Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Elke keer ik die verhalen lees, ben ik eigenlijk ook wel blij dat onze dochter niet naar de crèche gaat. Ook al is het wel vaak heel zwaar...

Zoals @Mulan aangeeft is de kans dan zeer groot dat ze het in de peuter-/kleuterklas vlaggen hebben.

De tandjes hebben ook veel invloed op de koorts bij hem. Maar met gericht siroop kalmeert het gelukkig snel.

Probleem met het eten is nog niet opgelost. Deze morgen was hij echt ongeduldig toen we zijn fles aan het maken waren en wanneer ze in de microgolf stond. Ook de moment dat we naar de zetel wandelen begon hij al ongemakkelijk te wrikken omdat hij zijn fles wou. Dat doet hij wel vaker, onzen kleinen boefbeer. Eenmaal hij effectief aan zijn fles moest beginnen was het weer prijs. Meteen beginnen krijsen, hoofd wegdraaien, fles wegduwen. Dan maar een papje met brood geprobeerd. Daar heeft hij een lepel of 5 van gegeten. We hebben hem uiteindelijk laten kalmeren, met bumba, waarna we nog eens geprobeerd hebben met geluidjes en al spelend wat melk te drinken uit een beker. Dat was uiteindelijk een beter succes.
Afgeklopt 1/3 van zijn fles gedronken. We staan voorlopig voor een raadsel wat het probleem zou zijn. Tot gisterenmorgen sloeberde hij zijn fles naar binnen in notime.

Zoals @Mulan aangeeft is de kans dan zeer groot dat ze het in de peuter-/kleuterklas vlaggen hebben.

De tandjes hebben ook veel invloed op de koorts bij hem. Maar met gericht siroop kalmeert het gelukkig snel.

Probleem met het eten is nog niet opgelost. Deze morgen was hij echt ongeduldig toen we zijn fles aan het maken waren en wanneer ze in de microgolf stond. Ook de moment dat we naar de zetel wandelen begon hij al ongemakkelijk te wrikken omdat hij zijn fles wou. Dat doet hij wel vaker, onzen kleinen boefbeer. Eenmaal hij effectief aan zijn fles moest beginnen was het weer prijs. Meteen beginnen krijsen, hoofd wegdraaien, fles wegduwen. Dan maar een papje met brood geprobeerd. Daar heeft hij een lepel of 5 van gegeten. We hebben hem uiteindelijk laten kalmeren, met bumba, waarna we nog eens geprobeerd hebben met geluidjes en al spelend wat melk te drinken uit een beker. Dat was uiteindelijk een beter succes.
Afgeklopt 1/3 van zijn fles gedronken. We staan voorlopig voor een raadsel wat het probleem zou zijn. Tot gisterenmorgen sloeberde hij zijn fles naar binnen in notime.
Je kan misschien wel ORS (bij de apotheek te halen) proberen om ervoor te zorgen dat hij wel genoeg vocht en calorieën binnen krijgt?

Ja, dat zal er sowieso wel aankomen, maar ik geloof ook niet dat ze immuniteit opbouwen in de crèche (vaak gehoord argument). Want dan zouden volwassenen al lang geen verkoudheden meer krijgen...

Hier is ze trouwens ook wel wat ziekjes (keelontsteking), maar ze heeft in haar eerste jaar letterlijk nog nooit koorts gehad.
Door eigen ervaring ben ik wel geneigd om te geloven in het opbouwen van immuniteit. Ook bij volwassenen.
Ik werk als 'kaartjesknipper' in de trein en het eerste jaar dat ik begon was ik om de haverklap ziek, verkouden, paar keer keelontsteking, grieperig, ... maar echt opvallend. Na dat eerste jaar ben ik niet meer ziek geweest. Jaren niet naar de dokter moeten gaan wegens ziekte. Sinds ik een kind in de crèche heb wel terug iets vaker ziek zelf, volgens mijn huisarts omdat de verkoudheden/ziektes die circuleren in de crèche anders zijn dan de verkoudheden waar de gemiddelde volwassene mee in contact komt. Geen idee als dat klopt maar klonk me toen aannemelijk in de oren.

Heb je al een andere maat van speen geprobeerd?
Toen onze voor de eerste keer van maat speen moest veranderen hadden we dat ook niet door. Hij dronk opeens heel slecht en super traag. Groter maar speen en het was toen opgelost.

Door eigen ervaring ben ik wel geneigd om te geloven in het opbouwen van immuniteit. Ook bij volwassenen.
Ik werk als 'kaartjesknipper' in de trein en het eerste jaar dat ik begon was ik om de haverklap ziek, verkouden, paar keer keelontsteking, grieperig, ... maar echt opvallend. Na dat eerste jaar ben ik niet meer ziek geweest. Jaren niet naar de dokter moeten gaan wegens ziekte. Sinds ik een kind in de crèche heb wel terug iets vaker ziek zelf, volgens mijn huisarts omdat de verkoudheden/ziektes die circuleren in de crèche anders zijn dan de verkoudheden waar de gemiddelde volwassene mee in contact komt. Geen idee als dat klopt maar klonk me toen aannemelijk in de oren.
Maar dat zegt hetzelfde he, een kind dat vaak ziek is door crèche, zal later niet minder vaak ziek zijn, omdat dat niet dezelfde virussen zijn.
Dus ze bouwen er geen immuniteit mee op.

Onze kleinen (nu 11 maand) is nog maar eens thuis van de creche. 40°C koorts eergisteren met als conclusie een oorontsteking.
Ook zijn snotjes zijn sinds het begin dat het naar de creche ging, rond oktober, nog maar amper gebeterd.
Sinds enkele dagen weigert hij ook van zijn fles te drinken. Waarschijnlijk heeft het het eens benauwd gekregen door te weinig adem, waardoor hij een schrik heeft opgedaan.
Hij begint er telkens van te drinken, maar na 10 seconden eindigt het eind gekrijs. Hem dan nog aanzetten tot drinken heeft geen enkele zin.
Uiteindelijk proberen we hem toch nog wat "te voeden" met craquotjes dat hij tot iets binnen heeft.
We willen hem dus niet meer verder forceren door hem zijn fles te moeten doen drinken, goed om nog een extra schrik op te doen.
Zijn patatjes en fruitpap eet hij overigens wel mooi op, zonder weinig morren.

We zitten dus eventjes met een vraagteken, iemand (helaas) ervaring mee?

Dank bij voorbaat!
Ik weet niet of jullie dit reeds doen, maar het kan helpen om het neusje te spoelen met fysiologisch water alvorens een flesje te geven. Zodoende is het snot even weg en heeft uw kleintje meer ademruimte.

Je kan misschien wel ORS (bij de apotheek te halen) proberen om ervoor te zorgen dat hij wel genoeg vocht en calorieën binnen krijgt?
Das eentje om te onthouden, mocht het echt niet verder lukken. Was er ook al over aan het waken dat hij zeker genoeg vocht binnenkrijgt per dag.
Heb je al een andere maat van speen geprobeerd?
Toen onze voor de eerste keer van maat speen moest veranderen hadden we dat ook niet door. Hij dronk opeens heel slecht en super traag. Groter maar speen en het was toen opgelost.
We hebben er deze morgen enkele besteld. We zitten met een maatje M en hij zou eigenlijk al aan L/XL mogen beginnen. We hopen dat dat soelaas kan brengen. Ik vermoed dat die maatjes vooral zorgen dat hij minder moeite moet doen?
Ik weet niet of jullie dit reeds doen, maar het kan helpen om het neusje te spoelen met fysiologisch water alvorens een flesje te geven. Zodoende is het snot even weg en heeft uw kleintje meer ademruimte.
We deden dat tot gisteren. We zijn nu eventjes aan het testen of het niet beter is om erna te doen.
Hij wordt wakker met zijn tuutje, dus opzich moet hij genoeg ademkrijgen om te kunnen tuten. Met die gedachte zijn we eventjes verder gegaan.
Probleem bij soepel is dat hij serieus over zijn toeren is waarna hij de fles weigerde.
Het is eventjes trail & error methode :-)

Ja, dat zal er sowieso wel aankomen, maar ik geloof ook niet dat ze immuniteit opbouwen in de crèche (vaak gehoord argument). Want dan zouden volwassenen al lang geen verkoudheden meer krijgen...

Hier is ze trouwens ook wel wat ziekjes (keelontsteking), maar ze heeft in haar eerste jaar letterlijk nog nooit koorts gehad.
Tgoh, tis maar anekdotische bewijs maar ik geloof dat ook wel vanuit persoonlijke ervaring.
Tijdens haar eerste 1,5 jaar is ons madam non stop ziek geweest, en heeft die alles gepakt wat die kon pakken. De 2,5 jaar erna is die nooit echt ziek meer geweest, op wat snot na. In haar klas zie ik de kindjes die bij haar in de crèche zaten ook niet meer ziek vallen. De non-crèches vallen (in de winter) constant uit met. vanalles en nog wat. Die zitten meer niet dan wel in de klas.
Maar zoals ik zei, anekdotisch.

Als kind werd ik alle dagen opgevangen door m'n grootouders en toch had ik permanent oorontstekingen.

Mijn dochter is drie en ging vanaf 5 maanden naar onthaalmama en nu naar school, nog nooit een oorontsteking gehad. Hoogstens wat snot maar niets wat ne zakdoek en spoelen niet oplost.

Volgens mij is er geen lijn in de trekken van waar zoiets komt.

PS: de eerste Waterval van de dag is zonet gestart.

Die kaka pampers kunnen toch soms echt wel heftig zijn :unsure:

Het is dus de eerste week dat mijn madam het alleen moet doen overdag.
Ik dacht ze te verrassen met haar lievelingsdessert, chocolade moelleux.

Net ervoor onze dochter moeten verversen, volle kaka-pamper. Geen probleem maar zodra ik de pamper open deed kwam er een tweede zondvloed af. Toch vriendelijk gepast om mijne moelleux op te eten, het visuele aspect van beide was mij iets te gelijkaardig

Die kaka pampers kunnen toch soms echt wel heftig zijn :unsure:

Het is dus de eerste week dat mijn madam het alleen moet doen overdag.
Ik dacht ze te verrassen met haar lievelingsdessert, chocolade moelleux.

Net ervoor onze dochter moeten verversen, volle kaka-pamper. Geen probleem maar zodra ik de pamper open deed kwam er een tweede zondvloed af. Toch vriendelijk gepast om mijne moelleux op te eten, het visuele aspect van beide was mij iets te gelijkaardig
Tegenwoordig is het hier om de 2 dagen 1 pamper die zo vol zit dat hij het niet meer kan houden. En een extreem vieze zure geur. Ik waarschuw u al maar, de Pampers bij kinderen die nog geen (of weinig) vaste voeding eten, vallen echt nog mee.

Elke keer ik die verhalen lees, ben ik eigenlijk ook wel blij dat onze dochter niet naar de crèche gaat. Ook al is het wel vaak heel zwaar...
Ik denk niet dat het veel uitmaakt, ze moeten sowieso de lijst aflopen van alle gekende kinderziektes.
Het is wel bewezen dat een kinderopvang goed is voor de sociale ontwikkeling. Daar leren ze ook slapen in andere omstandigheden en zonder ouders in de buurt.

Ik denk niet dat het veel uitmaakt, ze moeten sowieso de lijst aflopen van alle gekende kinderziektes.
Het is wel bewezen dat een kinderopvang goed is voor de sociale ontwikkeling. Daar leren ze ook slapen in andere omstandigheden en zonder ouders in de buurt.
België is daar wel vroeg bij, dacht ik. Op drie maanden je kind al naar de crèche sturen is behoorlijk snel.

De jongste zit met de waterpokken. Benieuwd of de andere ze ook gaan krijgen.

Enkel de oudste heeft ze ooit gehad maar was toen 6 maanden, als ik mij niet vergis, kunnen ze ze dan nog eens krijgen.

Dochter in een driftbui:
- genoeg ermee! Ik wil nooit meer praten!
-...
- IK ZEI: "GENOEG ERMEE! IK WIL NOOIT MEER PRATEN!
-....
- NOOIT MEER!

5 minuten later: "ik ben een beetje moe, mama..."
🤣

Enkel de oudste heeft ze ooit gehad maar was toen 6 maanden, als ik mij niet vergis, kunnen ze ze dan nog eens krijgen.
Hier ook gepasseerd deze vakantie. Tussen de eerste bultjes bij nr2 en nr1 zaten wel 12 dagen. Dacht al dat hij er niets van ging hebben :'). Bij ons mogen die wel niet naar school zolang ze nog besmettelijk zijn... 🙄

Hier ook gepasseerd deze vakantie. Tussen de eerste bultjes bij nr2 en nr1 zaten wel 12 dagen. Dacht al dat hij er niets van ging hebben :'). Bij ons mogen die wel niet naar school zolang ze nog besmettelijk zijn... 🙄
Bij ons zal de school wel niet zo moeilijk doen, de geven thuisonderwijs.

Klopt, onze dochter was 7 maanden toen ze de waterpokken overkreeg van haar broer en heeft ze op haar 15 maanden nog is gekregen weliswaar in mindere mate, amper last van gehad en duurde hooguit 2/3 dagen.

Vandaag zijn we samen met de dochter begonnen om haar bed in elkaar te zetten. Ze mag meehelpen. Nouja. Helpen. We weten allemaal hoe dat met een kind van drie gaat. :rofl: Ik ben toch wel meester in het mezelf voor de gek houden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan