Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Mijn kinderen hadden beiden zeer veel last van (verborgen) reflux, dan ben je héél gelukkig dat er zoiets bestaat als een tut. We zijn nu aan het proberen om ze overdag hun tutje aan de kant te laten, met wisselend succes.

En wat betreft het slapen ... nogmaals veel sterkte @mac-bc en anderen in hetzelfde schuitje. Het is niets anders dan een marteling. En hoe goed ze ook bedoeld zijn, de boodschappen "het betert!" ben ik eigenlijk zelf een beetje beu gehoord. Ik hoor dat al 3,5 jaar en nog steeds zijn de enige nachten waarbij wij zeker zijn dat we gaan kunnen doorslapen, de nachten waarbij de kinderen bij onze ouders slapen.

naar mijn gevoel bestaat er gewoon een enorm negatieve perceptie naar "de tut". Als je het soms moet geloven staat het gebruik van een tut gelijk aan schots en scheve tanden en een absurde afhankelijkheid van 'de speen van de Duivel". Dat klopt dus, naar mijn nederige ervaring, langs geen kanten.

MIjn drie kinderen hebben aardig liggen tutten (zoals hierboven beschreven, twas verdorie op den duur het enige middel om ze toch een beetje stil te krijgen) maar geen enkele heeft zijn tanden er kapot aan gezogen. Zolang je er een normaal gebruik aan koppelt (dus eenmaal de maxi-cosi fase voorbij, enkel als 's avonds of als ze "steendoodkapot" moe zijn) dan zie ik niet in wat er nu zo dramatisch is aan een "tutje". Maar in hun bed, dat was daar gewoon een "tutfest" van jewelste. Mijn dochter had er een stuk of 4 tot een jaar of 3 in haar bed liggen. Tkind is er zover ik tot op heden kan inschatten ook niet mentaal geretardeerd van geworden. (Al durf ik als de pubermanieren tevoorschijn komen er wel eens over twijfelen)

Eenmaal het concept "sinterklaas" ook duidelijk gekend was het bij ons ook echt niet zo moeilijk om die tut mee te geven met Sinterklaas.

Een tut zorgt voor troost. En eigenlijk, dat is het enige dat voor mijn kinderen (en voor dat beetje rust van mijzelve) van belang was. :)

Bedankt voor alle steunberichten, ik heb alles gelezen en probeer later nog wel te antwoorden.
Een glimlach tussen alle wanhoop door: gisteren begon hij spontaan te stappen van de ene dag op de andere. Superblij, supertrots. Misschien is dat wel de reden waarom hij zo labiel is?

Vannacht in elk geval terug hetzelfde liedje: constant op heel zagerige toon zitten wenen. Je hoort dat hij geen pijn heeft ofzo, precies enkel aandacht nodig. En hoe dichter we komen hoe meer en hoe luider hij begint te wenen. Dan vind ik het des te moeilijk om er begripvol mee om te gaan. Af en toe moet ik mij distantiëren of ik word gek. De matras van ons logeerbed heeft al heel wat slaag gekregen de afgelopen nachten uit pure frustratie. En vervolgens hier nog eventjes neerschrijven. Dat lucht op.

Bedankt voor alle steunberichten, ik heb alles gelezen en probeer later nog wel te antwoorden.
Een glimlach tussen alle wanhoop door: gisteren begon hij spontaan te stappen van de ene dag op de andere. Superblij, supertrots. Misschien is dat wel de reden waarom hij zo labiel is?

Vannacht in elk geval terug hetzelfde liedje: constant op heel zagerige toon zitten wenen. Je hoort dat hij geen pijn heeft ofzo, precies enkel aandacht nodig. En hoe dichter we komen hoe meer en hoe luider hij begint te wenen. Dan vind ik het des te moeilijk om er begripvol mee om te gaan. Af en toe moet ik mij distantiëren of ik word gek. De matras van ons logeerbed heeft al heel wat slaag gekregen de afgelopen nachten uit pure frustratie. En vervolgens hier nog eventjes neerschrijven. Dat lucht op.
Wel, de onze is ook net aan het leren stappen en babbelen. En hier hebben we ook net een zware fase achter de rug. Nu begint het terug te gaan, maar ze is ook wat ziek dus misschien komt het daar weer door...

Ook een nieuwe slaapzak (puckababy 4 seizoenen) en een eigen versie van de pick up and put down methode, dus dat kan het ook zijn dat het nu wat beter loopt.

Maar, voor al diegenen met doorslapers, wat beter wil hier zeggen "slapen in eigen bed tot 4u"

Wat ik trouwens wel enorm jammer vind aan die slaapproblemen, is het feit dat je geen plannen kan maken die afwijken van het schema. Vandaag wou ik naar kinderboerderij (oke, het weer steekt er ook een stokje tussen), maar die gaat pas open om 11u en de dochter eet om half 12 en gaat slapen tussen kwart na 1 en kwart na 3. En half 5 is het donker... We vinden het echt lastig om eens iets buitenshuis te kunnen doen.

Wij gaan ook nu vaak nog na de namiddagdut van de dochter ergens naartoe hoor. Speelpleintje, kinderboerderij, ... we eten dan ter plekke een fruitje en dan is er wel nog even tijd om te spelen.

En je mag ondertussen wel al weer een uurtje bij die half vijf rekenen vooraleer het donker is he.

Maar ja, dat is kut. Het verhaal van Mac over oudejaarsavond, daar beginnen wij gewoon niet aan. Als wij naar vrienden of familie gaan, dan proberen wij tegen 19u ten laatste terug thuis te zijn. Liefst zelfs tegen 18u.

Wat ik trouwens wel enorm jammer vind aan die slaapproblemen, is het feit dat je geen plannen kan maken die afwijken van het schema. Vandaag wou ik naar kinderboerderij (oke, het weer steekt er ook een stokje tussen), maar die gaat pas open om 11u en de dochter eet om half 12 en gaat slapen tussen kwart na 1 en kwart na 3. En half 5 is het donker... We vinden het echt lastig om eens iets buitenshuis te kunnen doen.

Dat hebben wij hier ook wel. Onze zoon is waanzinnig gehecht aan zijn dutjes en slapen in een koets/buggy doet hij absoluut niet. Hij zit daar ook totaal niet graag in, dus dat maakt het ook al niet gemakkelijk.
Uitstapjes zijn dus beperkt tot de korten momenten dat hij wakker is en dingen waar hij zelf kan kruipen/spelen of dingen waar wij hem kunnen oppakken. Wij hopen dat het betert als hij kan wandelen.

Kan je daar niet eten/picknick doen (misschien niet vandaag :p). Maar langs de andere kant: zou ze er zelf zo veel aan hebben? Ik snap de nood om eens buiten te zijn maar dan kan een wandeling in de buurt misschien al genoeg zijn? Wij wandelden heel vaak "naar de treintjes" (vlakbij) of een klein beetje verder waar we langs de sporen passeren en een paar weides met paarden en schapen. Dat pastte altijd in het schema en dat vonden ze minstens even leuk.

Met wat ouder te worden kunnen er andere dingen maar in deze vakantie is het ook nog niet vet geweest door het weer. We zullen vandaag wss in een bos in de buurt een uurtje gaan wandelen, walkie talkies meenemen en een warme choco als we terug thuis zijn 🤷‍♀️
(En ipv een lichtfestival gaan we gewoon eens naar een grotere stad in de buurt om daar naar de kerstverlichting te kijken :v)

Hoeveel keer staat Waterval bij jullie zo al op? Ik ben de tel kwijt geraakt rond de 242043ste keer :unsure:
Vaak, en ze kiest zelf de muziek nog niet.

Daarnet waren ze hier beneden aan het kuisen, dus was even op haar kamer aan het spelen met de sterrenhemel en muziek. En dan krijg je dit:

:D dat zijn wel zalige momenten

Kan je daar niet eten/picknick doen (misschien niet vandaag :p). Maar langs de andere kant: zou ze er zelf zo veel aan hebben? Ik snap de nood om eens buiten te zijn maar dan kan een wandeling in de buurt misschien al genoeg zijn? Wij wandelden heel vaak "naar de treintjes" (vlakbij) of een klein beetje verder waar we langs de sporen passeren en een paar weides met paarden en schapen. Dat pastte altijd in het schema en dat vonden ze minstens even leuk.

Met wat ouder te worden kunnen er andere dingen maar in deze vakantie is het ook nog niet vet geweest door het weer. We zullen vandaag wss in een bos in de buurt een uurtje gaan wandelen, walkie talkies meenemen en een warme choco als we terug thuis zijn 🤷‍♀️
(En ipv een lichtfestival gaan we gewoon eens naar een grotere stad in de buurt om daar naar de kerstverlichting te kijken :v)
Wij hebben als die klein waren kilometers afgestapt, zowel winter als zomer. Was altijd een goede bezigheid.

Hoeveel keer staat Waterval bij jullie zo al op? Ik ben de tel kwijt geraakt rond de 242043ste keer :unsure:
Hier nog niet, maar 16 maanden is nog wat jong en ik vond Bumba al een brug te ver. Gelukkig is er oldschool Tiktak dat ze ook heel fijn lijkt te vinden. En BabyTV heeft een hypnotiserende werking op haar.

Ja, wandelingen in de buurt doen we natuurlijk wel (nuja, als het eens langer dan een uur niet regent...). Maar dit weekend had ze kleine geitjes gezien bij familie, en dat vond ze duidelijk leuk dus leek het wel een goed plan. Maar in praktijk dus moeilijk uitvoerbaar.

Picknicken zal daar wel lukken, maar het is vooral het dutje dat roet in het eten gooit he. Ik zie vaak mensen met slapende baby's in de buggy, dat is hier al maanden niet meer gelukt.

Gelukkig is ze even uit haar K3 fase en is het nu alleen maar Samson en Gert wat qua muziek de klok slaat.
Al bij al niet zo erg. Ben er ook mee opgegroeid, alleen snap ik nu waarom mijn moeder het destijds wel beu was als ik voor de elfendertigste keer die middag 'Wij Gaan Beginnen' opzette.

Voor wie het nog niet kent: Bluey op Disney+, beste kinder cartoon die ik ken!!!!
Gewoon opzetten en (mee)kijken.
Bedankt voor de tip. 2 weken geleden beginnen kijken en echt een topper.

Leuke animatie stijl, kleuren, muziek en verhalen. Zelfs als volwassene is het leuk om mee te volgen.

Terug
Bovenaan