exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Aangezien hier ook wel wat oudere users zitten die ondertussen al wat nageslacht hebben
Waar gaan jullie naartoe met de kroost deze zomer?

👶👼

Vorige thread:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook echt wel op zoek naar tips. Wij hebben 2 peuters (eentje van 2 en eentje van 1) die nog altijd moeilijk (in)slapen en redelijk veel aandacht nodig hebben, en bij 90% van wat ik zie denk ik dat ik teveel stress ga hebben om daar te verblijven.
 
Deze zomer misschien nergens, maar vorige zomer zijn we naar de zee geweest, in een vakantiehuisje in een vakantiepark. Daar konden ze spelen in het tuintje of in de speeltuin van het vakantiepark, en konden we af en toe naar het strand gaan als het niet te druk was (wat goed meevalt waar we gewoonlijk gaan).
 
Ik ben ook echt wel op zoek naar tips. Wij hebben 2 peuters (eentje van 2 en eentje van 1) die nog altijd moeilijk (in)slapen en redelijk veel aandacht nodig hebben, en bij 90% van wat ik zie denk ik dat ik teveel stress ga hebben om daar te verblijven.
Toen die van mij zo klein waren gingen wij met een bevriend koppel (of meerdere) in een huis met zwembad zitten in zuid Frankrijk.
Wat hebben die klein mannen meer nodig dan zon en water om een hele dag stil te zijn? Die van ons en die van de vrienden alleszins niets. De rest maakt hun eigenlijk helemaal niks uit. Als ze maar non-stop kunnen spelen.

Als ze dan slapen zijn dan de babyfoon op en met de vrienden wat drinken, zeveren, spelletjes spelen, etc.

Maar dat moet u interesseren natuurlijk. erg avontuurlijk is het niet, maar wat moet je anders met kleine kinderen denk ik dan. :)

Nu ze wat ouder zijn gingen we terug "echt" op vakantie. En dan bedoel ik niet hotel en zwembad/strand. Maar actieve vakanties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vio
Wij hebben een appartement aan de zee en strandcabine en dat is voor die klein mannen perfect, geeft die een schup in hun handen en wat pottekes en die amuseren zich heel de dag en door de zeelucht zijn die om 18u uitgeteld en liggen die om 19u in bed tot de volgende dag. Vorig jaar met de corona niks anders gedaan, elk weekend zaten we aan zee en zelfs 5 weken in totaal in juli en augustus.

Zelf vind ik hoe kleiner ze zijn hoe gemakkelijker ge ze kunt meepakken, toen onze zoon 1j was hebben we verschillende citytrips gedaan in binnen en buitenland tot hem 3 jaar was. Die ligt in de poussette en als hem zijn fles moest hebben ging ge rap ff op een terras zitten en dan kon de papa ook bijtanken.
unsure.gif
 
Pre corona pakte wij onze kleine gewoon overal mee naartoe. Is eigenlijk gewoon één groot avontuur, het is hoe je tegenover staat.
Hopelijk kunnen we dit jaar terug richting azië met onze kleine petotter.

In de zomermaanden zijn we de afgelopen jaren ook als kleinere reis steeds naar italie getrokken, daarbij dikwijls een half dagje op stap en een half dagje zwembad.
 
De onze kon weinig autoreizen verdragen dus nooit ver kunnen gaan. 2x Zeeland en dat was al het maximale dat lukte.
Aangezien "de Ardennen" weinig nieuws biedt als je in de Vlaamse Ardennen woont, zal het dus de kust (Belgische, Franse maximaal tot Calais of Zeeuwse) worden deze zomer! 🥳
 
Wij hebben voor deze zomer een appartement geboekt aan de Belgische kust, net als afgelopen jaar. Zee, strand en een dagje Plopsa land. Hopelijk vanaf volgend jaar terug naar het buitenland, met het vliegtuig. Het is maar hoe je er tegenover staat imo.
 
Laatst bewerkt:
Komende zomer niks vastgelegd aangezien de kans bestaat dat het toch niet doorgaat. Dus komende paasvakantie trekken we een midweek naar de Ardennen.
Wij zijn echter al naar Engeland/Schotland en Zuid-Frankrijk getrokken met onze oudste zoon en daarna met de 2 richting Wales, we hebben daar gewandeld maar zijn bv. ook op kastelenjacht gegaan.
In 2019 ook op citytrip naar Parijs geweest, toen waren ze 3,5 en bijna een jaar, onze jongste zal zich daar natuurlijk niks van weten, maar de oudste vond dat geweldig en wil nog eens terug.
 
Normaal was het plan om vanaf dit jaar naar buitenland op vakantie te gaan, maar door corona maar het zekere voor het onzekere gepakt en weer iets aan de belgische kust geboekt.

Wij vinden Vayamundo wel een aanrader aan de Belgische kust. Appartementen of studio's waar je maaltijden in buffetvorm kan bij reserveren. Ik vind het wel een zaligheid om dan niet te moeten koken. Er is ook een binnenzwembad en binnenspeeltuin en in niet-coronatijden veel animatie. Je steekt het straat over en je bent op de dijk en aan het strand. Trammetje stopt voor de deur.

Weten jullie misschien nog ergens zo iets zijn? Eventueel in Nederland of Frankrijk? Floreal in Blankenberge/Nieuwpoort kennen we ook al.
 
Zijn afgelopen zomer naar Kanne gegaan, Limburg grenzend aan Nederland en Wallonië, zeker een aanrader. Heerlijk rustig, vriendelijke mensen, mooie natuur en moest het tegen dan wat beter gaan heb je Maastricht, Luik, Hasselt etc... op max. half uurtje rijden.

Qua peuter/kleuters erbij heeft voor ons niet echt uitgemaakt in het verleden, uiteraard zijn de vakanties sinds de kinderen iets minder actief geweest, buiten dat hebben we niets aangepast. Zelfs een keertje de madam met een aparte vlucht moeten gaan half uurtje later doordat Ryanair het niet toeliet dat mijn vrouw een "verblijfskaart" gebruikte en geen ID-kaart, was voor Iberia geen probleem. Heb dus alleen met kind van 1j en 3j + buggy + bagage zitten knoeien, zelfs dat lukt gewoon.
 
Wat hebben wij gedaan toen we peuters/kleuters hadden:

- Centerparcs
- Landal
- Centerparcs
- Landal
- ...

Als je op je gemak wil zijn, is dat de beste optie jammer genoeg. Véél te doen voor kinderen en confortabel genoeg om 's avonds zelf nog plezier/rust te hebben als je graag in sauna zit ofzo. Aanraders (prijs/kwaliteit) zijn hier het Land Van Bartje (Landal), Huttenheugte (als je Plopsa abonnement hebt), Meerdal (relatief goedkoop) .

Nu, wat hebben we ook nog gedaan:
- Camping niet zover van Berlijn (met goeie treinverbinding: https://www.google.be/maps/place/Bl...eb3f5!5m2!4m1!1i2!8m2!3d52.359348!4d12.941907). Combinatie tussen kamperen en citytrip.
- mobilhome. Als je dat kan gebruiken van iemand, kan je gemakkelijk van plaats A naar B gaan.
- vorig jaar eerste keer, maar zeker ook een mogelijkheid als ouders: huizenruil (homeexchange.com)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Indien geen corona waren we dit jaar van plan om een generale repetitie te houden voor een vakantie in de bergen, in de Franse Cantal. Maar ik vrees dat het niets gaat worden.

Met kleuters heb ik altijd volgende vakanties gedaan.
- centerparcs (midweek in het buitenland, niet te lang, niet te duur, zeer rustgevend maar niet voor iedereen)
- strandvakantite (kort)
- Campinghuisje in frankrijk met zwembad (liefst in mooie natuur maar niet te afgelegen)
Als avontuurlijk aangelegd mens is het geen uitdaging noch iets met natuurpracht, maar het is een compromis waar ik wel mee kan leven.

Planning voor komende jaren is als volgt, als ze begin lagere school zitten -> lagere alpen , midden lagere school -> hoge alpen , einde lagere school -> pyreneeen (spaanse kant ook heel mooi). Ik reis graag enkel naar regio's bereikbaar met de wagen én waar ik de lokale taal minstens gedeeltelijk versta :D
 
Wat iedereen zegt: Center Parcs. en Landal enz maakt ge het u gemakkelijk mee, ook al paar keren gedaan.

Wij zijn de afgelopen 3 jaar telkens gaan kamperen in de zomer. Dat is ook goed te doen. Best wel zoeken naar een kindvriendelijke kamping met speeltuin en zwembad.

Volgend jaar (4-5j) zouden we korte trektocht met overnachting in tent willen proberen. Bedoeling is om op haar 6j een week een "kano-camping" trip te gaan doen. TBC of dat haalbaar zal zijn.
 
Afhankelijk van wat je gewoon bent zeker.. Ken koppels die met hun kleine van 1 naar Azie zijn geweest...
Hier tijdens corona vooral naar het app aan zee geweest, alles staat er al.
Met de familie ook al centerparcs / landal gedaan, zwembad scoort altijd.
Toen hij 1 was zijn we 2 weken naar UK geweest, hadden een week een app gehuurd en paar dagen hotel. Zolang je geen roadtrip doet en elke dag uit uw valies moet leven valt dat best wel mee. Het is dan gewoon dagelijks uitstappen doen met de auto.
Hier gaat hij wel de draagdoek in ( nu 2,5 en nog steeds ) bij grotere wandelingen.
 
Ik denk dat het altijd op hetzelfde neerkomt:
1. Het hangt er vanaf hoe ge zelf zijt en hoe uw kind is.
2. Centerparcs en aanverwanten is 100% gericht op kinderen, dus dat is op zijn minst gemakkelijk en comfortabel met klein mannen.
3. Iets met zwembad en speeltuin scoort altijd goed
4. Kamperen is ook goed te doen als ge u wat voorbereidt.
5. Alles dat avontuurlijker is: Zie 1
 
Uitendelijk we hebben nu een paar keer 'op verlof ' geweest met de kinderen maar veel is daar eigenlijk niet aan. Ze gaan slapen om 19 uur, dus daarna zit je waar je verblijft. Ik kan u zeggen vanaf 19u stil zijn wordt snel vervelend :p
 
Die van ons zijn 6 en 3,5. Tot hiertoe (zoals velen hier) vooral vakantieparken genre Centerparcs, Landal, ... of ergens een rustig huisje in de Ardennen of aan de zee (vooral Zeeland). Verder dan Nederland en Duitsland zijn we voorlopig niet geweest. Ook nooit lang. Tot hiertoe hebben we het telkens beperkt tot een (mid-)week.

Ergens waar er water en zand is, scoort het beste natuurlijk. Als er nog wat andere activiteiten in de buurt zijn (Dierenparken, Specialere speeltuinen, amusementsparken, ...) dan is dat een pluspunt.

'Ken jezelf en ken je kinderen'. Dat is de belangrijkste regel denk ik. Onze oudste heeft nooit goed kunnen stilzitten als kleine peuter. Ons eerste reisje was een midweek Ardennen. Zelfs gewoon gaan wandelen of ergens iets kleins eten was al lastig. In het huisje was het dan weer constant erachter lopen. Echt rustig is dat niet... en dat is volgens mij toch het doel van vakantie.

Hebben zelf ook geen ervaring met 3 weken gaan rondtrekken in Azië of Australië ofzo van die dingen. Dan ga je dat met kleuters van 4 en 2 ook niet snel doen natuurlijk. Een autoreis naar Duitsland van 500-600 km is dan al ruim voldoende ;)

Ik ken ook mensen die met hun 2-jarige peuter een citytrip gingen doen in Londen, Parijs, ... maar dat heb ik met die van mij nooit kunnen inbeelden. Maar wederom, dat is hoe jezelf in elkaar zit en hoe je kind in elkaar zit. En wat je zelf van een vakantie verwacht natuurlijk.

In 2022 toch eens wat verder proberen gaan met de auto. Of eventueel het vliegtuig eens proberen. Dan zijn ze ongeveer 8 en 5, dat biedt al wat meer mogelijkheden.
 
Ik heb allerlei wilde plannen met mijn dochter, maar het zal erop aankomen mijn vrouw daarvan te overtuigen. :p

Wanneer de zomervakantie aanvangt zal ze 10 maanden zijn. Ik denk dan aan een vakantiehuisje met zwembad in Frankrijk. Vorig jaar, toen mijn vrouw hoogzwanger was, zaten we in Meaulne-Vitray met familie en dat was een zaligheid. Een Centerparcs is natuurlijk voor de hand liggend, maar dat is goed voor een verlengd weekend. Wel een aanrader: Domaine Center Parcs Le Lac d'Ailette in Frankrijk. Zwembad is adequaat, maar het park ligt heerlijk uitgestrekt, heeft mooie huisjes en je hebt veel privéruimte. Het ligt niet al te ver van de Champagnestreek en is rustige bos- en weilandrijke omgeving.

Naar de andere kant van de wereld trekken met een 1-jarige wil ik niet doen, ik wil dat ze dat bewust meemaakt.
 
Terug
Bovenaan