Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier heeft privéles ongelofelijk goed geholpen daarvoor. In een paar maand tijd is hij van een bang vogeltje geëvolueerd naar iemand die zelfs van de duikplank springt. Vorige week zijn brevet van 25 meter gehaald en nu gaan we hem inschrijven in een groep.
Het is wel niet goedkoop, maar misschien kan dat helpen?

Hier heeft privéles ongelofelijk goed geholpen daarvoor. In een paar maand tijd is hij van een bang vogeltje geëvolueerd naar iemand die zelfs van de duikplank springt. Vorige week zijn brevet van 25 meter gehaald en nu gaan we hem inschrijven in een groep.
Ik ben ook in die richting aan het denken nu, maar iemand vinden zal een ferm probleem zijn aangezien private leerkrachten hier geen les in het stedelijk zwembad mogen geven en vervoer momenteel geen evidentie is voor de papa (co-ouderschap).

De oudste heeft privé les gedaan, nooit problemen mee gehad eigenlijk. En eens zijn brevet is hij daar dan mee gestopt.

De jongste (met autisme) bij dezelfde ingeschreven voor les. En dat was een calvarie weg elke les weer. De opwarming gaat goed, maar dan moet hij het grote bad in en dan begint het: te koud, te nat, te droog, te moeilijk, bang, te diep, te groot, te klein,.... Alle mogelijke "excuses" zolang hij maar niet moet zwemmen. Zo is hij zeer bang om onder te gaan in het grote bad maar hij zwemt wel voortdurend met zijn hoofd onder water en als hem op het einde van de les mag van de startblok springen duikt hij er zo in.
En elke keer heeft hij dan 2-3 lengtes gedaan waar de rest er 3x zoveel gedaan heeft. Zelfs paar lessen ons geld gewoon terug gehad omdat hem toch niets gezwommen had met zijn gedrag. Over de zomer lag het zwemmen dan stil en zei hij: ik stop er mee, met school gaan zwemmen is leuker. Tuurlijk want dat was in de kleuterklas enkel wat gewenning en spelen. Nu zit hem in het lager en is het van het zelfde en baantjes trekken en was het na paar zwemlessen op school: ik wil liever terug naar de zwemles gaan.
Hij kon dan snel terug inpikken in die lessen maar na 2-3 lessen hebben we het toch weer definitief gestopt, want het was geen doen met zijn fratsen van koud, nat... Uiteindelijk kan hij zich behelpen in het water en zal hij niet meteen verzuipen, maar het uiteindelijke doel van een brevetje heeft hij niet gehaald. Spijtig want hij stond er dichtbij volgens de lesgevers.

Iemand ervaring mee/tips? 🙈

Door covid en wachtlijsten etc pas deze zomer aan watergewenning kunnen beginnen, dan nog niet eens in eigen stad... Daar is de leraar nog "van de harde hand", elke les dus traantjes maar ze boekte vooruitgang.
In september in eigen stad kunnen inschrijven, ze boekte wel vooruitgang maar aan een heel traag tempo. Geen probleem want ze amuseerde zich tenminste.
Ze mocht niet overgaan naar de volgende groep want durft absoluut niet onder water te gaan. Volledig terecht.
Door haar ziekte heeft ze veel lessen moeten missen van de nieuwe reeks, geen probleem want herhaling van de watergewenning, niet? Mispoes. Deze groep is veel sterker dus de vooruitgang is gigantisch! Gevolg is dat de dochter de ganse les aan de kant heeft gezeten vandaag en ik haar telkens neen zag schudden als de leerkracht haar probeerde te overhalen een oefening mee te doen.

Ik zit wat met de handen in het haar: ze wil niet meewerken momenteel, zelfs bij oefeningen die ze in oktober wel nog deed.
Veel uitleg krijg ik vanuit haar niet, behalve dat ze bang is om onder water te gaan en "niet wil zinken".
Boos maken helpt niet, omkopen (zelfs met McDonalds) zegt ze nu al dat dat niet zal helpen, ze heeft er gewoon genoeg van. En de leerkrachten kunnen natuurlijk niet blijven energie steken in een kind dat blijft weigeren een oefening uit te voeren als de rest van de groep aan een totaal ander niveau zit.
Daarnet ook gevraagd of ze morgen met mij nog eens wil gaan zwemmen met veel spelen en een beetje oefeningen? "Nee, want ik moet dat met papa ook al doen".
*Zucht*

Met school gaat ze graag gaan zwemmen, maar daar zijn ze dus vooral bezig met spelen, ze moet absoluut niet onder water daar. Er is geen trauma of zo, ze gaat gewoon mee in het water, doet met een stralende glimlach mee wat ze durft en leuk vindt, alleen blijft het nu dus stabiel en wat de groep qua vooruitgang boekt, boeit haar niet. Top dat ze zich niet laat forceren maar verdorie, niet hier liefst! 🙈

(Ik was als kind hetzelfde. Maar ik kom nog uit de tijd van de harde hand ook, dus wij werden gewoon in het water getrokken als we niet durfden. 😬)
Het is bijna kerstvakantie dus misschien dat die pauze eventjes al kan helpen? (Hier eentje die de overstap van watergewenning naar zwemles absoluut niet goed verteerd, wenen, weigeren hoofd onder water te gaan, weigeren oefeningen mee te doen... Terwijl hij hiervoor niet liever deed dan naar de les te gaan. Bij hem heb ik al vaker gemerkt dat vakantie dan kan helpen om wat dingen te verwerken dus ik hoop dat dat deze keer weer het geval is.)

Indien niet zou ik het eventjes laten voor wat het is en opnieuw proberen aansluiten bij een nieuwe lessenreeks?

Veel uitleg krijg ik vanuit haar niet, behalve dat ze bang is om onder water te gaan en "niet wil zinken".

Daar zou ik verder op graven: waarom denkt ze dat ze zal zinken? Wat denkt ze dat er gaat gebeuren als ze zinkt? Probeer haar te tonen (jijzelf in bad onder watern, met haar knuffel, filmpjes,...) wat er écht gebeurt als je eventjes zinkt. Eventueel zelfs een stappenplan: als je zinkt, dan 1. kan je zelf weer boven drijven. 2. Kan de leerkracht je helpen. 3. Kan mama je helpen.

Ik denk maar luidop he.

Daar zou ik verder op graven: waarom denkt ze dat ze zal zinken? Wat denkt ze dat er gaat gebeuren als ze zinkt? Probeer haar te tonen (jijzelf in bad onder watern, met haar knuffel, filmpjes,...) wat er écht gebeurt als je eventjes zinkt. Eventueel zelfs een stappenplan: als je zinkt, dan 1. kan je zelf weer boven drijven. 2. Kan de leerkracht je helpen. 3. Kan mama je helpen.

Ik denk maar luidop he.
Ik zei haar dat ze overal recht kan staan daar en of ze eventueel zo een gordeltje wou maar dat wou ze ook niet.
In de les oefenen ze met drijven met zo een lange worst als steuntje en dat wou ze vandaag dus ook niet doen terwijl ze dat in de vorige lessenreeks in de laatste les wel durfde.

Onze dochter is eind november geboren. Wat een rollercoaster is het sindsdien geweest. Eigenlijk een droom van een kind, maar ik had nooit verwacht dat borstvoeding zo veel zou eisen van mijn vriendin.

Het is echt de processie van echternach maar dan met een flinke dosis slaaptekort en constant aangepast advies. Geef eten wanneer de baby teken doet. Ze slaapt en is met geen stokken wakker te krijgen? Dan om de twee uur en ’s nachts om de drie. Of nee, drie en vier. Of nee, leg de baby constant huid op huid en geef eten wanneer de baby teken doet. Maar niet in slaap vallen! En nooit langer dan een uur eten geven als het door haar slaperigheid te traag gaat! Of nee, gebruik dan een flesje afgekolfde melk. Maar bied de fles vroeg aan om flesweigering te voorkomen. Maar niet te vroeg als je borstvoeding geeft, om nipple confusion te voorkomen! Maar dat is eigenlijk niet echt, het is eigenlijk flow preference, da's iets helemaal anders. Dus gebruik paced bottle feeling! Of koop deze speciale speen. Maar eigenlijk maken pasgeborenen nog geen associaties dus het doet er allemaal niet toe. Maar de baby hapt misschien gewoon niet goed aan omdat het nekje vast zit! Ga eens naar de osteopaat. Er is wel geen bewijs voor de osteopaat, maar we gaan het iedereen aanraden.

Massa's respect voor alle mama's.

Laatst bewerkt:
Onze dochter is eind november geboren. Wat een rollercoaster is het sindsdien geweest. Eigenlijk een droom van een kind, maar ik had nooit verwacht dat borstvoeding zo veel zou eisen van mijn vriendin.

Het is echt de processie van echternach maar dan met een flinke dosis slaaptekort en constant aangepast advies. Geef eten wanneer de baby teken doet. Ze slaapt en is met geen stokken wakker te krijgen? Dan om de twee uur en ’s nachts om de drie. Of nee, drie en vier. Of nee, leg de baby constant huid op huid en geef eten wanneer de baby teken doet. Maar niet in slaap vallen! En nooit langer dan een uur eten geven als het door haar slaperigheid te traag gaat! Of nee, gebruik dan een flesje afgekolfde melk. Maar bied de fles vroeg aan om flesweigering te voorkomen. Maar niet te vroeg als je borstvoeding geeft, om nipple confusion te voorkomen! Maar dat is eigenlijk niet echt, het is eigenlijk flow preference, da's iets helemaal anders. Dus gebruik paced bottle feeling! Of koop deze speciale speen. Maar eigenlijk maken pasgeborenen nog geen associaties dus het doet er allemaal niet toe. Maar de baby hapt misschien gewoon niet goed aan omdat het nekje vast zit! Ga eens naar de osteopaat. Er is wel geen bewijs voor de osteopaat, maar we gaan het iedereen aanraden.

Zeer herkenbaar. Hier gelijkaardig met een baby van midden november. Wanneer het ene issue beter is, duikt er weer een ander op...
Nog een geluk dat ik verlof heb toegevoegd aan mijn vaderschapsverlof, zodat ik toch wat langer kan helpen, al is het bij de borstvoeding vaak machteloos toezien.

De osteopaat lijkt hier wel een verschil te maken. Al is het ook geen wonderoplossing.
Is die van jullie toevallig ook geboren via keizersnede?

Dat is ook de reden waarom ik vroeger uit het ziekenhuis ben vertrokken, al dat gemoei en advies waardoor je je enkel machtelozer voelt.
De pediater zei: "Kies 1 iemand uit bij wie jij je goed voelt en volg enkel die persoon haar advies." Ik heb een fantastische vroedvrouw aan huis gehad en ik koos ervoor enkel haar advies te volgen.
En daarnaast was ik gewoon ook veel te streng voor mezelf, ik wou BV absoluut niet opgeven en hielp mezelf de vernieling in... Te weinig productie dus om de 2u was ik ofwel aan het kolven, ofwel aan het voeden. En dan nog flesjes poedermelk geven omdat ze niet genoeg had.

Je zit in ZO een oermodus die eerste moment (maanden) dat je jezelf volledig wegcijfert. Op dat moment zie je eigenlijk niet dat 100% flesvoeding ook een perfect waardige oplossing is die je kind absoluut niet zal beschadigen.

Heel herkenbaar. De eerste maanden borstvoeding zijn echt echt niet evident. En dan, op een bepaald moment, valt alles precies in de plooi en dan is het wel echt iets heel moois.

Maar voor de rest hebben wij ook ongeveer alles wat gij opsomt meegemaakt :D

Madame heeft om 8u 's morgens gans 't straat bijeen gebruld omdat ze geen rozijntje meer kreeg, terwijl we op weg waren naar de onthaalmoeder. Ach ja, 8u is een mooi uur om op te staan, sorry buren.

Ik ben ook in die richting aan het denken nu, maar iemand vinden zal een ferm probleem zijn aangezien private leerkrachten hier geen les in het stedelijk zwembad mogen geven en vervoer momenteel geen evidentie is voor de papa (co-ouderschap).
En er zijn ook serieuze wachtlijsten. Wij hebben meer dan een jaar moeten wachten, maar misschien is dat bij jullie beter.
Ik ga hem nu inschrijven in een groepje en zal bewust een groepje onder zijn niveau kiezen. Zodat hij wat sterker is in het begin en hopelijk zo wat succeservaringen kan opbouwen. Misschien is dat ook nog een optie: even stoppen voor een tijd en dan terug beginnen in hetzelfde niveau als nu of het niveau lager? Geen idee of dat hij jullie kan, maar hier kun je gewoon per maand inschrijven.

Iemand ervaring mee/tips? 🙈
Eentips die misschien wat kan helpen is om het thuis al in bad te trainen.
Niet direct met volle hoofd onder water gaan, maar beginnen met nat washandje over gezicht. Eens een bekertje water over het hoofd laten lopen. Als ze dat al durft eens onder de douchekraan staan met gezicht naar boven. Mondje onder water in het bad en brubbeltjes maken. 'Plank' maken in bad en haar volledig horizontaal laten drijven met haar hoofd half onder water.

Ik ga met haar veel zelf ook naar het zwembad, maar daar forceer ik niks. We spelen gewoon nogal 'wild' waardoor ze sowieso wel eens met haar hoofd onder water belandt. Op den duur gebeurt dat dan zo vaak dat het haar steeds minder uitmaakt. Ze durft het nog niet zomaar, maar er is wel al zeer duidelijke vooruitgang in hoe bang ze is van onderwater te gaan.
Een van haar favoriete spelletjes is dat ze een ringetje vasthoudt en ik haar daarmee op haar buik als een waterski door het kleuterbad sleur. Ze vindt het keileuk, en gegarandeerd dat ze behoorlijk wat water in haar gezicht krijgt.

@Rana0306 ze zit al in het laatste niveau. 🙈

@Kas de Kalebas in bad hetzelfde hoor, washandje op haar gezicht is nog net okee, haar haar tot aan de nek in het water is okee, bellen blazen met net haar kin in het water is okee, al de rest is een no-go.

Vanmorgen nog eens rustig over gebabbeld en ze wil na school met mama nog eens "zeester" (de oefening die ze al eerder deed maar gisteren niet) proberen maar alleen in het klein badje. We zullen zien!

En een leuke zwembril? Hier ook de belletjes blazen maar dan ook de zwembril op in bad/douche

En hoe doet ze op een glijbaan in het zwembad? Lukt dat?

Gisterenavond heeft mijn dochter drie kwartier lang Sinterklaasliedjes liggen brullen onderweg naar huis toen ik ze afhaalde van bij mijn ouders. This madness must stop.

Vanmorgen dan kerstliedjes geprobeerd, maar het werkt nog niet.

En een leuke zwembril? Hier ook de belletjes blazen maar dan ook de zwembril op in bad/douche

En hoe doet ze op een glijbaan in het zwembad? Lukt dat?
Wij hebben ook zo eentje die op zich wel graag in water zit, maar een heilige schrik heeft om onder water te gaan. Vanalles geprobeerd (zwembril, glijbanen, ...) maar blijft een probleem hoor. Bellen blazen is geen probleem. Haar haren uitspoelen lukt ondertussen als ze achteruit gaat liggen en haar gezicht dus droog blijft. Maar vanaf er een druppel in haar gezicht komt, is het een drama.

@Rana0306 ze zit al in het laatste niveau. 🙈
Da's al gek. Bij ons betekent het 'laagste niveau' oefeningen als
-loop als een olifant naar de andere kant van het bad
-loop met een blokje op je hoofd naar de andere kant van het bad
-spring in het bad (al dan met helpende handjes van de juf)
-ga door de hoepel (die dan net boven water hangt, juf past dan hoogte aan in functie van wie wat al durft)
-gooien met balletjes naar elkaar
Ze worden op geen enkel moment geforceerd om onder water te gaan.
Het zal natuurlijk wel afhangen van hoeveel kinderen er op een gelijkaardig niveau zitten, maar toch echt knoeierig als jouw kind dan aan de kant moet staan kijken omdat ze zogezegd niet meekan. Lijkt me dat de leerkracht dan wat creatiever moet zijn met oefeningen verzinnen.

Privé lessen is het beste wat je kan doen, ook al moet je misschien wat langer wachten of verder rijden. Groot contrast met groepslessen. Wij zijn hier met die groepslessen gestopt omdat het veel te weinig uithaalde, met privé lessen gaat hij met rasse schreden vooruit en met een veel betere techniek. Wanneer hij zijn 50m brevet op een deftige manier kan halen (in overleg met de leraar) hebben we afgesproken dat hij mag stoppen met de zwemlessen. Zal voor binnenkort zijn 🤞.

Privé lessen is het beste wat je kan doen, ook al moet je misschien wat langer wachten of verder rijden. Groot contrast met groepslessen. Wij zijn hier met die groepslessen gestopt omdat het veel te weinig uithaalde, met privé lessen gaat hij met rasse schreden vooruit en met een veel betere techniek. Wanneer hij zijn 50m brevet op een deftige manier kan halen (in overleg met de leraar) hebben we afgesproken dat hij mag stoppen met de zwemlessen. Zal voor binnenkort zijn 🤞.
Tja, niet iedereen heeft die luxe om meerdere redenen natuurlijk. 😉
Ze zit al in het eerste leerjaar, kunnen niet nog eens 2j ergens op een lijst zweven ook ondertussen... En als ze bij mij wel en bij papa niet zou kunnen gaan is de frequentie dan weer veel te laag.

Terug
Bovenaan