Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Misschien stomme vraag maar, leren zwemmen, gebeurt dat dan niet meer op/via school? :thinking:
Leerde je dat dan vroeger wèl op school? 😬
Het staat in de eindtermen van de basisschool, dus tegen het einde van het 6de leerjaar zouden ze moeten kunnen zwemmen.

De dochter gaat nu voor het 2de schooljaar 2wekelijks met school gaan zwemmen. Ze haalt dus nog niet eens de basis van watergewenning van de private zwemlessen. Need I say more?

Ja, wij gingen om de 2 weken zwemmen met school (met de 2 klassen van eenzelfde leerjaar samen). Je werd toen in een groep gestoken op basis van je niveau, eerst leren drijven, dan de techniek leren en in het kinderbad en dan in het 25m bad wat meer afstand in wat dieper water. En de beste groep daar kwam je dan in als je je 25m brevet gehaald had. Tegen het 6de was het dus de bedoeling dat iedereen daar zat.

Ik zie die zwemlessen in SportOase regelmatig, geen wonder dat die kinderen dat niet leuk vinden hoor...
Die kinderen worden daar continu afgeblaft, die vrouw geeft nooit opbouwende commentaar, ... Hier staat het ook al vast dat de zwemles ergens anders zal doorgaan, ook al is het ver rijden.
Ik veronderstel dat gij SportOase Heist bedoelt? Wij zijn daar SUPERtevreden van.
Vorige 3 jaren ging onze dochter elders les volgen, en dat was echt shit. Op die 3 jaar heeft die echt niks geleerd.
Nu op 1 serie in Heist kan die opeens perfect zwemmen. Ze is er zelf ook heel tevreden van 👌.

Ik kan het oprecht alleen maar aanraden.

Ik veronderstel dat gij SportOase Heist bedoelt? Wij zijn daar SUPERtevreden van.
Vorige 3 jaren ging onze dochter elders les volgen, en dat was echt shit. Op die 3 jaar heeft die echt niks geleerd.
Nu op 1 serie in Heist kan die opeens perfect zwemmen. Ze is er zelf ook heel tevreden van 👌.

Ik kan het oprecht alleen maar aanraden.
Ja, ik vermoed dat ze goeie en slechte lesgevers zullen hebben. Wij gaan altijd op hetzelfde uur, dus ik zie er maar 1 bezig natuurlijk ...

Misschien stomme vraag maar, leren zwemmen, gebeurt dat dan niet meer op/via school? :thinking:
Hangt van de school/regio af. Maar zwemmen is heel tijdsintensief (1 klokuur onderweg = met wat geluk 20 minuten zwemmen)en ook relatief duur. Bovendien hebben veel gemeenten geen zwembad meer.

Leren zwemmen op school is een doelstelling die niet meer mogelijk is. Hier op school gaan ze 3-4 maand per schooljaar zwemmen. Er is ook gewoon veel te weinig zweminfrastructuur, er verdwijnen alleen maar zwembaden.

Hangt van de school/regio af. Maar zwemmen is heel tijdsintensief (1 klokuur onderweg = met wat geluk 20 minuten zwemmen)en ook relatief duur. Bovendien hebben veel gemeenten geen zwembad meer.
Dit hé, met die maximumfactuur is dat financieel niet meer haalbaar voor scholen om veel zwemlessen aan te bieden. Hier zijn er als alles meezit 6 per jaar, een andere school in de buurt biedt alleen maar in bepaalde jaren zwemmen aan (en meer lessen dan uiteraard).

Zo'n 20-30 jaar geleden gingen zo goed als alle scholen toch nog tweewekelijks zwemmen vermoed ik, waardoor iedereen toch wel iets of wat kon leren zwemmen via school (al dan niet met mindere techniek).

Nu schuiven alle kinderen met ouders die tijd, geld en kennis hebben naar zwemscholen of privélessen met onnozele prijzen en wachtlijsten tot gevolg. (En ook minder zwembaden uiteraard)

Iemand tips voor de dochter die moeilijk in slaap valt? Ze is 7 en gaat zonder problemen naar haar bed, maar ligt dan soms nog 1 tot 2 uur wakker. Ze doet niet vervelend ofzo. Gaat nog wel eens plassen of komt aan de trap zeggen dat ze ons graag ziet 😍 of ze ligt in haar bed met haar knuffels te spelen. 's morgens is ze dan moeilijk wakker te krijgen. Eenmaal goed wakker lijkt ze wel niet meer moe en is ze heel de dag actief. Ze gaat naar bed rond 19u30 en we maken haar wakker om 7u45. In het weekend is het meestal 20u30 en kunnen ze slapen tot ze wakker worden, wat meestal 8u-8u30 is, soms ook 9u.
Later in bed leggen hebben we al geprobeerd, dan ligt ze meestal nog even lang wakker.

Of misschien moeten we het gewoon loslaten, dat kan ook ☺️

@Be-Li hier valt ze gemiddeld om 21u in slaap (kan 20u30 zijn, kan 22u zijn) en bij mij wordt ze rond 6u30 wakker, bij de papa slaapt ze langer (gemiddeld een uur langer) blijkbaar.
Ik blijf haar rond 19u30 naar boven brengen en die is ook bezig met haar knuffels, boekjes, zingen,...

Net zoals volwassenen zal ook elk kind zijn eigen bioritme hebben, nood aan slaap,...
Ik heb het losgelaten in elk geval. Rust, minder prikkels dan beneden is ook wat waard denk ik.
Ze ligt wel vaak te wachten tot ik kom slapen (rond 21u) omdat ze niet graag alleen boven is. Maar in het appartement van papa met slaapkamer tegenover de living is het evengoed zo dat ze zo lang wakker ligt. 🤷‍♀️

So...13-maanden slaapregressie is kennelijk een gekend fenomeen? Ik kan (nog) niet klagen over 's nachts wakker worden, maar tot hiertoe ging mevrouw om 18u-18u30 slapen, en viel ze dan veelal als een blok in slaap. Nu heb je dan een klaarwakker kind dat -moest je ze in bed leggen- elke 15 minuten eens goed van zich laat horen en zo beweegt dat haar bed doorheen de kamer reist. Al de derde dag dat het eerder 21u is voor ze in slaap ligt.

Een deel van de verklaring zal wel de complete chaos hier thuis zijn doordat 1) mijn vrouw in het ziekenhuis ligt en 2) er al een zus van haar bij ons logeert met man en twee kinderen.

Bijkomende vraag: ik vermoed dat een van mijn schoonzus haar klein mannen vastbinden als negatief wordt gepercipieerd? Wat voor een irritant kind is dat.

So...13-maanden slaapregressie is kennelijk een gekend fenomeen? Ik kan (nog) niet klagen over 's nachts wakker worden, maar tot hiertoe ging mevrouw om 18u-18u30 slapen, en viel ze dan veelal als een blok in slaap. Nu heb je dan een klaarwakker kind dat -moest je ze in bed leggen- elke 15 minuten eens goed van zich laat horen en zo beweegt dat haar bed doorheen de kamer reist. Al de derde dag dat het eerder 21u is voor ze in slaap ligt.

Een deel van de verklaring zal wel de complete chaos hier thuis zijn doordat 1) mijn vrouw in het ziekenhuis ligt en 2) er al een zus van haar bij ons logeert met man en twee kinderen.

Bijkomende vraag: ik vermoed dat een van mijn schoonzus haar klein mannen vastbinden als negatief wordt gepercipieerd? Wat voor een irritant kind is dat.
Heel veel succes met de toestand momenteel! Dat mama er niet is maar nieuwe mensen met lekker veel prikkels zal zeker een invloed hebben.
Goeie moed! 🙈

Heel veel succes met de toestand momenteel! Dat mama er niet is maar nieuwe mensen met lekker veel prikkels zal zeker een invloed hebben.
Goeie moed! 🙈
De dochter amuseert zich kostelijk hoor, zoveel mensen om haar te entertainen. Het is vooral ik die er stress van krijg. Die kinderen zijn opgevoed in een flat in Abu Dhabi, waar veel lawaai maken gewoon is en verwarming nooit nodig.

Dus die gooien hier volop met de deuren maar laten dan wel al de deuren van verwarmde ruimtes open, lopen met volle lawaai overal rond, roepen, zetten de tv ongeloofelijk luid, enz. Hun ouders proberen dat wel te controleren, maar vermits het thuis zo niet steekt doen die hier natuurlijk verder. Helpt ook niet dat de jongste (IMO) nooit enige beleefdheid is aangeleerd en constant alles en iedereen al roepend onderbreekt omdat hij iets zeer interessant toe te voegen heeft, of het nu gaat over de huilende peuter, mijn vrouw in het ziekenhuis, wat er gegeten gaat worden, wie naar welke ruimte gaat. Het kereltje is er 8 of 9... Nu goed, ik heb deze nacht wél geslapen dus dat helpt.

De nachten zouden alleen wel beter mogen. Mijn schoonmoeder is ervan overtuigd dat hij met flesvoeding wél zou doorslapen maar dat wil ik niet. Zijn broer heeft ook 9 maand bv gekregen dus dat wil ik minstens evenaren
Heel lief dat je beide zoontjes gelijk wilt behandelen maar vergeet niet dat de situatie anders is nu aangezien er ook nog een peuter rondloopt. Kijk wat voor jou het meest haalbaar is. 7 maanden borstvoeding is toch al heel knap. Wees niet te streng voor jezelf. :hug:

Mijn dochter danst als een ballerina op het Zwanenmeer. Er is nog hoop. Tsjaikovski in plaats van Studio 100.

Vandaag ging ze terug naar de zwemles met haar papa en ze wou graag dat ik eens langs kwam zei ze me gisteren. Daar 10 minuten een stralend lachend kind gezien dat goed meewerkte, speelde, geen enkele seconde aan de kant is gaan staan of zich verstopte.

De papa had de lesgeefster al kunnen spreken en die had wel een naam doorgegeven van iemand die private les geeft (20km verder) maar gaf zelf aan dat het haar geen "noodzaak" leek, dat ze er echt geen probleem in ziet om ze voor een 3de keer de eerste fase te laten doorlopen vooral omdat ze het grootste deel van de 10 lessen gemist had wegens ziekte. Dus we zullen nog eventjes zo blijven proberen.
Vanaf de tribune heel veel dikke duimen opgestoken naar haar! 😁 (Ik was enorm trots op haar en dat zal ze gezien hebben ook! 😇)

Terug
Bovenaan