Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Thuis heeft hij al rondgelopen met een speld, mede door z'n zus. Geen problemen mee. Hij heeft allemaal nichten en is de enige jongen als die samenspelen. Als ze zich dan schminken met zo'n schminkkoffer voor kinderen, gaan ze ook los op hem en hij vindt dat plezant. Ik heb daar absoluut geen probleem mee.

Maar niet om naar school te gaan of als we ergens naartoe moeten. Pesten op school is iets van alle tijden en als we het kunnen vermijden zullen we dat ook doen. Als een jongen met een rok naar school gaat kan je wel reacties verwachten. Ik vind het bovendien niet verkeerd om expliciet te benoemen dat bepaalde zaken nu eenmaal gelinkt zijn aan geslacht. Ik doe ook geen bikini aan om te gaan zwemmen.
alleen is een speld niet gelinkt aan geslacht maar aan uw haardracht. Een jongen met lang haar zal ook al wel eens een speld dragen (een jongetje in mjin jongste zijn klas heeft schouderlang haar, die draagt allerlei "meisjes" haarstijlen, want hij heeft lang haar). En het is dan prima om te zeggen dat dat niet zo geschikt is voor hem omdat hij kort haar heeft bv (dat blijft daar moeilijker in zitten bv). maar om er een geslachtskwestie van te maken? Ik hoop dat je zelf ook wel het verschil ziet met het voorbeeld van de bikini, of zelfs een rok (al vind ik daar persoonlijk het makkelijkheidsargument beter passen - ik zal nooit snappen waarom men graag rokken draagt :v).

en ik snap je argument van dat pesten hoor, maar de kleuterleeftijd is net nog heel openminded (maar daardoor net ook beinvloedbaar). Dus mijn reactie daarbij is net zo min mogelijk gaan beknotten omdat dat toch komt (maar eventueel wel duiding geven, en zoals mulan zegt aangeven dat het kan dat iemand iets zegt maar dat dat ook niet erg is)

Hier weer een korte nacht. Jongste zit alweer een paar dagen te hoesten. Verdict van de dokter; vuurrode keel, vermoedelijk RSV maar ze testen niet meer zo snel => thuis tot aan Kerstmis. :sop: Voor de rest is meneer super vrolijk, kruipt overal naartoe, begint zich meer en meer recht te trekken. Volgende week is hij al tien maand.
Sinds de herfstvakantie zijn we nog maar vier of vijf keer naar de crèche gegaan terwijl hij vier dagen per week gaat normaal gezien.

Deze foto uit dit artikel illustreert onze toestand het best. :unsure:

https%3A%2F%2Fstatic.standaard.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2023%2F12%2F06%2F161d723e-b4e5-442a-a90c-797961961d02.jpg

De haha reactie was voor de foto wegens herkenbaar. Voor de rest alleen maar support icoontjes!

Ik heb dat hier al geschreven, maar mijn zoon doet al een jaar of twee Multi-move in het weekend. Ze beginnen de les daar altijd met een paar liedjes om op te dansen als opwarming. Als driejarige was hij de meest enthousiaste van de groep, en ook hier thuis staat hij af en toe nog te shaken op muziek. Maar sinds vorig jaar doet hij niet meer mee met het dansen en ook thuis doet hij het veel minder. Als je vraagt waarom: "dansen is voor meisjes". Als vier-fucking-jarige. Een kleuter die al niet meer kan doen wat hij eigenlijk heel erg graag doet omdat hij nu al zich scheef bekeken voelt door de maatschappij wanneer hij iets doet dat minder geassocieerd wordt met mannelijkheid.

Dus ja, ik vind het eerlijk gezegd heel verkeerd om expliciet tegen kinderen te zeggen "dat is voor meisjes / dat is voor jongens". Je kan neuten over woke zoveel je wil, maar je kind niet zichzelf laten zijn omdat jij vindt dat dat niet past in jouw beeld van vrouwelijkheid of mannelijkheid is volgens mij veel schadelijker dan woke.

We zullen het onze zoon ook wel uit zijn hoofd proberen te praten als hij met een kleedje naar school wil, omdat je gewoon weet dat ie dan gepest zal worden, maar je kan dat wel heel wat tactvoller en diplomatischer aanpakken dan "nee, da's alleen voor meisjes" te zeggen.

Ik heb dat hier al geschreven, maar mijn zoon doet al een jaar of twee Multi-move in het weekend. Ze beginnen de les daar altijd met een paar liedjes om op te dansen als opwarming. Als driejarige was hij de meest enthousiaste van de groep, en ook hier thuis staat hij af en toe nog te shaken op muziek. Maar sinds vorig jaar doet hij niet meer mee met het dansen en ook thuis doet hij het veel minder. Als je vraagt waarom: "dansen is voor meisjes". Als vier-fucking-jarige. Een kleuter die al niet meer kan doen wat hij eigenlijk heel erg graag doet omdat hij nu al zich scheef bekeken voelt door de maatschappij wanneer hij iets doet dat minder geassocieerd wordt met mannelijkheid.

Dus ja, ik vind het eerlijk gezegd heel verkeerd om expliciet tegen kinderen te zeggen "dat is voor meisjes / dat is voor jongens". Je kan neuten over woke zoveel je wil, maar je kind niet zichzelf laten zijn omdat jij vindt dat dat niet past in jouw beeld van vrouwelijkheid of mannelijkheid is volgens mij veel schadelijker dan woke.

We zullen het onze zoon ook wel uit zijn hoofd proberen te praten als hij met een kleedje naar school wil, omdat je gewoon weet dat ie dan gepest zal worden, maar je kan dat wel heel wat tactvoller en diplomatischer aanpakken dan "nee, da's alleen voor meisjes" te zeggen.
Same here, onze jongste zei ook al heel snel "da's voor meisjes". Waar hij het haalt, geen idee, want het maakt mij helemaal niks uit wat ze doen, als ze zich maar amuseren (en zich gedragen ;)).
Vorig jaar ergens staat vlak naast ons een vriendje van onze oudste te gillen en ik hoor die papa zeggen: "stop is met gillen, gij bent toch geen meisje he". Daar gaat mijn haar recht van omhoog staan van zo'n uitspraken.

Onze kleuter van 4 jaar (vandaag 5 geworden trouwens), had een roze brooddoos gekozen omdat daar cheetas opstonden en hij was fan van cheetas.

Blijkbaar hebben de mede kleuters daar dan ook op gereageerd dat roze voor meisjes is. Maar allé, onze jongen heeft gezegd dat hij cheetas leuk vind.

Mijn oudste zal ook alleen nog maar dansen als er ook een jongen vanvoor staat (meestal zijn dat meisjes die dansjes voordoen). En hij vertelde mij vorig jaar ook heel blij dat jongens ook oorringen konden dragen want zijn meester had een oorring!

Bij deze een warme oproep aan alle vaders om te dansen, nagels te lakken en een roze lievelingsbeker te hebben :v

Bij deze een warme oproep aan alle vaders om te dansen, nagels te lakken en een roze lievelingsbeker te hebben :v
Ik weet hoe je het bedoelt. 😉
Maar ook vaders moeten gewoon doen waar ze zich goed bij voelen. Veel mannen zullen zich oncomfortabel voelen als ze toestaan dat hun nagels gelakt worden en nog voor het avondeten leren dat dissolvant de nagellak terug verwijdert.
Maar er is absoluut een verschil tussen: "Da's voor meisjes!/Ik ben toch geen mietje zeker?" En "papa vindt roze niet zo een mooie kleur."

Onze kleuter van 4 jaar (vandaag 5 geworden trouwens), had een roze brooddoos gekozen omdat daar cheetas opstonden en hij was fan van cheetas.

Blijkbaar hebben de mede kleuters daar dan ook op gereageerd dat roze voor meisjes is. Maar allé, onze jongen heeft gezegd dat hij cheetas leuk vind.
Het knutselwerkje rond "de zak van Sinterklaas" van de dochter (3 jaar):

Ze speelt helemaal niet met poppen, en ze wil overduidelijk vooral een fiets en een step. Maar waarschijnlijk hebben alle andere meisjes poppen geplakt ofzo, en heeft ze dat uit "groepsdruk" gevoel ook maar gedaan... Best zielig eigenlijk.

Er werd meer uitleg gegeven 's avonds. Toen ik al lachend zei dat spelden voor meisjes waren was dat tijdens de ochtendrush, je weet wel, die periode waar tijd, tact en diplomatie schaars is en waar geduld plaats maakt voor: 'DOE DOOR!'.

M'n vrouw is daar veel beter in, die zei diezelfde ochtend nog dat hij de speld mocht meenemen in zijn zak. Want door z'n korte haren zou hij hem anders heel snel verliezen.

Ik zie het heus niet zo zwart-wit hoor. Wij dansen samen, moedig hem ook aan om op het einde van de sportklas mee te dansen (en ik sta daar als enige volwassenen ook als een klein kind mee te doen omdat hij in 't begin niet durfde), dragen beiden een roze hemd in de zomer en ik laat mijn dochter met geweren spelen en mijn zoon met poppen.

Dat bedoel ik dus, je wordt al snel bestempeld als conservatief als je ergens een grens stelt. Er zijn 2 geslachten en bepaalde zaken zijn nu eenmaal eigen aan een bepaald geslacht. Dat mag ook expliciet benoemd worden. Maar dan moet ik @Tha_nOn wel gelijk geven dat een speld gelinkt is aan haardracht en niet zozeer aan geslacht en zij terecht aanhaalt dat het bikini voorbeeld iets helemaal anders is.

Er werd meer uitleg gegeven 's avonds. Toen ik al lachend zei dat spelden voor meisjes waren was dat tijdens de ochtendrush, je weet wel, die periode waar tijd, tact en diplomatie schaars is en waar geduld plaats maakt voor: 'DOE DOOR!'.
Ik snap dat wel hoor. Dat zijn dingen die opeens voor uw voeten gegooid worden waar ge dan op reageert op automatisme, ookal zijt ge het rationeel daar niet (meer) mee eens.

Ik heb ook wel al eens spontaan afkeurend geregaeerd op iets omdat het niet bij het juiste geslacht pastte en dat was voor mij toch wel even een signaal dat ik daar bewuster mee wou omgaan

Het knutselwerkje rond "de zak van Sinterklaas" van de dochter (3 jaar):

Ze speelt helemaal niet met poppen, en ze wil overduidelijk vooral een fiets en een step. Maar waarschijnlijk hebben alle andere meisjes poppen geplakt ofzo, en heeft ze dat uit "groepsdruk" gevoel ook maar gedaan... Best zielig eigenlijk.
De juf zal waarschijnlijk een hoop uitgeknipt speelgoed op tafel gelegd hebben.
Daar zaten misschien vooral veel poppen bij, of de steps en fietsen waren al weg of lagen niet direct zichtbaar.
Of ze heeft gewoon het eerste het beste genomen wat ze zag liggen.
Er kunnen verschillende gewone redenen zijn waarom die poppen geplakt zijn hoor.

Hier betrap ik mijzelf ook (te vaak) op, voel mij dan altijd zo schuldig achteraf :frown:
Mij onlangs kwaad gemaakt op de kleinen 's ochtends nadat de Sint was langsgeweest om iets in hun schoentje te leggen. Uiteindelijk was het ventje gewoon heel enthousiast en was de hele bedoening nogal indrukwekkend voor hem. 't Is de eerste keer dat hij de Sint bewust meemaakt.

Mijn vrouw sprak me er meteen op aan en ik zag direct mijn fout in. De hele dag met een wrang gevoel op 't werk gezeten.

Edit: ik verhef ook veel te vaak m'n stem. Ik moet daar echt hard op letten. Ergens ben ik dan blij als ik hoor van andere ouders dat dit ook zo'n uitdaging is. 't Is niet simpel, de beste papa van de wereld willen zijn.

Mij onlangs kwaad gemaakt op de kleinen 's ochtends nadat de Sint was langsgeweest om iets in hun schoentje te leggen. Uiteindelijk was het ventje gewoon heel enthousiast en was de hele bedoening nogal indrukwekkend voor hem. 't Is de eerste keer dat hij de Sint bewust meemaakt.

Mijn vrouw sprak me er meteen op aan en ik zag direct mijn fout in. De hele dag met een wrang gevoel op 't werk gezeten.

Edit: ik verhef ook veel te vaak m'n stem. Ik moet daar echt hard op letten. Ergens ben ik dan blij als ik hoor van andere ouders dat dit ook zo'n uitdaging is. 't Is niet simpel, de beste papa van de wereld willen zijn.
Tis opvoeden en begeleiden en kind zichzelf laten zijn en en en.

Das niet gemakkelijk née. Hoe ouder ze worden hoe moeilijker Wss.

Dat bedoel ik dus, je wordt al snel bestempeld als conservatief als je ergens een grens stelt. Er zijn 2 geslachten en bepaalde zaken zijn nu eenmaal eigen aan een bepaald geslacht. Dat mag ook expliciet benoemd worden. Maar dan moet ik @Tha_nOn wel gelijk geven dat een speld gelinkt is aan haardracht en niet zozeer aan geslacht en zij terecht aanhaalt dat het bikini voorbeeld iets helemaal anders is.
Sowieso is een identiteit ("jongen", "meisje", (of zoals mijn dochter zou zeggen "koelkast")) ook iets dat je al experimenterend moet leren. De zoon heeft hier ook nagellak gehad en de foto van hem in een K3-kleedje bewaar ik ook als hij eens zou lachen met een jongen die een kleedje draagt. Dat is perfect normaal en dus een speldje ook. Hij vond dat speldje van een meisje in de klas de dag ervoor waarschijnlijk gewoon mooi. Niets meer, niets minder.

Laat hem dat maar zelf ontdekken, hij wordt daar echt geen LGTBQI+ van hoor :).

Of om het de geleerde woorden van 3 vrouwen (H.Verbruggen, M.De Pillecyn en J.Boschman) te zeggen:
Wie beslist voor elke jongen blauw?
Wie zegt meisje lief
Draag roze asjeblief
Wie beslist van welke pop je houdt?
En of jij niet liever een boomhut had gebouwd
Wie beslist wat goed is en wat fout?
Is elk meisje zacht
Wil elke jongen macht
Weet je wat
Het laat me berenkoud
Als je iemand vindt die zielsveel van je houdt
Waarom mag een jongen nooit prinsesje?
Waarom mag een meisje nooit superman zijn?
Elke vogel bouwt z'n eigen nestje
Hier bij ons mag iedereen zijn wie ze zijn
Soms houden prinsesjes van prinsesjes
Wie je bent
En waar je straks van houdt
Ach dat weet geen mens
En had ik maar één wens
Weet je wat
Ik wensen zou voor jou
Dat je iemand vindt die zielsveel van je houdt
Wie je bent
Met wie je 'n toekomst bouwt
Vol met tederheid
Een jongen of een meid
Weet je wat
Het laat me berenkoud
Als je iemand vindt die zielsveel van je houdt
Als ik hou van jou
En jij ook van mij
Waarom is niet iedereen blij
Want het leven gaat veel te snel voorbij
Hou jij ook van mij
Waarom mag een jongen nooit prinsesje zijn
Waarom mag een jongen nooit prinsesje
Waarom mag een meisje nooit superman zijn
Waarom mag een jongen nooit prinsesje
Waarom mag een meisje nooit superman zijn

Ik verhef ook soms m'n stem teveel. Je hoeft daarvoor geen papa te zijn, als het een troost is. Ik moet daar ook op letten en ik tel soms vanbinnen tot 10 voor ik iets zeg, haha. Sinds ik erop let, is het veel beter ook. Bij mij was het ook omdat ouderschap me soms te zwaar viel, nu krijg ik wat meer rust waardoor ik ook veel meer geduld heb (dit is mijn persoonlijke ervaring).

Fucking kloteleven. Werken, werken, werken, werken, huishouden, huishouden, huishouden, kinderen in bed steken terwijl ze tegenspartelen, gebleet, overuren doen, een half uur ontspannen, kinderen bleten alweer opnieuw, willen niet slapen, overuren doen, veel te laat naar bed, constant wakker worden van bletende kinderen, met nog grotere wallen opstaan, om opnieuw te gaan werken, werken, werken. Door vermoeidheid minder efficiënt werken dus volgende nog meer overuren moeten doen tussen het gebleet van je kinderen door.

Repeat x 100 000. Give. Me. A. Break.

Fucking kloteleven. Werken, werken, werken, werken, huishouden, huishouden, huishouden, kinderen in bed steken terwijl ze tegenspartelen, gebleet, overuren doen, een half uur ontspannen, kinderen bleten alweer opnieuw, willen niet slapen, overuren doen, veel te laat naar bed, constant wakker worden van bletende kinderen, met nog grotere wallen opstaan, om opnieuw te gaan werken, werken, werken. Door vermoeidheid minder efficiënt werken dus volgende nog meer overuren moeten doen tussen het gebleet van je kinderen door.

Repeat x 100 000. Give. Me. A. Break.
Jezelf proberen toelaten een 'break te taken' man :support:.

Terug
Bovenaan