Hoezo, te oud? Op welk vlak? (Oprechte vraag, want ik zie nu alvast aan de kleuterschoolpoort geen enkel verschil tussen de mama's in de dertig en mezelf op vlak van opvoedingsstijl, verzuchtingen, uiterlijk,...)
Mijn moeder was er (als ik het goed heb

) 32, 34 en 37. Nu zijn dat geen abnormale leeftijden meer, maar toen was dat echt wel laat. Thuis merk je daar niets van, maar op een bepaald moment begin je wel te merken dat de ouders van je klasgenoten, vrienden, ... allemaal een stuk jonger zijn dan jouw ouders. Da's op zich een redelijk neutrale opmerking, ik denk niet dat dat veel met me deed. Maar wat je wel zag was dat die ouders een stuk "sneller", dus op jongere leeftijd, terug "vrij" waren. Ik vond dat altijd wat jammer voor mijn ouders. Ze hebben natuurlijk wel ten volle van hun twintigerjaren genoten.
Voor mij persoonlijk zit het vooral op vlak van grootouderschap dat ik het "jammer" vond dat ze "laat" zijn gestart. Mijn grootouders waren al van gevorderde leeftijd toen wij er bij kwamen, en zijn dan ook relatief vroeg in mijn leven gestorven. Ik vind het nog altijd heel jammer dat ze nooit mijn kinderen hebben mogen ontmoeten. Enkel één grootmoeder heeft mijn vrouw gezien. Ik vind het jammer dat ik geen relatie met mijn grootouders heb kunnen opbouwen als volwassene. Als kind had ik er een fantastische band mee, als tiener had ik het extreem moeilijk om om te gaan met de aftakeling en ziekte. Mijn zus en broer waren nog jonger toen de grootouders stierven.
Ook voor mijn eigen kinderen (en de eventuele van mijn zus en broer) zit ik daar mee. Mijn pa zal - als hij die leeftijd haalt, want sukkelt nu al zwaar met de gezondheid (maar ik hoop!) - eind de 80 aankloppen als mijn dochter 20 wordt. Mijn zus en broer hebben (nog) geen kinderen. Ik hoop echt, zowel voor mijn kinderen (en mijn eventuele neefjes en nichtjes) als mijn ouders, dat zij een mooie band kunnen opbouwen en dat mijn kinderen ook als volwassenen hun grootouders nog mogen kennen. Dat maakt het toch een stuk moeilijker wanneer je later aan kinderen begint.
Ik had voor mezelf dus wel altijd gezegd dat ik vroeger kinderen wou dan mijn ouders. Uiteindelijk scheelt het een 6-tal jaar met mijn vader. Mijn vrouw was bij de oudste even oud als mijn moeder toen die mij kreeg, en even oud bij de jongste toen mijn moeder mijn zus kreeg. Dus voor haar is er geen verschil.