Iemand ervaring mee/tips?
Door covid en wachtlijsten etc pas deze zomer aan watergewenning kunnen beginnen, dan nog niet eens in eigen stad... Daar is de leraar nog "van de harde hand", elke les dus traantjes maar ze boekte vooruitgang.
In september in eigen stad kunnen inschrijven, ze boekte wel vooruitgang maar aan een heel traag tempo. Geen probleem want ze amuseerde zich tenminste.
Ze mocht niet overgaan naar de volgende groep want durft absoluut niet onder water te gaan. Volledig terecht.
Door haar ziekte heeft ze veel lessen moeten missen van de nieuwe reeks, geen probleem want herhaling van de watergewenning, niet? Mispoes. Deze groep is veel sterker dus de vooruitgang is gigantisch! Gevolg is dat de dochter de ganse les aan de kant heeft gezeten vandaag en ik haar telkens neen zag schudden als de leerkracht haar probeerde te overhalen een oefening mee te doen.
Ik zit wat met de handen in het haar: ze wil niet meewerken momenteel, zelfs bij oefeningen die ze in oktober wel nog deed.
Veel uitleg krijg ik vanuit haar niet, behalve dat ze bang is om onder water te gaan en "niet wil zinken".
Boos maken helpt niet, omkopen (zelfs met McDonalds) zegt ze nu al dat dat niet zal helpen, ze heeft er gewoon genoeg van. En de leerkrachten kunnen natuurlijk niet blijven energie steken in een kind dat blijft weigeren een oefening uit te voeren als de rest van de groep aan een totaal ander niveau zit.
Daarnet ook gevraagd of ze morgen met mij nog eens wil gaan zwemmen met veel spelen en een beetje oefeningen? "Nee, want ik moet dat met papa ook al doen".
*Zucht*
Met school gaat ze graag gaan zwemmen, maar daar zijn ze dus vooral bezig met spelen, ze moet absoluut niet onder water daar. Er is geen trauma of zo, ze gaat gewoon mee in het water, doet met een stralende glimlach mee wat ze durft en leuk vindt, alleen blijft het nu dus stabiel en wat de groep qua vooruitgang boekt, boeit haar niet. Top dat ze zich niet laat forceren maar verdorie, niet hier liefst!
(Ik was als kind hetzelfde. Maar ik kom nog uit de tijd van de harde hand ook, dus wij werden gewoon in het water getrokken als we niet durfden.

)