Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Sinds afgelopen weekend slaapt ons zoontje in een gewoon bedje (70x140). Vanochtend vond ik hem 180 graden gedraaid terug, waar zijn hoofd moest liggen, lagen zijn voeten en omgekeerd. Hij slaapt voorlopig nog in een inbakerslaapzak. Moeten wij daar nu mee stoppen? Is dit normaal?

Over dat inbakeren kan ik niets zeggen, maar kinderen die je in de gekste slaaphoudingen in bed, half uit bed, naast bed aantreft zijn volstrekt normaal :lol:

Volledig normaal inderdaad. Als je bang bent dat hij eruit zou vallen, kan je altijd zo een "opzethekje" zetten.

Over dat inbakeren kan ik niets zeggen, maar kinderen die je in de gekste slaaphoudingen in bed, half uit bed, naast bed aantreft zijn volstrekt normaal :laugh:
Hier wordt ze regelmatig wakker met haar benen uit bed inderdaad :p Altijd grappig om te zien...

Ook soms met haar hoofd onder haar kussen etc.

Sinds afgelopen weekend slaapt ons zoontje in een gewoon bedje (70x140). Vanochtend vond ik hem 180 graden gedraaid terug, waar zijn hoofd moest liggen, lagen zijn voeten en omgekeerd. Hij slaapt voorlopig nog in een inbakerslaapzak. Moeten wij daar nu mee stoppen? Is dit normaal?

Ik vermoed ondanks dat hij zo beweegelijk was zonder dat jullie het gehoord hebben dat een inbakerslaapzak niet meer echt nodig is.
Ik zou het in ieder geval eens proberen zonder.

Hij zal misschien iets moeilijker inslapen omdat het de eerste keer is , maar ze moeten ooit afkicken van de inbakerslaapzak.

Vanaf ze kunnen draaien sowieso stoppen met inbakeren. Het is in het geval van jouw zoontje dan wel rond de verticale as ipv de horizontale, als ik je verhaal hoor denk ik toch dat ie begweeglijk genoeg wordt dat ook op zijn buik draaien een reële mogelijkheid begint worden.

Ik zit hier al van voor het weekend met een zieke tweeling van 3y. Nr #1 was vorige week al beetje ziekjes maar ging naar school.

Vrijdag middag in slaap gevallen in de klas. 39.5. Met ibu onder controle maar kind slaapt continu wordt dan wakker met 39, repeat. Zondag geen koorts overdag, maar tegen 17h, bam 39.5. Vandaag geen koorts overdag en om 17h plots 38. Vermoeiend.

Ondertussen nr #2 met 1 dag vertraging zelfde patroon. Vandaag redelijk ok, maar nu net 39 5 in bed.

Voordeel van een tweeling. Je weet snel if het een beestje is of niet...

Precies vies beestje en vermoeiende dagen...

Hier de oudste bijna de ganse kerstvakantie + de eerste schoolweek erna ziek geweest. De jongste ook ziek, maar minder fel. Symptomen zoals bij u: plotse opkomst van hevige koorts. Op een dag was ze wakker geworden met 40.5. Dan meteen naar ziekenhuis gereden voor onderzoek. Wat bleek: uit het bloedonderzoek en neuswisser zagen ze dat ze van de ene virus infectie in de andere gerold is (oa. influenza, adeno en cmv). Die heeft dus alles tegelijk gehad :D Ondertussen wel bijna 2 weken genezen gelukkig, want die wilde op den duur niks meer eten. Vorige week + deze week was het dan mijn beurt. Zelden zo slecht gevoeld. Waarschijnlijk gans de vakantie 'opgepropt' om dan ziek te worden als iedereen genezen is.

Hier de oudste bijna de ganse kerstvakantie + de eerste schoolweek erna ziek geweest. De jongste ook ziek, maar minder fel. Symptomen zoals bij u: plotse opkomst van hevige koorts. Op een dag was ze wakker geworden met 40.5. Dan meteen naar ziekenhuis gereden voor onderzoek. Wat bleek: uit het bloedonderzoek en neuswisser zagen ze dat ze van de ene virus infectie in de andere gerold is (oa. influenza, adeno en cmv). Die heeft dus alles tegelijk gehad :D Ondertussen wel bijna 2 weken genezen gelukkig, want die wilde op den duur niks meer eten. Vorige week + deze week was het dan mijn beurt. Zelden zo slecht gevoeld. Waarschijnlijk gans de vakantie 'opgepropt' om dan ziek te worden als iedereen genezen is.

Vanmorgen opnieuw om 9.30 wakker met 39.5 (was in bed om 18.00 met 39.5 en Nurofen). Wel heel de nacht geslapen zonder wakker worden of extra siroop. Dat was al een verbetering tgo eerdere dagen.

Daarnet van de huisdokter naar pediater in ziekenhuis verwezen. Ze hebben neuswisser, urine en bloedstaal genomen. Tegen vanavond hopelijk meer nieuws.

Nummertje 2 is al heel de dag koortsvrij zonder siroop. Die gaat waarschijnlijk morgen naar school.

EDIT: Blijkbaar influenza A (griep dus). Ontsteking waardes en lever etc zien er allemaal clean uit. Urine ook clean. Zou moeten beginnen beteren tegen vrijdag volgens de doktoor.

Laatst bewerkt:
Wat houdt dit dan precies in? Hier zelf een baby van 8 weken oud, maar is dat niet veel te vroeg voor slaaptraining?
@yode92 zegt het juist, het is nog iets anders dan slaaptraining maar we proberen haar na ongeveer 1.5 uur wakker zijn (of als ze tekenen van moe zijn vertoont) in slaap te krijgen door er mee rond te lopen etc. Vooral omdat haar slaap nogal desastreus is sinds ze vijf weken oud werd. Ze valt enkel in slaap wanneer wij haar actief in slaap wiegen, en ze wil enkel op ons slapen (draagzak of op de borst). Als we ze verleggen naar haar bed wordt ze meestal wakker of slaapt ze niet langer dan een uurtje. Voorlopig nog geen verbetering. Weinig plezant avondschema:

19u borstvoeding
19u25 rondwandelen, ze is nog actief
19u40 ze valt in slaap (beweegt nie meer), ik wandel verder
20u na 20m wandelen terwijl ze slaapt leg ik ze neer
20u30 ze wordt wakker. Ik troost met hand.
20u35 ze weent. Ik haal ze eruit en geef flesje gekolfde melk 30ml
21u slaapzak terug aan, rondwandelen
21u30 ik leg ze neer in haar bed
21u35 haar ogen zijn open.

Op dat punt laat ik haar nog 1 keer in slaap vallen en dan leg ik ze op mij zodat ze nog 2 uur kan slapen.

Laatst bewerkt:
Net het 2e oudercontact gehad. Alles positief etc, maar het valt toch wel op hoe fel de nadruk op "intelligentie" en "braaf zijn" wordt gelegd in ons onderwijssysteem. Ook wel tof om te horen dat ze graag gezien is in de klas, en dat ze gemist wordt (ze is deze week ziek) etc. Want dat vind ik op deze leeftijd (3 jaar) eigenlijk zeker even belangrijk dan of ze nu puzzel x kan oplossen of niet...

@yode92 zegt het juist, het is nog iets anders dan slaaptraining maar we proberen haar na ongeveer 1.5 uur wakker zijn (of als ze tekenen van moe zijn vertoont) in slaap te krijgen door er mee rond te lopen etc. Vooral omdat haar slaap nogal desastreus is sinds ze vijf weken oud werd. Ze valt enkel in slaap wanneer wij haar actief in slaap wiegen, en ze wil enkel op ons slapen (draagzak of op de borst). Als we ze verleggen naar haar bed wordt ze meestal wakker of slaapt ze niet langer dan een uurtje. Voorlopig nog geen verbetering. Weinig plezant avondschema:

19u borstvoeding

Op dat punt laat ik haar nog 1 keer in slaap vallen en dan leg ik ze op mij zodat ze nog 2 uur kan slapen.

Die van ons slaapt al sinds 6w oud gewoon van 22h tot 7h in 1 trek. En overdag, fles, slaap, fles, slaap.

Wonderkind

19u borstvoeding

Ah ok sorry, had ik verkeerd begrepen dan :smile:

Klinkt heel zwaar. Overdag is het hier ook een ramp om een dutje te doen. Dus hier ook veel draagzak, op ons leggen,... want anders weent hij heel de dag. Hij heeft ook nog wel last van krampen.
's nachts kan hij om een of andere reden wel stil blijven liggen. Hij slaapt dan niet meteen, maar weent ook niet.

Die van ons slaapt al sinds 6w oud gewoon van 22h tot 7h in 1 trek. En overdag, fles, slaap, fles, slaap.

Wonderkind

Good for you. Fles is het sleutelwoord I guess. Een baby die borstvoeding krijgt heeft sowieso sneller honger en zal niet meteen doorslapen.

Net het 2e oudercontact gehad. Alles positief etc, maar het valt toch wel op hoe fel de nadruk op "intelligentie" en "braaf zijn" wordt gelegd in ons onderwijssysteem. Ook wel tof om te horen dat ze graag gezien is in de klas, en dat ze gemist wordt (ze is deze week ziek) etc. Want dat vind ik op deze leeftijd (3 jaar) eigenlijk zeker even belangrijk dan of ze nu puzzel x kan oplossen of niet...
Zo'n beetje zoals stil en verlegen op die leeftijd gelijkgesteld wordt met 'flink'. Tijdje geleden ook in de kleedkamer van het zwembad voor de zwemles, terwijl andere kindjes energiek aan het spelen en rondcrossen zijn in die kleedkamer (zonder echt de boel op stelten te zetten ofzo), zit mijn zoon gewoon heel de tijd stil op mijn schoot te wachten tot de zwemjuf hen komt ophalen. Dan krijg je opmerkingen van "amai, die van jou is zo flink en braaf!" waarbij de jaloezie er van af druipt, terwijl ik zelf zit te denken "alé vriend, hup, doe/durf ook eens iets".

Op school bij het oudercontact krijg je dan dezelfde dingen te horen, wanneer wij eigenlijk wat meer hopen te horen dat hij uit zijn schulp komt. Maar kinderen die introvert en verlegen zijn, zijn gemakkelijk en dan gaat alles goed voor leerkrachten en hoef je die geen aandacht te geven.

Good for you. Fles is het sleutelwoord I guess. Een baby die borstvoeding krijgt heeft sowieso sneller honger en zal niet meteen doorslapen.
Dacht ik ook maar met ons tweede is dit toch helemaal niet het geval, integendeel :biglaugh:

Ze zat volledig op borstvoeding, sliep van +-20:00-21:00 tot 05:00 en dan terug tot 09:00. Nu we aan het afbouwen zijn (momenteel enkel nog BV 's ochtends/laatste voeding savonds) slaapt ze rond 20:00-21:00 tot 02:00-03:00 en is daar dan opnieuw rond 06:00.

Waarschijnlijk ergens wel nog een link met de BV (verminderde productie dus rapper "leeg")

Maar bon iig kunnen we zeker niet klagen, zeker ivgm de eerste maanden van onze oudste. Nu wel al wat "stress" voor de 4m slaapregressie :) (als is het niet gezegd dat we dit effectief gaan "meemaken"...)

Wonderkind
Onze jongste identiek hetzelfde, na 6 weken doorslapen en dan iedereen: het zal nog wel veranderen, er komen nog moeilijke periodes, etc. Hij is ondertussen 3,5j en slaapt nog altijd als een blok :cool:. Die is supersnel overgegaan naar nachten van 11u-12u. Zelfs met borstvoeding. De problemen die wij gehad hebben om die in slaap te krijgen 's avonds kan ik op 3 vingers tellen denk ik. Die gaat ook gewoon heel graag slapen. Ik herinner mij nog dat hij in het ziekenhuis al 5u-6u sliep en wij bezorgd waren maar de kinderarts: 'als hij zich wil gedragen als een grote baby, dan moeten we hem behandelen als een grote baby' (mede dat hij ook enorm veel wou eten als hij wakker was). :LOL:

Mijn oudste zoon sliep door na 14 maanden, vanaf zijn laatste tand gepopt was het instant doorgeslapen. Duidelijk van waar zijn problemen kwamen. Inslapen ook maar weinig problemen met gehad.

Dus voor toekomstige ouders, niet onmiddelijk panikeren :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Onze jongste identiek hetzelfde, na 6 weken doorslapen en dan iedereen: het zal nog wel veranderen, er komen nog moeilijke periodes, etc. Hij is ondertussen 3,5j en slaapt nog altijd als een blok :cool:. Die is supersnel overgegaan naar nachten van 11u-12u. Zelfs met borstvoeding. De problemen die wij gehad hebben om die in slaap te krijgen 's avonds kan ik op 3 vingers tellen denk ik. Die gaat ook gewoon heel graag slapen. Ik herinner mij nog dat hij in het ziekenhuis al 5u-6u sliep en wij bezorgd waren maar de kinderarts: 'als hij zich wil gedragen als een grote baby, dan moeten we hem behandelen als een grote baby'. :LOL:

Mijn oudste zoon sliep door na 14 maanden, vanaf zijn laatste tand gepopt was het instant doorgeslapen. Duidelijk van waar zijn problemen kwamen. Inslapen ook maar weinig problemen met gehad.

Dus voor toekomstige ouders, niet onmiddelijk panikeren :biglaugh:

Wel. De tweeling sliep 1y lang 1h per nacht. Ik heb mijn fair share van nachteloze nachten gehad. En met een tweeling kun je dus niet roteren tussen ouders... Ik herinner mij nog de nachten dat we elk met een bleiter op de arm zaten om 4h snachts en al de 6e nacht op rij paar uur geslapen hadden, zelf aan het bleiten. En dan gaan werken en om 12h een middagdutje in een zetel doen.

Nu slapen ze toch al 1.5-2y redelijk goed. Alleen is 1 van de 2 wat doorgeslaan in de zindelijkheidstraining. Er is de standaard 23.30 "weeiiiiiiiiiiii, pipiiiiiiiiiiiiiii doeeeeeeeeeen" wakker worden. Nummer #2 pist gewoon in de nacht pamper. Maar los daarvan vlotjes slapen van 7 tot 7.

Wel. De tweeling sliep 1y lang 1h per nacht. Ik heb mijn fair share van nachteloze nachten gehad. En met een tweeling kun je dus niet roteren tussen ouders...

Nu slapen ze toch al 1.5-2y redelijk goed. Alleen is 1 van de 2 wat doorgeslaan in de zindelijkheidstraining. Er is de standaard 23.30 "weeiiiiiiiiiiii, pipiiiiiiiiiiiiiii doeeeeeeeeeen" wakker worden. Nummer #2 pist gewoon in de nacht pamper.
Mensen met tweelingen, daar heb ik echt zoveel respect voor. Ik ken ook iemand met een tweeling en die was de eerste 3 jaar gewoon mentaal en fysiek kapot. Nu haar kinderen ouder zijn zie ik wel het enorme plezier die ze heeft en de voordelen ervan.

Ah ok sorry, had ik verkeerd begrepen dan :smile:

Klinkt heel zwaar. Overdag is het hier ook een ramp om een dutje te doen. Dus hier ook veel draagzak, op ons leggen,... want anders weent hij heel de dag. Hij heeft ook nog wel last van krampen.
's nachts kan hij om een of andere reden wel stil blijven liggen. Hij slaapt dan niet meteen, maar weent ook niet.

Zelfde opmerking met de tweeling. Fair share slapeloze nachten gehad. Die smurfen ware 4w te vroeg geboren, die hadden 's nachts 2 of 3 flessen nodig. En 2 smurfen te voederen, dus met 2 te doen.

Soms vergeten we dat nummer 3 er is, want daar heb je 0,0 werk mee.

Zo'n beetje zoals stil en verlegen op die leeftijd gelijkgesteld wordt met 'flink'. Tijdje geleden ook in de kleedkamer van het zwembad voor de zwemles, terwijl andere kindjes energiek aan het spelen en rondcrossen zijn in die kleedkamer (zonder echt de boel op stelten te zetten ofzo), zit mijn zoon gewoon heel de tijd stil op mijn schoot te wachten tot de zwemjuf hen komt ophalen. Dan krijg je opmerkingen van "amai, die van jou is zo flink en braaf!" waarbij de jaloezie er van af druipt, terwijl ik zelf zit te denken "alé vriend, hup, doe/durf ook eens iets".

Op school bij het oudercontact krijg je dan dezelfde dingen te horen, wanneer wij eigenlijk wat meer hopen te horen dat hij uit zijn schulp komt. Maar kinderen die introvert en verlegen zijn, zijn gemakkelijk en dan gaat alles goed voor leerkrachten en hoef je die geen aandacht te geven.
Is dat ook niet heel cultureel? Ons wordt toch vooral aangeleerd stil en rustig te zijn in een hoop situaties waar kinderen normaalgezien uitgelaten zijn. Mijn vrouw vind dat opvallend in de negatieve zin: dan heb je een groep kinderen op restaurant en zitten de ouders bij elk beetje geluid "sssst" te roepen, of de geweldige uitspraak: "doe eens normaal!"

Als je dan natuurlijk hier met kinderen iets doet die niet die aanpak hebben gekregen, bekijkt iedereen je alsof je een half-wild en sociaal niet aangepast kind hebt opgevoed.

Mensen met tweelingen, daar heb ik echt zoveel respect voor. Ik ken ook iemand met een tweeling en die was de eerste 3 jaar gewoon mentaal en fysiek kapot. Nu haar kinderen ouder zijn zie ik wel het enorme plezier die ze heeft en de voordelen ervan.

Wel, een tweeling is nog met 2 te doen als het je eerste 2 kinderen zijn. Wij lagen op de meerlingen afdeling In Leuven. Daar zie je pas drama's passeren.
Selectie van lolligheid die naast en over ons lag.
- "3e kind", ah nee, het is een drieling (dus 5 ipv 3). F*cked.
- "we wilden maar 1 kind, maar het is een 3-ling". F*cked.
- Alleenstaande moeder met al 1 kind, nummer 2 en 3 een tweeling. Good luck with that -_-

Terug
Bovenaan