Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier ook ne shitload aan boeken, uiteraard is het nog voorlezen en met heel veel prentjes maar ze komt geregeld af met een boekje.

Misschien voor onder de kerstboom eens wat serieuzere boekjes leggen, vanaf wanneer raden jullie Dante of Tolstoy aan? :unsure:
Dante met de prentjes van Gustave Doré wellicht wat sneller. :p

Mijn dochter "leest" ook graag boekjes, maar is natuurlijk nog te klein om echt te lezen. Boeken met flapjes is wel riskant, want die scheurt ze er wel eens uit. Die houden we meestal als we ze nog wat voorlezen voor we haar in bed stoppen.

Ik zou het absoluut gewéldig vinden als die op latere leeftijd even graag leest als ik en ik wil ze ook graag stimuleren, maar stapje per stapje en af en toe wat Dostojevski voorlezen. Komt snor, hier.

Hier ook al een eigen boekenkastje en we gaan ook al naar de bib af en toe. Tot nu toe pakt hij regelmatig uit zichzelf wel een boekje of komt hij vragen om samen een boekje te lezen.
Hopelijk blijft het zo.
Ik heb als kind enorm veel boeken verslonden en ik kon me echt verliezen in boeken. Ik weet echter niet als het nog zo geweest zou zijn als er toen al Netflix en internet was 🤷🏼‍♀️

Hier ook al een eigen boekenkastje en we gaan ook al naar de bib af en toe. Tot nu toe pakt hij regelmatig uit zichzelf wel een boekje of komt hij vragen om samen een boekje te lezen.
Hopelijk blijft het zo.
Ik heb als kind enorm veel boeken verslonden en ik kon me echt verliezen in boeken. Ik weet echter niet als het nog zo geweest zou zijn als er toen al Netflix en internet was 🤷🏼‍♀️
Boeken lezen is zeker positief he. Het wakkert de verbeelding aan, en het zorgt voor een goeie ontwikkeling.
Maar, ik moet wel zeggen dat ik nu liever film zie dan dat ik een boek lees, simpelweg omdat een boek lezen zoveel langer duurt. Als kind heb je natuurlijk "alle tijd van de wereld" waardoor boeken lezen weer meer aanspreekt.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen he. De Harry Potter reeks is bvb geniaal voor tieners, en de boeken van Roald Dahl zijn imo perfect voor lagere school. Hoe vaak ik de GVR wel niet gelezen heb.

Dante met de prentjes van Gustave Doré wellicht wat sneller. :p

Mijn dochter "leest" ook graag boekjes, maar is natuurlijk nog te klein om echt te lezen. Boeken met flapjes is wel riskant, want die scheurt ze er wel eens uit. Die houden we meestal als we ze nog wat voorlezen voor we haar in bed stoppen.

Ik zou het absoluut gewéldig vinden als die op latere leeftijd even graag leest als ik en ik wil ze ook graag stimuleren, maar stapje per stapje en af en toe wat Dostojevski voorlezen. Komt snor, hier.
In het Kruidvat staan regelmatig van die dikkere boekjes met geluiden, dieren die piano, viool, gitaar... spelen. Dat waren de eerste boekjes waar die van ons echt zot van was, ze kunnen normaal vrij gemakkelijk zelf die muziekjes laten spelen en het kan tegen een stootje plus zijn ook niet duur!

Hier lezen we elke avond een ander boekje uit bib, om de 3 weken gaan we een nieuwe lading halen.
2 kinderen en 10 kinderboeken per kaart. :tongue:

Heb ook ooit een lot gekocht van Disney-boekjes, een 150tal verschillende.
Lezen ze ook graag en was bijv handig vorig jaar tijdens lockdown.
Genre dit:
Disney.jpg

Als kind heb je natuurlijk "alle tijd van de wereld" waardoor boeken lezen weer meer aanspreekt.
Van mij mogen ze alles doen wat ze willen, maar hun teveel verliezen in één enkel ding ga ik toch proberen te vermijden.

Lezen... Onze oudste, 11 jaar ondertussen, verslindt boeken. We zouden haar echt kunnen straffen door te zeggen dat ze niet mag lezen (we doen dat niet :) ). Denk dat ze nu bezig is met de Hunger Games boeken. Maar ze is daar altijd heel matuur in geweest, steeds een paar jaar voorgezeten qua leesniveau. Denk einde tweede kleuterklas/begin derde kleuterklas begon ze strips te lezen (en ja, ik bedoel dan echt lezen, ze had het zichzelf geleerd).

Onze jongste heeft er een goede interesse in, maar niet zo extreem als haar zus.

Lezen... Onze oudste, 11 jaar ondertussen, verslindt boeken. We zouden haar echt kunnen straffen door te zeggen dat ze niet mag lezen (we doen dat niet :) ). Denk dat ze nu bezig is met de Hunger Games boeken. Maar ze is daar altijd heel matuur in geweest, steeds een paar jaar voorgezeten qua leesniveau. Denk einde tweede kleuterklas/begin derde kleuterklas begon ze strips te lezen (en ja, ik bedoel dan echt lezen, ze had het zichzelf geleerd).

Onze jongste heeft er een goede interesse in, maar niet zo extreem als haar zus.
Zijn jullie zelf ook grote lezers of is die interesse uit zichzelf gekomen?

Zijn jullie zelf ook grote lezers of is die interesse uit zichzelf gekomen?

Wij lezen zelf nauwelijks - ik zou het graag meer doen, en zou dat ook moeten, maar ik vind er de tijd niet voor. M'n vrouw soortgelijk.
De oudste heeft zelf van kleinsaf een enorme interesse in bijleren, en lezen is 1 van de vormen waarin zich dat al vroeg heeft gemanifesteerd. De jongste ziet het vooral van haar zus denk ik, en pikt het zo in iets "normalere" mate mee op.

Dat heeft wel wat problemen met de oudste opgeleverd hoor. Die keek bvb. volop uit naar het eerste leerjaar om eindelijk allerhande zaken bij te leren, maar heeft dan uiteraard in het lezen (grote focus van het eerste) geen enkele uitdaging meer (want kon het al) en vond ook op andere vlakken maar heel weinig toegevoegde waarde. Heeft toch tot ergens in het derde leerjaar af en toe tot wat issues geleid.

Zoals Spector zegt, dat fietsen heb ik ZOVEEL gedaan met onze kindjes in de babyfase.

Opletten dat ze lichtjes hellend liggen wanneer kort na de voeding.
Beentjes vastnemen en op en neer bewegen. Een 20-tal keer. Daarna beentjes allebei goed uitstrekken, beide beentjes goed plooien en voetjes vasthouden. Dit aanhouden voor een 10-tal seconden. En terug opnieuw.

Door de fietsbeweging komt alles wat los en kan de lucht verplaatsen. Door de beentjes dan te plooien na die strekbeweging en vast te houden, willen ze die beentjes terug strekken waardoor ze kracht zetten. Maar die kracht zetten ze naar hun poep omdat de benen geplooid zijn. Veelal met scheetjes of kaka tot gevolg. Weg krampjes.

Kunt ge opzoeken op Youtube ook als je het eerst eens wil zien.
Hebben dit ook gedaan, met daarna veel complimenten geven als er een windje komt.

Nu is ze 17 maanden en bij een scheetje kijkt ze mij aan en wacht op reactie, als ik dan reageer met stinker, duwt ze alles wat ze heeft om er nog 1 te laten en keihard te lachen.

Ja, dat is hoe je er op dat ogenblik over denkt. Enkele jaren later was m'n mening veranderd naar "hopelijk loopt onze jongste gewoon mee met haar leeftijd". Allez, het is top dat ze het goed doen en geen problemen ondervinden op school, maar ZO ver voorlopen is niet echt leuk. Een kind dat zich doodverveelt op school, duidelijke tekenen van depressie gaat vertonen, dat uiting begint te krijgen in negatieve/ongezonde gedragingen...
We zijn op zoek gegaan naar oplossingen, ook gepraat met school en leerkrachten, en dan is het fel verbeterd, maar het is nog een paar keer teruggekomen.

Ja, dat is hoe je er op dat ogenblik over denkt. Enkele jaren later was m'n mening veranderd naar "hopelijk loopt onze jongste gewoon mee met haar leeftijd". Allez, het is top dat ze het goed doen en geen problemen ondervinden op school, maar ZO ver voorlopen is niet echt leuk. Een kind dat zich doodverveelt op school, duidelijke tekenen van depressie gaat vertonen, dat uiting begint te krijgen in negatieve/ongezonde gedragingen...
We zijn op zoek gegaan naar oplossingen, ook gepraat met school en leerkrachten, en dan is het fel verbeterd, maar het is nog een paar keer teruggekomen.
De school moet daar inderdaad echt oog voor hebben. Als ouder kan je thuis wel uitdagende boeken of speelgoed geven (mijn 5-jarig neefje steekt bijvoorbeeld 8+ Lego vlotjes in elkaar en kent 50 dino's), maar ze spenderen véél tijd op school en daar moeten die zich ook op hun gemak voelen.

Om die reden hebben wij gekozen voor thuisonderwijs.

Vooral omdat praten met school en leerkrachten niet hielp en wij savonds met een kind zaten vol met frustraties en agressie.

De school moet daar inderdaad echt oog voor hebben. Als ouder kan je thuis wel uitdagende boeken of speelgoed geven (mijn 5-jarig neefje steekt bijvoorbeeld 8+ Lego vlotjes in elkaar en kent 50 dino's), maar ze spenderen véél tijd op school en daar moeten die zich ook op hun gemak voelen.

Om die reden hebben wij gekozen voor thuisonderwijs.

Vooral omdat praten met school en leerkrachten niet hielp en wij savonds met een kind zaten vol met frustraties en agressie.

(ff reply op beide)
Wel, bij ons heeft de school daar wel heel goed op gereageerd eerlijk gezegd. Extra taken geven, ander/uitdagender materiaal aanbieden, en in 3e/4e is er zelfs een "kangoeroeklas" geweest, toen werden zij en een aantal anderen uit hun klas gehaald om samen aan bepaalde zaken te werken en ook in de thuistijd aan een groter project te werken. Dat heeft echt heel veel geholpen.

Sinds het 5e en 6e is de situatie genormaliseerd, ze fietst er nog steeds met gemak door maar het lesaanbod is nu veel breder en de perikelen zijn nu wel echt achter de rug.

Misschien het verkeerde topic/subforum maar toch, zal hier misschien meer response krijgen, vind niet meteen iets specifiek over reizen met kindjes in het reis forum :p

Iemand tips voor een autovakantie (augustus) relatief dichtbij (<1000km rijden)
Ergens een toffe camping met huisjes of vakantie park...

Met een zwembad en speelplein zijn die 2 (4 en 2 jaar tegen dan) al zeker zoet. Ons grote probleem is dat we dit jaar waarschijnlijk enkel van vrijdag tot vrijdag op reis kunnen, en das blijkbaar niet zo eenvoudig om bv ergens een huisje te vinden, zeker in frankrijk is alles zaterdag naar zaterdag.

Misschien het verkeerde topic/subforum maar toch, zal hier misschien meer response krijgen, vind niet meteen iets specifiek over reizen met kindjes in het reis forum :p

Met een zwembad en speelplein zijn die 2 (4 en 2 jaar tegen dan) al zeker zoet. Ons grote probleem is dat we dit jaar waarschijnlijk enkel van vrijdag tot vrijdag op reis kunnen, en das blijkbaar niet zo eenvoudig om bv ergens een huisje te vinden, zeker in frankrijk is alles zaterdag naar zaterdag.
Je vindt hier misschien wel iets interessant

Ik moet het zelf ook nog eens bekijken voor deze zomer

Hou VOORAL rekening met de reistijd die ze aankunnen. Wij hebben 2x Zeeland gedaan en dat was eigenlijk al te ver voor onze pruts, ze was toen jonger dan 3.
Deze zomer naar de kust gereden met haar en zodra we thuis waren, een tablet gekocht. :unsure:

Hou VOORAL rekening met de reistijd die ze aankunnen. Wij hebben 2x Zeeland gedaan en dat was eigenlijk al te ver voor onze pruts, ze was toen jonger dan 3.
Deze zomer naar de kust gereden met haar en zodra we thuis waren, een tablet gekocht. :unsure:
We hadden een dvdspelertje + extra scherm maar de oudste (3.5) heeft er te veel tegen gestampt met haar voeten en nu slaat de dvd tilt.
Gelukkig goedkoop tweedehandsje

Nu een steun gekocht op amazon zodat de tablet in het midden van de 2 stoelen kan hangen, ze moeten maar samen maar hetzelfde kijken nu op 1 scherm ipv 2.

Je vindt hier misschien wel iets interessant

Ik moet het zelf ook nog eens bekijken voor deze zomer
Niet (meteen) gevonden, thanks!

Wij zijn toen de oudste 3 maanden was naar de Provence geweest. Daarna als hij bijna anderhalf was naar Schotland (en Noord Engeland).
Dan naar Wales als de jongste 3 maanden was en de oudste bijna 3 jaar.
Als ze anderhalf en 4 en half waren naar familie in Frankrijk (900km).
In tussentijd ook weekendjes naar de Ardennen en Zeeland enzo.

En volgende zomer rijden we naar Rosas in Spanje, met tussenstop rond Nimes voor 2 nachten.

Altijd met de auto en hoewel soms vermoeiend nog geen spijt van gehad.

Terug
Bovenaan