Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Alé laatste keer kind en gezin geweest, alles super, fantastische interactie met de arts, kon alles benoemen in het boekje maaaaar "oei spreekt ze altijd in 3rde persoon?"
Wij: "Euh ja, alé ja denk het wel, nooit bij stilgestaan.
K&G: "Doen jullie dat ook als je spreekt met haar?"
Wij: "Ja...zoals de meeste ouders denk ik?"
K&G: "Dat is dan het enige minpunt, daar moet je op letten"

Is dat niet logisch dat je zo spreekt tegen je kind van 2,5j?

Alé laatste keer kind en gezin geweest, alles super, fantastische interactie met de arts, kon alles benoemen in het boekje maaaaar "oei spreekt ze altijd in 3rde persoon?"

Wij hebben dezelfde opmerking gekregen half maart. Ze zullen er extra op letten op't moment. Proberen nu ook meer met ik te praten.

Pff na de paasvakantie naar het oudercontact. Met aandrang gevraagd voor onze aanwezigheid om enkele punten te bespreken. Zijn lezen wss. Dat kind leest gewoon niet graag. Punt.
Geen idee hoe we hem nog meer kunnen stimuleren.

En dan als opmerking: ja, zijn niveau is nog van een kind van een jaar lager. Ja juf, maar als ons kind 2 dagen later uit de vagina gevallen was dan zat ie ook bij die kindjes van een jaar lager.

En opmerking ook dat ie wat meer uit zijn schulp mag komen in de klas. Makkelijk gezegd als je de kleinste vd klas bent en die klas ziet er uit alsof hij nog 6 is en de rest 14.

En we hebben nog zo ene op komst voor het lager die 6 dagen te vroeg eruitgevallen is.
Misschien kan je boeken zoeken over onderwerpen die hem interesseren en hoeft dat niet per se een leesboek te zijn? Wij hebben ook zo’n kindje in de vriendenkring dat helemaal niet graag leest, maar wel graag met paarden bezig is. We kopen daar dan een boek over paarden voor en een week later krijg ik dan een berichtje dat dat boek al uit is.

Misschien kan je boeken zoeken over onderwerpen die hem interesseren en hoeft dat niet per se een leesboek te zijn? Wij hebben ook zo’n kindje in de vriendenkring dat helemaal niet graag leest, maar wel graag met paarden bezig is. We kopen daar dan een boek over paarden voor en een week later krijg ik dan een berichtje dat dat boek al uit is.

Ook allemaal al geprobeerd.
Onze laatste hoop ligt nu bij boekjes die minecraft gerelateerd zijn :(

Onze zoon van bijna 5 jaar plast sinds kort terug regelmatig in bed na bijna een jaar droog te zijn. Mijn vrouw begint al direct aan de ergste dingen te denken (nier/blaas probleem). Best eens naar de dokter gaan of vrij normaal en gewoon zo laten?

De dokter zei al dat de dochter nog sneller woordjes ging leren na het zetten van buisjes en ik moet zeggen dat ze op een week enorm veel heeft bijgeleerd. Het enige nadeel is dat ze vannacht om 4u hele verhalen begon te vertellen en zelfs te tellen met wat giechelen erbij. Maar ja, liever zo wakker worden dan met gekrijs.
hier ook onlangs, was 3-4u snachts. uit het niks uit de babyfoon "Zusje flink patinaak gegeten hé!"

Ok dan :unsure:

De dokter zei al dat de dochter nog sneller woordjes ging leren na het zetten van buisjes en ik moet zeggen dat ze op een week enorm veel heeft bijgeleerd. Het enige nadeel is dat ze vannacht om 4u hele verhalen begon te vertellen en zelfs te tellen met wat giechelen erbij. Maar ja, liever zo wakker worden dan met gekrijs.
Hier deze morgen de operatie. Na dutje vanmiddag zij de dochter plots "waarom praten jullie zo luid?"
Kind hoorde dus effectief al maanden alles gedempt... Heel blij dat we de operatie hebben laten doen.

Nee :p mensen hebben de neiging om hun taal helemaal te veranderen als ze tegen kinderen praten. Maar je praat best gewoon zoals je tegen volwassenen zou praten...

Nee :p mensen hebben de neiging om hun taal helemaal te veranderen als ze tegen kinderen praten. Maar je praat best gewoon zoals je tegen volwassenen zou praten...
ja akkoord, maar in de praktijk doet iedereen dat toch bijna, toch tot een bepaalde leeftijd? Alé ik hoor dat toch enorm veel in de omgang.
Wij veranderen niet helemaal onze taal, maar het klopt wel dat we eerder vragen "Heeft ... honger? ipv te vragen, heb jij honger?

Soit, iets om op te letten :-)

ja akkoord, maar in de praktijk doet iedereen dat toch bijna, toch tot een bepaalde leeftijd? Alé ik hoor dat toch enorm veel in de omgang.
Wij veranderen niet helemaal onze taal, maar het klopt wel dat we eerder vragen "Heeft ... honger? ipv te vragen, heb jij honger?

Soit, iets om op te letten :)
Daar zit eigenlijk het probleem, mensen in de omgeving (grootouders etc) doen dat heel vaak. En dan zijn er veel ouders die dat ook doen inderdaad. Maar het is logisch dat een kind het dan niet juist zegt natuurlijk...
Komt allemaal nog wel goed hoor, gewoon op letten dat je het zelf begint te doen.

Ik vond het zelf vooral vreemd hoe ze van juiste vervoegingen van werkwoorden (op basis van wat ze horen) naar foute vervoegingen (op basis van "logica"). Heel vreemd om uw kind te horen achteruit gaan qua taal.

Soit, iets om op te letten :)

Als je hun naam niet zegt reageren ze wel niet (de mijne toch).
Ik herhaal de naam elke zin als ze klein zijn maar wel in 'jij vorm'. Zoals 'X, kom je'. Of 'X, heb je honger'

Het veranderen (verhogen) van intonatie en kortere woorden, wat je automatisch doet, is wel positief. Maar in de derde persoon spreken is niet direct standaard. Je doet het uiteraard wel als je iets uitlegt (mama gaat dit doen want blabla) maar normaal gezien toch niet consequent. Ik kan me ook niet herinneren dat ik mijn kinderen aansprek in de derde persoon (dus wel over mezelf soms wat minderde over tijd, niet over hen)

Als je hun naam niet zegt reageren ze wel niet (de mijne toch).
Ik herhaal de naam elke zin als ze klein zijn maar wel in 'jij vorm'. Zoals 'X, kom je'. Of 'X, heb je honger'
Zo slecht ist precies nog niet (tot een bepaalde leeftijd) :-) Het "ik" en "mijn" begrip komt pas rond 2,5j

Conclusie kinderpraat​

Het antwoord op de vraag: ‘Wat is de waarde van in de derde persoon praten tegen jonge kinderen (voor hun taalverwerving)?’, is als volgt: het is goed voor hun taalverwerving, omdat ze nog niet het concept van ‘ik’ en ‘jij’’ begrijpen. Ook helpt het bij het zelfverzekerd overkomen voor een ouder tegenover een kind.

Blijft toch een gigantisch verschil in ontwikkeling tussen die van jullie en hier (scheelt paar weken, is nu net geen 1 jaar en 8 maand). Sinds een paar dagen duidt hij uitdrukkelijk een bal als 'ba' aan, of iets wat op 'oekje' gelijkt voor een boekje, maar dat is het dan. Tijd terug wel eens mama en papa, maar dat was enkel de klank zonder echt een aanduiding naar ons toe.

Stappen begint wel weer wat te vorderen. Lukt al wel goed om met 1 hand vast te houden aan ons stapjes te zetten.

Over tellen gesproken, onze dochter kan al zeer goed tellen (en begint het ook effectief te begrijpen), ze hapert rond 17-18. Maar ze blijft zeer koppig de 4 overslaan :unsure: als ik ze dan verbeter "nee papa mis! Drie, VIJF!"

Onze zoon van bijna 5 jaar plast sinds kort terug regelmatig in bed na bijna een jaar droog te zijn. Mijn vrouw begint al direct aan de ergste dingen te denken (nier/blaas probleem). Best eens naar de dokter gaan of vrij normaal en gewoon zo laten?
Mijn oudste begon ook terug na 2-3 jaar droog zijn in zijn bed te plassen. Uiteindelijk is dat het eerste symptoom van diabetes geweest. Waarmee ik niet wil zeggen dat het dat is natuurlijk, maar kan zeker geen kwaad om voor iets dat een klein probleem lijkt eens naar de dokter te gaan want zou een groter probleem de oorzaak kunnen zijn.

Mijn oudste begon ook terug na 2-3 jaar droog zijn in zijn bed te plassen. Uiteindelijk is dat het eerste symptoom van diabetes geweest. Waarmee ik niet wil zeggen dat het dat is natuurlijk, maar kan zeker geen kwaad om voor iets dat een klein probleem lijkt eens naar de dokter te gaan want zou een groter probleem de oorzaak kunnen zijn.
Blijkbaar tijd tot 6? De mijne van 5 nog altijd niet droog snachts. Had gehoopt met de recente besnijdenis, maar niet geholpen.

Van de zomer eens beginnen testen.

Blijft toch een gigantisch verschil in ontwikkeling tussen die van jullie en hier (scheelt paar weken, is nu net geen 1 jaar en 8 maand). Sinds een paar dagen duidt hij uitdrukkelijk een bal als 'ba' aan, of iets wat op 'oekje' gelijkt voor een boekje, maar dat is het dan. Tijd terug wel eens mama en papa, maar dat was enkel de klank zonder echt een aanduiding naar ons toe.

Stappen begint wel weer wat te vorderen. Lukt al wel goed om met 1 hand vast te houden aan ons stapjes te zetten.
Die van ons is gewoon vrij snel met alles, behalve haar tandjes, maar dat komt ook wel goed bij jullie. Mijn vrouw sprak ook al met 2 woorden toen ze 2 was, dus denk dat ze dat van haar heeft (als dat kan natuurlijk). Ze spreekt wel niet alles even duidelijk uiteraard, maar je weet al snel wat ze bedoelt. Sinds deze week roept ze ook op de kat (Huubke), maar dat klinkt eerder als Oebe :laugh: . Ook sommige kleuren lijkt ze al een beetje te kennen en vooral dieren kan ze al goed zeggen en aanwijzen.

Maar ieder kind zijn/haar tempo he. Uiteindelijk leren ze het allemaal en hoef je niks te forceren.

Terug
Bovenaan