Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik denk dat jullie 2 dan wel behoorlijk de uitzondering zijt, maar met grote gevolgen bedoelde ik huidkanker of iets in die aard. Dat verbrand zijn niet prettig, noch gezond is en vermeden moet worden, ben ik zeker met u eens.
Goh ja ‘uitzondering’ Afhankelijk van het huidtype is dat niet zo uitzonderlijk. (Type 1 en 2). Bij roodharige mensen is dat nogal typisch (hebben een lichter soort melanine).

En dat verbranden hangt natuurlijk wel samen met huidkanker, al zal dat bij een kind natuurlijk niet gebeuren van 1 keer verbrand te zijn. Elke keer verbrand is er toch een keertje te veel in mijn ogen.

Goh ja ‘uitzondering’ Afhankelijk van het huidtype is dat niet zo uitzonderlijk. (Type 1 en 2). Bij roodharige mensen is dat nogal typisch (hebben een lichter soort melanine).

En dat verbranden hangt natuurlijk wel samen met huidkanker, al zal dat bij een kind natuurlijk niet gebeuren van 1 keer verbrand te zijn. Elke keer verbrand is er toch een keertje te veel in mijn ogen.
Zeker mee eens.

Ik denk dat jullie 2 dan wel behoorlijk de uitzondering zijt, maar met grote gevolgen bedoelde ik huidkanker of iets in die aard. Dat verbrand zijn niet prettig, noch gezond is en vermeden moet worden, ben ik zeker met u eens.
Als ik kijk naar de kinderen in haar klas, zal 1/4de ook huidtype 1 (wordt niet bruin, verbrandt snel, typische "rostjes met sproeten") of 2 (lichtblond, blauwe of groene ogen, verbranden snel maar bruinen licht) zijn.
Dat is absoluut niet "uitzonderlijk". 🤷🏼

Ik ben ook zo (komt best vaak voor...) Vroeger waren 2e graad brandwonden bvb jaarlijkse kost bij surfvakanties (want voeten insmeren is lastig en vergeet je vaak).
En los van de écht erge gevolgen, sproeten/moedervlekken/... Zijn ook niet voor iedereen tof.
En voor jonge kinderen zijn de lange termijn risico's echt wel groot.

Mja het is natuurlijk niet simpel. Alcohol is nooit gezond ( dat hele glas wijn ding is een mythe), suikers enkel in hoeveelheden die eigenlijk elk dessert of snoepgoed ongezond maakt, vlees is wat.. <100g per dag voor een volwassene?, koolhydraten is ook niet schitterend

Hoeveel beweging moeten we ook al weer doen? Oh ja social media is ook slecht ( ook forums enzo) maar je moet wel een divers en genuanceerd wereldbeeld doorgeven

Enzovoort enzoverder. Denk dat er weinig rondlopen die effectief een goed voorbeeld zijn op alle vlakken.
Huh? De verkeerden gequote?

Als ik kijk naar de kinderen in haar klas, zal 1/4de ook huidtype 1 (wordt niet bruin, verbrandt snel, typische "rostjes met sproeten") of 2 (lichtblond, blauwe of groene ogen, verbranden snel maar bruinen licht) zijn.
Dat is absoluut niet "uitzonderlijk". 🤷🏼
Dan ben ik mis, mijn excuses. Het is ook geen pleidooi om insmeren te minimaliseren, integendeel zelfs. Ik probeerde gewoon het woordje "kindermishandeling" tegen te spreken, maar dat er zeker actie moet ondernomen worden zodat @Lint zijn kind de volgende wel weer ingesmeerd wordt.
Ik ben ook zo (komt best vaak voor...) Vroeger waren 2e graad brandwonden bvb jaarlijkse kost bij surfvakanties (want voeten insmeren is lastig en vergeet je vaak).
En los van de écht erge gevolgen, sproeten/moedervlekken/... Zijn ook niet voor iedereen tof.
En voor jonge kinderen zijn de lange termijn risico's echt wel groot.
Ik bedoelde zeker niet dat er geen mensen bestaan die sneller verbranden, eerder dat ik niet veel mensen ken die in mei na 20 minuten in de zon wandelen zo verbrand zijn dat het een helse pijn is, maar blijkbaar heb ik me vergist, dat geef ik bij deze toe. In het water verbrand je natuurlijk sowieso al veel sneller. Lange termijnrisico's zijn absoluut niet te onderschatten.

Nee, gewoon als reactie op uw "wat sommige mensen 'normaal' vinden". Punt is dat er denk ik niet veel rondlopen die niet iets doen dat niet normaal zou mogen zijn.
Ik bedoelde daarmee dat er zijn die iedere dag cola, koeken en chips als normaal beschouwen maar tegelijkertijd wel klagen dat ze te dik staan. En dergelijke gewoontes nemen de kinderen dan mee.

Gezond verstand. Alles is schadelijk en slecht.

Dan ben ik mis, mijn excuses. Het is ook geen pleidooi om insmeren te minimaliseren, integendeel zelfs. Ik probeerde gewoon het woordje "kindermishandeling" tegen te spreken, maar dat er zeker actie moet ondernomen worden zodat @Lint zijn kind de volgende wel weer ingesmeerd wordt.

Ik bedoelde zeker niet dat er geen mensen bestaan die sneller verbranden, eerder dat ik niet veel mensen ken die in mei na 20 minuten in de zon wandelen zo verbrand zijn dat het een helse pijn is, maar blijkbaar heb ik me vergist, dat geef ik bij deze toe. In het water verbrand je natuurlijk sowieso al veel sneller. Lange termijnrisico's zijn absoluut niet te onderschatten.
Helemaal mee eens dat "kindermishandeling" een te groot woord is in die context! Ik noem het nalatigheid.
En als ik verbrand doet het wel pijn, als haar papa verbrandt heeft die een kleur waar een klaproos jaloers op is, maar die heeft daar zelden echt pijn van.
Persoonlijke pijngrens is dus zeker ook een dingetje!

Onze dochter is nu 4 en is trouwens nog nooit verbrand, tot onze eigen grote verbazing! En we houden ze echt niet binnen als de zon schijnt. 😁 Wel in de schaduw, ingesmeerd met factor 50 en zonnehoed dus. Gelukkig dat we in een tijd leven nu waarin er veel meer bewustwording is hiernaartoe!

Helemaal mee eens dat "kindermishandeling" een te groot woord is in die context! Ik noem het nalatigheid.
En als ik verbrand doet het wel pijn, als haar papa verbrandt heeft die een kleur waar een klaproos jaloers op is, maar die heeft daar zelden echt pijn van.
Persoonlijke pijngrens is dus zeker ook een dingetje!

Onze dochter is nu 4 en is trouwens nog nooit verbrand, tot onze eigen grote verbazing! En we houden ze echt niet binnen als de zon schijnt. 😁 Wel in de schaduw, ingesmeerd met factor 50 en zonnehoed dus. Gelukkig dat we in een tijd leven nu waarin er veel meer bewustwording is hiernaartoe!
Helemaal mee eens.

Een goede zonnecrème helpt ook enorm. Door mijn vrouw ben ik daar wel behoorlijk bewust voor geworden. Ik heb met donker haar en donkere ogen dan wel altijd het geluk dat ik niet snel verbrand, maar in Turkije eens behoorlijk verbrand geweest (voor ik mijn vrouw kende) en sindsdien ook al wat voorzichtiger geworden.

Helemaal mee eens.

Een goede zonnecrème helpt ook enorm. Door mijn vrouw ben ik daar wel behoorlijk bewust voor geworden. Ik heb met donker haar en donkere ogen dan wel altijd het geluk dat ik niet snel verbrand, maar in Turkije eens behoorlijk verbrand geweest (voor ik mijn vrouw kende) en sindsdien ook al wat voorzichtiger geworden.
Hier zegt de dermatoloog vrij letterlijk dat de kans wel groot is dat 1 van ons 2 ooit huidkanker zal krijgen. En de dochter is zo wit als melk, met spierwit haar, dus dat zal niet veel beter zijn...

Nu is dat natuurlijk typisch, de dingen waar je zelf een risico voor hebt, ga je veel beter monitoren. Hier is dat katarakt, koemelkallergie, slechte heupen, platvoeten en huidproblemen. Buiten dat laatste is alles ook al gecheckt bij haar...

Vandaag thuis gekomen, net op tijd want moeder had de pamper niet goed aan gedaan en de kleine was helemaal ondergekakt.

Hem opgefrist en dan samen in zijn badjd gedaan. Ik denk dat ik dat nog het liefst doe. Hoe meer we dat doen hoe ezanter hij het begint te vinden. Ik zorg met een badthermometer dat het schoon 37 °C is en dan kan hij echt lang (allez 5 a 10 min, a langer doen we niet) in zijn badje liggen spartelen. Zalig.

Zo thuis komen en hem vastpakken, da word je niet rap beu 😍

In onze jonge tijd was het ook niet zo uitzonderlijk om op die leeftijd al eens mee tafelbier te drinken ook. Dat is ook iets dat je nu totaal niet meer zou doen. Gelukkig worden de mensen toch iets bewuster van wat ze hun kinderen allemaal binnen kappen ondertussen...
Beetje off topic maar blijkbaar zijn er ook positieve gevolgen aan dat tafelbier geven. Allez, meer specifiek alcohol.
Het gaat dan vooral over het feit dat er van jonge leeftijd bewuster met alcohol wordt omgegaan en er op latere leeftijd minder snel problematisch drank gedrag zich ontwikkelt. Dat artikel sprak toen over een onderzoek in Italië waar jonge kinderen al restjes wijn krijgen aan tafel.
Soit, ik zou het ook niet doen hoor. Maar vond dat toen wel interessant om lezen.
Deze morgen onze tweede dochter mogen verwelkomen.

Straks ontmoeting met haar “grote” zus :love2:
Congrats! Hopelijk klikt het snel tussen de zussen!
Frisdrank per dag... zelfs als volwassenen doe ik dat niet.
Inderdaad. Ik drink één keer om de twee weken een blikje cola wanneer ik eens chips eet. Voor de rest quasi altijd water.

Beetje off topic maar blijkbaar zijn er ook positieve gevolgen aan dat tafelbier geven. Allez, meer specifiek alcohol.
Het gaat dan vooral over het feit dat er van jonge leeftijd bewuster met alcohol wordt omgegaan en er op latere leeftijd minder snel problematisch drank gedrag zich ontwikkelt. Dat artikel sprak toen over een onderzoek in Italië waar jonge kinderen al restjes wijn krijgen aan tafel.
Soit, ik zou het ook niet doen hoor. Maar vond dat toen wel interessant om lezen.
Probleem is dat alle alcohol gebruik 'problematisch' is, is gewoon een kwestie van hoeveel problematisch je in uw leven wilt

Wat zijn jullie bevindingen over wasbare luiers? Mijn vrouw en ik zijn aan het twijfelen om wasbare of wegwerp te gaan gebruiken.

Ik denk dat @Mulan daarin ervaringsdeskundige is?
Net als @pardal 😇

Er zijn ook specifieke groepen op Facebook daarover.

Wat bij ons de doorslag gaf:
- prijskaartje (de luiers zijn duur in aanschaf maar je kan ze 2dehands terug doorverkopen en bij ons liggen de afvalkosten in de gemeente hoog voor luiers)
- geen chemicaliën en ik heb een extreem gevoelige huid dus grote kans dat dat bij de dochter ook zo zou zijn.

Probleem met de luiers zelf:
- je moet een systeem hebben dat werkt voor jullie en dat is moeilijk inschatten op voorhand. Ik had allemaal all in one luiers en pocketluiers aangeschaft voor de geboorte en enkele weken na de geboorte niets dan lekken dus terug verkocht.
Ik ben voor voorgevormde katoenen luiers gegaan (van popolini en little lamb, die laatste krimpen wel behoorlijk als je ze vaak wast en in de droogkast gooit, popolini vind ik veel meer waar voor z'n geld) met one size overbroekjes van Happy Flute en bambinex en nog een merk dat me nu ontsnapt. Die waren bij ons het meest lekvrij.
- mensen haken af omdat ze ofwel te weinig geïnformeerd zijn, ofwel niet durven uitzoeken waar het probleem precies ligt.
Wasbare luiers dien je bvb om de 3u te verversen, s nachts gebruik je best een gelanoliseerde wolbroek om de 12u te overbruggen.
Als mensen dan zeggen: "het is rommel want het lekt door na 5u!" Dan ligt dat aan verkeerde verwachtingen. 🤷🏼

Ander nadeel zijn de commentaren van mensen die niet weten wat het is: het stinkt, het is ouderwets, het is niet hygiënisch,...
Allemaal fout als je de juiste bewaar- en was routine hebt. 🤷🏼

En klassieke broeken passen soms niet of slecht. 😁 Er zijn merken die heel vlot over de wasbare luierkont passen, maar voor het grootste deel heb je dus 1 kledingmaat groter nodig.

Wat zijn jullie bevindingen over wasbare luiers? Mijn vrouw en ik zijn aan het twijfelen om wasbare of wegwerp te gaan gebruiken.
Wat @Mulan zegt.

Ik het begin wat zoeken naar welke luier voor jullie het beste is. All in one, inlegger, sluitsysteem met velcro/drukknoppen

Persoonlijk vind ik het minder hard ruiken dan een wegwerp luier.

De luiers zijn herverkoopbaar indien je ze niet meer nodig hebt.

Nadelen zijn vooral dat als je ze mee op vakantie wilt nemen, je extra bagage mee hebt en je een wasmachine in de buurt moet hebben. En dat je regelmatig met je handen in stoelgang mag zitten.

Trouwens nog iemand waar het altijd moord en brand is bij het vervangen/aandoen van een body? :unsure:

Het doorslapen was overigens jammer genoeg van korte duur, toch 2 nachten kunnen van genieten :biglaugh:

Terug
Bovenaan