Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ligt misschien aan de streek of het feit dat we altijd rond hetzelfde uur gaan maar die pediater van hen is altijd dezelfde, en ik heb nog maar 3 verpleegkundigen gezien waarvan één het merendeel van de keren.

Lijkt me zo een beetje als bij elke organisatie.
En hoe meer je er ziet, hoe groter de kans dat je vroeg of laat 1 van de idioten te pakken hebt. 🙈 Door 1 "vaste" begeleider te regelen kan je in dit geval veel efficiënter werken waardoor het vertrouwen groter zal zijn. Tenzij je 1 van de mindere hebt toegewezen gekregen natuurlijk... :s

Er is dan ook niemand die beweert dat niet-kruipen sowieso problematisch is. Wel dat de kans blijkbaar groter zou zijn dat een kind dat niet kruipt ook een andere problematiek heeft.

Ik sprak zelf blijkbaar de eerste 3 jaar van mijn leven nauwelijks. Heb daarna mijn schade ingehaald met de waarom-vragen ;).
Dat wil ik ook niet beweren, maar het was maar een voorbeeld. Ik vind dat ze nogal snel spreken van "dit of dat moeten ze al kunnen".

En hoe meer je er ziet, hoe groter de kans dat je vroeg of laat 1 van de idioten te pakken hebt. 🙈 Door 1 "vaste" begeleider te regelen kan je in dit geval veel efficiënter werken waardoor het vertrouwen groter zal zijn. Tenzij je 1 van de mindere hebt toegewezen gekregen natuurlijk... :S
Werkt gewoon met regio's hoor. Iedere verpleegkundige is verantwoordelijk voor de geboortes binnen zijn/haar regio. Uiteraard worden er mensen omgewisseld omv ziektes/verloven/organisatorische/personeelsverloop/... redenen. Dat maakt dus dat je soms niet altijd dezelfde ziet.

Mijn vriendin heeft ook collega's waarvan het niveau echt gewoon te laag/laks is, zoals helaas overal.

Werkt gewoon met regio's hoor. Iedere verpleegkundige is verantwoordelijk voor de geboortes binnen zijn/haar regio. Uiteraard worden er mensen omgewisseld omv ziektes/verloven/organisatorische/personeelsverloop/... redenen. Dat maakt dus dat je soms niet altijd dezelfde ziet.

Mijn vriendin heeft ook collega's waarvan het niveau echt gewoon te laag/laks is, zoals helaas overal.
Ik heb de indruk (maar op zich niet zoveel contact mee gehad en zoals je zegt is er een groot verschil naargelang de persoon die je hebt) dat K&G iets te weinig differentieert naargelang het niveau van de "tegenpartij". Dus dat ze bij wijze van spreken tegen een dietiste-mama ook nog het belang van verse voeding zouden benadrukken en een foldertje uitleggen. En ook dat ze wat te hard een bepaalde visie willen doorduwen (je "MOET kind zus of zo laten slapen, koop zeker wel/geen X", terwijl sosm het jaar ervoor nog iets anders gezegd wordt, waardoor de geloofwaardigheid daalt (terwijl je een veranderend gezondheidsadvies ook iets beter kan uitleggen als je zegt dat wetenschap ook evolueert).

Ik heb de indruk (maar op zich niet zoveel contact mee gehad en zoals je zegt is er een groot verschil naargelang de persoon die je hebt) dat K&G iets te weinig differentieert naargelang het niveau van de "tegenpartij". Dus dat ze bij wijze van spreken tegen een dietiste-mama ook nog het belang van verse voeding zouden benadrukken en een foldertje uitleggen. En ook dat ze wat te hard een bepaalde visie willen doorduwen (je "MOET kind zus of zo laten slapen, koop zeker wel/geen X", terwijl sosm het jaar ervoor nog iets anders gezegd wordt, waardoor de geloofwaardigheid daalt (terwijl je een veranderend gezondheidsadvies ook iets beter kan uitleggen als je zegt dat wetenschap ook evolueert).
Het is uiteindelijk allemaal gewoon advies en veel zal afhangen van hoe tactvol dat advies wordt gebracht. En inderdaad, aangepast aan de persoon die voor je zit.

Het meeste tijd kruipt in kansarmen, dat is een heel traject en daar is K&G in mijn ogen een meerwaarde indien de verpleegkundige zich dat serieus aantrekt.

Bij de 'normale' mens die bekwaam genoeg is om kinderen te hebben.. not so much.

Er is trouwens ook een grote groep jonge moeders/ouders waarbij alles goed gaat, maar de moedertjes zó graag willen horen hoe goed het wel niet is, of in het weekend zeer domme vragen sturen via Whatsapp waar ze eigenlijk zelf goed genoeg het antwoord op weten.. dát is tijdverspilling.

Tis ene met een pittig karakter die ge kort moet houden anders blijft hij de grenzen enorm aftasten en heel uitdagend.
Daar kan ik inkomen dat de juf het moeilijk mee heeft.
Maar ze bleef ook hameren op zijn zwakke pengreep, dat hij niet graag kleurplaten kleurt, dat hij het prikken niet kan volhouden, werkblaadjes niet wilt doen, het liefst alleen maar vrij spel doet zoals bouwen met de blokken en zo.
Volgens een bevriende kleuterjuf zijn die dingen zoals pengreep, prikken, kleurplaten... totaal nog niet aan de orde in een eerste kleuterklas, plus hij is ook van het einde van het jaar, wat een groot verschil is op sommige vlakken met de kinderen van begin van het jaar.
Laat u sowieso NIET overtuigen voor dat speciale zorgtraject. (Ik ben de exacte benaming even kwijt). En wacht af wat de juf van volgend jaar eventueel zegt.

Bij onze oudste zoon hebben we dit ook moeten doorstaan. Was wel in de 2e kleuterklas. We hebben zelfs op gesprek gemoeten bij het CLB, een IQ-test moeten laten doen,...
De juf toen was er van overtuigd dat hij de 3e kleuterklas zou moeten dubbelen. En ze stelde een speciaal zorgtraject voor. Iets waarbij wij als ouders ook een soort "opleiding" zouden moeten volgen. Mijn mama werkt in het buitengewoon onderwijs en begreep totaal niet waarom dit voor hem nog maar overwogen werd

Hij had ook een zwakke pengreep, problemen met spreken,...

Zijn IQ-test was opvallend. Zijn performaal IQ was 129 en zijn verbaal IQ 101. Een enorm verschil dus.

Uiteindelijk is hij 2 jaar naar de kinesist geweest voor zijn fijne motoriek. Eerst 1 jaar, maar dan eens in het 1e leerjaar nog een jaartje teruggegaan omdat hij heel slordig en groot bleef schrijven. Enige reden dat we daarmee doorgingen was omdat hij dit echt graag deed. De band die hij had met die kinesiste was top! De 2e keer was op z'n eigen vraag. We hadden de mening van z'n juf toen gevraagd en die zij dat het voor haar niet nodig was, maar als hij zelf wou het wel kon helpen.

Ook is hij 1 (of 2, mijn geheugen laat me in de steek) naar een logopediste geweest. We hebben dit toen vooral gedaan voor zijn zelfvertrouwen. Zijn hersenen werkten sneller dan zijn mond dus struikelde hij altijd over zijn woorden. Hierdoor leek het alsof hij stotterde. Ook kon hij de "R" niet uitspreken. De logopediste heeft even geprobeerd om hem de gewone R te leren, maar ze heeft uiteindelijk besloten hem de Franse R te laten gebruiken. Dit was veel gemakkelijker voor hem.
Als baby heeft die bijna constant oorontstekingen gehad, heel veel kans dat zijn verbale "problemen" daar hun oorzaak vinden.

Ondertussen zijn veel puzzelstukjes op hun plaats gevallen. Onze jongste zoon heeft een tijd geleden de diagnose ADHD gekregen en nadat zowel m'n vrouw als ik veel zaken herkenden, en zelf ook de diagnose gekregen hebben, is onze oudste zoon ook getest geweest. En die heeft ook de diagnose gekregen.

Nu zit hij in het 2e middelbaar en verloopt alles heel goed. Hij is overal goed met mee en zijn punten zijn deftig.

Onze jongste zoon dan, het typevoorbeeld van een ADHD'er. In de 1e kleuterklas is die een paar keer ontsnapt op school. Dankzij hem hebben ze letterlijk en figuurlijk gaten gevonden in hun afsluiting. Op een bepaald moment vinden ze hem niet na de speeltijd. Hij stond buiten het hek aan straat. Hij was buiten geraakt, maar geraakte niet meer binnen. Zijn juf toen, een schat van een mens, zei dat hij iemand was die je op een bepaalde manier moest benaderen, dan kreeg je er alles van gedaan.
Dan in de 2e kleuterklas, toevallig bij dezelfde juf als onze oudste toen had, begon de zever. Die juf kon totaal niet met hem overweg. Hij lette niet op in de les, stoorde alles en iedereen,... We hebben haar dan de tips gegeven die we het jaar ervoor met de vorige juf besproken hadden gegeven en uiteindelijk lukte het wel. Maar ze was toch aan het proberen om hem de 2e kleuterklas te laten herdoen. Volgens haar kon hij geen puzzels van 9 stukjes leggen, terwijl hij thuis al fluitend puzzels van 36 stukken maakte. Hij kon volgens haar nog niet tot 10 tellen, thuis telde hij vooruit en achteruit tot 20, zelfs in het Engels. We hebben toen echt moeten doorspreken en hij is toch naar de 3e kleuterklas mogen gaan. Hier hebben wij alles ivm CLB, zorgtraject en zo volledig geblokkeerd.
In de 3e kleuterklas terug een nieuwe juf, en in het begin ging het heel moeilijk. We hebben haar dan ook alle tips doorgegeven, maar ze paste ze niet toe.
Zijn grootste probleem toen waren oefeningen die ze in de klas moesten maken. Dat lukte hem totaal niet. Bleek dat telkens de helft van de klas oefeningen moest maken terwijl de andere helft in dezelfde ruimte mocht spelen. Toen we haar voorstelden om hem zijn oefeningen apart in de gang te laten maken lukte het plotseling wel.
Ondertussen kende iedereen op de school hem al goed, en zijn juf in het 1e leerjaar had op voorhand gesproken met de andere juffen. Hoe zij hem aanpakte was super. Die heeft dat jaar 0,0 problemen gehad en er al fluitend het jaar afgewerkt.
Zijn juf in het 2e dan, die pakte hem ook heel goed aan en alles ging lang goed. Tot ze op een bepaald moment naar ons kwam dat het moeilijker werd. Hij stoorde zijn klasgenoten tijdens toetsen. Hij begon gewoon te babbelen, rond te wandelen,... Ook bleef hij (puur uit interesse) extra vragen stellen aan de juf over vanalles dat ze uitlegde.
Daarop hebben we dan een afspraak gemaakt bij een neuroloog (na doorverwijzing van huisarts) en heeft hij dus de diagnose ADHD gekregen. Sinds hij zijn medicatie hiervoor neemt is het een wereld van verschil. Zijn IQ is ook hoog (ik dacht 119), maar zijn verwerkingssnelheid heel laag. De neuroloog heeft aangeraden om hem op school minder maar moeilijkere oefeningen te geven. En dat loopt wel vlot.

@Waelvis amai al een heel traject afgelegd!
Fijn om te lezen dat het nu toch allemaal goed loopt!
Het is opvallend dat één goede of één minder goede leerkracht een schooljaar voor een kind kan maken of breken he.

Wij hebben ondertussen een gesprek gehad met de juf en de directie (zorgcoördinator kon gisteren niet en ze wouden het gesprek snel laten doorgaan).
Uiteindelijk zijn er helemaal geen echte problemen, directie en zorgcoördinator snapten niet goed hoe het oudercontact zo negatief kon zijn want als ze zijn invulblad mbt het oudercontact doornamen zagen ze veel positieve punten en maar enkele aandachtspunten maar zeker geen grote problemen om in de gaten te houden...
Ik heb mijn ding wel kunnen zeggen en de juf snapte uiteindelijk wel dat ze zo negatief was overgekomen, ze zei zelf dat ze zich vooral gefocust had op de werkpunten en minder op het positieve.
Ook ivm de pengreep zei ze dat zijn fijne motoriek eigenlijk goed is, enkel en alleen de pengreep is nog zwak, ook al moet die nu nog niet aan de orde zijn, ze wou deze observatie toch zeker meegeven. 🙄
Ben toch blij dat ik het gesprek gevraagd en nu toch ook wat positieve dingen gehoord heb. 🤭

Laatst bewerkt:
Ik schrik er soms toch van hoe negatief er soms gesproken wordt over K&G. Volgens mij is de kerntaak van K&G nog steeds om alle kinderen en alle ouders zo breed en zo goed mogelijk te kunnen bereiken om het welzijn en de gezondheid van (jonge) kinderen op te volgen en te garanderen. Als je kijkt wat dat historisch heeft opgeleverd op medisch vlak (vaccinaties, wiegendood) zijn de resultaten heel positief. Het is ook nog steeds een gratis dienst die heel laagdrempelig werkt, dat is net de kracht. De medewerkers daar hebben telkens een kwartiertje(!) om enkele (basis)mijlpalen na te gaan, inderdaad volgens een heel standaard/routine schema waarbij er heel sec en theoretisch wordt gekeken.
Hier in de consultatiebureaus in de regio is er ook echt geen tijd over en staan die agenda's overvol. Wanneer dat dan uitloopt omdat bv er toch bezorgdheden zijn, omdat er een grote taalbarrière is waardoor er bijna niet gecommuniceerd kan worden in de consultatie,... is er ook weer extra druk voor de medewerkers. In zo een klimaat vind ik het ook maar normaal dat ze niet elke nuance (zoals 'wie ze voor zich hebben' qua opleiding van de ouders etc) kunnen meenemen. Maar dat vind ik zelfs hun kerntaak niet. Ze zijn er net om te pogen voor elk in Vlaanderen geboren kind zo kort mogelijk op de bal te kunnen detecteren wanneer er iets in de ontwikkeling niet goed verloopt. Wanneer dat het geval is wordt er ook gewoon doorverwezen. In mijn eigen ervaring gebeurt dat ook nooit overhaast, proberen ze echt wel de nodige nuances te leggen etc al kan ik begrijpen dat ze soms ook doorverwijzen om 'better safe than sorry' te zijn. Gelukkig blijken ook veel van die doorverwijzingen 'voor niets', maar in de gevallen waar dit wel zo is valt er nog steeds een enorm voordeel te halen voor vroegdetectie en vroegbehandeling. Niet alleen van medische problemen maar zeker ook van ontwikkelingsproblemen. Bij K&G doen ze een eerste triage, indien er echte bezorgdheden zijn wordt dit ook niet onderzocht in korte consultaties maar in uitgebreide en multidisciplinaire trajecten. Ook al helemaal niet vergelijkbaar met de setting van K&G. Ik heb ook de indruk dat er echt wel wordt ingezet op mee zijn met de laatste richtlijnen (bv rond voeding, borstvoeding,...) maar je kan niet verwachten dat de medewerkers daar ook alle kennis meenemen van pakweg een lactatiekundige, een voedingsdeskundige, een pediater, een kinderneuroloog,... Ik vind het ook altijd voor mezelf belangrijk om te beseffen dat K&G nog steeds de kerntaken heeft van pakweg 40 jaar geleden, in een tijd waarin niet elke ouder lid was van 33 nieuwsbrieven over het jonge kind, 5 apps om de groei van zijn kind te volgen en toegang toe duizenden artikels, groepen en infopagina's over ontwikkeling. Dat is volgens mij toch ook een belangrijke evolutie, zowel in positieve maar ook in negatieve richting.
Ik begrijp natuurlijk heel goed dat het horen van boodschappen voor ouders dat iets niet 'volgens de curve' verloopt, heel emotioneel kan zijn. Het gaat immers om je kind, daar wil je echt gewoon horen dat alles goed tot zelfs heel goed gaat. Als dat dan niet het geval is maak je je zorgen.
Ik ben er heilig van overtuigd dat wat gelukkig nog steeds het meeste werkt in gesprek gaan is, wanneer je bv een negatief gevoel overhoudt aan een consultatie, of een gesprek of... Of dat nu is bij K&G, de juf,... anders lijken die gesprekken vaak een eigen leven te gaan leiden, waarbij dit misschien ook helemaal niet de intentie was van de spreker en er veel uitgeklaard kan worden. (Al zullen er in elke sector natuurlijk ook mensen zitten die hun job gewoon niet voldoende goed (kunnen) doen en zo ook veel teweeg brengen.)

Laat u sowieso NIET overtuigen voor dat speciale zorgtraject. (Ik ben de exacte benaming even kwijt). En wacht af wat de juf van volgend jaar eventueel zegt.

Bij onze oudste zoon hebben we dit ook moeten doorstaan. Was wel in de 2e kleuterklas. We hebben zelfs op gesprek gemoeten bij het CLB, een IQ-test moeten laten doen,...
De juf toen was er van overtuigd dat hij de 3e kleuterklas zou moeten dubbelen. En ze stelde een speciaal zorgtraject voor. Iets waarbij wij als ouders ook een soort "opleiding" zouden moeten volgen. Mijn mama werkt in het buitengewoon onderwijs en begreep totaal niet waarom dit voor hem nog maar overwogen werd

Hij had ook een zwakke pengreep, problemen met spreken,...

Zijn IQ-test was opvallend. Zijn performaal IQ was 129 en zijn verbaal IQ 101. Een enorm verschil dus.

Uiteindelijk is hij 2 jaar naar de kinesist geweest voor zijn fijne motoriek. Eerst 1 jaar, maar dan eens in het 1e leerjaar nog een jaartje teruggegaan omdat hij heel slordig en groot bleef schrijven. Enige reden dat we daarmee doorgingen was omdat hij dit echt graag deed. De band die hij had met die kinesiste was top! De 2e keer was op z'n eigen vraag. We hadden de mening van z'n juf toen gevraagd en die zij dat het voor haar niet nodig was, maar als hij zelf wou het wel kon helpen.

Ook is hij 1 (of 2, mijn geheugen laat me in de steek) naar een logopediste geweest. We hebben dit toen vooral gedaan voor zijn zelfvertrouwen. Zijn hersenen werkten sneller dan zijn mond dus struikelde hij altijd over zijn woorden. Hierdoor leek het alsof hij stotterde. Ook kon hij de "R" niet uitspreken. De logopediste heeft even geprobeerd om hem de gewone R te leren, maar ze heeft uiteindelijk besloten hem de Franse R te laten gebruiken. Dit was veel gemakkelijker voor hem.
Als baby heeft die bijna constant oorontstekingen gehad, heel veel kans dat zijn verbale "problemen" daar hun oorzaak vinden.

Ondertussen zijn veel puzzelstukjes op hun plaats gevallen. Onze jongste zoon heeft een tijd geleden de diagnose ADHD gekregen en nadat zowel m'n vrouw als ik veel zaken herkenden, en zelf ook de diagnose gekregen hebben, is onze oudste zoon ook getest geweest. En die heeft ook de diagnose gekregen.

Nu zit hij in het 2e middelbaar en verloopt alles heel goed. Hij is overal goed met mee en zijn punten zijn deftig.

Onze jongste zoon dan, het typevoorbeeld van een ADHD'er. In de 1e kleuterklas is die een paar keer ontsnapt op school. Dankzij hem hebben ze letterlijk en figuurlijk gaten gevonden in hun afsluiting. Op een bepaald moment vinden ze hem niet na de speeltijd. Hij stond buiten het hek aan straat. Hij was buiten geraakt, maar geraakte niet meer binnen. Zijn juf toen, een schat van een mens, zei dat hij iemand was die je op een bepaalde manier moest benaderen, dan kreeg je er alles van gedaan.
Dan in de 2e kleuterklas, toevallig bij dezelfde juf als onze oudste toen had, begon de zever. Die juf kon totaal niet met hem overweg. Hij lette niet op in de les, stoorde alles en iedereen,... We hebben haar dan de tips gegeven die we het jaar ervoor met de vorige juf besproken hadden gegeven en uiteindelijk lukte het wel. Maar ze was toch aan het proberen om hem de 2e kleuterklas te laten herdoen. Volgens haar kon hij geen puzzels van 9 stukjes leggen, terwijl hij thuis al fluitend puzzels van 36 stukken maakte. Hij kon volgens haar nog niet tot 10 tellen, thuis telde hij vooruit en achteruit tot 20, zelfs in het Engels. We hebben toen echt moeten doorspreken en hij is toch naar de 3e kleuterklas mogen gaan. Hier hebben wij alles ivm CLB, zorgtraject en zo volledig geblokkeerd.
In de 3e kleuterklas terug een nieuwe juf, en in het begin ging het heel moeilijk. We hebben haar dan ook alle tips doorgegeven, maar ze paste ze niet toe.
Zijn grootste probleem toen waren oefeningen die ze in de klas moesten maken. Dat lukte hem totaal niet. Bleek dat telkens de helft van de klas oefeningen moest maken terwijl de andere helft in dezelfde ruimte mocht spelen. Toen we haar voorstelden om hem zijn oefeningen apart in de gang te laten maken lukte het plotseling wel.
Ondertussen kende iedereen op de school hem al goed, en zijn juf in het 1e leerjaar had op voorhand gesproken met de andere juffen. Hoe zij hem aanpakte was super. Die heeft dat jaar 0,0 problemen gehad en er al fluitend het jaar afgewerkt.
Zijn juf in het 2e dan, die pakte hem ook heel goed aan en alles ging lang goed. Tot ze op een bepaald moment naar ons kwam dat het moeilijker werd. Hij stoorde zijn klasgenoten tijdens toetsen. Hij begon gewoon te babbelen, rond te wandelen,... Ook bleef hij (puur uit interesse) extra vragen stellen aan de juf over vanalles dat ze uitlegde.
Daarop hebben we dan een afspraak gemaakt bij een neuroloog (na doorverwijzing van huisarts) en heeft hij dus de diagnose ADHD gekregen. Sinds hij zijn medicatie hiervoor neemt is het een wereld van verschil. Zijn IQ is ook hoog (ik dacht 119), maar zijn verwerkingssnelheid heel laag. De neuroloog heeft aangeraden om hem op school minder maar moeilijkere oefeningen te geven. En dat loopt wel vlot.
Stop 4-7? Triple P? Ik ben nu wel benieuwd :p :wink:

M'n vriendin moest vandaag werken. Dacht deze namiddag iets te doen met de Bengels.

Na het middageten moet ik effe naar't toilet. Tot mijn verbazing zonder gezelschap van één van de drie.
Ik kom van't toilet af, waren ze met drie aan't spelen.

Bijna drie uur lang hebben ze samen gespeeld, zonder ook maar iets van gedoe. Mega veel rommel gemaakt; ze waren mama en papa aan't spelen, de jongsten waren de mama en papa en de oudste was samen met de poppen het kindje. De papa werkte in de dierentuin en dus heel de.living vol besten. Ze hadden ook een bus nagemaakt waarop de mama en de kindjes zaten om naar de dierentuin te gaan. Echt geweldig om te zien.

Op de koop toe hebben ze zelf nog eens alles opgeruimd zonder ik het moest vragen.

Zo waar een glimp van het paradijs opgevangen vanmiddag.

Ik vrees dat mijn dochter slechte manieren aangeleerd krijgt...

Omdat ik een oude sasa word met rugproblemen is het onmogelijk om nog te reiken of mij op de grond te zetten zonder een grom of kreun van ongemak.

Nu merk ik dat dochterlief exact hetzelfde doet alsof ze ook al versleten is. :unsure:

Hier hebben we waarschijnlijk eens het woord "kotsbeu" laten vallen. Elke keer er nu iemand zucht, komt ze af "papa kotsbeu?"

Ik zie ze in september al naar de juffrouw lopen "juffrouw kotsbeu?"

Hier proberen we iets dat hij moet doen altijd op 1 of andere manier te verpakken dat hij zelf kiest om dat te doen door meerdere keuze’s te geven.

Dus nu heeft de oudste dat overgenomen als hij zelf van ons iets verwacht :unsure:.

Papa zegt dat hij even geen tijd heeft om te spelen.
“Nee papa ik ga “slissen” wat we doen. Of we gaan met de domino spelen, of voetballen, of fietsen.”

Op Werchter al bijna een uur aan het aanschuiven voor een portie frietjes en nog niet over de helft van de rij... Hangry zwangere vriendin zonder gsm zit verderop te wachten.

Als jullie geen berichten meer lezen van mij, allen welkom op mijn begrafenis

Op Werchter al bijna een uur aan het aanschuiven voor een portie frietjes en nog niet over de helft van de rij... Hangry zwangere vriendin zonder gsm zit verderop te wachten.

Zijn het frietjes op de koffietafel? :unsure:

Om familiedramas te vermijden: Geef uwe gsm aan haar ? :unsure:
Allez tenzij uwe gsm vol staat met berichten naar uw ex om te klagen over uwe preggociraptor ... houdt hem dan maar bij best.

Terug
Bovenaan