Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Gelijk de wc voor volwassenen maar dan met gsm :p
Zoiets dus, maar hier moeten de boekjes voorgelezen worden, en zij bepaalt de volgorde en hoeveelheid (hoe meer, hoe liever).

En het proberen beperken tot drie boekjes helpt niet, dan staat ze op en gaat ze zelf boekjes zoeken met blote billen. We zitten met een kleine naaktloper in huis, want aankleden is 's morgens ook moeilijk soms. 🙈

Zoiets dus, maar hier moeten de boekjes voorgelezen worden, en zij bepaalt de volgorde en hoeveelheid (hoe meer, hoe liever).

En het proberen beperken tot drie boekjes helpt niet, dan staat ze op en gaat ze zelf boekjes zoeken met blote billen. We zitten met een kleine naaktloper in huis, want aankleden is 's morgens ook moeilijk soms. 🙈
Wij hebben vaak letterlijk uren op dat potje gezeten een voorgelezen. Dat is irritant, je krijgt daar rugpijn van, je hebt elk boekje al 1000x voorgelezen, ... Maar het zorgt er voor dat het potje een veilige plek is, dus blijven volhouden...

Hier net terug van oudercontact, en blijkbaar zijn de meeste kindjes in haar klas nog niet zindelijk hoor, niet te veel zorgen over maken, het komt wel in orde. Wel gek zo'n eerste oudercontact :D Vanmiddag hadden we al wel eens gevraagd of ze iets zegt in de klas, en blijkbaar is ze sinds dag 2 toch al echt open gebloeid.
Thuis vertelt ze wel veel, maar het is heel moeilijk om daar een context rond te verzinnen als je niet weet wat ze gedaan hebben. Daarstraks zei ze bvb dat ze van de kip was gevallen, en dat ze met kleurpotloden geschilderd hadden. We weten dat ze weet dat je met kleurpotloden tekent en niet schildert, dus was een heel vreemde zin om te horen. Zien we daarnet het werkje hangen, kleurpotloodjes op een papier geprint die ze dan hadden ingekleurd met verf...
En zoiets:
250x200.jpg
Maar dan met kippen in de klas. Er vielen echt heel veel puzzelstukjes plots op hun plek.

Wij hebben vaak letterlijk uren op dat potje gezeten een voorgelezen. Dat is irritant, je krijgt daar rugpijn van, je hebt elk boekje al 1000x voorgelezen, ... Maar het zorgt er voor dat het potje een veilige plek is, dus blijven volhouden...
Tuurlijk, niets forceren want dat werkt averechts. Daarom dat het potje deze week ook mee is maar niet in't zicht staat. Thuis vraagt ze sommige dagen zes keer of meer om op het potje te zitten, andere dagen maar 1 keer. We zetten er haar ook enkel op als ze het vraagt. Ik ga er eigenlijk wel van uit dat eens de klik er is, ze er wel snel mee weg zal zijn. Gelukkig moet ze niet compleet zindelijk zijn als ze naar school gaat, maar we gaan dat natuurlijk wel proberen.

Ik heb de indruk dat de 5 boekjes die we hebben over op het potje gaan wel helpen. Daarom om haar bril en oogplakker wat beter uit te leggen ook daarvoor boekjes gekocht, maar ze zijn nog wat moeilijk.

Er is eentje stikkapot na een zeer druk verjaardagsweekend en een eerste week school. Dit weekend wat prikkelarm maken en op tijd haar bed in.
Ook een leerkracht thuis? :p

Hier zoon héél enthousiast dat hij 2 uur per week apart les zal krijgen in een groepje met meer uitdaging (kinderen uit het vierde, vijfde en zesde die méér dan een stuk voorsprong hebben, komen samen in een groepje). Vroeger hebben ze nog zo'n groepje opgericht om Spaans te leren of om een podium in elkaar te timmeren (met dan (eenvoudige) berekeningen voor draagkracht, stevigheid, ...). Benieuwd waar hij nu zal mee afkomen.

Kwam net op tijd want hij zal héél sterk op tegen het starten in de klas en de eerste 2 dagen was hij enorm teleurgesteld dat er nauwelijks iets van les gegeven werd (enkel uitleg, boeken in elkaar steken etc). Gelukkig dat er in het vijfde nog wat uitdaging (sprong in wiskunde, extra Frans, ...) is, want anders zou het een ramp worden. Ik vrees sowieso voor het zesde, waar er vooral herhaling is van leerstof.

Hoe gaan jullie om met schermtijd? Onze zoon van 8 maanden oud kijkt als wij kijken heel erg mee met de TV. We denken dat dit niet zo goed is voor hem, dus proberen het te beperken. Maar van zodra er een scherm (ook bv. gsm) in de buurt is, dan draait hij in de gekste posities om toch maar te kunnen kijken.

Hoe gaan jullie om met schermtijd? Onze zoon van 8 maanden oud kijkt als wij kijken heel erg mee met de TV. We denken dat dit niet zo goed is voor hem, dus proberen het te beperken. Maar van zodra er een scherm (ook bv. gsm) in de buurt is, dan draait hij in de gekste posities om toch maar te kunnen kijken.
Hier hetzelfde, ongeloofelijk hoe een scherm de aandacht trekt. Nu, ik moet zeggen dat wij zelden of nooit TV kijken als onze dochter wakker is. Maar nu is dat ook gewoon makkelijk aangezien ze vroeg gaat slapen.
Het eten gaat vaak veel makkelijker als ze tegelijkertijd "Juf Roos" of zoiets kan kijken, maar we proberen dat ook niet altijd te doen omdat we bang zijn dat ze anders niet meer eet zonder.

Wat ik vooral heb gehoord is dat het probleem niet het (niet-overdreven) naar een scherm kijken is, maar vooral dat als jullie samen kijken jullie ook niet zoveel met hem interageren.

Zoveel mogelijk proberen te beperken dat eerste jaar. We waren zelfs richting twee jaar aan het gaan. Helaas hebben we het niet kunnen tegenhouden tot dan. Ze slaapt slecht en omdat we er niet onderdoor willen gaan, en nog wat rust willen in het weekend, zijn we overstag gegaan toen ze 1,5 jaar was ongeveer. Ook reizen is onmogelijk zonder scherm.

We proberen het te beperken, maar sommige dagen zijn moeilijker dan anderen. Ze heeft nu een Samsung Galaxy Tab A8 met een eigen Google account zodat we de schermtijd kunnen beperken en kunnen controleren wat ze ziet.
Ook stoppen we met schermen rond 19u. We spelen dan nog wat (al dan niet in de tuin of plukken frambozen) en maken haar dan klaar voor bed. Tegen 21 u tot 21 u 30 ligt ze dan in bed.
onderweg zit ze natuurlijk in een autostoel maar zonder scherm schreeuwt ze en forceert ze zich uit de stoel binnen de 5 minuten. Iets zeggen of proberen te spelen helpt niet. Een scherm helpt voor het grootste stuk van de ritten, maar dan nog moeten we om het uur stoppen of ze begint weer te schreeuwen.

Voor de duidelijkheid, het scherm heeft er niet voor gezorgd dat ze zo onrustig is, ze was dit sinds de geboorte. Het scherm helpt ons niet zot te worden en om toch nog ergens te geraken.
We beperken schermtijd en spelen met die tijd zodat ze ook andere dingen doet.

Geen idee hoe men dit 30 jaar geleden deed. Ze hadden toen ook nog niet zoveel schermen natuurlijk en naar de andere kant van de wereld reizen deden er ook niet veel, maar dan nog.

Laatst bewerkt:
Hier krijgt ze baby TV op momenten dat we weten dat het wat moeilijk is: Wanneer ze moe wordt maar het nog wat te vroeg is om te slapen. Wanneer ze vervelend is en we moeten echt iets afkrijgen in het huidhouden. Wanneer we 's morgens allemaal bezig zijn met ons klaar te maken voor werk.

En qua 20 jaar geleden? Bij mij is het 43 jaar geleden en mijn mama had video's vol TikTak die ze opzette wanneer ze bvb moest poetsen.

Mijn eerste herinnering is van toen ik ongeveer twee jaar was en mijn bomma hield me een grote pot verse pudding voor. Dat maakte die regelmatig klaar en op dit moment herbeleef ik een Proustiaans moment, want we mochten vroeger de pot altijd leeglepelen en dat was toch zo verdomd lekker. En dan zijn er nog wel flarden herinneringen van mijn kleutertijd, maar die zijn vaag.

Khad dat thuis wanneer mn ma taart of wafels maakte: pot leeglepelen! Nu mag de oudste dat thuis doen (de jongste is nog te jong :D ) en soms ben ik oprecht jaloers :laugh:

Ach mannekes, mijn hart breekt hier weer. Zoon wordt morgen 5, deze ochtend een bundeltje vrolijkheid en energie omdat hij vandaag het op school viert. Een uur geleden van school gehaald omdat hij 39 graden koorts heeft en moet overgeven. Geen feestje op school dus, en de feestelijkheden dit weekend mogen we waarschijnlijk ook schrappen.

En dat gastje is daar ook zo gevoelig voor.

Hier eigenlijk nog steeds geen schermen en ze springt toch op elke gsm die ze ziet. (op vakantie probeerde ze zelfs de tv te swipen)
Tv staat hier wel regelmatig op als ze wakker is, maar dan is het iets als de koers of het journaal. En als ze op de gsm mag meekijken, is het haar favoriete onderwerp, foto's en filmpjes van zichzelf. Wat er bij de grootouders gebeurd, hebben we niet in de hand natuurlijk.

We hebben wel sjance dat ze al van heel klein graag in boekjes bladert.

Hier eigenlijk nog steeds geen schermen en ze springt toch op elke gsm die ze ziet. (op vakantie probeerde ze zelfs de tv te swipen)
Tv staat hier wel regelmatig op als ze wakker is, maar dan is het iets als de koers of het journaal. En als ze op de gsm mag meekijken, is het haar favoriete onderwerp, foto's en filmpjes van zichzelf. Wat er bij de grootouders gebeurd, hebben we niet in de hand natuurlijk.

We hebben wel sjance dat ze al van heel klein graag in boekjes bladert.
de oma's hebben ze hier, vooral de jongste, slecht gekweekt daarin...

Ze wou ook altijd foto's kijken van zichzelf, tot drama's en tantrums wanneer dit van ons niet mocht. En dan kom je eens bij oma en is het direct "foto kijken"... ahja daar komt dat dus van.

Intussen is ze 3,5 en voorbij die fase, maar de tantrums omdat het geen baby tv is maar iets anders die haar zus (5,5) kiest die blijven. En als volwassene elke dag baby tv daar kom ik gewoon gek van :D

Intussen is ze 3,5 en voorbij die fase, maar de tantrums omdat het geen baby tv is maar iets anders die haar zus (5,5) kiest die blijven. En als volwassene elke dag baby tv daar kom ik gewoon gek van :D

Feestje!

Ik kan al niemand meer gezondheid wensen zonder dat zich dat in mn hoofd begint af te spelen.

Jokie & Jet van hetzelfde.
Weken heeft dat in mn kop gezeten.

Feestje!

Ik kan al niemand meer gezondheid wensen zonder dat zich dat in mn hoofd begint af te spelen.

Jokie & Jet van hetzelfde.
Weken heeft dat in mn kop gezeten.

Als we naar de Efteling gaan zou mijn dochter het liefst 20 keer achter elkaar in Festival Carnaval gaan. En dan nog eens twintig keer hallo zeggen aan Pardoes in zijn kasteel.

Terug
Bovenaan