alleen is een speld niet gelinkt aan geslacht maar aan uw haardracht. Een jongen met lang haar zal ook al wel eens een speld dragen (een jongetje in mjin jongste zijn klas heeft schouderlang haar, die draagt allerlei "meisjes" haarstijlen, want hij heeft lang haar). En het is dan prima om te zeggen dat dat niet zo geschikt is voor hem omdat hij kort haar heeft bv (dat blijft daar moeilijker in zitten bv). maar om er een geslachtskwestie van te maken? Ik hoop dat je zelf ook wel het verschil ziet met het voorbeeld van de bikini, of zelfs een rok (al vind ik daar persoonlijk het makkelijkheidsargument beter passen - ik zal nooit snappen waarom men graag rokken draagt :v).Thuis heeft hij al rondgelopen met een speld, mede door z'n zus. Geen problemen mee. Hij heeft allemaal nichten en is de enige jongen als die samenspelen. Als ze zich dan schminken met zo'n schminkkoffer voor kinderen, gaan ze ook los op hem en hij vindt dat plezant. Ik heb daar absoluut geen probleem mee.
Maar niet om naar school te gaan of als we ergens naartoe moeten. Pesten op school is iets van alle tijden en als we het kunnen vermijden zullen we dat ook doen. Als een jongen met een rok naar school gaat kan je wel reacties verwachten. Ik vind het bovendien niet verkeerd om expliciet te benoemen dat bepaalde zaken nu eenmaal gelinkt zijn aan geslacht. Ik doe ook geen bikini aan om te gaan zwemmen.
en ik snap je argument van dat pesten hoor, maar de kleuterleeftijd is net nog heel openminded (maar daardoor net ook beinvloedbaar). Dus mijn reactie daarbij is net zo min mogelijk gaan beknotten omdat dat toch komt (maar eventueel wel duiding geven, en zoals mulan zegt aangeven dat het kan dat iemand iets zegt maar dat dat ook niet erg is)
Voor de rest is meneer super vrolijk, kruipt overal naartoe, begint zich meer en meer recht te trekken. Volgende week is hij al tien maand.
).

.
.