Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Zijn er eigenlijk nog zo ouders: voor onze kinderen er waren, werd je constant gewezen op ‘oh de kost van luiers’ dat ge bijna dacht een hypotheek bij te nemen voor pampers. Maar dat viel eigenlijk enorm goed mee?
Dat zeggen alleen mensen die de kostprijs van pap niet kennen of vergeten zijn...

Ja ik had ook echt "schrik" voor de pamper kost maar valt echt goed mee. Nutrilon daarentegen...

De pampers I'd crèche zijn wel fucking duur. Ze werken samen met één of ander recycling programma waardoor we zelf geen pampers moeten meegeven (wel handig eerlijk gezegd) & hun eigen "merk" gebruiken maar wel een meerkost van 1.5€/dag. Al goed en wel maar ze wordt +- 3 keer per dag ververst, 50cent per pamper dus...

Ja ik had ook echt "schrik" voor de pamper kost maar valt echt goed mee. Nutrilon daarentegen...

De pampers I'd crèche zijn wel fucking duur. Ze werken samen met één of ander recycling programma waardoor we zelf geen pampers moeten meegeven (wel handig eerlijk gezegd) & hun eigen "merk" gebruiken maar wel een meerkost van 1.5€/dag. Al goed en wel maar ze wordt +- 3 keer per dag ververst, 50cent per pamper dus...
Tip: poedermelk van Kruidvat ;).

Net zoals met flesjes moet niet elke kleine elk soort melk.
Ja, als het voor smaak is, dan kan je natuurlijk niet kiezen. Maar als je Nutrilon kiest uit "kwaliteit" ofzo, er is geen verschil tussen Kruidvat en de merkproducten op dat vlak.
En al helemaal niet als je bij nummertje 1 blijft (wat perfect kan, die groeimerken zijn eigenlijk helemaal niet nodig), want dat is wettelijk gereglementeerd qua ingrediënten.

Ja, als het voor smaak is, dan kan je natuurlijk niet kiezen. Maar als je Nutrilon kiest uit "kwaliteit" ofzo, er is geen verschil tussen Kruidvat en de merkproducten op dat vlak.
En al helemaal niet als je bij nummertje 1 blijft (wat perfect kan, die groeimerken zijn eigenlijk helemaal niet nodig), want dat is wettelijk gereglementeerd qua ingrediënten.
Ik denk dat de meeste ouders ander poeder kiezen o.w.v. allergie en reflux enzo. Bij ons toch in elk geval zo.

De pampers I'd crèche zijn wel fucking duur. Ze werken samen met één of ander recycling programma waardoor we zelf geen pampers moeten meegeven (wel handig eerlijk gezegd) & hun eigen "merk" gebruiken maar wel een meerkost van 1.5€/dag.
Ik vermoed dat ze Woosh gebruiken? Dat is degene die onze opvang gebruikt.

Ik denk dat de meeste ouders ander poeder kiezen o.w.v. allergie en reflux enzo. Bij ons toch in elk geval zo.
Ja, wij zijn ook een tijdje moeten afstappen van Kruidvat-merk om allergie te testen. Dat bieden ze inderdaad niet aan.
Ik wou vooral aantonen dat voor de "gewone" melk, en een kind dat niet lastig doet over smaak (die van ons heeft liefst die van Kruidvat), er wel véél goedkopere alternatieven zijn dan de grote merken (kost ongeveer de helft, denk ik).

Maar natuurlijk, als er een reden is waarom je wél naar de merkproducten moet (bvb allergie en reflux), dan doe je dat he...

Gisteren trouwens allergietest laten doen in het ziekenhuis. Natuurlijk de nummering van de krasjes onduidelijk... Volgens de dokter was het kabeljauw en appel. Volgens ons is het tarwebloem (which is a pain...).
Hopelijk geeft de bloedtest uitsluitsel...

Gisteren trouwens allergietest laten doen in het ziekenhuis. Natuurlijk de nummering van de krasjes onduidelijk... Volgens de dokter was het kabeljauw en appel. Volgens ons is het tarwebloem (which is a pain...).
Hopelijk geeft de bloedtest uitsluitsel...
Nog mensen met ervaring met allergietesten onder de 6j?

Want de huisarts raadt dat absoluut af onder de 6j wegens niet betrouwbaar. Bloedtest zou maar 60% betrouwbaar zijn zei ze.
Zij raadt aan om siroop te geven en als het werkt, heb je daar je bewijs.
(Helaas is het "bewijs" wat onduidelijk. Ik vermoed dat ze hooikoorts heeft, de papa heeft een bloedtest laten afnemen en daar scoorde ze licht positief op huisstofmijt maar niets op grassen en bomen)

Dus mochten mensen andere ervaringen hebben: be my guest!

Ivm poedermelk: hier had ze veel krampjes, ook 4 verschillende merken geprobeerd, weinig verschil in te merken. Via een Nederlands forum uitgekomen op Hipp. Die wordt dus NIET verkocht in de apotheek maar wel in Kruidvat, Delhaize en Colruyt (jawel, de nr 1 ook!) En kost 16-17 euro per pot. Zou extra probiotica bevatten en het laagste suikergehalte van de commerciële merken.
Ik dacht niet ineens over te schakelen om te wennen en gaf 1 dag Hipp, de volgende dag haar extra verzadigde melk ... Nou het verschil was enorm! De verzadigde weggegeven en vaarwel krampjes!
Ik geef het maar mee. 😊

Wij zitten ook op ons tandvlees met onze dochter van 2,5...

Plots wilt madam niet meer in bad of douche, waarschijnlijk omdat ze een schrik gepakt heeft van de sproeier als we haar haar willen afspoelen.
Nu in tijden van zonnecreme en ravotten buiten in de crèche is een dagelijkse wasbeurt echt wel nodig.
Dus elke avond minstens een uur strijden om haar in bad en bed te krijgen. Misschien eens zo een douchekapje proberen...

Opblaasbaar zwembadje? Dat hebben we ook al is gedaan (en staat nog altijd in de badkamer) zodat de kinderen wat meer ruimte hadden/hebben.

Want de huisarts raadt dat absoluut af onder de 6j wegens niet betrouwbaar. Bloedtest zou maar 60% betrouwbaar zijn zei ze.
(Helaas is het "bewijs" wat onduidelijk. Ik vermoed dat ze hooikoorts heeft, de papa heeft een bloedtest laten afnemen en daar scoorde ze licht positief op huisstofmijt maar niets op grassen en bomen)

Ivm poedermelk: hier had ze veel krampjes, ook 4 verschillende merken geprobeerd, weinig verschil in te merken. Via een Nederlands forum uitgekomen op Hipp. Die wordt dus NIET verkocht in de apotheek maar wel in Kruidvat, Delhaize en Colruyt (jawel, de nr 1 ook!) En kost 16-17 euro per pot. Zou extra probiotica bevatten en het laagste suikergehalte van de commerciële merken.
Ik dacht niet ineens over te schakelen om te wennen en gaf 1 dag Hipp, de volgende dag haar extra verzadigde melk ... Nou het verschil was enorm! De verzadigde weggegeven en vaarwel krampjes!
Ik geef het maar mee. 😊
Het is inderdaad niet echt betrouwbaar en wordt eigenlijk pas gedaan als je geen andere opties meer hebt (lees: we hebben al koemelk geschrapt etc). Maar ik dacht wel vooral false negatives (dus een allergie die niet gevonden wordt) en weinig false positives.

Maar de "ingreep" is wel nogal heavy. Die krasjes zetten is best traumatisch, en dan moet er ook nog bloed getrokken worden, en veel (6 tubes hier, om 10 stoffen te testen). En dat is dan enkel voor voedselallergieën he...

Zijn er eigenlijk nog zo ouders: voor onze kinderen er waren, werd je constant gewezen op ‘oh de kost van luiers’ dat ge bijna dacht een hypotheek bij te nemen voor pampers. Maar dat viel eigenlijk enorm goed mee?
Mijn vriendin amuseert zich met bonnen voor pampers dus dat is eigenlijk heel goedkoop hier. Als ik zie wat het normaal kost kan ik wel begrijpen dat mensen dat zeggen. Maar denk niet dat we al ooit meer als 3€ voor een pak (merk pampers) hebben gespendeerd. Ze is er al in geslaagd geld terug te krijgen zelfs 😅.

Wij hadden ook vermoeden van hooikoorts bij onze zoon van 4. Eerst naar de huisarts en daar kregen we siroop. Ze zei dat ze geen allergie testen bij zo'n jonge kinderen. Omdat de siroop wel hielp, maar niet volledig, ben ik bij de kinderarts geweest. Ook omdat ik het raar vond om zomaar siroop te geven zonder zeker te zijn dat het allergie is. Daar hebben ze bloed genomen en was het heel duidelijk in het bloed te zien: igE sterk verhoogd en specifieke reacties op bomen en hond. We hebben nu een andere siroop.
We zijn dit jaar terug geweest omdat hij ook allergische astma lijkt te hebben. Dat kunnen ze alweer niet testen bij jongere kinderen (normaal doen ze een proef op een loopband) maar we hebben een puffer gekregen en die helpt.
Moest de siroop niet volledig helpen, misschien eens andere vragen en kijken of er een verschil zit? Wij hebben nu xyzall en die werkt heel goed. De ervaring is wel dat de huisarts deze ook niet wil voorschrijven, maar de kinderarts dus wel...

Wij hadden ook vermoeden van hooikoorts bij onze zoon van 4. Eerst naar de huisarts en daar kregen we siroop. Ze zei dat ze geen allergie testen bij zo'n jonge kinderen. Omdat de siroop wel hielp, maar niet volledig, ben ik bij de kinderarts geweest. Ook omdat ik het raar vond om zomaar siroop te geven zonder zeker te zijn dat het allergie is. Daar hebben ze bloed genomen en was het heel duidelijk in het bloed te zien: igE sterk verhoogd en specifieke reacties op bomen en hond. We hebben nu een andere siroop.
We zijn dit jaar terug geweest omdat hij ook allergische astma lijkt te hebben. Dat kunnen ze alweer niet testen bij jongere kinderen (normaal doen ze een proef op een loopband) maar we hebben een puffer gekregen en die helpt.
Moest de siroop niet volledig helpen, misschien eens andere vragen en kijken of er een verschil zit? Wij hebben nu xyzall en die werkt heel goed. De ervaring is wel dat de huisarts deze ook niet wil voorschrijven, maar de kinderarts dus wel...
Ohja, wij zijn ook naar een andere kinderarts moeten gaan om die testen te krijgen. Onze "normale" kinderarts wou dat ook niet doen...

Dokter "Van Aerschot" uit het HH-ziekenhuis in Leuven doet die tests dus wel. En aangezien letterlijk heel de pediatrieafdeling leek vol te zitten met kinderen voor allergietesten, vermoed ik dat zij 1 van de weinige is die ze wel doet...

Hopelijk geeft de bloedtest uitsluitsel
Is de nummering voor interpretatie vatbaar of wat bedoel je?
Bij onze allergie bloedtesten wordt ook op andere dingen getest dan enkel voedsel trouwens.

De mama en de papa zitten niet geheel op dezelfde lijn op dat vlak, dus ik kan niet zomaar doen wat ik wil. Maar eens polsen bij de pediater kan ik zeker wél doen! 👍

Is de nummering voor interpretatie vatbaar of wat bedoel je?
Bij onze allergie bloedtesten wordt ook op andere dingen getest dan enkel voedsel trouwens.
Die nummering is om de volgorde van de tests te zien (dus bvb: puntje 1 is voor koemelk, puntje 2 is voor ei, puntje 3 voor tarwe, ...)
Ze schrijven dat op een plakbandje op de arm (hier toch, soms ook rechtstreeks op de arm). Dat plakbandje heeft er geen 5 seconden op gehangen natuurlijk...

Bijgevolg is het nadien zoeken naar de puntjes, en diegenen die reageren vallen wel op, maar diegenen die niet reageren zijn moeilijk terug te vinden. Bij ons zei de dokter dus "ik denk puntje 5 en 10" (=appel en kabeljauw). Maar een paar minuten later hebben we zelf geteld, en was het eigenlijk puntje 4 en 12 (=tarwebloem en controlepuntje). Ook verpleegster er even bijgehaald en zei dacht hetzelfde.

En aangezien het controlepuntje sowieso moet reactie geven, is onze assumptie ook gewoon logischer.

Na een heftige allergische reactie op pinda op 1 jaar oud zijn we begonnen met om de 6 maanden bloed te laten trekken voor een allergie test.
Er wordt elke keer getest op voeding maar hond, kat en bepaalde soorten bomen en gras zijn ook al twee keer getest.
Bij ons sprak de kinderarts (doorverwezen specifiek naar hem voor allergieën) niet over onbetrouwbaarheid...
10 juni moet ik voor een nieuwe test gaan, ik ga het toch wel eens navragen bij hem want fijn is het absoluut niet voor mijn zoon, hij heeft slechte aders en bloed prikken is een ramp zelfs met verdovende zalf.

Na een heftige allergische reactie op pinda op 1 jaar oud zijn we begonnen met om de 6 maanden bloed te laten trekken voor een allergie test.
Er wordt elke keer getest op voeding maar hond, kat en bepaalde soorten bomen en gras zijn ook al twee keer getest.
Bij ons sprak de kinderarts (doorverwezen specifiek naar hem voor allergieën) niet over onbetrouwbaarheid...
10 juni moet ik voor een nieuwe test gaan, ik ga het toch wel eens navragen bij hem want fijn is het absoluut niet voor mijn zoon, hij heeft slechte aders en bloed prikken is een ramp zelfs met verdovende zalf.
Ja, voor ons kwam toevallig een koppel buiten dat we kennen, en die moesten dus ook bloed laten trekken.
Bij ons is dat een worstelgevecht om ze stil te houden, maar bij hun komt er elke keer lachgas boven blijkbaar... Bloed trekken bij jonge kinderen is écht wel vrij ingrijpend en zeker niet "zomaar" aan te raden.

In geval van voedselallergie snap ik volledig dat het alle registers open is en je tot het einde van de wereld zou gaan!

Maar ik vermoed hier dus eerder hooikoorts etc. (Zelf hebben we ook geen voedselallergieen) Met als symptomen: hoesten, snotneus en soms in de ogen wrijven. Kortom: zaken die peuters en kleuters het ganse jaar rond doen! 😭😭😭

Maar ik vermoed hier dus eerder hooikoorts etc. (Zelf hebben we ook geen voedselallergieen) Met als symptomen: hoesten, snotneus en soms in de ogen wrijven. Kortom: zaken die peuters en kleuters het ganse jaar rond doen! 😭😭😭

Bij onze zoon waren dat ook de symptomen. Wij zijn verder gaan kijken omdat het ons opviel dat hij hoestbuien kreeg bij inspanningen (en bij een kind is dat dus vaak). Als we naar een speeltuin gingen, liep hij te hoesten. Heel interessant in covid-tijden...
Als het blijft aanhouden, kun je misschien eens een andere arts proberen. Inderdaad wel moeilijk als je de papa mee moet krijgen.

Terug
Bovenaan