Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

771959.jpg

Deze is ook gewoon de beste (als ze 6+ zijn dan). Ik kan me die nog herinneren van vroeger. :love2:

Wekelijks vul ik de kalender aan voor de dochter om duidelijk te maken welke dag ze bij mama slaapt en welke dag bij papa. Dan overlopen we die samen.
Vandaag uit het oeuvre van de dochter:
- en hier slaap ik 1x bij jou mama.... En dan slaap jij niet!

Just rubbing it in... *zucht*

Hier toch ook maar eens posten.
We hebben dochter van net geen 5 weken. We hebben een basinette (Chicco Air next2me) dat we makkelijk naar beneden kunnen dragen voor tijdens de dag en dan terug naar boven zodat ze in de kamer slaapt maar niet in bed.
Wat wil madam dus niet doen? Juist. De enige manier om haar nu te doen slapen is door haar aan de borst te leggen en dan in slaap te vallen in bed. Proberen we haar te verplaatsen rekt ze en weent ze constant.

K&G zegt wel dat het geen kwaad kan om ze eerst 5 a 10 min. alleen te laten in hun bedje als ze gedronken heeft en een verse luier heeft en ze dan pas te troosten, maar na 10 min ligt ze te krijsen alsof we haar pijn doen.
Enige ervaringen die nuttig kunnen zijn om een 5 weken oude baby alleen te laten slapen?

Oh en wanneer slapen de meeste door?
Ik hoor en lees veel van doorslapen na 19 u ofzo? :unsure: Te vroeg nog zeker?

We hebben dochter van net geen 5 weken. We hebben een basinette (Chicco Air next2me) dat we makkelijk naar beneden kunnen dragen voor tijdens de dag en dan terug naar boven zodat ze in de kamer slaapt maar niet in bed.
Wat wil madam dus niet doen? Juist. De enige manier om haar nu te doen slapen is door haar aan de borst te leggen en dan in slaap te vallen in bed. Proberen we haar te verplaatsen rekt ze en weent ze constant.

K&G zegt wel dat het geen kwaad kan om ze eerst 5 a 10 min. alleen te laten in hun bedje als ze gedronken heeft en een verse luier heeft en ze dan pas te troosten, maar na 10 min ligt ze te krijsen alsof we haar pijn doen.
Enige ervaringen die nuttig kunnen zijn om een 5 weken oude baby alleen te laten slapen?

Er is geen standaard over doorslapen, dat bepaalt elk kind individueel. De onze sliep de eerste nacht al 5u aan 1 stuk, dat is zowat het enige wat ze aangehouden heeft, alleen waren die 5u soms van 19u tot 1u, soms van 1u tot 6u :unsure:
Ook nu op 3.5j regelmatig nog wakker 's nachts. Soms slechts enkele minuten, soms uren aan een stuk.

Dochter heeft de eerste 4 maand bij mij in bed gelegen, de vroedvrouw had getoond hoe dat veilig kon met behulp van het borstvoedingskussen. Dan vanaf 4 maand in het eigen bedje naast mij en op 6 maand heb ik die kleine lawaaimaker (baby's kunnen dat af snurken, knorren en zuchten 😂) verhuisd naar de eigen kamer. Heb ze ook nooit zomaar laten uitwenen, in mijn ogen verhoogt dat enkel de stress en het onveiligheidsgevoel. 🤷🏼‍♀️

Voor sommigen wil inbakeren wel helpen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Hier was het op de leeftijd ook meestal in slaap vallen tijdens voeding aan de borst en dan verleggen (maar ik deed dat pas als ik merkte dat ze diep weg waren). Dat werkte uiteraard enkel 's avonds wanneer ze wat dieper sliepen. Bij nr2 lukte dat vaak ook niet helemaal en dan stak ik hem in een wippertje voor een halfuurtje (zo een Babybjörn die ik bewoog met mijn voet) en dan was hij meestal diep genoeg weg om hem heel voorzichtig te verleggen (uiteraard niet meer manipuleren, geen nieuwe pamper, pyama en slaapzak had hij op die moment al aan). Mij lukte dat zo maar mijn wederhelft niet.
's nachts voedde ik die ook gewoon liggend in bed zodat ze (+- bleven slapen en schoof ik die gewoon terug de co-sleeper in.

Misschien is inbakeren wel een optie of witte ruis opzetten? Dat heb ik heel in het begin ook gedaan met nr2.
Als het een co-sleeper is (of fysiek mogelijk), kan je ook proberen om ook in (je eigen) bed te gaan liggen en zijn handje/vinger vast te houden, dat was bij nr1 de oplossing in het begin.
Van zodra ze doorhebben wat de bedoeling is snachts zal dat wel beteren. Ge gaat zo geen maanden moeten blijven liggen :p.

Doorslapen was hier pas op 4 en 6 maand dus daar zou ik zeker nog niet beginnen op hopen, dat gaat enkel meer frustreren.

Laten wenen heb ik geen probleem mee maar op 5 weken deden wij dat toch ook nog niet. Ik denk niet dat ze dat zo goed kunnen plaatsen dan. Van zodra ik wist dàt ze kunnen doorslapen, hebben wij dat wel toegepast indien nodig (laten wenen - troosten maar niet uit bed halen en repeat). Maar ge moet er u zelf ook ietwat comfortabel bij voelen natuurlijk (al zette mijn man de babyfoon af omdat ik er echt niet op kon luisteren).

Laatst bewerkt:

Was hier van hetzelfde als hij paar weken oud was. We hebben op advies van de vroedvrouw hem ingebakerd en in een zwangerschapskussen met hoes over gelegd (zo lag hij een beetje “in een putje”). Werkte onmiddellijk. Dat een week gedaan, ook na nachtvoedingen terug inbakeren. Na die week gestopt met inbakeren maar nog altijd op dat kussen. Een week later cosleeper met zo een ovalen kussen met een rand. Een week daarna gwn op de matras op de co sleeper. Allemaal perfect nu. Zijn nu 7 weken ver en we gaan hem dus dit of volgend weekend op zijn kamer leggen.

Kinderen hebben het eerste jaar praktisch bij ons op de kamer geslapen. In de co-sleeper of apart bedje.

Daarna pas in eigen kamer, vrouw was dan ook zwanger van de volgende.

De eerste 2 waren slechte slapers, nu gelukkig niet meer (7 en 5j)

De derde (3j) slaapt sinds een paar maanden helemaal alleen, ervoor ging ik bij hem liggen tot hij sliep.

Bij nr 4 (11m) heb ik de vrouw verbannen naar de kamer met de dochter zodat ze in slaap valt bij de laatste borstvoeding. Laatste tijd lukt dat niet meer en draag ik nog even met haar rond en valt ze dan in slaap.

Co-sleeper zo het dat dus in het Nederlands.
Zonet nog maar eens een Krijssessie. Na iedere borstvoeding rekt ze zich, weent ze van krampen en zwiert ze met haar armen. We proberen haar te laten boeren maar dan nog blijft ze al een uur krijsen. Natuurlijk wil ze dan weer drinken en zo herhaalt de cyclus zich. De enigste momenten dat ze slaapt zijn:
  • Als we in de auto zitten
  • Haar laten liggen vlak na de borstvoeding al is dit ook meestal enkel in ons bed dat dat werkt.
  • Haar dragen in de carrier
Nu geprobeerd met inbakkeren maar dan is ze nog ambetanter.

We houden ook bij hoeveel ze slaapt en ze komt totaal niet aan gemiddeld 14 - 18 uur slaap. Gemiddeld deze week was 12 uur.

1ste post op het forum.
Dochter is 22 maanden en binnen een kleine 2 maanden 2 jaar. Terrible 2's zoals ze zeggen en dat is nu al aan de gang.
Eten op de grond smijten terwijl ze je lachend of arrogant aankijkt, krijsen of wenen voor niets, heel veel 'nee' zeggen.
Ik en mijn vriendin tellen heel vaak tot 10 in ons hoofd. Soms gaat ze er ook echt over ( gisteren een bord kapot gesmeten) en dan weet de dochter ook dat ze te ver is gegaan.
Iemand nog tips om met deze fase om te gaan?
Op zich is ze nog braaf(buiten dat bord kapot maken) . Het is echt typerend gedrag voor haar leeftijd wat ze nu doet. Ik en mijn vriendin proberen heel consequent te blijven door aan hetzelfde touw te trekken.

Als je hier een aantal pagina's terug gaat, zal je zien dat we hetzelfde voor hadden. Een baby laten huilen kan op zich niet veel kwaad (niet een half uur zonder troosten he).
Maar, echt slaaptraining werkt pas vanaf 4 maand (ten vroegste).
Hier hielp het om ze in slaap te wiegen (initieel in je armen, daarna met het bedje wiegen). En ze in een pikdonkere kamer leggen zonder tutje en zonder speelgoed in de buurt.

Doorslapen: uw dochter gaat sowieso nog 2 nachtvoeding nodig hebben. Het kan zijn dat ze wel eens doorslaapt, maar hoop dan niet dat dit zo zal blijven. Hun slaapgewoontes veranderen nog enorm. Voor ons hielp een slaapgids wel (https://snugglesanddreams.com/)

Maar voor de periode waarin je nu zit, staat daar grootendeels in "weinig aan te doen, doorzetten"...

1ste post op het forum.
Dochter is 22 maanden en binnen een kleine 2 maanden 2 jaar. Terrible 2's zoals ze zeggen en dat is nu al aan de gang.
Eten op de grond smijten terwijl ze je lachend of arrogant aankijkt, krijsen of wenen voor niets, heel veel 'nee' zeggen.
Ik en mijn vriendin tellen heel vaak tot 10 in ons hoofd. Soms gaat ze er ook echt over ( gisteren een bord kapot gesmeten) en dan weet de dochter ook dat ze te ver is gegaan.
Iemand nog tips om met deze fase om te gaan?
Op zich is ze nog braaf(buiten dat bord kapot maken) . Het is echt typerend gedrag voor haar leeftijd wat ze nu doet. Ik en mijn vriendin proberen heel consequent te blijven door aan hetzelfde touw te trekken.
Dat consequent de lijn trekken (en inderdaad allebei dezelfde lijn) is het beste wat je kan doen. Voor de rest is het gewoon volhouden eigenlijk. Als die periode erop zit komt er meer zelfstandigheid en begint het verantwoordelijkheidsgevoel te groeien: dan kan je ze taakjes beginnen geven (al is het de jas zelf aan doen), en zal ze trots zijn als ze die volbrengt.

Met die gedachte zou ik gewoon volhouden, de last gaat na die periode normaal omlaag gaan (al zullen daar ongetwijfeld uitzonderingen op zijn :P).

Yep, volhouden en consequent zijn.
De oudste heeft ook zo'n periode gehad: hier zin niet krijgen en dan roepen en tieren en willen krabben..

Altijd kalm blijven, in time out zetten en niet teveel aandacht aan geven. Denk na een jaar was dat over.

Hier ook de time-outs gebruikt daarvoor, als ze er uit kwam, zonder een woord te zeggen en zonder oogcontact te maken, telkens terug gezet. Soms tot 20x toe 🤷🏼‍♀️
Wel telkens gedrag benoemen en een waarschuwing voorafgaand aan de time-out.

Hier maakt aankondigen van veranderingen wel een heel groot verschil, het was vaak bij - voor haar plotse - veranderingen van activiteit dat ze tilt sloeg. Door vooraf te zeggen "als de grote wijzer daar staat, dan gaan we...." of "als die aflevering op tv gedaan is, dan gaan we..."

K denk dat de time out maar een half jaartje nodig is geweest, maar al bij al heb ik een gemakkelijk kind.

Wij moesten de jongste inbakeren omdat die anders zichzelf wakker "sloeg" omdat hij met zijn armpjes zwierde.
Met inbakeren bedoel ik wel geweldig zot inbakeren, anders sliep die NIET, wat niet altijd even handig is als het 30-35 graden is.

Terug
Bovenaan