Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik vond het een enorm negatief gesprek ja.
Ik zag het ook totaal niet aankomen.
Het gesprek heeft een kwartier geduurd (op de minuut want de juf zet een kookwekkertje) en er is amper iets positiefs gezegd over mijn kind.
Ze heeft gezegd dat ze dit gaat doorgeven aan zijn juf van volgend jaar "zodat er korte metten mee gemaakt wordt " daar maakte ze dan ook zo een handgebaar bij, zo het gebaar wat je kan maken om iemand te beknotten of zo, ik weet niet hoe ik het gebaar kan omschrijven.
Ze heeft verschillende malen gezegd hoe zwak zijn motoriek is, dat hij totaaaaaaaal niet leergierig is, nul interesses heeft, zijn aandacht nergens bij kan houden... Ik gebruik hier de woorden die ze letterlijk zelf zei.
Ze zei ook letterlijk dat ze het heel moeilijk heeft met zijn gedrag en daar niet mee om kan gaan.

En toen de wekker ging stond ze op en zei nog " ah ja de turnles loopt wel goed." Dat is het meest positieve geweest van het gesprek.

Ik ga hier zeker niet beweren dat mijn kind heilig is en als hij stout is en slecht luistert mag daar zeker aan gewerkt worden. En zal ik daar thuis ook aandacht aan besteden.
Dat is helemaal niet fijn natuurlijk! Ik ben er zelf ook altijd van overtuigd dat zo'n gesprekken niet 'als een verrassing' mogen komen. Als er bezorgdheden zijn vanuit een klasjuf verwacht ik op z'n minst dat dit al eerder en extra besproken wordt. Het lijkt me zeker goed dat je een nieuw gesprek hebt gevraagd bij de zorgjuf! Ken je de juf van de tweede kleuterklas? Of eventueel van andere ouders? Wat voor juf is dit? Kan je inschatten of zij misschien beter 'om kan' met wat drukker gedrag?

Dat vind ik net zo gek, ik vind zijn fijne motoriek over het algemeen heel goed.
Hij rijgt al kralen sinds de crèche, knipt al met een echte schaar sinds de crèche, was het eerste kindje van de klas wat zijn jasje zelf kan dicht doen (rits) en doet niets liever dan lego, duplo en met zijn werkgerief schroeven vast draaien.
Als ik dat zo hoor (moeilijk te oordelen natuurlijk) heeft de juffrouw vooral geen klik met uw kind. Ofwel zit die juffrouw in een compleet verkeerd job (je kan een dingen als "fijne motoriek" niet afdwingen he...)
En "hij is totaal niet leergierig". Precies of dat is een probleem in een eerste kleuterklas? Kinderen leren door te spelen he, uw kind heeft misschien al veel meer geleerd door zijn eigen ding te doen, dan wat hij zou geleerd hebben door de opgelegde opdrachtjes te volgen...

Het gesprek heeft een kwartier geduurd (op de minuut want de juf zet een kookwekkertje) en er is amper iets positiefs gezegd over mijn kind.
Ze heeft gezegd dat ze dit gaat doorgeven aan zijn juf van volgend jaar "zodat er korte metten mee gemaakt wordt " daar maakte ze dan ook zo een handgebaar bij, zo het gebaar wat je kan maken om iemand te beknotten of zo, ik weet niet hoe ik het gebaar kan omschrijven.
Ze heeft verschillende malen gezegd hoe zwak zijn motoriek is, dat hij totaaaaaaaal niet leergierig is, nul interesses heeft, zijn aandacht nergens bij kan houden... Ik gebruik hier de woorden die ze letterlijk zelf zei.
Ze zei ook letterlijk dat ze het heel moeilijk heeft met zijn gedrag en daar niet mee om kan gaan.

En toen de wekker ging stond ze op en zei nog " ah ja de turnles loopt wel goed." Dat is het meest positieve geweest van het gesprek.

Ik ga hier zeker niet beweren dat mijn kind heilig is en als hij stout is en slecht luistert mag daar zeker aan gewerkt worden. En zal ik daar thuis ook aandacht aan besteden.
Zou ook kunnen dat hij gewoon meer uitdaging nodig heeft.

En zijn gedrag kan komen door verveling.

Die zijn wel wat gek, niet?
Onze dochter is nog geen 2.5 en kan de meeste van die dingen al gewoon afvinken, en ik ben er vrij zeker van dat ze nu ook niet zo uitzonderlijk is...
Ik denk dat jij eens moet gaan kijken in een gemiddelde kleuterklas van een centrumstad. Helft van de kindjes in eerste/tweede kleuterklas verstaat geen Nederlands. Of ze vallen in slaap op de speelplaats omdat ouders er niet naar om kijken thuis waardoor ze heel de nacht schermpjes kijken.
Zindelijkheidstraining wordt volledig uitbesteed aan school, thuis doen ze daar niet aan mee.
En dat zijn maar een paar anekdotes van mijn vrouw. Ik kan dus begrijpen dat ze die lat relatief laag leggen want sommige kinderen beginnen zelfs in de kleuterklas al met een achterstand.

Heel dat "sprongengedoe" irriteert me wel. Het gaat over de "4 maanden sprong" die 4 tot 6 weken kan duren. Maar op 5 maanden begint er weer een sprong. Maw... Heel het eerste levensjaar is één grote sprong :laugh: Pas op: wat bij die sprongen staat qua gedragingen en dergelijke kloppen wel. Dus geen afbreuk op de theorie en praktijk erachter. Maar die klassificatie lijkt me soms vooral "om te klassificeren".

Soit, kleine was dus uit haar 4 maanden sprong, dachten we. En ineens sliep die dus anderhalve week gewoon tot 5 uur/ 6 uur door na haar laatavondflesje om 23 uur. Wat waren we gelukkig. Maar ondertussen is het weer koekenbak. Allé, vooral voor mij... Mijn vriendin had drie nachten geleden nog dat ze twee keer ff wakker werd maar direkt weer insliep nadat haar tut ingeduwd werd. Ikzelf heb de afgelopen nacht en die ervoor prijs met wakker worden om 3 uur en 4 uur resp. en daarna niks anders dan brabbelen en met haar tut spelen. We proberen een patroon te zoeken waarom de nachten van mijn vriendin goed zijn en die van mij niet en het enige verschil is dat zij de 23 uur fles in de kamer doet en direkt erna mee gaat slapen, terwijl ik daarna even de zetel inkruip met een nachtlampje om nog een dik kwartier te lezen zodat mijn ogen moe zijn (twee keer geprobeerd zonder en heb amper een oog toegedaan die nachten) en ik die haar uit bed haal om haar in haar eigen kamer een flesje te geven bij het wakker worden terwijl mijn vriendin dat in ons bed doet (waar zij in haar co-sleeper langs ligt) . Voor de rest hebben we beide al geprobeerd (door de warmte) in alleen haar rompertje, rompertje met dun dekentje, rompertje met dun slaapzakje, ventilator die ook op haar komt, ventilator die enkel op ons komt, ...
Maar ja, dit zijn (op de warmte-dingen na natuurlijk) al gewoontes die we al sinds haar geboorte hebben en we hebben beide al top-periodes en crap-periodes gehad. Dus geen idee :)

Zoals al een paar keer gezegd: pen greep is totaal nog ni aan de orde. Bij onze zoon ook nog niet maar de juf merkte wel op dat hij andere zaken waarbij hij zijn fijne motoriek moet gebruiken, wel kan. Dus kijk daar naar. De onze tekent ook ni graag, dus die pakt ni veel naar potlooden of stiften, da's dus gewoon kwestie van oefenen.

't komt inderdaad over alsof de juf geen klik heeft of uw kind wat vervelend/vermoeiend vindt en het zo wat uit werkt.
Veel makkelijker gezegd dan gedaan: probeer het je niet te hard aan te trekken. Volgend jaar een nieuwe juf, zie hoe het dan loopt. En werk eventueel in de zomer wat aan die fijne motoriek if needed.

Gisteren is de zoon thuis gekomen met twee gigantische schrammen: van z'n kuit, over de achterkant van z'n knie tot z'n bil. En dan aan dezelfde kant nog eens twee over de zijnkant van z'n ribben, tot onder z'n schouder.
Meneer was in ne struik geklommen en er uit gevallen.

Heel dat "sprongengedoe" irriteert me wel. Het gaat over de "4 maanden sprong" die 4 tot 6 weken kan duren. Maar op 5 maanden begint er weer een sprong. Maw... Heel het eerste levensjaar is één grote sprong :laugh: Pas op: wat bij die sprongen staat qua gedragingen en dergelijke kloppen wel. Dus geen afbreuk op de theorie en praktijk erachter. Maar die klassificatie lijkt me soms vooral "om te klassificeren".
Dat is ook éxact hoe dat onderzoek van die sprongen is gevoerd he. Ze zijn begonnen met "we denken dat deze sprongetjes er zijn, nu zullen we eens gaan kijken wanneer die voorvallen". Is ook iets dat enkel in België en Nederland op die manier bekeken wordt. Kinderen leren helemaal niet in sprongetjes, kinderen leren continu. Jij als volwassene merkt gewoon bepaalde dingen plots op waardoor dat sprongetjes lijken.

Gisteren is de zoon thuis gekomen met twee gigantische schrammen: van z'n kuit, over de achterkant van z'n knie tot z'n bil. En dan aan dezelfde kant nog eens twee over de zijnkant van z'n ribben, tot onder z'n schouder.
Meneer was in ne struik geklommen en er uit gevallen.
Er gaat hier geen dag voorbij zonder dat diene van ons thuiskomt met nieuwe schrammen en wonden. Zeker 2x per week komt hij thuis met een nieuwe plakker ergens. Dat is echt een apenkind en klimt op alles wat hem tegenkomt.

Er gaat hier geen dag voorbij zonder dat diene van ons thuiskomt met nieuwe schrammen en wonden. Zeker 2x per week komt hij thuis met een nieuwe plakker ergens. Dat is echt een apenkind en klimt op alles wat hem tegenkomt.
Heel herkenbaar. Ge ziet er aan dat het er ene is die graag buiten speelt :)
Maar deze wel nog ne graad hoger. Chance dat em genen tak in z'n gezicht heeft gekregen.

Mijn dochter is altijd de vuilste van de klas na een dagje school. Ik ben trots op mijn edelzwijntje.

Herkenbaar mijn docht haar benen zijn permanent een landkaart van blauwe plekken en schaafwonden. Deze ochtend lag ze al twee keer op haar gezicht voor we aan school waren, niets kan ze rustig of kalm doen met de gevolgen van dien :lol:

Hier int 2de kleuter idem, helft van de tijd naar huis met een plakker of zand of aarde.

Ivm pengreep, dacht dat juf van 1k zei eerst arm schouder, dan arm elleboog en op laatste arm pols. De cirkel beweging. Maar dat was niet voor in 1k, maar zou er niet veel aandacht aan besteden...

Volgende week ook oudercontact voor de mijne in k2. Thuis grenzen aftasten en niet luisteren, opt school braaf enthousiast kind..

Goede reflex de zoco in te schakelen. Volgend jaar zou ik tijdig feedback/gesprek vragen gezien ze dat precies uit zichzelf niet gaven als er 'opmerkingen' zijn. Hopelijk een betere leerkracht volgend jaar.

Ik zou ook eens naar meer domeinen vragen (nu precies enkel over motoriek gegaan en gedrag), vb. Taal (3-4 woord zinnen maken + verstaanbaar?), Interactie met andere kindjes. Daar geeft ze precies geen opm over dus zal wel prima zijn.

Nog geen goede pengreep zie je veel, zeker bij jongens die niet graag tekenen etc. Motoriek is ook knippen, blokjes manipuleren en grove motoriek zoals bv. Fietsen.

De zorgcoördinator heeft ondertussen al geantwoord dat ze het oudercontact formulier overlopen heeft en dat ze buiten wat opmerkingen rond gedrag en concentratie ook veel goede dingen ziet en dat er ook totaal niets onrustwekkend naar boven is gekomen tijdens de MDO gesprekken.

We zullen zien wat het gesprek geeft, ik ga blij zijn als ik toch even kan zeggen wat op mijn lever ligt (de toon/manier waarop het gesprek verlopen is bijv).

Turnlessen zijn trouwens meestal met andere lkr. Dat het daar goed gaat zegt ook al iets over zijn vaste juf 😅 (was een mopje he, ik weet ook wel dat het niet alles zegt, soms echter wel een indicatie. Zeker omdat er opm zijn over motoriek bij juf)

Rond gedrag kan je ook concreet vragen wat moeilijk loopt zodat er ook tips komen, vb beurt leren afwachten door gezelschapsspelletjes te spelen in de vakanties (Ik zeg maar iets)

Laatst bewerkt:
Turnlessen zijn trouwens meestal met andere lkr. Dat het daar goed gaat zegt ook al iets over zijn vaste juf 😅
Turnlessen en gewone lessen zijn nu echt wel héél verschillend, logisch dat dit voor sommige kinderen beter/slechter gaat dan andere lessen.

Voor een jong kind (einde leerjaar) is het idd verder niet abnormaal dat pengreep enzo nog een ramp is. Het verschil tussen een kind van januari en december is echt GIGANTISCH

We hebben echt geen gemakkelijke baby-periode achter de rug gehad met véél gehuil en dieptepunten. Deze periode kwam na een reeds zware periode in 2020, waar ik in juni een spoedcurretage kreeg owv een niet-spontane miskraam en de week erna mijn vader zijn kankerdiagnose kreeg.
Na de bevalling in juli 2021 kwamen bovendien heel veel emoties los met betrekking tot het gemis van mijn moeder, die al 13 jaar geleden gestorven is.

Vorige zomer is mijn vader dan uiteindelijk overleden aan zijn ziekte. De zorg van zijn achtergebleven partner, die niet kan autorijden of lezen, kwam dan ook nog eens voor een gedeelte op mijn schouders terecht. Nu nog steeds trouwens, ook al woon ik op 3 kwartier rijden van haar. We proberen op aanraden van de psychologen al meer afstand van haar te nemen en externe hulp in te schakelen, maar dit is niet altijd evident. Bovendien woont ze nog in ons ouderlijk huis, wat de afsluiting van het hoofdstuk niet gemakkelijker maakt...

De combinatie van dit alles heeft er voor gezorgd dat ik in een postnatale depressie gesukkeld was en geen verbinding voelde tot mijn dochter.
Na meermaalse therapiesessies heb ik uiteindelijk EMDR-therapie geprobeerd voor de postnatale problematiek. Dit heeft enorm geholpen.
Sinds enkele maanden voel ik me heel sterk verbonden tot mijn dochter en is het een echte spring-in-het-veld waar ik gewoon van smelt. Ze slaapt goed, eet goed, groeit goed en is een schat.

Ze wordt binnenkort 2 jaar en sinds kort begin ik precies weer last te krijgen van baby-fever. Een onverklaarbaar gevoel dat aandringt dat ik het graag nog eens allemaal wil doen zonder al die shit wat er gebeurd is de vorige keer. Gewoon eens mogen durven genieten van de periode voor en na de bevalling en van een compleet gezinnetje. Mijn partner ziet het ook wel terug zitten als ik het opnieuw zou willen.
Maar dan liever het komende jaar er terug in vliegen dan nog 2 jaar wachten.

Mijn ratio ziet vooral heel veel beren op de weg. Dit voornamelijk omwille van het praktische (we werken allebei fulltime, mijn vriend werkt voornamelijk nachtposten, geen grootouders die kunnen inspringen, rouwverwerkingsproces nog in volle gang, schrik voor weer zo'n baby-periode, ...).
We zouden het wel al anders doen: geen borstvoeding meer, kraamzorg en poetshulp inschakelen, ik ga sowieso vanaf volgend jaar 4/5 werken.

Ik weet precies niet wat ik er mee moet. Ik had niet gedacht dat dit gevoel de kop op ging steken aangezien ik zo lang "nooit meer" gedacht had. Ik had dit gevoel zelfs niet voor mijn eerste zwangerschap.

Zijn er hier nog die zo veel twijfelen om uiteindelijk toch voor een tweede te gaan?

Zijn er hier nog die zo veel twijfelen om uiteindelijk toch voor een tweede te gaan?
Wij hebben zeer veel en lang getwijfeld om voor een tweede te gaan (ongeveer een jaar over nagedacht). Maar toch totuiteindelijk besloten om niet voor een tweede te gaan.
Onze enigste hoofdreden zou zijn zodat zij een broertje of zusje zou kunnen beleven, maar de tol die we ervoor betaalden zou wel zeer groot zijn.

Onze dochter is van 2019 en de mama is medisch nog dagelijks altijd aan het nasukkelen van de bevalling. Er is nog een operatie gepland in de toekomst die hopelijk nu eindelijk soelaas biedt. De 4de reeds. Qua medische zaken is zij altijd de pechvogel en moet er altijd wel iets misgaan. Hier heb ik meermaals gezegd: als het de bedoeling is dat je "gewoon maar het draagvehikel bent om een tweede op de wereld te werpen" en dan geradbraakt bent voor de rest van je leven dan hoeft het voor mij echt niet. Je moet nog minstens 50-60 jaar mee hé. Wij moeten verder, als gezin, één unit, niet twee kinderen, één papa en dan één mama die het allemaal op haar eigen tempo moet doen omdat ze medisch niet mee kan.

Zij werkt 80% op dit moment, ik denk dat na alle verloven waar ze recht op heeft dat dit op 80% gaat blijven. Haar werkrooster ligt drie maand maand op voorhand vast en is quasi nihil variabel/flexibel. Praktisch gezien heb ik dan weer een job die de flexibiliteit vereist. Er zijn late avonden er is onvoorspelbaarheid, er zijn dagen dat ik de hele dag thuis zit te werken, en dan ineens komt er een week waar je dagen bij hebt 3 uur heen naar klanten en 3 uur terug, dan kan je juist de kleine nog een kusje geven voor je ze in bed doet. Of zelfs valiezen pakken en enkele dagen buitenland. We konden qua planning juist ééntje aan, een tweede zou gewoon een moersleutel door mijn carrière smijten vrees ik en haar dwingen om nog minder te gaan werken. De job die ik nu heb, heb ik sinds mijn 15de naartoe gewerkt en ik ben één van de weinigen die kan zeggen dat hij met zijn hobby zijn geld kan verdienen. Moest ik nu een gewoon jobke doen waar ik elke dag maar wat op lag te zagen, max 6000 bruto per maand mee naar huis zou nemen dan zou ik er toch ook anders naar kijken, fuck die job ik ga ne keer zien hoe mijn klein mannen het doen. Maar ik doe nu eenmaal de job echt graag, en we kunnen er ons luxe mee veroorloven. Het maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker als je gewoon je bankkaart maar tegen een praktisch probleem hoeft aan te smijten. (Ik laat wel iemand afkomen om dat te maken, etc...) Maar het heeft ook zo zijn sociale kost, maar het is een kost die ik toelaat voor wat ik er mentaal van terug krijg. Als ik werk laden mijn batterijen terug op in plaats van af. Een tweede zou dan ook betekenen dat er sowieso onrechtstreeks extra druk komt op de mama, of de omgeving, en dat is gewoon niet eerlijk in mijn opinie.

En dan heb je nog de dochter zelf, een papa kindje eerste klas. Als vader zijnde hangt ze altijd om je nek. Vermoeiend. Papa moet alles doen. Qua karakter is ze zeer binair, al van dag één in het moederhuis zeiden de verpleegsters dit. Meteen wenen of meteen heel explosief gelukkig en kan schakelen op enkele milliseconden. Als ze begint te wenen hoor je meteen "doekje" "doekje", en plukt ze de hele doos kleenex leeg om haar traantjes te deppen. Brol.com denkt waarschijnlijk dat we met een puberende zoon van 15 jaar in huis zitten, zo vlug vliegen alle papieren zakdoekjes erdoor. We hebben al geprobeerd om over te schakelen op stoffen zakdoeken, maar helaas. Om daarna 20 seconden later een volledige toer van 180° te doen en het gelukkigste kind te zijn. En zo is het constant, elke dag. Schooldag te zwaar is een avondje roepen en tieren. Ze is op haar huidige leeftijd nog steeds zeer intensief, maar de rust is al bij al een beetje terug gekeerd. Wij hebben dus ook een zeer turbulente periode achter de rug. Ik weet nog dat ik op haar eerste verjaardag zei: de laatste nacht dat ik nog een volledige nachtrust gekend heb was 5 dagen voor haar geboorte. Zelfs nu, bijna 4 jaar later, zijn de nachten dat ik meer dan 6 uur geslapen heb op twee handen te tellen. Maar ik kan er allegeluk beter tegen. We hadden liever ook een zak patatten gehad die daar rustig in zijnen alleenen in een hoekje wat lijm ligt te fretten, maar we hopen ergens wel dat haar karakter later gaat opbrengen en dat het niet voor niets is. De volgende kan meevallen, het kan ook exact hetzelfde karaktertje zijn. Dat telt ook. Als ge drie patattenzakken thuis hebt zitten die af en toe is ferm lastig kunnen zijn, dan kan ik me best wel voorstellen dat de keuze om van één naar twee te gaan niet al te moeilijk zal zijn.

Dus na veel nadenken: als de enigste reden is om haar een broertje te geven zodat ze niet alleen is als kind, dat is ons niet genoeg reden. We zouden het feitelijk meer voor haar doen dan voor ons. Dus hebben we besloten om haar een zo prachtig mogelijke jeugd proberen te geven in plaats van twee in het verhaaltje proberen te wringen. Ik zeg nooit, nooit, maar zoals het er nu uit ziet.

Wij hebben feitelijk ook nooit een gevoel gehad van: weetje misschien moeten we het nog eens een keertje opnieuw doen want dat was toch wel ne schonen tijd. Wij zijn met twee die tijd gewoon op survival instinct doorgegaan willens of nillens.

Laatst bewerkt:
Hier de dochter net weer heel de muur ondergekotst 😢 morgen toch eens mee naar de dokter gaan. Slijmerige diarree en nu weeral overgegeven, toch eens checken.
Ze eet en drinkt nochtans goed, en is energiek, maar er moet toch iets in haar lijf hangen. Mn vrouw ook al 4 dagen last van haar maag dus mss hangt het samen 🤷‍♂️

Hier de dochter net weer heel de muur ondergekotst 😢 morgen toch eens mee naar de dokter gaan. Slijmerige diarree en nu weeral overgegeven, toch eens checken.
Ze eet en drinkt nochtans goed, en is energiek, maar er moet toch iets in haar lijf hangen. Mn vrouw ook al 4 dagen last van haar maag dus mss hangt het samen 🤷‍♂️
Indien ze nog niet te oud is: enterol in de papfles draaien :oi22:. Als die van ons weeral plat schijt gelijk ne reiger is dat meteen beter.

Terug
Bovenaan