Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Daar ben ik soms wel dankbaar voor dat wij nog in zo een klein gemeentescholeke zitten.
Het is een gemeenteschool maar misschien niet zo klein (Lubbeek). Ze zetten eigenlijk gewoon geen limiet op het aantal kinderen die ze aannemen, wat er voor zorgt dat er 2 klassen zijn (vind het persoonlijk beter om 2 klassen van 17 te hebben dan 1 van 25 bv wat ik soms hoor).

Maar wij zijn ook naar een andere school geweest die dus wel 1 klas per jaar had en hadden uiteindelijk het beste gevoel bij die waar hij nu gaat. Het hele leersysteem is opgezet gericht op dat 2-klassen systeem. Is voor mij ook wat gewenning (heb hier vorig jaar bijvoorbeeld gezegd hoe ik niet blij was over de klassenverdeling mbt waar mijn zoon terecht kwam) maar na een jaar ben ik wel wat bijgedraaid.

Wat wordt er dan in zo een WhatsApp gezegd?
Is dat voor praktische dingen of voor geklaag/gestoef?
Gelukkig blijft het vooral bij praktische zaken. Er zijn zo 1 of 2 mama's die een aanspreekpunt zijn en die vragen geregeld of er familie wilt helpen bij een activiteit. Cadeau voor de juffen was nu de laatste weken een onderwerp en vaak wordt er ook info over kampen gedeeld zodat kinderen samen op kamp kunnen gaan. Als er materiaal/kleding met het foute kind naar huis gaat wordt dat ook gevraagd van wie dat is. Ik houd me er zelf niet veel mee bezig maar in tegenstelling tot die van de instapklas vorig jaar (wat wel een spam box was) ben ik er toch ingebleven.
 
Gelukkig blijft het vooral bij praktische zaken. Er zijn zo 1 of 2 mama's die een aanspreekpunt zijn en die vragen geregeld of er familie wilt helpen bij een activiteit. Cadeau voor de juffen was nu de laatste weken een onderwerp en vaak wordt er ook info over kampen gedeeld zodat kinderen samen op kamp kunnen gaan. Als er materiaal/kleding met het foute kind naar huis gaat wordt dat ook gevraagd van wie dat is. Ik houd me er zelf niet veel mee bezig maar in tegenstelling tot die van de instapklas vorig jaar (wat wel een spam box was) ben ik er toch ingebleven.
Hier vrij gelijkaardig, buiten een paar mama's die soms eens kunnen oversharen. Ik vind het wel handig en interessant eigenlijk. Tijdens de lockdowns hebben we zo ook een paar keer de kindjes (die wouden) laten groepsvideobellen.
 
Ik weet dat ik niet mag "klagen" ivgm sommige andere koppels hier maar langzaam aan beginnen de nachten echt wel door te wegen. Onze dochter is momenteel megavaak aan het rollebollen, super leuk om te zien maar ze durft nog altijd niet terug te rollen dus nu is het 6-7 keer per nacht opstaan om ze terug te rollen.

Mijn vriendin is een vaste slaapster en zegt dat ik haar maar eens moet wakker maken maar het duurt minder lang als ik snel uit bed ga om ze om te rollen + ik ben sowieso wakker.

Al eens blijven liggen in de hoop dat onze dochter zelf terug in slaap zou vallen/toch terugrollen maar nee, steeds grote drama.

Niks frustrerender om dan van sommige koppels aan te horen "OnZe DoChTeR sLiEp DoOr AaN 6 wEkEn" terwijl wij de keren dat ze heeft doorgeslapen op 1 hand kunnen tellen.

Bon opnieuw, gelukkig is het steeds snel geklaard door ze gewoon terug te rollen/tuutjes te geven maar er is altijd wel iets :crazy:
Ah, het is maar een "fase" zeker :)
Het is niet omdat iemand anders het zwaarder heeft, dat ge zelf ni moogt klagen of het moeilijk moogt hebben.
Richting drie aan het gaan hier, ik heb op het moment het gevoel dat hoe ouder hij wordt hoe vermoeiender het wordt.
Morgen ook zijn eerste oudercontact, ik hou mijn hart al vast want bijna elke keer als we hem van school halen is het "amai tis toch een kadé", " tis één met karakter hoor", " Twas weer pittig", " hij had zijn oren thuis vergeten".
Zijt gij mijn vrouw?
Onze jongste is nu 3,5 en hoewel ze ook dikwijls zeggen dat hij een kadééke is en zijn oren wel is vergeet, gaat het beter en beter.
Ik weet niet of dat bij jullie ook zo is, maar hier had hij echt heel veel "tantrums", zeker rond zijn 3 jaar. Dat is nu echt al heel wat minder eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Nog zo iets...

Een knutselwerkje kan ze krijgen maar wat je tegenwoordig allemaal ziet passeren...
Hier was het een tekening van de kinderen en een kleinigheid dat we gekocht hebben. Vrijblijvend bijleggen zeggen ze natuurlijk maar bon, je voelt je natuurlijk vrij verplicht :)
 
Zijt gij mijn vrouw?
Onze jongste is nu 3,5 en hoewel ze ook dikwijls zeggen dat hij een kadééke is en zijn oren wel is vergeet, gaat het beter en beter.
Ik weet niet of dat bij jullie ook zo is, maar hier had hij echt heel veel "tantrums", zeker rond zijn 3 jaar. Dat is nu echt al heel wat minder eigenlijk.
Tis ook wel een hele lieve maar met een sterk karakter en hij houdt goed vol. Wat vandaag niet mag gaat hij de rest van de week toch blijven proberen als het écht niet mag.
En als iedereen op het stoeltje in de kring moet gaan zitten gaat hij liggen voor zijn stoel...om dan na aansporing op te staan, twee rondjes rond zijn stoel te stappen en dan pas te gaan zitten, met een lachje. 🙄
Ik hoop dat dat toch gaat beteren allemaal 😁
 
Wij kopen altijd een boek voor de juf die ze kan gebruiken in de klas, aan de binnenkant schrijven we een tekstje om haar te bedanken.

De juf had foto's gemaakt van de kleuters op dag 1. Gisteren nam ze dan weer een foto. Die 2 foto's naast elkaar kreeg ons dochter dan mee naar huis. Zot hoe hard zij veranderd is van bescheiden kleine pruts naar zelfzeker jong dametje. Vrouw natuurlijk in tranen. Ik niet. Ik ben een sterke vent hé.


Ik ga in het tuinhuis gaan wenen.
 
Tis ook wel een hele lieve maar met een sterk karakter en hij houdt goed vol. Wat vandaag niet mag gaat hij de rest van de week toch blijven proberen als het écht niet mag.
En als iedereen op het stoeltje in de kring moet gaan zitten gaat hij liggen voor zijn stoel...om dan na aansporing op te staan, twee rondjes rond zijn stoel te stappen en dan pas te gaan zitten, met een lachje. 🙄
Ik hoop dat dat toch gaat beteren allemaal 😁
Wij hebben echt hetzelfde kind. Ik kan u dus vertellen dat het de komende maanden mogelijk betert!
 
Oef!
En het slapen? Kunt ge me vertellen wanneer ie langer gaat beginnen slapen?
Hoe laat gaat 'm slapen en hoe laat is 'm gemiddeld wakker?
Hier rond 19 a 19.30u in z'n bed, maar ligt soms dan nog wat te zingen en dan rond 6 a 7u is hij wakker, soms iets later. Tot een paar maanden terug was het vaak iets vroeger 5.30 a 6u en wou hij ABSOLUUT NIET terug in z'n bed.

Vrijdag zitten wij vaak bij mijn ouders en soms is het dan pas 22 a 22.30u dat ze in hun bed liggen, maar dan nog is hij meestal rond 7 a 7.30u wakker. Heel af en toe slaapt hij nu eens tot een uur of 8.

Het goeie is dat hij ondertussen komt vragen of hij naar beneden mag en dan wat gaat spelen of tablet kijkt in de zetel. Wij zetten zo soms ook al 2 brooddoosjes klaar met corn flakes en zo hun drankfles van school.
 
Hoe laat gaat 'm slapen en hoe laat is 'm gemiddeld wakker?
Tussen 19u en 20u slapen. Hangt er ook vanaf als hij 's middags slaapt. Hij gaat maar halve dagen naar school en heeft dan echt nog nood aan een dutje. Wakker tussen 6u en half 7.
Nog niet zo lang geleden sliep hij gemakkelijk tot 7u30, soms zelfs 8 u.
Als het in het weekend echt vroeg is mag hij in mijn bed tablet kijken en snoezel ik wat verder.
 
Tussen 19u en 20u slapen. Hangt er ook vanaf als hij 's middags slaapt. Hij gaat maar halve dagen naar school en heeft dan echt nog nood aan een dutje. Wakker tussen 6u en half 7.
Nog niet zo lang geleden sliep hij gemakkelijk tot 7u30, soms zelfs 8 u.
Als het in het weekend echt vroeg is mag hij in mijn bed tablet kijken en snoezel ik wat verder.
Ewel, hier sliep hij eerst ook langer.
Goeie is dat hij van de grote broer geleerd heeft van gewoon naar beneden te gaan en nu kan hij dat dus ook als de grote broer nog slaapt. Ideaal.
 
Sinds kort doen we het haar van ons dochter in twee volwaardige staarten omdat het echt super lang begint te worden. Schattigste ooit :love: (I know, eigen kind schoon kind :love:)

Nu nog les volgen bij de mama zodat ik de haren ook kan doen want ik krijg al stress bij de gedachte!
 
Bon, deze avond met de kleinsten naar de kapper. Heb dat ooit eens geprobeerd toen hij een jaar oud was. Begon goed, uiteindelijk is dat in tieren en stampen ontaard en was het kind bang.

Sindsdien doe ik het zelf en het resultaat mag er zijn, maar het duurt eeuwen.

Tips? We gaan naar een echte barbier waar hij in zo'n autootje mag zitten enz. Maar 't is geen ne held. Hij zit in de fase waar hij enorme angsten doorstaat wanneer hij een vlieg ziet.
 
Bon, deze avond met de kleinsten naar de kapper. Heb dat ooit eens geprobeerd toen hij een jaar oud was. Begon goed, uiteindelijk is dat in tieren en stampen ontaard en was het kind bang.

Sindsdien doe ik het zelf en het resultaat mag er zijn, maar het duurt eeuwen.

Tips? We gaan naar een echte barbier waar hij in zo'n autootje mag zitten enz. Maar 't is geen ne held. Hij zit in de fase waar hij enorme angsten doorstaat wanneer hij een vlieg ziet.
De kapper hier deed dat geweldig: "wil je een koekje? Als je flink stil zit, krijg je nadien nog eentje!" 😬

Ze kreeg toen nog niets van snoep of koekjes of zo, dus de focus was enorm om koekjes te kunnen scoren! 😜
 
Nu nog les volgen bij de mama zodat ik de haren ook kan doen want ik krijg al stress bij de gedachte!
Uit ervaring kan ik u zeggen dat ge als papa niks goeds kunt doen met de haren van uw dochter. Wat ge ook probeert, het eindigt altijd in janken van 1 van u 2.

En die zeldzame keer dat het wel lukt krijgt ge een "hebt ge die zo naar school gestuurd??" van uw vrouw.
 
Terug
Bovenaan