Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hoe lang hebben jullie een bedhekje laten staan voor jullie spruit?
Bij onze 2 kinderen hangt dat er nog altijd aan.
Heeft wel een ander nut gekregen, het wordt nu gebruikt als buffer zodat hun knuffels minder uit bed vallen. :laugh:

Wanneer zijn jullie beginnen afbouwen/stoppen met (één van de) flesjes?
Jongste wordt er 6 in augustus en hij drinkt 's morgens nog altijd een volledige fles + 's avonds 1/3e van een fles.
Hij houdt eraan en kan ook geen kwaad lijkt me. Hij is niet de grootste eter, dus als hij die fles binnen heeft, is dat ook een geruststelling.

Oudste wou rond 4,5 à 5 jaar geen fles meer en is er toen mee gestopt.

Onze dochter krijgt nu nog steeds een ochtend- en avondfles maar begint duidelijk weinig tot geen interesse meer te tonen in de ochtendfles.

ik lees online dat het best is om eerst de avondfles af te bouwen maar daar kan ze echt nog van genieten.

Sowieso eet ze ook nog een boterham oid, zowel 's ochtends al 's avonds na de fles.
Hier 's ochtends een fles melk van 270ml en brood en dat zijn communicerende vaten. Goed melk gedronken, dan zal ze wat minder brood eten.

Vlak voor het slapengaan, krijgt ze nog een fles melk van 270ml en die is meestal compleet leeg. Rond 17u heeft ze dan meestal nog een boke gegeten als ze samen met ons aan tafel zit en mogen proeven van wat er op ons bord ligt.

Nog niet de indruk dat afbouwen moet.

Dochterlief ligt nu op de operatietafel. Toch vies om ze zo te zien liggen en ze daar achter te moeten laten. Het is een lang uur.

Dochterlief ligt nu op de operatietafel. Toch vies om ze zo te zien liggen en ze daar achter te moeten laten. Het is een lang uur.
heel veel courage :hug:

qua minder interesse in haar fles ligt het misschien aan de aerosol... (ja we zijn weer zo ver), ga het nog wat meer in de gaten houden

Laatst bewerkt:

Onze dochter krijgt nu nog steeds een ochtend- en avondfles maar begint duidelijk weinig tot geen interesse meer te tonen in de ochtendfles.

ik lees online dat het best is om eerst de avondfles af te bouwen maar daar kan ze echt nog van genieten.

Sowieso eet ze ook nog een boterham oid, zowel 's ochtends al 's avonds na de fles.
Drie en half en drinkt 's morgens en voor het slapen gaan nog een fles van rond de 200 ml.

Op school zeiden ze dat te lang de fles niet goed is voor de spieren van de mond (gevolgen voor de taalontwikkeling/uitspraak).

Zoonlief slaapt een half jaar in zijn groot bed, de eerste weken als ik ging kijken lag hij nog regelmatig ondersteboven in bed, helemaal dwars, of half uit bed maar de laatste tijd ligt hij in de 'normale' richting dus wou ik het hekje weg laten.
Mijne is 4,5 en ligt helft van de tijd tegen dat ding met een wafelgezicht soms als gevolg 🤣 afhankelijk vant kind zeker?

Wat geven jullie zoal als 'bedankje' na een kinderfeestje aan de kindjes die gekomen zijn?

Het gebruikelijke 'snoepzakje' kan altijd, maar misschien krijg ik hier nog wat originele ideeën te horen :)

Leeftijd 5 à 6 jaar.

Is dat ook al iets wat gedaan wordt??

Ik zit nog niet in de kinderfeestjes fase maar dat is precies ook al niet meer zoals de feestjes toen ik klein was.
Laatste kinderfeestje was hier 2 weken terug voor onze oudste (7). Zijn nichtje had cupcakes gebakken zodat de kindjes die naar het feestje kwamen die konden versieren en we hadden ook een pinata. Dus ze hebben dan die cupcakes en wat snoep van die pinata meegekregen.
Zoonlief slaapt een half jaar in zijn groot bed, de eerste weken als ik ging kijken lag hij nog regelmatig ondersteboven in bed, helemaal dwars, of half uit bed maar de laatste tijd ligt hij in de 'normale' richting dus wou ik het hekje weg laten.
Hier allebei een halfhoogslaper (ondertussen zijn ze 7 en 4) en daar zit altijd zo'n rand aan.

Enkele maanden denk ik. Daarna is hij er wel een paar keer uitgevallen, zonder veel erg. En enkel in het begin.

Grondbed hier, dus nooit last van gehad :p

Vrijdag onze man ‘s middags met 39.1 graden koorts en windpokken gaan ophalen. Hij wou niet eten en drinken en was niet in zijn gewone doen. Ik wou dan met hem naar de vrije consultatie gaan bij onze huisarts maar ik stond voor een gesloten deur met de mededeling dat er uitzonderlijk geen raadpleging was. Dan maar naar de apotheek, óók uitzonderlijk vrijdag én zaterdag dicht. Wat verder gereden en bij een andere apotheek lotion gaan halen om de windpokken te laten uitdrogen en wat dafalgan. Zaterdag was hij eigenlijk al beter, geen koorts, krabt ook niet. Gisteren toch maar naar de dokter geweest, puur voor een briefje in feite. 1 week thuisblijven eigenlijk tot en met vrijdag maar ze heeft ‘maar’ tot en met donderdag geschreven. Moeder er meteen bij wegens harde buiken maar veel rust zal er niet inzitten met onze actieve peuter. Ik werk na deze week nog slechts 2 weken en ga normaal dan in verlof om de week erop in zwangerschapsverlof te gaan. Heb dus wel nog wat losse eindjes op het werk te regelen 😕

Op school zeiden ze dat te lang de fles niet goed is voor de spieren van de mond (gevolgen voor de taalontwikkeling/uitspraak).
Op dokters-/verpleegstersschool of door een juf/meester?

Een fles is hier 's morgens op 2 minuten leeg en 's avonds op een halve minuut.
Zou me ten zeerste verbazen dat die paar minuten per dag iets van nadelig effect kan hebben...

Op dokters-/verpleegstersschool of door een juf/meester?

Een fles is hier 's morgens op 2 minuten leeg en 's avonds op een halve minuut.
Zou me ten zeerste verbazen dat die paar minuten per dag iets van nadelig effect kan hebben...
Er werkt een logopedist op de school van mijn kleine. Zij zei het. 🤷
Te lang een tuitbeker zou ook niet goed zijn.
Ik denk dat ook een combinatie is van tut, fles, tuitbeker... en niet nog zoals je zegt een paar minuten per dag uit een fles drinken. Dat is hier ook zo en zijn uitspraak is prima voor zijn leeftijd.

Elke avond kijken we hier naar Karrewiet en daar komt dat af en toe aan bod, ook op school werd dit al besproken en kijken ze dagelijks Karrewiet.
Ik heb het alleszins al 2x mogen uitleggen aan mijn 7-jarige uit het eerste studiejaar waarom kindje X of Y zich niet goed voelde en dat was dan te wijten aan genderproblematiek.
Hoort dat niet een beetje thuis onder "actualiteit voor kinderen"? Daar kan je als ouder toch alles wel kaderen. Ik weet niet hoe in detail ze gaan in Karrewiet hé, wegens zelf te oud en dochter te jong. In mijn tijd keek ik naar het jeugdjournaal op een Nederlands kanaal, en dan ging ik dat ook aan mijn moeder vertellen.

Ik vind het wel wat vreemd dat Karrewiet op school wordt bekeken, maar goed, moderne "WO" ofzo.
Tegenwoordig is alles heel toegankelijk, op de Ketnet app heb je bijvoorbeeld alle afleveringen van 'de dokter Bea show'.
Onderwerpen gaande van 'kussen' tot geslachtsorganen tot zelfbevrediging/voortplanting/homo's en lesbiennes tot genderproblematiek in de laatste aflevering.
Doelgroep van Ketnet: 6 tot 12 jaar.
Ben ik trouwens geen tegenstander van, hebben kinderen vragen dan kunnen ze dit bekijken en het is ook neutrale en correcte info.
Het is niet dat dit elke dag verplicht op school wordt getoond zoals Karrewiet en dat erna een klasgesprek volgt.
Daar zou ik mijn 6-jarige dan gewoon niet naar laten kijken eerlijk gezegd, of toch niet zonder toezicht. Ik vind 6 jaar voor dat soort zaken ook vroeg, maar misschien ben ik daarin eerder ouderwets. Zonder streaming was het ook wel makkelijker te controleren.

Ik vind dat net heel goed, op die manier krijgen kinderen de actualiteit mee en kan de leerkracht voor extra context, uitleg en nuance zorgen.
Ja, ik heb er niet echt iets op tegen hoor. Kan me gewoon niet inbeelden dat we destijds toen ik die leeftijd had in onze lagere school elke dag naar een tv-programma zouden kijken. Anderzijds zaten we wel elke maand in de mis, dus misschien slechte referentie :unsure:

Karrewiet duurt maar 10 minuten hé, met een half uurtje actualiteit per dag heb je genoeg. Al is dat in het drukke lessenrooster niet evident. Het blijft ook jammer dat we geen volwaardige nieuwsbron hebben tussen Karrewiet en het Journaal in, want ook in het secundair zou dit zeer waardevol kunnen zijn. Maar ook daar weer een heel moeilijke opdracht om in dat lessenrooster wekelijks, laat staan dagelijks een actua-halfuurtje in te bouwen.

Ik vind dat net heel goed, op die manier krijgen kinderen de actualiteit mee en kan de leerkracht voor extra context, uitleg en nuance zorgen.
Dat vind ik ook.

Alhoewel ik het als leerinstrument te eng vind, er wordt zeker wekelijks bericht over discriminatie, racisme, klimaatproblematiek, ...
Allemaal heel belangrijke onderwerpen, maar daar wordt naar mijn gevoel veel teveel aandacht aan gegeven. Er is ook heel veel dat wél goed gaat in de wereld. Kinderen moeten nog een lange tijd mee en het heeft geen zin om ze meteen al in een depressie te duwen... :tongue:

Dat vind ik ook.

Alhoewel ik het als leerinstrument te eng vind, er wordt zeker wekelijks bericht over discriminatie, racisme, klimaatproblematiek, ...
Allemaal heel belangrijke onderwerpen, maar daar wordt naar mijn gevoel veel teveel aandacht aan gegeven. Er is ook heel veel dat wél goed gaat in de wereld. Kinderen moeten nog een lange tijd mee en het heeft geen zin om ze meteen al in een depressie te duwen... :tongue:
Dit toch ook wel. Belangrijk dat ze over maatschappelijke thema's leren, maar mijnen oudste vroeg gisteren nog maar eens of er nu nog altijd oorlog is in Oekraïne en of ze daar nog altijd met bommen aan 't gooien zijn. Meer dan geruststellen dat dat hier niet gaat gebeuren kan je dan niet doen zeker.

Wij gebruiken zo'n bekers:

(ik weet niet als het specifiek die zijn, maar ze zien er het zelfde uit)

Lekken niet en drinken goed.
Wel even zelf snappen dat je daar gewoon uit kan drinken :p ik was echt aan het zoeken hoe dat werkt :D

Ze lekken niet, maar zijn ook niet "waterdicht" he. Als je die los in een zak steekt, gaat die op het einde van de dag wel leeg zijn.

Laat ons niet vergeten hoe zelfs hier op het forum, met toch wel -nuja- functionerende volwassenen, sommigen duidelijk mentaal te lijden hadden onder de aanhoudende nieuwsstroom tijdens de lockdown. Het nieuws volgen is sowieso jezelf blootstellen aan belangrijke, maar ook voornamelijk negatieve informatie. Ik zou dat bij kinderen toch ook wel een beetje kaderen/limiteren, nog tijd genoeg om te piekeren later :unsure:

Terug
Bovenaan