Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Het hangt ook heel veel af van je kinderen hé. Ik denk dat mijn kinderen met een frequentie van om de 2 a 3 weken ziek zijn (in die mate dat ze thuis moeten blijven). In weken dat de kinderen niet ziek zijn, zijn nog altijd vaak 2 a 3 keer per week wakker 's nachts (en dan moeten we ze bij ons in bed nemen). In weken dat ze wél ziek zijn is dat élke nacht. Als je dan geen ouders hebt waarop je kan rekenen, of een zeer flexibele werkgever, dan kan je het eigenlijk echt wel schudden.

Mijn ouders zijn nu ook al een paar keer ferm ziek geweest van te babysitten, dus ik begin daar ook wel wat schrik van te krijgen. Maar op dit moment weet ik echt niet hoe we het anders kunnen doen, zonder dat een van ons beiden onze job zou opgeven.
Heftig. Dan zou ik eigenlijk niet mogen klagen als ik dat lees.

Wel goed om te zien dat ik niet de enige met die vraag ben. We hebben wel al een keer beroep gedaan op iemand die via de mutualiteit kwam oppassen overdag. Dat is een 10-tal keer gratis denk ik zelfs. Ik was toen zelf thuis (bureau) en dat zal aan de dame zelf gelegen hebben, maar wij waren enorm enthousiast over die werking. Onze dochter heeft toen een vip onthaalmoeder/crèche behandeling gehad en heeft geen seconde alleen moeten spelen.
Jammer genoeg zitten die dingen erg snel vol en is het in onze buurt een ramp om iemand vast te krijgen.

Ik kan het alleen maar aanraden, als je iemand kan te pakken krijgen. Ook voor zieke kinderen zorgen zij ervoor..

Hier de combinatie van deeltijds werken, de ouders die dichtbij wonen (maar het niet echt aankunnen om volle dagen op haar te letten) en in heb bij de eerste golf, toen de crèche ook 3 maand gesloten was, zelf 2 maand technisch werkeloos thuis gezeten. En daarna kon ze enkel terug naar de crèche omdat ik zelf in de zorg werk.

Tot nu toe goed gespaard gebleven van de Covid sinds ze naar school gaat: enkel de extra weken vakantie waarbij de ouders dus soms een halve dag insprongen als ik moest gaan werken en ze heeft zelf 2x covid gehad waarbij ze in isolatie bleef bij de papa, eerste keer onder dat speciaal statuut van verlof voor bijstand ziek kind of hoe het ook noemt en de 2de keer had hij zelf covid.

Mocht ik de voorbije jaren voltijds gewerkt hebben, zou dat niet gelukt zijn. Dan zouden we waarschijnlijk allebei minder uren moeten gaan werken zijn om alles rond te krijgen van puzzels.

Ik vraag me ook af hoe dat hier zal gaan eens die kleine er is.

Haar ouders wonen in centraal Nederland (ok, niet zo extreem als @Sylverscythe maar nog altijd niet echt praktisch :unsure: ), mijn moeder is overleden en met mijn vader heb ik slechts beperkt contact dus daar kan ik ook niet op rekenen.
Mijn werk is gelukkig ook wel heel begripvol en flexibel op dat vlak, maarja, hoever kan je dat rekken inderdaad. Nuja zorgen voor later, nog 2 maand zwangerschap te overbruggen eerst :p
Als je een flexibele werkgever hebt, is dat absoluut goud waard! Hier werd zelfs gevraagd of ze telefoons mochten doorschakelen naar de mensen die thuis, ZIEK, met covid zaten. Weinig flexibiliteit dus op dat vlak. Thuisblijven terwijl je zelf gezond bent, was hier geen optie.

Een Limburgse mama van een klasgenootje heeft hier ook weinig netwerk. Ze werkt dus ook deeltijds en tijdens vakanties gaan de kinderen soms een volle week naar Limburg naar haar mama. Want ook met het reguliere verlof van 20 dagen kan je onmogelijk alle vakanties overbruggen. Nu ze 4 zijn, kunnen ze eindelijk naar de "normale" vakantie opvang gaan. Mijn dochter is alvast 6 weken ingeschreven deze zomer... 🤷🏼

Soms maakt het lezen van deze thread mij toch maar bang voor wat er mogelijks gaat komen :unsure:
Hier is dat nooit een probleem geweest. Werkdagen worden voor mezelf gewoon langer dan of ik haal het op een andere dag in. Je moet natuurlijk wel de flexibiliteit van je werkgever hebben maar in deze tijden denk ik dat dat toch vaak is. Je moet natuurlijk kunnen thuiswerken. iPad, film, speelgoed, genoeg om hun mee bezig te houden. Als ze echt jong zijn (<1,5j) dan is dat al wat moeilijker maar wat baby tv en een periode van 2 uur pauze nemen om met hen te spelen is genoeg om de dag door te komen meestal wel.!

Als het echt niet lukt dan neem ik verlof op. Het is nu eenmaal zo in de eerste levensjaren van uw kinderen dat je uw verlof zult moeten gebruiken voor hun opvang, dat hoort er bij. Wij maken heel weinig gebruik van de grootouders hoewel die vlakbij wonen.

En ik heb mij nooit slecht gevoeld bij mij smorgens afwezig bellen of dat ik enkele uren per dag minder bereikbaar ben. Ik heb gekozen voor kinderen en die komen op nr 1. Als mijn werkgever dat niet zint, ga ik wel op een ander.

Dat het vermoeiend is das iets anders natuurlijk :) maar again, daar kies je voor.

Schoonouders met verlof en wonen vlakbij, kinderen kunnen daar terecht wanneer nodig.

Ja, dat is een hele luxe.

Ik moet eerlijkheidshalve wel aanvullen dat er voor ons ook wel een "luxe" is dat mijn vrouw in het onderwijs staat en ik zelf veel kan/mag thuis werken EN mijn werkgever heel flexibel is.
Vanaf volgend schooljaar gaat mijn vrouw wel 4/5de werken.

Ik moet eerlijkheidshalve wel aanvullen dat er voor ons ook wel een "luxe" is dat mijn vrouw in het onderwijs staat en ik zelf veel kan/mag thuis werken EN mijn werkgever heel flexibel is.
Vanaf volgend schooljaar gaat mijn vrouw wel 4/5de werken.
Idem hier, al wonen we in Mol en werkt mijn vrouw nog in Antwerpen-centrum waar ze vast benoemd is. We hopen dat ze hier in de buurt toch een plaats kan vinden voor een voltijdse functie, want die is altijd vroeg uit te veren en is véél tijd kwijt met pendelen.

Idem hier, al wonen we in Mol en werkt mijn vrouw nog in Antwerpen-centrum waar ze vast benoemd is. We hopen dat ze hier in de buurt toch een plaats kan vinden voor een voltijdse functie, want die is altijd vroeg uit te veren en is véél tijd kwijt met pendelen.
Geen idee welke vakken ze geeft, maar bij mijn vrouw (werkt in Turnhout) werken nog wel wat mensen uit de regio Mol dacht ik. Wij wonen op ongeveer 25 minuutjes rijden (auto) van haar werk en de school van onze kinderen ligt op haar route. Haar uren zijn dan (gelukkig kon dat) nog eens redelijk goed afgestemd op mijn office/thuiswerk dus ze moeten hier eigenlijk zelfs nooit naar de voor- of naschoolse opvang.
En gelukkig hebben we in de uitzonderlijke gevallen dat er toch iets tussenkomt nog wel een bevriend koppel (met kindjes van dezelfde leeftijd) en onze ouders (als ze zelf niet moeten werken/iets te doen hebben) waar we op kunnen rekenen.

Ik vind het trouwens wel goed (@toru) dat dat topic hier eens besproken wordt, want het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Maandag belde de onthaalmoeder dat ons zoontje gevallen was, nét op de rand van zo’n plastic speelgoedbak. Ze dacht niet dat ‘t genaaid moest worden maar het bleef wel bloeden en nadat ze contact had gehad met de organisatie die toch liever hadden dat hij naar de dokter ging, ben ik hem gaan ophalen, gelukkig werkte ik van thuis dus was ik er snel. Bij onze huisarts nam niemand op, dus ik ben gewoon binnengestapt 🙈 De man in de wachtzaal liet ons gelukkig voor. Helaas moest het ofwel genaaid worden met 4 á 5 draadjes óf geplakt en dat kunnen ze daar niet. Dus hop, dan maar naar de spoed. Hij was super flink, enkel tijdens het plakken zelf wat tranen, zowel bij hem als bij mij 🙈
De grote plakker heeft de rit naar huis niet eens overleefd, voor de rest blijft hij er redelijk goed af. De nazorg zal wel nog wat geven, de plakkertjes moeten er een week opblijven en nadien altijd een factor 50 opsmeren en nog wat later moet dat blijkbaar gemasseerd worden met iets van nivea.

DnKlGxG.jpg

zCG70uf.jpg

Maandag belde de onthaalmoeder dat ons zoontje gevallen was, nét op de rand van zo’n plastic speelgoedbak. Ze dacht niet dat ‘t genaaid moest worden maar het bleef wel bloeden en nadat ze contact had gehad met de organisatie die toch liever hadden dat hij naar de dokter ging, ben ik hem gaan ophalen, gelukkig werkte ik van thuis dus was ik er snel. Bij onze huisarts nam niemand op, dus ik ben gewoon binnengestapt 🙈 De man in de wachtzaal liet ons gelukkig voor. Helaas moest het ofwel genaaid worden met 4 á 5 draadjes óf geplakt en dat kunnen ze daar niet. Dus hop, dan maar naar de spoed. Hij was super flink, enkel tijdens het plakken zelf wat tranen, zowel bij hem als bij mij 🙈
De grote plakker heeft de rit naar huis niet eens overleefd, voor de rest blijft hij er redelijk goed af. De nazorg zal wel nog wat geven, de plakkertjes moeten er een week opblijven en nadien altijd een factor 50 opsmeren en nog wat later moet dat blijkbaar gemasseerd worden met iets van nivea.

DnKlGxG.jpg

zCG70uf.jpg
Serieuze kap idd van zo’n “simpele” val die eigenlijk altijd en overal kan gebeuren. Veel succes met de nazorg!

@Put_met_keren ik vind dat precies toch al een ferme wonde! Zeker in het gezicht zou ik zoiets ook laten naaien of plakken om littekenvorming te vermijden. Schoon oogskes precies wel 🤩

En over opvang, manlief en ik hebben beiden een job die moeilijk van thuis uit gedaan kan worden. Hier zijn er dus al veel dagen familiaal verlof opgegaan aan de zoon en gelukkig zijn de grootouders op pensioen en kunnen die heel veel opvangen. Zonder grootouders zou mijn volledig verlof er al doorzijn denk ik .

Sebiet met de dochter naar de dokter. Een zéér droge hoest en haar stem is bijna weg. Geen koorts, nog voldoende eetlust en zeer vrolijk.

Hier is de opvang wel redelijk ok, madam werkt ft nacht. In geval van nood is er schoonmoeder die em kan afhalen. Mijn ma woont op anderhalf uur.
1 op 2 weekends sta ik er alleen voor.

Grootste probleem is hier om samen iets te kunnen doen. Altijd babysit nodig, kost wel geld op den duur. Wou dan nog in fietsclub gaan, maar dan 2x kunnen fietsen op een maand of 2x babysit betalen.. Kzalt maar zo laten. Denk ook weinig kandidaten om een zondag ochtend te babysitten 🤣

Sebiet met de dochter naar de dokter. Een zéér droge hoest en haar stem is bijna weg. Geen koorts, nog voldoende eetlust en zeer vrolijk.
... eeeeen het is valse kroep. Aerosolen is de boodschap. Hopelijk vallen de nachten mee, haar longen klonken nog redelijk oké en haar ademhaling was nog rustig. Dus met wat geluk gaat het om een mild geval en is ze er snel vanaf.

Jullie hebben hier nog een stand van zaken nodig sinds de komst van ons zoontje.

Hij doet het zeer goed, borstvoeding is wel al afgeschaft. Nu nog wat aan het zoeken met de flesjes. Hij lijkt met 60ml te weinig te hebben en met 90ml veel te veel (desondanks hij het volledig op drinkt), dan is hij zo mottig als maar zijn kan.

Slaapt zeer goed, overdag dan want meneer besluit steevast om klaarwakker te zijn bij z'n nachtvoeding van 02:00 :unsure:

De grote zus zit in haar Terrible Three fase en is een beetje jaloers maar tegelijkertijd is ze zeer fier op haar broertje.

Soit allemaal part of the game natuurlijk maar den deze moet volgende week gaan werken en is steendood. Gelukkig heb het paasverlof ook genomen :lol: :frikandel:

Onze dochter blijft een kleine drinker. Hierdoor zit ze nog op 6 flessen per dag. 120ml is precies een drempel waar ze niet over kan.

Paar dagen geleden naar K&G geweest voor prikjes, 63.5cm & 5.89kg maar alles oké dus ah ja :)

Onlangs ook de eerste stapjes begonnen om papjes te geven dus hopelijk helpt dit ook

Laatst bewerkt:
Kleine zus had grote broer zijn zwarte broek met een gele stift zitten kleuren.

Oplossing grote broer, zwarte stift erover kleuren, dan ziet ge het toch niet zo fel, papa.

Held

Terug
Bovenaan