Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vraagje (eerste keer dat we dit tegenkomen):

Ons kindje was ziek , dus mocht ze op dokteradvies niet naar de creche.

Bij onze creche wordt dit van de respijtdagen afgetrokken (zelf met doktervoorschrift).
Pas vanaf dat ze 5 dagen in een ziekenhuis ligt wordt dit niet van de respijtdagen afgetrokken.
(Wij hebben minder respijtdagen doordat ze niet voltijds naar de creche gaat , maar dat doet er hier niet echt toe).

Bij de meeste vrienden van ons lijkt dit niet het geval, maar misschien zijn er hier nog die dit hebben ?

Ik vind dit toch heel vreemd (zeker komende uit een coronapandemie).
Dus wordt er eigenlijk aangemoedigd om zieke kinderen naar de creche te sturen en andere kinderen te besmetten ?
Zeker voor ouders die het niet breed hebben en geen boete willen betalen , voor iets dat ze niet echt aan kunnen doen.

Bij onze creche wordt dit van de respijtdagen afgetrokken (zelf met doktervoorschrift).
Pas vanaf dat ze 5 dagen in een ziekenhuis ligt wordt dit niet van de respijtdagen afgetrokken.
(Wij hebben minder respijtdagen doordat ze niet voltijds naar de creche gaat , maar dat doet er hier niet echt toe).

Bij de meeste vrienden van ons lijkt dit niet het geval, maar misschien zijn er hier nog die dit hebben ?

Dus wordt er eigenlijk aangemoedigd om zieke kinderen naar de creche te sturen en andere kinderen te besmetten ?
Zeker voor ouders die het niet breed hebben en geen boete willen betalen , voor iets dat ze niet echt aan kunnen doen.
Nee, want je gaat uw zieke kleine toch moeten gaan halen. Ze doen dit omdat anders kinderen vaak "ziek" zijn op momenten dat de ouders er gewoon eens een uitstap mee plannen. Die creches verdienen echt niet veel, en dan zijn wegvallende inkomsten nefast.

Maar bvb. ouders dan van kinderen die vaak ziek zijn en bvb. niet voltijds gaan (wij hebben maar 9 respijtdagen).
Door corona hebben we nu door het eerste jaar geluk gehad dat deze regel was weggevallen maar ze was ongeveer 40 dagen thuis vorig jaar door diverse ziektes.

Dat zou dus willen zeggen dat we een volledige maand creche hadden moeten betalen als boete ?
Dus ouders van kinderen die vaak ziek zijn dan benadeeld door het systeem, door iets waar ze niet kunnen aan doen ?

Ik snap dat er iets moet zijn van regelgeving en wij komen nu goed weg.
Maar ik zit dan bvb. in met minder welstellende famillies , die dit geluk dan niet hebben. (want er kan dan ook 1 ouder niet gaan werken als ze geen alternatieve opvang vinden).

Met een creche die de regels strikt opvolgt zoals de onze , Bij onze vrienden hun creche telt een doktersbriefje niet mee bij hun respijtdagen.

Fout systeem en kan mijn inziens anders opgelost worden.

Laatst bewerkt:
Dus ouders van kinderen die vaak ziek zijn dan benadeeld door het systeem, door iets waar ze niet kunnen aan doen ?

Maar ik zit dan bvb. in met minder welstellende famillies , die dit geluk dan niet hebben. (want er kan dan ook 1 ouder niet gaan werken als ze geen alternatieve opvang vinden).
Klopt, ik vond dat ook een mank systeem toen dat in onze crèche ingevoerd werd.
Je wordt dubbel "gestraft" als ouder die de regels of doktersadvies volgt: én verlof kwijt én opvang betalen.

En als de crèche toegeeflijk is aan de ouders, word je nog eens extra gestraft.
Als ouder vaak gezien dat er kindjes voor mij werden afgezet met een halve medicijnkast erbij. 'Ze heeft nu geen koorts hoor, dus ze mag dan komen hé? Ahja ok. Hier is wel de aerosol, haar antibiotica, ... en mocht ze koorts beginnen krijgen, geef dan een suppo aub.'

Toffe broeihaard om uw eigen kind in achter te laten...

En dit zet zich voort naar school: Al een paar keer de opmerking gehoord van juffen dat er veel kindjes futloos naar school komen 's morgens zonder koorts, maar een tweetal uur erna dan wel hoge koorts beginnen maken. Geeft een heel groot vermoeden dat er net voor school een suppo wordt opgestoken om ze toch maar te kunnen sturen.

Klopt, ik vond dat ook een mank systeem toen dat in onze crèche ingevoerd werd.
Je wordt dubbel "gestraft" als ouder die de regels of doktersadvies volgt: én verlof kwijt én opvang betalen.

En als de crèche toegeeflijk is aan de ouders, word je nog eens extra gestraft.
Als ouder vaak gezien dat er kindjes voor mij werden afgezet met een halve medicijnkast erbij. 'Ze heeft nu geen koorts hoor, dus ze mag dan komen hé? Ahja ok. Hier is wel de aerosol, haar antibiotica, ... en mocht ze koorts beginnen krijgen, geef dan een suppo aub.'

Toffe broeihaard om uw eigen kind in achter te laten...

En dit zet zich voort naar school: Al een paar keer de opmerking gehoord van juffen dat er veel kindjes futloos naar school komen 's morgens zonder koorts, maar een tweetal uur erna dan wel hoge koorts beginnen maken. Geeft een heel groot vermoeden dat er net voor school een suppo wordt opgestoken om ze toch maar te kunnen sturen.
Je word dubbel gestraft inderdaad.
Hier blijven ze thuis als ze ziek zijn, zo nog snel wat nurofen/perdolan/dafalgan induwen en dan naar de creche/school sturen, da's toch supererg voor dat kind.

Hier blijven ze thuis als ze ziek zijn, zo nog snel wat nurofen/perdolan/dafalgan induwen en dan naar de creche/school sturen, da's toch supererg voor dat kind.
Damn we leven toch wel in een krankzinnig maatschappij.

Onze crèche zet regelmatig berichten online om mensen er te wijzen dat ge zieke kindjes thuis moet houden. Kindjes komen oké toe en na een uurtje of 3 hebben ze koorts. Dat kan misschien wel eens voorvallen maar als het elke keer dezelfde kindjes zijn, weet ge dat daar meer achter zit.

Ik snap echt niet dat ge dat kunt? Oh, ge hebt koorts, hier wat Perdolan en ik zet u af.

Onze crèche zet regelmatig berichten online om mensen er te wijzen dat ge zieke kindjes thuis moet houden. Kindjes komen oké toe en na een uurtje of 3 hebben ze koorts. Dat kan misschien wel eens voorvallen maar als het elke keer dezelfde kindjes zijn, weet ge dat daar meer achter zit.

Ik snap echt niet dat ge dat kunt? Oh, ge hebt koorts, hier wat Perdolan en ik zet u af.
Ja, te zot om los te lopen. Daar straft ge uw kind nog eens mee als het ziek is.

Onze jongste heeft dat soms wel is voor dat die er perfect gezond uit ziet, geen koorts heeft en dan na een 2 uur in de creche ineens telefoon > 38 graden, maar zoals je zegt, het zullen waarschijnlijk telkens dezelfde kindjes zijn die dat héél vaak hebben.

Maar bvb. ouders dan van kinderen die vaak ziek zijn en bvb. niet voltijds gaan (wij hebben maar 9 respijtdagen).
Door corona hebben we nu door het eerste jaar geluk gehad dat deze regel was weggevallen maar ze was ongeveer 40 dagen thuis vorig jaar door diverse ziektes.

Dat zou dus willen zeggen dat we een volledige maand creche hadden moeten betalen als boete ?

Met een creche die de regels strikt opvolgt zoals de onze , Bij onze vrienden hun creche telt een doktersbriefje niet mee bij hun respijtdagen.

Fout systeem en kan mijn inziens anders opgelost worden.
Bij ons was dat ook zo strikt, maar op een jaar hadden wij toch 45 respijtdagen, meen ik mij te herinneren (ze gingen 4 van de 5 dagen). Dus om er maar 9 te hebben, gaat ze maar 1 of 2 dagen?

edit: @exCite dat kan altijd eens voorvallen. Ik heb ook eens telefoon gehad voor de oudste op school te komen halen, die lag te zieltogen op een matras met een oorontsteking - nochtans niets aan gezien die ochtend :(
Maar zeker bij kleine kinderen kunnen die al eens wat koorts maken voor niets (en eenmalig dus), dus ergens snap ik de reflex nog wel om nog even af te wachten ipv ze direct thuis te houden. Maar ik vermoed dat dat ook met ervaring rechtgetrokken wordt (als uw kind altijd stevig ziek is, moet ge dat niet doen antuurlijk)

Ja, hier is dat ook al wel eens gebeurd hoor. Maar blijkbaar zijn het dikwijls dezelfden bij ons de op crèche. Als dat een patroon wordt, dan is er wel meer aan de hand.

Hier was dat ook het geval en onze dochter (en dus wij ook) met gevoelige longen was hier dan telkens de dupe van. Blij dat het hoofdstuk crèche hier afgesloten is.

@Tha_nOn absoluut, dat kan altijd voorvallen, wij hebben het hier met de kleinste op de creche al eens gehad. 's Morgens niks aan de hand, 2 uur later koorts en aan zijn oor pakken en na het doktersbezoek de rest van de week thuis met een oorontsteking.

Het kan dus soms voorvallen, maar zoals @Creeping Death zegt, als dat vaak met hetzelfde kindje voorvalt is dat (waarschijnlijk) toch gewoon van "hij/zij heeft wel koorts maar we geven ze gewoon iets en hop, naar de creche/school".

Bij ons was dat ook zo strikt, maar op een jaar hadden wij toch 45 respijtdagen, meen ik mij te herinneren (ze gingen 4 van de 5 dagen). Dus om er maar 9 te hebben, gaat ze maar 1 of 2 dagen?
Ze gaat ook 4 van de 5 dagen (dus ook 1 dag van de week net zoals uw kindje).
Ik vermoed dat er ook door corona daarin is gesnoeid in ons aantal respijtdagen

Maar 45 respijtdagen is wel heel veel want een kind dat voltijds naar de creche gaat moeten ze in principe maar 18 respijtdagen geven.
De creche mag dan nog zelf kiezen of ze er meer geven. (dus had je geluk waarschijnlijk).

Ze gaat ook 4 van de 5 dagen (dus ook 1 dag van de week net zoals uw kindje).
Ik vermoed dat er ook door corona daarin is gesnoeid in ons aantal respijtdagen

Maar 45 respijtdagen is wel heel veel want een kind dat voltijds naar de creche gaat moeten ze in principe maar 18 respijtdagen geven.
De creche mag dan nog zelf kiezen of ze er meer geven. (dus had je geluk waarschijnlijk).

Ahja, blijkbaar wel. Bizar dat dat zo weinig is, hier (onthaalouders die onder paraplu van de gemeente werken) is dat dus 60 dagen voor een voltijds plan - wat dan weer misschien wat veel is.

Hier toch ook maar eens posten.
We hebben dochter van net geen 5 weken. We hebben een basinette (Chicco Air next2me) dat we makkelijk naar beneden kunnen dragen voor tijdens de dag en dan terug naar boven zodat ze in de kamer slaapt maar niet in bed.
Wat wil madam dus niet doen? Juist. De enige manier om haar nu te doen slapen is door haar aan de borst te leggen en dan in slaap te vallen in bed. Proberen we haar te verplaatsen rekt ze en weent ze constant.

K&G zegt wel dat het geen kwaad kan om ze eerst 5 a 10 min. alleen te laten in hun bedje als ze gedronken heeft en een verse luier heeft en ze dan pas te troosten, maar na 10 min ligt ze te krijsen alsof we haar pijn doen.
Enige ervaringen die nuttig kunnen zijn om een 5 weken oude baby alleen te laten slapen?

Oh en wanneer slapen de meeste door?
Ik hoor en lees veel van doorslapen na 19 u ofzo? :unsure: Te vroeg nog zeker?

Is echt afhankelijk van kind tot kind, onze twee kinderen sliepen door na 6 weken. Rond 22u laatste fles en wakker worden om 8u of zelfs moeten wakker maken of ze sliepen nog.

Die hebben welgeteld 4 weken op onze kamer geslapen (geen co-sleeper, gewoon box/park of hoe het ook heet) en dan verhuisd naar hun eigen kamer.

Onze oudste, bijna 4,5 had nooit veel problemen met slapen. Die werd 's avonds wel enorm actief en sliep pas rond 21u (voor schoolperiode) maar sliep altijd door. Uiteraard wordt elk kind wel is wakker 's nachts.

Dochter van 15 maanden sliep perfect in begin maar heeft nu wel lastig, dikwijls wakker soms even soms paar uur maar ze krijgt af en toe een tandje door en dat gaat gepaard met gekrijs.

Een vast ritueel is aan te raden, wij deden beneden altijd al de pyjama aan en slaapzak, fles klaarmaken, we gaven die fles meestal beneden, ze valt in slaap, wat rondwandelen, naar boven gaan en in haar kamer leggen. Wordt ze toch wakker, ga er gewoon even naast zitten op de grond dat ze u kan zien, dan stoppen de meeste wel met wenen. Tenzij ze krampen hebben, dan kunt ge ze niet troosten.

Probeer u zeker niet te focussen op doorslapen, zeker niet op zo'n heel jonge leeftijd. Dat is over het algemeen nog veel te klein om door te slapen. Er zijn van die uitzonderingen die doorslapen na enkele weken. Onze jongste sliep door na 4 weken, de oudste na 13-14 maand. Verschil kon niet veel groter zijn.

Wij hadden 30 respijtdagen, dochter ging deeltijds dus 30 halve dagen.

Doktersbriefje telde maar vanaf 10 dagen bij ons. Het 2de jaar crèche zaten we in oktober al volledig door onze respijtdagen en dan hebben we in november wel efkes gevloekt dat ze maar 5 dagen geweest was, maar wel netjes 260 euro mochten betalen zoals op de andere maanden.
Maar bon, het systeem is wat het is en ze zeggen het je ook wel vooraf he. Ik vond 30 dagen zware luxe, tot de kleine er effectief was en om de 5 stappen ziek was 😂

Bizar, zowel bij de opvang van de dochter en van de zoon telt ziekte niet mee voor respijtdagen.
Beide opvangen zijn beheerd door i-mens, dus een vrij grote groep.

Dit staat op hun site:
Buiten de respijtdagen moet je als ouder ook niet betalen voor:

• De afwezigheid van je kind wegens ziekte, mits attest, dat je ons via mail of persoonlijk ten laatste de 2de werkdag van de maand bezorgt;
  • Technische of economische werkloosheid van de ouder(s), mits attest (maximaal 10 werkdagen per kind/per jaar);
  • Bij sluitingsdagen van de opvang.

Nee, want je gaat uw zieke kleine toch moeten gaan halen. Ze doen dit omdat anders kinderen vaak "ziek" zijn op momenten dat de ouders er gewoon eens een uitstap mee plannen. Die creches verdienen echt niet veel, en dan zijn wegvallende inkomsten nefast.
Wacht, als uw kind ziek is betaal je niet voor de creche in belgië. Hier moeten ze twee dagen thuis blijven na de laatste keer overgeven of diarree en 1 dag na de laatste dag met koorts. Maar we betalen gewoon per maand doet er niet echt toe hoevaak ze daar dan effectief zijn.

En ze verwachten ook wel dat als men belt dat de kleine ziek is dat je daar asap bent om die te komen halen.

Ik zie dat er hier veel geluk hebben met de creche dan. (die vrij soepel zijn en respijtdagen niet worden toegekend als ze ziek zijn).
(bij ons zei de creche zelf dat ze mocht komen , ze had geen koorts en kon goed functioneren , maar had veel last van de luchtwegen en moest even uit die besmettelijke omgeving van de kinderarts die zelf een briefje geschreven van 2 weken).
Door die respijtdagen hebben we het maar gedaan tot aan het weekend. (voor in het geval dat ze eens nog zieker ging worden, dat we toch nog een beetje buffer hebben.

Iedere creche staat blijkbaar vrij om te doen wat ze willen met de respijtdagen blijkbaar.
Dus ze mogen kiezen of eventuele ziektedagen meetellen of niet.

Bij nog wat opzoekingswerk zie ik dus dat we normaal 14 dagen zouden hebben (4 van de 5 dagen creche).
Maar door corona mogen ze nog wat aftrekken dus komen we uit op 9 dagen.
(dus hopelijk wordt ze komende winter niet meer zo ziek als vorige keer)

Bij het opzoeken op dit artikel gekomen en blijkbaar is er dus niemand echt gebaat bij het systeem.
Niet de ouders / creche / kinderen:
https://www.goedgezind.be/babys/opvang/respijtdagen-kinderopvang-impact/

En dienen die respijtdagen niet voor ziektes of vakantie , maar als een ouder eens een snipperdag had. (wat ik logisch vind).
Dus geef wat minder respijtdagen (max. 5 ofzo ) en laat doktersbriefjes verplicht meetellen en zorg voor financiele back-up voor die creches en onthaalmoeders.

Terug
Bovenaan