Ik denk dat
@Mulan daarin ervaringsdeskundige is?
Net als
@pardal
Er zijn ook specifieke groepen op Facebook daarover.
Wat bij ons de doorslag gaf:
- prijskaartje (de luiers zijn duur in aanschaf maar je kan ze 2dehands terug doorverkopen en bij ons liggen de afvalkosten in de gemeente hoog voor luiers)
- geen chemicaliën en ik heb een extreem gevoelige huid dus grote kans dat dat bij de dochter ook zo zou zijn.
Probleem met de luiers zelf:
- je moet een systeem hebben dat werkt voor jullie en dat is moeilijk inschatten op voorhand. Ik had allemaal all in one luiers en pocketluiers aangeschaft voor de geboorte en enkele weken na de geboorte niets dan lekken dus terug verkocht.
Ik ben voor voorgevormde katoenen luiers gegaan (van popolini en little lamb, die laatste krimpen wel behoorlijk als je ze vaak wast en in de droogkast gooit, popolini vind ik veel meer waar voor z'n geld) met one size overbroekjes van Happy Flute en bambinex en nog een merk dat me nu ontsnapt. Die waren bij ons het meest lekvrij.
- mensen haken af omdat ze ofwel te weinig geïnformeerd zijn, ofwel niet durven uitzoeken waar het probleem precies ligt.
Wasbare luiers dien je bvb om de 3u te verversen, s nachts gebruik je best een gelanoliseerde wolbroek om de 12u te overbruggen.
Als mensen dan zeggen: "het is rommel want het lekt door na 5u!" Dan ligt dat aan verkeerde verwachtingen.
Ander nadeel zijn de commentaren van mensen die niet weten wat het is: het stinkt, het is ouderwets, het is niet hygiënisch,...
Allemaal fout als je de juiste bewaar- en was routine hebt.
En klassieke broeken passen soms niet of slecht.

Er zijn merken die heel vlot over de wasbare luierkont passen, maar voor het grootste deel heb je dus 1 kledingmaat groter nodig.