Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De kleine heeft met fruitsap gespeeld in onze wc op de ongeschilderde muur dus das daar direct in gedrongen.

Hoe kunne wij nu nog mensen naar de wc laten gaan hahahaa
Onze zoon was aan het spelen met z'n auto'tjes. Je weet wel, van die kleine metalen auto's.
Eén voor één liet hij die van de salontafel rollen waardoor ze de dieperik in stortten.

In de living hebben wij een relatief nieuwe, heel schone parket met extra brede planken.

En daar zitten nu dus tientallen putten in hé. :headshake:

Een vriendelijke zwaai met een glimlach erbij en dan de deur keihard toeslaan na een namiddag vol kinderterreur.

ofte, waarom zou ik een cadeautje moeten geven omdat ze op een feestje gekomen zijn waar ze volgestoken worden met eten en frisdrank én nog meer eten en frisdrank. Onlangs het luminezue idee gehad om te gaan bowlen met zo een nest 8 jarigen. Los van het feit dat er door die "opstaande hekjes" geen hol aan is, ik belachelijk veel geld kwijt ben voor kinderen die het na rondje drie wel gehad hadden en dan maar met ballen beginnen rondlopen en ik regelmatig in elkaar kromp als ze weer maar eens een bal keihard op de grond smeten om die dan tergend langzaam de baan te zien afrollen denk ik er niet aan om nog eens een cadeautje toe te steken omdat ze gekomen zijn naar een kinderfeestje. Maar bon, tradities en gewoonten, 'tis overal iets anders.

Toch blij dat we die gekke gewoonte in het achtergestelde West-vlaanderen nog niet opgepikt hebben.
M'n dochter heeft al naar feestjes moeten gaan in een indoor speelplein met alles erop en eraan. Maar ook al naar feestjes waarbij die gewoon in de tuin spelen en een wafel eten buiten op een bankje, zonder cadeau nadien. Nobody cares en die kinderen vinden dat even plezant.

Ben je ook zo iemand die zich opjaagt in de jaarlijkse kerstkaartjes of andere tradities? Wij niet. We liggen er niet wakker van en elk doet wat hij wilt. Je ziet, ge kunt nog wat opsteken van de West-Vlamingen.

M'n dochter heeft al naar feestjes moeten gaan in een indoor speelplein met alles erop en eraan. Maar ook al naar feestjes waarbij die gewoon in de tuin spelen en een wafel eten buiten op een bankje, zonder cadeau nadien. Nobody cares en die kinderen vinden dat even plezant.

Ben je ook zo iemand die zich opjaagt in de jaarlijkse kerstkaartjes of andere tradities? Wij niet. We liggen er niet wakker van en elk doet wat hij wilt. Je ziet, ge kunt nog wat opsteken van de West-Vlamingen.
Goh, hier in Antwerpen is dat toch ni zo verschillend hoor :p
Idem: hier overal al feestjes gehad, met of zonder cadeautjes op't eind en niemand ligt daar wakker van. Vorige week voor de oudste haar verjaardag naar een binnenspeeltuin gegaan en daar zat een snoepzakje bij. Vorig jaar was het gewoon thuis en niks achteraf.
Niemand dat het één beter vindt dan het ander hoor.

Goh, hier in Antwerpen is dat toch ni zo verschillend hoor :p
Idem: hier overal al feestjes gehad, met of zonder cadeautjes op't eind en niemand ligt daar wakker van. Vorige week voor de oudste haar verjaardag naar een binnenspeeltuin gegaan en daar zat een snoepzakje bij. Vorig jaar was het gewoon thuis en niks achteraf.
Niemand dat het één beter vindt dan het ander hoor.
Ah ok, wel dan is 't gewoon E_wout die verbitterd is en ergens voor één of andere reden jaloers is op West-Vlamingen dat zich vertaalt in haat.

Blij dat dat opgeklaard is.

Vandaag 20 weken zwanger, volgende week de uitgebreide echo.
Sinds half maart toch weer iets meer energie maar ik slaap zo slecht. Bijna dagelijks klaarwakker om 4u en dan val ik terug in slaap wanneer ik moet opstaan.
Ik heb schrik dat ik al een chronisch slaaptekort ga hebben nog voor de baby er is. :(

Dat ervaren redelijk wat zwangeren. Probeer inderdaad te rusten over de middag en als dat niet lukt, pin je er niet teveel op vast.
Hoewel mijn dochter geen goede slaper was 's nachts vond ik het toch anders eenmaal ik niet meer zwanger was. Je lichaam is dan weer van jou en je hebt echt wel meer energie, ook al heb je dan minder slaap.

Ah ok, wel dan is 't gewoon E_wout die verbitterd is en ergens voor één of andere reden jaloers is op West-Vlamingen dat zich vertaalt in haat.

Blij dat dat opgeklaard is.

Zeg vriendschap, geen nood om u op te jagen.

- ik ben "redelijk" hardcore West-Vlaming
- Ik ben niet verbitterd
- iedereen doet vooral wat hij/zij wil -> zie ook " maar bon, tradities en gewoontes, iedereen doet zijn goesting"
- Als ik spreek over het "achtergestelde West-Vlaanderen" spreek ik dus in hoofdzaak over mijzelf die er van uitging dat die gewoontes hier nog niet ingeburgerd zijn. In mijn streek in het hart van West-Vlaanderen zijn ze het alvast niet.
- ik denk dat de toon van heel mijn bericht wel "enige" vorm van overdrijving in zich droeg. Neem het dus niet al te letterlijk.
- Wat kerstkaartjes betreft sla je dan weer wel de nagel op de kop. Geen idee waarom ik ieder jaar opnieuw mijn gezin in een kersttrui zou moeten duwen om dan weer een kerstkaartje rond te sturen naar jan en alleman wat dan toch weer, na eerst een paar weken op eenieders aanrecht rond te slingeren, in de papiermand vliegt. Maar ook hier verwijs ik naar volgende zinsnede "maar bon, tradities en gewoontes, iedereen doet zijn goesting"

Enfin Soit, tog noh vele Westvlaamse hroeten é

De kleine heeft met fruitsap gespeeld in onze wc op de ongeschilderde muur dus das daar direct in gedrongen.

Hoe kunne wij nu nog mensen naar de wc laten gaan hahahaa

9e89a4d6-b80b-4cf3-b46d-9cd554b7ec12-jpeg.18760
laat @kay-gell eens komen, die kan dat misschien weg krijgen met zijn zweet? :unsure:

Hoeveel weken voor de uitgerekende bevallingsdatum moet ik mijn werkgever op de hoogte stellen van de zwangerschap van mijn vriendin en het feit dat ik dan geboorteverlof wil opnemen? Ik wil hier zo lang mogelijk mee wachten.
Ik vind precies enkel terug wanneer de moeder de werkgever op de hoogte moet stellen.
Ik weet niet of het relevant is maar ik ben federaal ambtenaar.

Laatst bewerkt:
Hoeveel weken voor de uitgerekende bevallingsdatum moet ik mijn werkgever op de hoogte stellen van de zwangerschap van mijn vriendin? Ik wil hier zo lang mogelijk mee wachten.
Ik vind precies enkel terug wanneer de moeder de werkgever op de hoogte moet stellen.
Ik weet niet of het relevant is maar ik ben federaal ambtenaar.
Hangt af van de situatie natuurlijk, maar ik ( en @Coolguy ) hebben meteen onze respectievelijke chef ingelicht. Wat is het nut van het zo laat mogelijk op de hoogte stellen? (of bedoel je P&O?)

Hangt af van de situatie natuurlijk, maar ik ( en @Coolguy ) hebben meteen onze respectievelijke chef ingelicht. Wat is het nut van het zo laat mogelijk op de hoogte stellen? (of bedoel je P&O?)
Mijn directe chef en directe collega's zijn op de hoogte. Zij zijn dus voorbereid om mijn afwezigheid op te vangen.
Maar ons secretariaat is allesbehalve discreet en ik heb nog geen zin om dat aan hen te vertellen.

Mijn directe chef en directe collega's zijn op de hoogte. Maar ons secretariaat is allesbehalve discreet en ik heb nog geen zin om dat aan hen te vertellen.
Zal eens aan mijn wederhelft, @Coolguy, vragen of hij dat zelfs heeft gedaan of gewoon de geboorte heeft gemeld.
(wij zaten in een speciale situatie, onverwacht 10 weken prematuur)
Ik weet ook niet of er een verschil is tussen FOD's.

Zeg vriendschap, geen nood om u op te jagen.

- ik ben "redelijk" hardcore West-Vlaming
- Ik ben niet verbitterd
- iedereen doet vooral wat hij/zij wil -> zie ook " maar bon, tradities en gewoontes, iedereen doet zijn goesting"
- Als ik spreek over het "achtergestelde West-Vlaanderen" spreek ik dus in hoofdzaak over mijzelf die er van uitging dat die gewoontes hier nog niet ingeburgerd zijn. In mijn streek in het hart van West-Vlaanderen zijn ze het alvast niet.
- ik denk dat de toon van heel mijn bericht wel "enige" vorm van overdrijving in zich droeg. Neem het dus niet al te letterlijk.
- Wat kerstkaartjes betreft sla je dan weer wel de nagel op de kop. Geen idee waarom ik ieder jaar opnieuw mijn gezin in een kersttrui zou moeten duwen om dan weer een kerstkaartje rond te sturen naar jan en alleman wat dan toch weer, na eerst een paar weken op eenieders aanrecht rond te slingeren, in de papiermand vliegt. Maar ook hier verwijs ik naar volgende zinsnede "maar bon, tradities en gewoontes, iedereen doet zijn goesting"

Enfin Soit, tog noh vele Westvlaamse hroeten é
Sorry E_wout, ik las 'achtergesteld West-Vlaanderen' en ik was meteen getriggerd. Opmerkzaamheid en rede gingen overboord. Ogen kleurden vuurrood. Stoom uit de oren. Vuisten gebald. Bloed begon te koken. Alé, je begrijpt het wel, 't was absoluut geen schoon zicht.

Ik zal erop letten in het vervolg.

Od u an 't ges é.

Mijn directe chef en directe collega's zijn op de hoogte. Zij zijn dus voorbereid om mijn afwezigheid op te vangen.
Maar ons secretariaat is allesbehalve discreet en ik heb nog geen zin om dat aan hen te vertellen.
ik vermoed dat het dan zeer vroeg is? sowieso denk ik niet dat ge dat voor het 2de trimester moet vermelden. Ik zou denken dat de start van het 3de trimester voldoende is. (en in pricipe kunt ge volgend mij zelfs gewoon uw verlof als vaderschapsverlof inschrijven en dan achteraf uw bewijs van bevalling doorgeven - wat ge sowieso moet doen) :v. Zolang uw dienst op tijd op de hoogte is dus.

ik vermoed dat het dan zeer vroeg is? sowieso denk ik niet dat ge dat voor het 2de trimester moet vermelden. Ik zou denken dat de start van het 3de trimester voldoende is. (en in pricipe kunt ge volgend mij zelfs gewoon uw verlof als vaderschapsverlof inschrijven en dan achteraf uw bewijs van bevalling doorgeven - wat ge sowieso moet doen) :v. Zolang uw dienst op tijd op de hoogte is dus.
We zijn nu 13 weken ver, dus ik heb inderdaad nog tijd genoeg om het door te geven.
Ik ben nogal gesloten over privézaken op het werk en wat mij betreft hoeven enkel de hoogstnoodzakelijke personen (zoals directe collega's die hinder zullen ondervinden van mijn afwezigheid) hiervan op de hoogte te zijn.

Het liefst zou ik inderdaad gewoon na de bevalling naar het secretariaat bellen en zeggen "Zeg, ik ben vader geworden en ik kom een maand niet hé. Daag!"
Maar ik was niet zeker of ik geboorteverlof op voorhand al moest aanvragen. Ze zijn hier nogal zot van formuliertjes en dergelijke.
Valt het op dat ik een lage dunk heb van ons secretariaat? :laugh:

We zijn nu 13 weken ver, dus ik heb inderdaad nog tijd genoeg om het door te geven.
Ik ben nogal gesloten over privézaken op het werk en wat mij betreft hoeven enkel de hoogstnoodzakelijke personen (zoals directe collega's die hinder zullen ondervinden van mijn afwezigheid) hiervan op de hoogte te zijn.

Het liefst zou ik inderdaad gewoon na de bevalling naar het secretariaat bellen en zeggen "Zeg, ik ben vader geworden en ik kom een maand niet hé. Daag!"
Maar ik was niet zeker of ik geboorteverlof op voorhand al moest aanvragen. Ze zijn hier nogal zot van formuliertjes en dergelijke.
Valt het op dat ik een lage dunk heb van ons secretariaat? :laugh:
Je moet dat inderdaad niet vermelden op voorhand en kan dat de dag zelf doen. Of dat zo aangewezen is? Misschien niet, misschien wel. Het plan van het belletje kan dus doorgaan.

Recht op 20 werkdagen​

Bij de geboorte van je kind heb je het recht om 20 (werk)dagen afwezig te zijn van het werk. Je mag deze vrij kiezen binnen een termijn van 4 maanden te rekenen vanaf de dag van de bevalling. De dag van de bevalling zit vervat in deze termijn.

De wet bepaalt expliciet dat de kersverse vader of meeouder zelf kiest wanneer hij/zij het geboorteverlof opneemt. Het akkoord van je werkgever over je planning heb je niet nodig, net zo min kan hij weigeren dat je geboorteverlof opneemt de 20 dagen vanaf de dag van de geboorte van je kind.

Om geboorteverlof op te nemen, moet je als werknemer je werkgever zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de bevalling. Als meeouder is het ook aangewezen om de nodige bewijzen aan te leveren, zoals een geboorteakte of bewijs van samenwoning. De procedure voor het aanvragen van geboorteverlof is echter nog niet bij wet vastgelegd.

Je moet dat inderdaad niet vermelden op voorhand en kan dat de dag zelf doen. Of dat zo aangewezen is? Misschien niet, misschien wel. Het plan van het belletje kan dus doorgaan.

Bedankt voor het meedenken!
Die informatie heb ik zelf inderdaad ook gevonden. Ik was echter niet volledig zeker of ik ook een soort meldingsplicht vooraf had.

Als vader heb je 0% verplichting dit op voorhand te melden.

Enkel je directe chef zou ik als minimum inlichten hierover om makkelijker eens verlof te krijgen om bv. uw partner te vergezellen bij echo, controle, enz.

Om te beginnen de dag van geboorte je chef inlichten hiervan en zeggen welke soort verlof je wil opnemen want elke afwezigheid is altijd te melden.

Staving met een geboorteakte kan je sowieso pas nadat je deze hebt ontvangen.

Uiteindelijk gaat er ook veel afhangen van uw chef en de verstandhouding hiermee.

Praktijkvoorbeeld: dochter was 10 weken te vroeg geboren, bevriende collega geïnformeerd die mijn teamchef informeerde -> akkoord gekregen om alles later in orde te brengen want met het leven van @Visenya en onze dochter aan een zijden draadje stond mijn hoofd daar niet echt naar...

De theorie zou zeggen dat elke dag niet-tijdig aangegeven afwezig een nalatigheid is die bestraft wordt.
Toen ik begon was de regel nog 1 dag niet gewettigd is een maand later op uw geldlijk pensioen mogen wachten 🤔

Maar de coulance die ik kreeg van mijn chef heb ik later ook dankbaar toegepast toen recent één van mijn medewerkers zijn kind ook te vroeg geboren werd.

Om maar te zeggen: alles is relatief en goede relaties onderhouden kan nooit kwaad.

Laatst bewerkt:
Zo...

De kleine had blijkbaar vanmorgen een halve wc rol en natte doeken in de wc doorgespoeld.

Kom ik na de middag thuis van een werk en om mij voor te bereiden voor een ander werk.
Wat zie ik in mijn werkplaats?

Het putje precies ontploft, deksel ligt er af, stront en resten van wc papier in een omtrek van het putje, daar is precies ene explosie geweest.

Dus, in plaats van te werken mocht papa in de controleput gaan roeren met een stok want die zat tot aan de rand vol en de hele bodem lag volgekoekt met wc papier.

Gelukkig liep het vlot terug weg na wat roeren, dan maar eens met de rioolrat er door geweest en alles is weer ok.

Man man man, ik zal de foto's maar besparen zeker...
Er lag daar mais enal in, kan me niemeer herinneren wanneer we nog eens mais hebben gegeten en dat had nogsteeds zijn vorm en kleur alsof het pas uit het blik kwam.

De 8-maandse slaapregresie is toch de meest pittige tot nu toe. Al een dikke week vreselijke nachten. Doorslapen deed ze sowieso nog niet, maar het was allemaal nog goed te doen. Nu is het even een ander verhaal. Door de dag is het wel nog altijd het zaligste kind ooit, maar ben blij als die nachten weer ouderwets worden (of beter mag ook altijd natuurlijk :unsure: ). Het erge is dat het stoppen met nachtvoeding vrij vlot ging, maar nu krijgt ze weer een beetje, omdat dat nog af en toe helpt om haar terug in slaap te krijgen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan