om maar te zeggen: je kan niet elke morsel tijd met je kind 100% "bonding" of "nuttig" maken - net zoals je niet van werknemers kan verwachten dat die 8 uur lang zuiver productief zijn. Kinderen moeten, net als volwassenen, leren omgaan met verveling. En verveling is geen slecht iets.

Ik drop in het weekend mijn dochter soms voor TV terwijl ik een boek lees, moet ik me daar eigenlijk schuldig over voelen of niet? Hoe doen jullie dat? Als dat gebeurt is dat meestal een uurtje 's ochtends na haar fles. Rond 8 uur gaan we dan mijn vrouw wakker maken. Ik zet ze geen uren voor TV.

Baby TV is echt wel een zegen als je iets moet doen in het huishouden als je er alleen voor staat. Mijn dochter begint die liedjes na te zingen en danst vrolijk mee.

Om maar te zeggen: je kan niet elke morsel tijd met je kind 100% "bonding" of "nuttig" maken - net zoals je niet van werknemers kan verwachten dat die 8 uur lang zuiver productief zijn. Kinderen moeten, net als volwassenen, leren omgaan met verveling. En verveling is geen slecht iets.
Hier staat de tv amper op. Maar dat is eerder uit het feit dat de dochter er niet veel aan vindt.

Maar dat wil inderdaad zeggen dat je quasi al uw tijd ze moet bezig houden en dat is zwaar ...

Hier weer een nieuwe "fase". Ze kan nu wandelen, dus nu wil ze niet meer in de buggy... Gedaan met de ontspannende wandelingen dus.

Nee ge moet u daar niet slecht over voelen, nee dat is geen ramp, nee ge zijt geen slechte ouder, laat niemand u dat aan praten aub.

Zolang ge uw kinderen niet opvoedt door, met en als TV zombies, is er niks mis met wat TV.
Ik let persoonlijk wel op WAT ze kijkt... er is heel wat rotzooi kinder "non"TV, of oppassen met youtube kids waar echte rotzooi op staat. Het moet niet altijd "educatief" zijn, maar sommige zaken vind ik downright destructief.

Terug
Bovenaan