Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Wij gebruiken zo'n bekers:

(ik weet niet als het specifiek die zijn, maar ze zien er het zelfde uit)

Lekken niet en drinken goed.

Wel even zelf snappen dat je daar gewoon uit kan drinken :p ik was echt aan het zoeken hoe dat werkt :D

Ze lekken niet, maar zijn ook niet "waterdicht" he. Als je die los in een zak steekt, gaat die op het einde van de dag wel leeg zijn.
Voor waterdichte drinkflesjes hebben we deze:

De tuitjes zijn ook gewoon na te bestellen mocht het niet meer waterdicht zijn door veelvuldig bijten op de dop ofzo:

Voor te lachen es gezegd dat onze oudste best wel een adhd'erke is. Voor de grap de lijst er es bijgenomen en alles kunnen aanvinken :unsure:

Wat geven jullie zoal als 'bedankje' na een kinderfeestje aan de kindjes die gekomen zijn?

Het gebruikelijke 'snoepzakje' kan altijd, maar misschien krijg ik hier nog wat originele ideeën te horen :)

Leeftijd 5 à 6 jaar.
Enkele weken geleden het verjaardagsfeestje voor de kindjes van de klas in zo'n indoorspeeltuin gedaan. Daar kregen ze een speelgoedje mee achteraf. Zat in het pakket. Het was de eerste keer dat we dat deden omdat er 15 kindjes waren. €12 voor ingang, 2 drankjes, pannenkoek of ijsje, zakje chips of snoepbrochette en dan een geschenkje bij het weggaan. En m'n kot bleef gespaard en ik had geen opkuis.

Vorig jaar waren het allemaal meisjes en kregen ze zo'n pakketje mee om zelf hun armbandje te maken.

Dochter komt ook geregeld thuis met een canvas die ze hebben mogen schilderen op het feestje en dan mogen meenemen. Andere knutselwerkjes zijn ook al gepasseerd. Of inderdaad een zakje snoep.

Wel even zelf snappen dat je daar gewoon uit kan drinken :p ik was echt aan het zoeken hoe dat werkt :D

Ze lekken niet, maar zijn ook niet "waterdicht" he. Als je die los in een zak steekt, gaat die op het einde van de dag wel leeg zijn.

hahah ja klopt ik zat ook eerst ff te kijke van allé welk systeem is dit.
Ze lekken idd niet, maar idd je kan er niet mee gaan schudden etc...

Dat vind ik ook.

Alhoewel ik het als leerinstrument te eng vind, er wordt zeker wekelijks bericht over discriminatie, racisme, klimaatproblematiek, ...
Allemaal heel belangrijke onderwerpen, maar daar wordt naar mijn gevoel veel teveel aandacht aan gegeven. Er is ook heel veel dat wél goed gaat in de wereld. Kinderen moeten nog een lange tijd mee en het heeft geen zin om ze meteen al in een depressie te duwen... :tongue:
Maar in Karrewiet is er ook elke dag aandacht voor wat goed gaat in de wereld, is er ruimte voor "leuk" nieuws, voor fait-divers, voor nieuws dat rechtstreeks aansluit bij hun leefwereld.

Het idee achter de meer volwassen onderwerpen is dat kinderen die zaken sowieso oppikken, en dat ze het met Karrewiet op een voor hun bevattelijke en geruststellende manier kunnen begrijpen en er mee om gaan.

Voor te lachen es gezegd dat onze oudste best wel een adhd'erke is. Voor de grap de lijst er es bijgenomen en alles kunnen aanvinken :unsure:
Dat geldt voor 80% van de kleuters, daarom dat er normaal pas wordt getest vanaf het lager, wanneer je wél enige aandachtsspanne en stilzitten mag verwachten. 😉

Maar in Karrewiet is er ook elke dag aandacht voor wat goed gaat in de wereld, is er ruimte voor "leuk" nieuws, voor fait-divers, voor nieuws dat rechtstreeks aansluit bij hun leefwereld.

Het idee achter de meer volwassen onderwerpen is dat kinderen die zaken sowieso oppikken, en dat ze het met Karrewiet op een voor hun bevattelijke en geruststellende manier kunnen begrijpen en er mee om gaan.
Pffja, toevallig was de aflevering van vandaag weer heel typerend.

Onze oudste (7 jaar) wil dit per se zien tijdens het eten en daarom kijkt onze jongste (5 jaar) automatisch mee.
Morgen ziet de oudste het op school nog eens.

Opening was SO (seksuele opvoeding) op de basisschool.
Passeren de revue: 'wat is seks precies?', 'een condoom is...'. En dan waren er al 2m20 van de 9m48 gepasseerd.
Het andere grote item (3m44) was over het kind dat dood gevonden werd in Gent.

Qua aansluiten bij hun leefwereld, het volgende topic kwam ook aan bod: 'na een concert met de trein naar huis gaan wordt makkelijker'.
Eind 2024 komen er mogelijks extra treinen 's nachts. Doelgroep van Ketnet: 6 tot 12-jarigen.

Ander item was één van de verplichte wekelijkse nummerkes: klimaatactivisme.

Nuja, wij doen ons best en duiden.
Ik snap wat je bedoelt en ik sta daar ook achter, maar ik versta de keuze van onderwerpen echt niet.
Zoveel negativisme en al te volwassen onderwerpen horen daar niet thuis.

(bij het topic over seksuele opvoeding zijn we over iets anders begonnen, hopelijk doen ze dat morgen op school ook...)

Dochterlief ligt nu op de operatietafel. Toch vies om ze zo te zien liggen en ze daar achter te moeten laten. Het is een lang uur.
Operatie zelf is goed verlopen, maar de testen van haar gehoor waren echt niet goed. Zou al invloed hebben op haar taal- en spraakontwikkeling. 😟

Al die hordes op haar pad, het mag stilaan gaan stoppen. Ze heeft er op haar anderhalf jaar al meer moeten overwinnen dan de meesten op hun gans leven. Trek me op aan het feit dat we een pientere vrolijke meid hebben en een karakter heeft dat zich hier niet door zal laten tegen houden.

Buisjes ook op tijd want er begon weer een bacteriële infectie te broeien. 🤦🏻‍♀️

@Sir.Killalot
Klopt, het is voor kinderen van 9 tot 12.
Maar morgen krijgt mijn 7-jarige dit ook op school voorgeschoteld en kan het hem thuis niet verbieden als ze morgen klassikaal kijken.

Ook vind ik het raar om daar als zender een hogere leeftijdsgrens op te plakken en het dan al om 17u45 uit te zenden.
Het programma ervoor is 'de helden' met als thema: 'De Helden houden een wedstrijdje om ter grootste zeepbel blazen'.
Als zender weet je dan toch dat er gigantisch veel jonge kinderen mee kijken.

Wil daar nu ook geen drama van maken, het is wat het is en we lossen het als ouders wel op.
En langs een kant goed dat ze niet wereldvreemd gemaakt worden en er op school duiding bij komt, maar de keuze qua onderwerpen kan volgens mij wel enorm veel beter. :tongue:

Is dat vaak, dat ze naar Karrewiet kijken op school?
Dagelijks vanaf eerste studiejaar in de school waar de onze gaan.

...
Ik snap wat je bedoelt en ik sta daar ook achter, maar ik versta de keuze van onderwerpen echt niet.

Ik volg dit wel deels. Ik ben zelf al dagenlang niet goed van dat overleden jongetje in Gent... Hoe kan een moeder zoiets laten gebeuren? En dat zusje die alles heeft gezien. Ik vind het geen meerwaarde dat kinderen tijdens een jeugdjournaal dergelijke gruwel te horen krijgen.

Het is natuurlijk belangrijk dat kinderen wat 'wereldwijs' worden, maar zo'n programma's moeten toch niet te zwaar worden. Genoeg kinderen/jeugd die al te kampen hebben met donkere gedachten.

Pffja, toevallig was de aflevering van vandaag weer heel typerend.

Onze oudste (7 jaar) wil dit per se zien tijdens het eten en daarom kijkt onze jongste (5 jaar) automatisch mee.
Morgen ziet de oudste het op school nog eens.

Opening was SO (seksuele opvoeding) op de basisschool.
Passeren de revue: 'wat is seks precies?', 'een condoom is...'. En dan waren er al 2m20 van de 9m48 gepasseerd.

Qua aansluiten bij hun leefwereld, het volgende topic kwam ook aan bod: 'na een concert met de trein naar huis gaan wordt makkelijker'.
Eind 2024 komen er mogelijks extra treinen 's nachts. Doelgroep van Ketnet: 6 tot 12-jarigen.

Ander item was één van de verplichte wekelijkse nummerkes: klimaatactivisme.

Nuja, wij doen ons best en duiden.

(bij het topic over seksuele opvoeding zijn we over iets anders begonnen, hopelijk doen ze dat morgen op school ook...)
Maar de doelgroep van Karrewiet is 9 tot 12 (ik zou het ook niet per se aan mijn 7 jarige tonen)

Edit: kwas nog niet ver genoeg aant lezen. Ik zou dat als ouder toch niet zo ok vinden dat ze iets wat specifiek voor oudere kinderen is al vanaf het eerste leerjaar consequent aan bod laten komen. Af en toe een stukje dat aansluit bij hun leefwereld, dat kan wel natuurlijk.

Hangt er natuurlijk van af hoe dat op school gekaderd wordt hé. Het is gemaakt om vanaf 9 a 10 jaar zelfstandig naar te kijken, maar met begeleiding kan dat wel vroeger natuurlijk.
Ik volg dit wel deels. Ik ben zelf al dagenlang niet goed van dat overleden jongetje in Gent... Hoe kan een moeder zoiets laten gebeuren? En dat zusje die alles heeft gezien. Ik vind het geen meerwaarde dat kinderen tijdens een jeugdjournaal dergelijke gruwel te horen krijgen.

Het is natuurlijk belangrijk dat kinderen wat 'wereldwijs' worden, maar zo'n programma's moeten toch niet te zwaar worden. Genoeg kinderen/jeugd die al te kampen hebben met donkere gedachten.
Het ding is dat kinderen die zaken vaak toch oppikken, uit gesprekken van volwassenen, uit flarden van het radionieuws of het 19u Journaal, uit gesprekken op school, ... Dan is het mijn inziens wel degelijk een grote meerwaarde om die zaken op een voor hen begrijpelijke en vaak geruststellende manier in het jeugdjournaal te brengen.

Is dat vaak, dat ze naar Karrewiet kijken op school?
Die van ons - 12 jaar - kijkt op school elke maandag. Komt dan naar huis met schrik voor een atoomoorlog en plannen om een schuilkelder in de tuin te maken. Andere onderwerpen registreert hij dan precies helemaal weer niet.
Toen ik kind was, in de tijd van één tv en vijf zenders, stond het nieuws om acht uur op en keek ‘het gezin’ naar ‘het nieuws’. Ik weet ook nog bepaalde dingen waar ik dan als kind wel even van schrok of wat langer over nadacht, maar uiteindelijk was onze generatie wel veel beter geïnformeerd over de wereld dan tegenwoordig. Want nu zijn de onderwerpen vaak zo gespecificeerd naar hen toe, dat de meerwaarde van een ‘nieuwsprogramma voor kinderen’ wat zoek is.

Bespreek dat gerust met de zorgcoördinator, maar als er van school uit nog geen enkele opmerking kwam omtrent werkhouding, aandacht,.. zou ik er niet echt wakker van liggen.
Goh, thuis en school zijn soms misschien wel andere situaties. Ik zeg niet dat het zo is, ik ben geen dokter of wat dan ook, maar het zou kunnen dat hij op school zich al heeft aangeleerd om sociaal acceptabel gedrag te vertonen.

Terug
Bovenaan