Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vorig jaar zat zoonlief in het eerste kleuterklasje en eerste afspraak clb was ook zelf naar toe te gaan samen met je kind. Tijdens de schooluren.
De volgende CLB momenten gaan wel altijd op school doorgaan zonder dat de ouders erbij moeten zijn.
Dat is nieuw denk ik.
Ik herinner me van jaren terug ook wel dat ik iets moest doen van testen bij een mevrouw van (toen) het PMS, en dat mijn moeder daar ook was. Maar misschien was dat uitzonderlijk ofzo, ik was kennelijk motorisch wat achter (6 weken prematuur).

Ergens is het niet onlogisch dat men in het huidige klimaat rond onderwijs de ouders ook eens wil betrekken/zien.

Neem eens contact op om te vragen waarom? Klinkt idd heel vreemd!

De dochter haar CLB-centrum ligt 20km verder trouwens, alsof ik efkes voor de lol 40km zou gaan rondrijden... (Gelukkig!) Nog nooit van gehoord..
Ook hier was het eerste CLB moment zelf te doen met de kleuter. Ik heb er wel niets over gehoord voor de tweede dus misschien dat dat tijdens Corona net even anders georganiseerd werd.

Edit: voor nr2 was het clb op school zonder ouders omwille van Corona maar moest op voorhand briefje invullen met eventuele opmerkingen en vragen (vermoed dat er wel mogelijkheid zal geweest zijn voor opvolgingsgesprek als er iets speciaal was)

Laatst bewerkt:
Net voor de eerste keer bijna een worstelwedstrijd verloren met mijn dochter van net 15 maand :unsure:

Neusspoeling was wel altijd al een strijd, maar tot nu toe meestal wel cava. Daarjuist echter professionele houdgrepen mogen gebruiken om toch maar die neus gespoeld te krijgen.

Ik denk ook dat heel de straat haar heeft horen roepen :help:
En dan twee seconden erna aan het lachen en knuffelen. :sop:

Net voor de eerste keer bijna een worstelwedstrijd verloren met mijn dochter van net 15 maand :unsure:

Neusspoeling was wel altijd al een strijd, maar tot nu toe meestal wel cava. Daarjuist echter professionele houdgrepen mogen gebruiken om toch maar die neus gespoeld te krijgen.

Ik denk ook dat heel de straat haar heeft horen roepen :help:
En dan twee seconden erna aan het lachen en knuffelen. :sop:
Kleine tip: geef het op.
Uw kind gaat meer en meer getraumatiseerd geraken en uiteindelijk geen enkele vorm van medicatie nog willen nemen.

In de eerste kleuterklas kwam het clb hier op school en moest je als ouder aanwezig zijn op het gesprek. Dit was tijdens de schooluren. Maar ik was wel blij dat wij mee mochten. Die kleintjes zeggen nog niet veel en wij hadden wel wat vragen ivm taalontwikkeling. Nu konden we die zelf stellen

Kleine tip: geef het op.
Uw kind gaat meer en meer getraumatiseerd geraken en uiteindelijk geen enkele vorm van medicatie nog willen nemen.
Ben er ook geen fan van, maar ze hoest haarzelf elk uur wakker en raakt niet uitgerust daardoor 🤷‍♂️ als we een neusspoeling doen slaapt ze tenminste wat en is ze er (hopelijk) sneller door.

Mijn vrouw is hier al paar dagen ziek met koorts.

Dat is toch wel lastig als ouder, dat je niet gewoon ziek kan zijn hé. Maar nog wel steeds moet zorgen voor de kleine man, de kleine man die blijkbaar mentaal nog niet in staat is om compassie te tonen aan een zieke ouder :D

Dat is toch wel lastig als ouder, dat je niet gewoon ziek kan zijn hé. Maar nog wel steeds moet zorgen voor de kleine man, de kleine man die blijkbaar mentaal nog niet in staat is om compassie te tonen aan een zieke ouder :D
Oh jawel hoor "oh, mama is ziek, dan ga ik ook ziek zijn!"

Even onder de douche zetten does the trick hier. Komen de snotjes ook los en geen worsteling. Hier vindt ze de douche dan ook wel heel tof. ☺️
Hier is de douche zowat de 2e ergste marteling (na het neusspoelen), dus dat is ook geen optie.
Hier heeft ze leren snuiten op 2 jaar en 9 maand, sindsdien is het wel enorm beter geworden.

Dat komt! Hier noemen we dat een tabletdag! 😬 (Tablet is "voor de middagrust" dus als ze die in de voormiddag of in de avond mag hebben... *Floemp* kind opgezogen door dat scherm. Covid gehad in oktober dus ze uitbesteden aan oma en opa was niet direct een optie...)

Alé, ik ga hier weer niet heel den tijd zagen hé, maar gisterenavond kwam de kleinsten thuis met een brief van CLB.
Blijkbaar moet ieder kind langs op een contactmoment bij het CLB. Van ons dochter was dat niet zo maar dat zal misschien aan corona gelegen hebben.

Anyhow, er staat op: "zorg ervoor dat 1 ouder met kind aanwezig kan zijn"

De tijdstippen zijn: dinsdagvoormiddag, woensdagvoormiddag en donderdagnamiddag.
Ha ja, want mijn kinderen moeten niet naar school en wij zitten toch thuis.

't Zal weer ik zijn die niet flexibel ben zeker?
Inderdaad nieuw gestart in het jaar van covid. Toen door covid wer klassikaal en sinds vorig jaar weer met ouders. Net gelijk bij k en g eenmalig. Kinderen mogen hiervoor afwezig zijn van school. Je mag heus ook bv een oma meesturen die het kind kent. Of als die uren echt niet lukken eens bellen. Het is uiteraard niet mogelijk alle kleuters te zien na school. Denk dat niemand zijn werkdag is van half 4 tot 10 elke dag en er moeten misschien 800 kleuters gezien worden, bovendien zijn kleuters laat moe waardoor bv oogtest niet lukt. De uren buiten school zijn uiteraard direct weg, ook door ouders die wel overdag kunnen. Daarom wordt er hier toch ook niet alles 'open gezet' maar wel beschikbaar als ouders bellen. Hier wordt het trouwens ook in 2 huizen van het kind gedaan om wat korter bij de ouders te zitten, 3 locaties dus.

Laatst bewerkt:
Even iets anders, niet dat het een big deal is ten huize Anderson, maar ik ben benieuwd naar jullie mening:

Onlangs kwam mijn zoon beneden met een speld in zijn haar. Hij had die gekregen van zijn grote zus en wou ze aandoen om naar school te gaan. Ik zei direct al lachend dat we dat niet gingen doen en haarspelden voor meisjes zijn. Waarop m'n vrouw heel luchtig zei: alé kom, laat hem toch doen.

Ik heb die speld afgenomen en hij is zonder haarspeld naar de klas geweest. Er kwamen wat traantjes bij toen ik ze afnam en m'n vrouw keek eens raar op. Meer dan dat was er uiteindelijk niet aan de hand en hij heeft ook niet meer om die speld gevraagd.

Anno 2023 liggen zo'n zaken gevoelig en ben je al snel de conservatieve boeman als je daar niet in meegaat. Vinden jullie het verkeerd om expliciet te zeggen: spelden zijn voor meisjes, niet voor jongens. Waar trekken jullie de grens?

Voor alle duidelijkheid: 't gaat om een kleuter hé. Geen 16 jarige die zijn haar blauw wilt kleuren. Maar ook dat laatste zal niet gebeuren, not on my watch.

Ik zou hetzelfde reageren, maar elke ouder is anders...voor thuis/ carnaval geen probleem, maar toch niet voor school.

Maar merk dat mijn 5jarige ook soms dingen aandoet van zijn nichtje, om te spelen.
Thuis is het dan van ' ik wil dat ook'
Wij zeggen dan gewoon, das iets voor meisjes.

Met al dat woke gedoe... Tis wat de verkeerde kant aant gaan. Ben zelf 30er.

Vinden jullie het verkeerd om expliciet te zeggen: spelden zijn voor meisjes, niet voor jongens. Waar trekken jullie de grens?
Waarschijnlijk zou ik ze niet afgenomen hebben, zeker als er traantjes aan te pas kwamen...
Maar ik benoem wel diversiteit zonder in het clowneske te gaan. Ze weet dat jongens met jongens en meisjes met meisjes kunnen trouwen, ze weet dat er jongens zijn met lang haar, jongens met nagellak, jongens met een diadeem (voetballers zelfs 😁) dus mijn dochter maakt niet zoveel over "dat is voor jongens" of "dat voor meisjes".

Maar ik snap dat je het waarschijnlijk meer deed om hem te beschermen? Ik zou dan zelf eerder zeggen: "Jongen, er zijn mensen die vinden dat die mooie haarspeldjes alleen voor meisjes zijn. Weet dat het jouw keuze is om ze te dragen maar dat het kan dat iemand jou daarmee gaat pesten."
Nuja, dat kan ik in elk geval zeggen tegen mijn dochter, tegen een net 3-jarige haalt dat weinig uit en zou ik maar denken dat buiten de klas zijn muts erover zit en klaar.

Hier weer een korte nacht. Jongste zit alweer een paar dagen te hoesten. Verdict van de dokter; vuurrode keel, vermoedelijk RSV maar ze testen niet meer zo snel => thuis tot aan Kerstmis. :sop: Voor de rest is meneer super vrolijk, kruipt overal naartoe, begint zich meer en meer recht te trekken. Volgende week is hij al tien maand.
Sinds de herfstvakantie zijn we nog maar vier of vijf keer naar de crèche gegaan terwijl hij vier dagen per week gaat normaal gezien.

Deze foto uit dit artikel illustreert onze toestand het best. :unsure:

https%3A%2F%2Fstatic.standaard.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2023%2F12%2F06%2F161d723e-b4e5-442a-a90c-797961961d02.jpg

Even iets anders, niet dat het een big deal is ten huize Anderson, maar ik ben benieuwd naar jullie mening:

Onlangs kwam mijn zoon beneden met een speld in zijn haar. Hij had die gekregen van zijn grote zus en wou ze aandoen om naar school te gaan. Ik zei direct al lachend dat we dat niet gingen doen en haarspelden voor meisjes zijn. Waarop m'n vrouw heel luchtig zei: alé kom, laat hem toch doen.

Ik heb die speld afgenomen en hij is zonder haarspeld naar de klas geweest. Er kwamen wat traantjes bij toen ik ze afnam en m'n vrouw keek eens raar op. Meer dan dat was er uiteindelijk niet aan de hand en hij heeft ook niet meer om die speld gevraagd.

Anno 2023 liggen zo'n zaken gevoelig en ben je al snel de conservatieve boeman als je daar niet in meegaat. Vinden jullie het verkeerd om expliciet te zeggen: spelden zijn voor meisjes, niet voor jongens. Waar trekken jullie de grens?

Voor alle duidelijkheid: 't gaat om een kleuter hé. Geen 16 jarige die zijn haar blauw wilt kleuren. Maar ook dat laatste zal niet gebeuren, not on my watch.
Ik zou dat gewoon laten passeren; zijn haar is meestal te kort voor een speld maar m’n zoon is ook al naar school gegaan met gelakte nagels nadat hij dat gezien had bij zijn mama en zijn zusje dat ook wou. Een van de vele strijden die ik niet aanga 😌

het gaat om een kleuter en spelden zijn niet per se enkel voor meisjes. Ik zou hem laten gaan hebben.

Ze leren helaas al meer dan snel genoeg van andere kindjes (die ronduit boertige dingen van thuis horen), of van gewoon te observeren wat wel en niet mag als jongen. In de kleuterklas ging mijn oudste al wel eens met nagellak naar school. De laatste keer (zat in het eerste leerjaar toen) vroeg hij mij smorgens om het er toch nog gauw af te halen. Dat hij daar nu al zo'n (schaamte)gevoel over moet hebben, dat vind ik jammer. Ik geef daar ook duiding aan.

En eigenlijk zijn dat allemaal arbitraire regels hé. Ik vind het dan ook belangrijk om een aantal van die regels dan gewoon te bespreken en hem zelf te laten inzien dat dat zo random is (zo werd er al thuisgekomen met 'roze is voor meisjes' en 'meisjes hebben lang haar en jongens niet' - terwijl zijn eigen tante gemillimeterd rondloopt)

Nu, ik trek ook mijn grenzen wanneer ik weet dat het iets is waar te veel reactie op zou komen of waar hij zich uiteindelijk toch niet goed genoeg mee zou voelen buiten ons huis (zo heb ik hem geen glitterjurk gekocht toen hij er naar vroeg, hij had wel kleedjes in de verkleedkoffer, allemaal gepasseerd ondertussen)

(en het is juist aangeraden om uw tieners hun identiteit te laten zoeken wat vaak gebeurt door kleren en haar, wat is het probleem met blauw haar?)

Maar ik snap dat je het waarschijnlijk meer deed om hem te beschermen? Ik zou dan zelf eerder zeggen: "Jongen, er zijn mensen die vinden dat die mooie haarspeldjes alleen voor meisjes zijn. Weet dat het jouw keuze is om ze te dragen maar dat het kan dat iemand jou daarmee gaat pesten."
Nuja, dat kan ik in elk geval zeggen tegen mijn dochter, tegen een net 3-jarige haalt dat weinig uit en zou ik maar denken dat buiten de klas zijn muts erover zit en klaar.
Thuis heeft hij al rondgelopen met een speld, mede door z'n zus. Geen problemen mee. Hij heeft allemaal nichten en is de enige jongen als die samenspelen. Als ze zich dan schminken met zo'n schminkkoffer voor kinderen, gaan ze ook los op hem en hij vindt dat plezant. Ik heb daar absoluut geen probleem mee.

Maar niet om naar school te gaan of als we ergens naartoe moeten. Pesten op school is iets van alle tijden en als we het kunnen vermijden zullen we dat ook doen. Als een jongen met een rok naar school gaat kan je wel reacties verwachten. Ik vind het bovendien niet verkeerd om expliciet te benoemen dat bepaalde zaken nu eenmaal gelinkt zijn aan geslacht. Ik doe ook geen bikini aan om te gaan zwemmen.

(en het is juist aangeraden om uw tieners hun identiteit te laten zoeken wat vaak gebeurt door kleren en haar, wat is het probleem met blauw haar?)
Dat kan allemaal goed zijn, maar ook daar zijn er grenzen. Piercings, tattoo's, haar kleuren,... zijn zaken die serieus besproken zullen moeten worden.
Je hebt dan ook nog eens haar kleuren en haar kleuren hé. Je kan er een tint blauw insteken of je kan het fluo blauw verven als een schreeuw om aandacht. Elke situatie zal toch besproken moeten worden.

M'n moeder was ook nogal open minded. Niets mis mee, maar achteraf gezien had ik graag wat meer sturing gehad. Je kan perfect hip of cool zijn op een deftige manier. Ik zag eruit als Vegeta uit Dragon Ball Z toen ik 15 was godverdomme.

Terug
Bovenaan