Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik weet dat ze het absoluut gewoon bedoelde als "ik benoem het verschil" en ze heeft van ons alvast nog nooit iets gehoord dat zou insinueren dat "bruin" een negatieve lading moet krijgen.

Ook weet ze dat je zelf niets te kiezen hebt in welke kleur je "krijgt": niet van huid, niet van haar, niet van ogen, wel vlekjes, geen vlekjes,...

Maar vanaf wanneer moet je er wel op reageren? Of bewuster iets benoemen? Of overdenk ik het gewoon te veel dankzij de tijden waarin we leven? 😁
Ik zou ze gewoon zo snel mogelijk op P&A proberen te krijgen zodat ze mee is met het debat.

Neen, serieus, ik denk dat je het wat overdenkt.
 
Ik weet dat ze het absoluut gewoon bedoelde als "ik benoem het verschil" en ze heeft van ons alvast nog nooit iets gehoord dat zou insinueren dat "bruin" een negatieve lading moet krijgen.

Ook weet ze dat je zelf niets te kiezen hebt in welke kleur je "krijgt": niet van huid, niet van haar, niet van ogen, wel vlekjes, geen vlekjes,...

Maar vanaf wanneer moet je er wel op reageren? Of bewuster iets benoemen? Of overdenk ik het gewoon te veel dankzij de tijden waarin we leven? 😁
Als ze een zwarte gaan benoemen als Zwarte Piet, zeggen dat die er vuil of raar uit ziet, als ze niet wil samenspelen met iemand omdat die er anders uit ziet, ...
 
Maar vanaf wanneer moet je er wel op reageren? Of bewuster iets benoemen? Of overdenk ik het gewoon te veel dankzij de tijden waarin we leven? 😁
Ik zou het benoemen hoe jij zelf het verschil zou uitleggen.

Dan breng je zelf aan wat zij bedoelt met de nodige nuance.
 
Vraagje: wat is de correcte manier van reageren? 🙈 Ik heb niet gereageerd omdat ik echt niet wist hoe....

Dochter had een activiteit op 2km van mijn deur, dus met de juf afgesproken dat ik niet naar school zou rijden maar direct naar ginder. Terwijl we wachten op de bus met haar klasgenootjes, stopt een bus van het GO! En er stapt een klas uit van +-25llngen. Ik vraag of dat kindjes zijn van haar school?
"Maar neen, mama! Die zijn allemaal bruin en wij hebben geen bruine kindjes op school."
(Niet geheel correct, maar het is wel voor 90% een blanke school. De klas die uitstapte telde 3 blanke kinderen.)

Toen ze passeerden wuifden er veel kinderen, allemaal vriendelijke glimlach rond de mond dus we hebben enthousiast teruggewuifd!

Maar hoe kan je, op moreel vlak eigenlijk het beste reageren?
Niet, want ze benoemt gewoon een uiterlijk kenmerk, net zoals ze zou doen mochten er allemaal blonde kindjes of kinderen met krullen zijn afgestapt?
Of beter wel zeggen dat van velen de huid idd donkerder is dan de hare, maar dat het onbeleefd is om dat luidop te zeggen net zoals "die is dik!" Best niet luidop wordt gezegd?
Andere suggesties?
In de wonderjaren heeft kinderpsychiater Binu Singh het het ooit over gehad. Ze zei toen om het te erkennen, maar niet te beladen te maken. Vb: "dat heb je goed gezien, die kindjes hebben inderdaad een donkerdere huidskleur dan sommige kindjes uit jouw klas". Ik vond dit wel een interessant topic.

Hier een stukje uit een artikel over die aflevering
Als je kind een racistische opmerking maakt, is het belangrijk om daarop in te gaan, zegt Binu Singh nog. “Maar zorg ervoor dat het niet meteen beladen wordt. Zeg dus niet: ‘Ssst, zoiets mag je niet zeggen’, maar maak een vergelijking met iets uit zijn of haar leefwereld: ‘Er zijn witte poezen, zwarte en gevlekte. Maar het zijn allemaal poezen en ze kunnen allemaal heel lief zijn.’ Op die manier zal je kleuter het de normaalste zaak van de wereld vinden en doorbreek je raciale stereotypering.”

 
Ik zou de woorden bruine kinderen vervangen door kinderen met een donkere huidskleur.

En dus zeggen: bedoel je dat er geen kinderen met een donkere huidskleur bij je op school zitten?

Tenzij jijzelf dit volgens u geen goede benaming is.
Ik zal wel weer iets gemist hebben maar is daar een verschil tussen die 2 uitspraken?

Alsook, de jongste die al een halfuur aan het wenen is omdat ik 5 dagen naar de VS ga -_-
 
ik zou mij daarover niet zo druk maken. Denk je niet dat de donkere kinderen die slechts met een paar zijn op een witte school daar thuis ook zo niet over praten? Bv. "ik zit met allemaal bleekscheten in de klas". Dat is dan wél ok?

Wij stellen ons véél te preuts op op dat vlak.
 
ik zou mij daarover niet zo druk maken. Denk je niet dat de donkere kinderen die slechts met een paar zijn op een witte school daar thuis ook zo niet over praten? Bv. "ik zit met allemaal bleekscheten in de klas". Dat is dan wél ok?

Wij stellen ons véél te preuts op op dat vlak.
Het is vooral frappant omdat haar beste vriendinnetje in de crèche Afrikaans van oorsprong was, ze heeft verschillende klasgenoten en vriendjes op de speelplaats van Noord-Afrikaanse afkomst, er zitten meerdere Oekraïnse kinderen die ook een donkerder type zijn,... Van die kinderen heeft ze nog nooit iets gezegd over hun kleur. En nu een ganse klas tevoorschijn kwam, plots wel. De vraag kwam dus gewoon in me op: "hoe hoor je daar nu correct op te reageren?"

Nou, ik deed het zelf als kleuter in elk geval... "anders". Ik gilde blijkbaar op het gekende kleutervolume; "Kijk, mama! Die meneer heeft zich niet gewassen!" 🙈🤣
 
Het is vooral frappant omdat haar beste vriendinnetje in de crèche Afrikaans van oorsprong was, ze heeft verschillende klasgenoten en vriendjes op de speelplaats van Noord-Afrikaanse afkomst, er zitten meerdere Oekraïnse kinderen die ook een donkerder type zijn,... Van die kinderen heeft ze nog nooit iets gezegd over hun kleur. En nu een ganse klas tevoorschijn kwam, plots wel. De vraag kwam dus gewoon in me op: "hoe hoor je daar nu correct op te reageren?"

Nou, ik deed het zelf als kleuter in elk geval... "anders". Ik gilde blijkbaar op het gekende kleutervolume; "Kijk, mama! Die meneer heeft zich niet gewassen!" 🙈🤣
Ik heb in het 6e middelbaar pas ontdekt dat 1 van mijn klasgenoten een geadopteerde Indonesiër was... Bij de mensen die je dagelijks ziet vallen dat soort dingen veel minder op. 1 van mijn beste kameraden was een Indiër, na een tijdje vergeet je dat zelf ook gewoon. Maar als je plots "een bus vol" ziet, dan valt dat terug op.
Geen zorgen over maken, en zoals hierboven al beschreven gewoon bespreken zonder beladen te maken.
 
Ik zal wel weer iets gemist hebben maar is daar een verschil tussen die 2 uitspraken?
Voor mij wel. Bruine kinderen: kinderen herleiden tot enkel hun huidskleur. Kinderen met een donkere huidskleur. 1 aspect benoemen van het kind die het deelt met andere kinderen.

Moet dat zo uitgelegd worden aan een kleuter? Zeker niet. Anderzijds door zelf er bewust mee om te gaan (als je dat belangrijk vind) nemen uw kinderen dat over.
 
Voor mij wel. Bruine kinderen: kinderen herleiden tot enkel hun huidskleur. Kinderen met een donkere huidskleur. 1 aspect benoemen van het kind die het deelt met andere kinderen.

Moet dat zo uitgelegd worden aan een kleuter? Zeker niet. Anderzijds door zelf er bewust mee om te gaan (als je dat belangrijk vind) nemen uw kinderen dat over.
Amai, zo zou ik dat zelf nooit bekijken. Net zoals ik niet zou zeggen "kinderen met een klein gestalte" ipv kleine kinderen.
 
Amai, zo zou ik dat zelf nooit bekijken. Net zoals ik niet zou zeggen "kinderen met een klein gestalte" ipv kleine kinderen.
Komt voor mij ook door mijn werk.

Bij uw voorbeeld van kleine kinderen, maak ikzelf al een aantal vooroordelen die ik heb bij kleine kinderen. Als ik hen voor mezelf omschrijf als kinderen met een klein gestalte, verplicht ik mezelf om ook naar andere dingen te kijken van dat kind.
 
Ik weet dat ze het absoluut gewoon bedoelde als "ik benoem het verschil" en ze heeft van ons alvast nog nooit iets gehoord dat zou insinueren dat "bruin" een negatieve lading moet krijgen.

Ook weet ze dat je zelf niets te kiezen hebt in welke kleur je "krijgt": niet van huid, niet van haar, niet van ogen, wel vlekjes, geen vlekjes,...

Maar vanaf wanneer moet je er wel op reageren? Of bewuster iets benoemen? Of overdenk ik het gewoon te veel dankzij de tijden waarin we leven? 😁
Probeer haar die negatieve lading zo veel mogelijk te besparen.
Ze gaat nog vaak genoeg in haar leven PC sh*t tegenkomen. Laat haar nog maar wat in de onwetendheid :) .

En veel mensen die het onderwerp zijn van al dat PC gedoe geven er echt niet zo veel om. Of erger, ze vinden het zelf vervelend dat je daar zo PC over moet doen tegenwoordig.
 
We zouden eens graag in november een midweek Center Parcs doen. Welke is aan te raden?
In Erperheide hebben wij een heel fijne week doorgebracht afgelopen zomer. Maar het hangt er ook wel een beetje van af hoe oud je kind(eren) is (zijn) welke het meest geschikt is qua activiteiten en accomodaties.
 
Graag wil ik meedelen dat er kleine kil911ler op komst is... voorzien begin april 2023 :D
Proficiat!!!

In Erperheide hebben wij een heel fijne week doorgebracht afgelopen zomer. Maar het hangt er ook wel een beetje van af hoe oud je kind(eren) is (zijn) welke het meest geschikt is qua activiteiten en accomodaties.
Ook in Erperheide geweest begin dit jaar. Vind ik een hele goede centerparcs (kindjes zijn hier 7 en 5). Er is o.a. ook een ruime binnenspeeltuin, wat in de winter toch ook wel van pas komt.
 
In Erperheide hebben wij een heel fijne week doorgebracht afgelopen zomer. Maar het hangt er ook wel een beetje van af hoe oud je kind(eren) is (zijn) welke het meest geschikt is qua activiteiten en accomodaties.
Kleuter van 4 jaar. Voor mezelf zou ik wel graag wat glijbanen hebben.
 
Terug
Bovenaan