Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Weer een zware periode met de kinderen momenteel.
- Oudste is bijna 3 jaar. Heeft lang geduurd voor hij helemaal zindelijk was, met tientallen kakbroeken tot gevolg. Nu is hij redelijk zindelijk maar dan schiet hij plots door naar om de 5 botten "ik moet pipi!", "ik moet kaka", ... ganser dagen door. En hij heeft nog veel begeleiding nodig bij het spelen. En veel praten, heel veel praten. Leuk, maar vermoeiend.
- Jongste is nog een baby van een paar maanden. Slaapt 's nachts wel relatief goed maar kan overdag nooit gewoon eens liggen. Moet ALTIJD op iemand liggen, zoniet: wenen. Niet normaal. Draagzak, draagdoek, ... verdraagt ze niet. Wipper? Nope. Park? Nope. Speelmat? Nope. Alleen op haar buik slapen op de mama of op de papa. Dat neemt gewoon heel veel "werkcapaciteit" weg. Bij dat huilen begint onze oudste soms mee te huilen omdat hij niet tegen dat lawaai kan. En dan nog mijn vrouw die vol hormonen zit en waarvan de borstvoeding niet altijd even goed lukt... Een slechte cocktail. En barstende koppijn.

De combinatie van alles zorgt er dus momenteel voor dat het echt zoeken is naar een gaatje om eens boodschappen te doen, te koken, de was, etc. Er schiet gewoon NIETS van tijd over om eens te praten met elkaar. Overdag kunnen we geen 2 zinnen na elkaar zeggen zonder gestoord te worden. De communicatie beperkt zich overdag dus quasi puur tot elkaar instructies geven. Frustrerend. Met ruzies tot gevolg. Tot zelfs onze zoon zegt: "Niet roepen!". Of hij vraagt: "papa, ben jij blij?". Waarop ik weet dat hij aan mij ziet of hoort dat ik weer eens slechtgezind ben. Hij is zelfs al een paar keer begonnen met wenen omdat onze ruzies zo hoog oplaaiden in the heat of the moment. Dan stoppen we natuurlijk direct, en dan breekt ons hart. We beseffen dat dat echt niet goed is voor hem. :frown::headshake:

Het woord "scheiden" is al een paar keer gevallen in discussies, hoewel we het allebei (nog) niet menen (denk ik). We proberen het de volgende dag wel weer goed te maken. Maar meestal zit het er een paar uur later weer bovenarms op. Ik hoop zo hard dat alles eens een beetje in zijn plooi begint te vallen.

De zorgcoördinator heeft ondertussen al geantwoord dat ze het oudercontact formulier overlopen heeft en dat ze buiten wat opmerkingen rond gedrag en concentratie ook veel goede dingen ziet en dat er ook totaal niets onrustwekkend naar boven is gekomen tijdens de MDO gesprekken.

We zullen zien wat het gesprek geeft, ik ga blij zijn als ik toch even kan zeggen wat op mijn lever ligt (de toon/manier waarop het gesprek verlopen is bijv).

Je kan hiervoor CLB inschakelen. Die zijn normaal gezien ook aanwezig bij zo’n gesprekken.

Je kan hiervoor CLB inschakelen. Die zijn normaal gezien ook aanwezig bij zo’n gesprekken.
Niet bij de gewone zorggesprekken. Wel als er een individueel leertraject of specifieke aanpassingen voorgesteld zouden kunnen worden. Wat in het kleuter toch al echt zeldzaam is.

Niet bij de gewone zorggesprekken. Wel als er een individueel leertraject of specifieke aanpassingen voorgesteld zouden kunnen worden. Wat in het kleuter toch al echt zeldzaam is.

Hier heeft de jongste dochter inderdaad een individueel traject dus andere ervaring.

Maar ze kan CLB wel inlichten hiervoor. Dat is bij ons toch een verademing qua positiviteit t.o.v. bepaalde mensen op school.

Hier heeft de jongste dochter inderdaad een individueel traject dus andere ervaring.

Maar ze kan CLB wel inlichten hiervoor. Dat is bij ons toch een verademing qua positiviteit t.o.v. bepaalde mensen op school.
Goede tip, want een nieuw paar ogen ziet mogelijks dingen anders.
Maar het CLB is ook heiligmakend, uiteindelijk zijn het ook maar mensen. En net zoals bij leerkrachten zijn er goede en slechte (en ik heb alleen ervaring met de slechte)

Over ontwikkeling gesproken. Deze week naar de dokter geweest ter controle van haar ademhaling/zien of ze geen oorontsteking heeft.

Hij sprak het niet rechtstreeks uit maar ik had de indruk dat hij het wat vreemd vond dat onze dochter nog niet in twee woorden spreekt. Momenteel is ze bijna 1j7m

in het begin (tummy time, rollen, kruipen) was ik daar ook echt een freak in "oh nee ze is al x maand en ze doet dit nog niet!" maar ondertussen ben ik echt go with the flow, alles komt wel op zijn tijd denk ik dan.

ik vind haar kennis van zaken (als in types fruit, dieren, personen aanwijzen etc) al indrukwekkend tbh :p en het is een echte spraakwaterval.

Over ontwikkeling gesproken. Deze week naar de dokter geweest ter controle van haar ademhaling/zien of ze geen oorontsteking heeft.

Hij sprak het niet rechtstreeks uit maar ik had de indruk dat hij het wat vreemd vond dat onze dochter nog niet in twee woorden spreekt. Momenteel is ze bijna 1j7m

in het begin (tummy time, rollen, kruipen) was ik daar ook echt een freak in "oh nee ze is al x maand en ze doet dit nog niet!" maar ondertussen ben ik echt go with the flow, alles komt wel op zijn tijd denk ik dan.

ik vind haar kennis van zaken (als in types fruit, dieren, personen aanwijzen etc) al indrukwekkend tbh :p en het is een echte spraakwaterval.
Ik vind ook dat er te veel gefocust wordt op ze x kunnen/kennen op x leeftijd. Dat wilt toch allemaal maar weinig zeggen, tenzij natuurlijk de extreme dingen. Mijn vrouw en ik hebben bijvoorbeeld ook nooit gekropen als baby en we leven ook nog :unsure:

Ik vind ook dat er te veel gefocust wordt op ze x kunnen/kennen op x leeftijd. Dat wilt toch allemaal maar weinig zeggen, tenzij natuurlijk de extreme dingen. Mijn vrouw en ik hebben bijvoorbeeld ook nooit gekropen als baby en we leven ook nog :unsure:
ja zeg ik ook altijd. Ik heb nog nooit iemand gezien die bij kruipen is gebleven (na een avond zwaar feesten is natuurlijk een uitzondering)

Het CLB inschakelen kan zeker nuttig zijn, maar hangt héél sterk af van de contactpersoon die er is bij het CLB. Door minder middelen is de kwaliteit ook daar achteruitgegaan. Vroeger had onze school maandelijks overleg en konden de dossiers van kinderen regelmatig besproken worden. Nu is dat echt bijna enkel indien écht nodig waardoor de hulp vaak te laat komt (en in ons geval dan vaak het CLB eerst nog formeel eist dat bepaalde zaken officieel nog eens besproken worden, terwijl dat informeel al lang gebeurd is met de ouders).

Ach, ik besef dat die van ons op sommige zaken achter is, gewoon door haar vroeggeboorte plus veel ziek zijn en een gehoorsverlies. Ik schrijf het misschien droog, maar het doet nog steeds fameus zeer. Ik heb me er wel bij neergelegd en vind het belangrijker dat het een vrolijk mieke is dat zich amuseert. Ze wordt goed opgevolgd, op alle vlakken, ogen, oren en ontwikkeling, en als er extra hulp nodig is, zullen we dat wel horen en zal ze die krijgen. En al bij al mogen we ons pollekes kussen dat het dat maar is.

...

Niet mee inzitten tenzij er echt hele grote red flags zijn. Onze oudste sprak bvb vrij laat (laatste keer dat we naar Kind en Gezin gingen zeiden ze zelfs letterlijk "ja, dat gaan we toch moeten opvolgen").

Denk dat ik hier ondertussen ook al een paar keer heb aangegeven hoe de volgende 10 jaar zijn verlopen en dat er niet bepaald sprake was van een achterstand 😅

Vandaag klasfoto. Ik hoop dat ze die nemen om 9u, dan heeft mijn dochter normaal gezien nog geen uitgebreid bad genomen in de zandbak van de speelplaats.

Goh, er zijn veel kinderen die zelfs amper praten als ze 2 zijn hoor. Heb een achternichtje dat zo moet worden opgevolgd omdat ze op haar 2 eigenlijk enkel nog maar "gromde". Dat is nog wel echt een heel ander niveau dan geen 2-woorden zinnetjes (omdat het mogelijks op slecht gehoor duidt). Einstein was ook heel laat met praten he :p

Er is dan ook niemand die beweert dat niet-kruipen sowieso problematisch is. Wel dat de kans blijkbaar groter zou zijn dat een kind dat niet kruipt ook een andere problematiek heeft.

Ik sprak zelf blijkbaar de eerste 3 jaar van mijn leven nauwelijks. Heb daarna mijn schade ingehaald met de waarom-vragen ;).

Niet mee inzitten tenzij er echt hele grote red flags zijn. Onze oudste sprak bvb vrij laat (laatste keer dat we naar Kind en Gezin gingen zeiden ze zelfs letterlijk "ja, dat gaan we toch moeten opvolgen").

Denk dat ik hier ondertussen ook al een paar keer heb aangegeven hoe de volgende 10 jaar zijn verlopen en dat er niet bepaald sprake was van een achterstand 😅
Op zich niks mis met het feit dat Kind en Gezin het dan even extra wil opvolgen.

Moest dan achteraf gebleken zijn dat er tóch iets scheelde was er correct gehandeld. Nu blijkt dat er niks aan de hand was: des te beter.

Dat geef je trouwens ook niet aan in je post, voor de duidelijkheid.

En zeker niet naar jou gericht, maar mijn vrouw werkt als regioverpleegkundige bij K&G.. en de hoeveelheid shit die over zich afkrijgt soms als ze gewoon een extra preventieve consultatie wil inplannen omdat ze ergens iets extra wil opvolgen just to be sure .. ho maar :p

Op zich niks mis met het feit dat Kind en Gezin het dan even extra wil opvolgen.

Moest dan achteraf gebleken zijn dat er tóch iets scheelde was er correct gehandeld. Nu blijkt dat er niks aan de hand was: des te beter.

En zeker niet naar jou gericht, maar mijn vrouw werkt als regioverpleegkundige bij K&G.. en de hoeveelheid shit die over zich afkrijgt soms als ze gewoon een extra preventieve consultatie wil inplannen omdat ze ergens iets extra wil opvolgen just to be sure .. ho maar :p
Ja, het probleem is wel dat "opvolging" direct zo negatief klinkt he. Uiteindelijk zijn er gewoon bepaalde statistieken die een causaliteit aantonen, maar dat is geen wetgeving natuurlijk. En dan is er niks mis met de opvolging (wat dus geen diagnose is...)

Nee hoor, de insteek was dan ook niet "foute perceptie van K&G" maar "elk kind evolueert anders".

Kind en Gezin is ook een makkelijke schietschijf natuurlijk. Die komen soms wat betuttelend over en mensen schieten in een kramp, want de pediater zegt iets anders en hun eigen opzoekwerk ook. Maar men vergeet dan vaak dat het doel van K&G toch ook is om te checken of alle kinderen het goed doen. Inclusief kinderen van eerder "marginale" gezinnen. Mensen die misschien niet echt mee zijn en veel met de pediater spreken.

Ik herken het wel hoor, gesprek bij K&G en niet meteen op het merk poedermelk kunnen komen (slaapgebrek), waarbij je dan toch in de blik van de dokter daar ziet dat zoiets vanzelfsprekend zou moeten zijn. Of dezelfde dokter die redelijk geschockeerd reageert dat we onze dochter sperzieboontjes geven...terwijl dat gewoon op hun affiche staat die in onze keuken hangt. Gohja, ik lig daar dan niet echt wakker van terwijl anderen dan soms nogal hard beginnen afgeven op die organisatie.

@Sylverscythe probleem is dat je daarin ook geen vaste vertrouwenspersoon hebt maar telkens iemand anders die je per definitie als een halve idioot behandelt soms. 🙈

Ik heb meermaals contact gehad met dezelfde verpleegkundige: "Rapley? Nou, kind en gezin is tegen. Maar jij bent duidelijk goed geïnformeerd, dat komt goed!" Toen de dochter bijna 3j was, dezelfde verpleegkundige aan de telefoon: "Hey Mulan, ik moet iedereen opbellen wiens kind niet is ingeschreven op een school. Dus ik ben benieuwd, heb je voor thuisonderwijs gekozen (ze wist nog dat ik leerkracht was) of gaat ze naar Wallonië?" Was het een andere geweest die me niet kende, was dat telefoontje waarschijnlijk gestart met: "Beste, uw dochter is niet ingeschreven op een school, beseft u het belang wel van...." Waardoor ik me al veel meer aangevallen zou voelen.

Hier ook een dokter gehad die een vaccin te veel had gezet tijdens hetzelfde consult waarop werd gezegd dat ze wat ziek was (waar ze dus beter niet vaccineren...) En een verpleegkundige die mijn dochter op de tafel zette en vroeg me haar te roepen om te zien of ze al kon kruipen. Like, wtf?!? Een kind dat een motorische vaardigheid nog niet deftig onder de knie heeft, gaan we 1m hoog zetten om dat te testen?!?
SOMMIGE mensen bij kind en gezin verbrodden het voor de velen die wél heel goed werk leveren.

@Sylverscythe probleem is dat je daarin ook geen vaste vertrouwenspersoon hebt maar telkens iemand anders die je per definitie als een halve idioot behandelt soms. 🙈

Ik heb meermaals contact gehad met dezelfde verpleegkundige: "Rapley? Nou, kind en gezin is tegen. Maar jij bent duidelijk goed geïnformeerd, dat komt goed!" Toen de dochter bijna 3j was, dezelfde verpleegkundige aan de telefoon: "Hey Mulan, ik moet iedereen opbellen wiens kind niet is ingeschreven op een school. Dus ik ben benieuwd, heb je voor thuisonderwijs gekozen (ze wist nog dat ik leerkracht was) of gaat ze naar Wallonië?" Was het een andere geweest die me niet kende, was dat telefoontje waarschijnlijk gestart met: "Beste, uw dochter is niet ingeschreven op een school, beseft u het belang wel van...." Waardoor ik me al veel meer aangevallen zou voelen.
Ligt misschien aan de streek of het feit dat we altijd rond hetzelfde uur gaan maar die pediater van hen is altijd dezelfde, en ik heb nog maar 3 verpleegkundigen gezien waarvan één het merendeel van de keren.
Hier ook een dokter gehad die een vaccin te veel had gezet tijdens hetzelfde consult waarop werd gezegd dat ze wat ziek was (waar ze dus beter niet vaccineren...) En een verpleegkundige die mijn dochter op de tafel zette en vroeg me haar te roepen om te zien of ze al kon kruipen. Like, wtf?!? Een kind dat een motorische vaardigheid nog niet deftig onder de knie heeft, gaan we 1m hoog zetten om dat te testen?!?
SOMMIGE mensen bij kind en gezin verbrodden het voor de velen die wél heel goed werk leveren.
Lijkt me zo een beetje als bij elke organisatie.

Terug
Bovenaan