Tips voor gras maaien?

Dat van die trimmer snap ik niet, wij hebben hier eentje van Black & Decker en daar is die spoel blijkbaar zelf afrollend, dus moeten daar helemaal niet mee op de grond tikken.
Hier ook een Black&Decker kantenmaaier en ik moet daar ook niet mee op de grond tikken.

Bij een simpele trimmer / kantenmaaier gaat dat automatisch, bij een bosmaaier is dat meestal eens tikken op draad bij te krijgen, al bestaan er ook wel bosmaaiers met automatische aanvoer van draad dacht ik.

Iemand een goed alternatief voor Bofix? Of kan ik gewoon verticuteren zonder zoiets op voorhand te doen?
Voorlopig nog niet te veel spuiten.
Pas wanneer grond iets warmer en regen echt uitblijft.
Kort maaien - verticuteren - doorzaaien - topdressen - beregenen
En dan regelmatig bemesten/beluchten
Gazon zal er perfect uitzien!

Iemand een goed alternatief voor Bofix? Of kan ik gewoon verticuteren zonder zoiets op voorhand te doen?
Als je in België woont is er geen alternatief dat je zonder fytolicentie mag gebruiken, als je in Nederland woont mag je zonder fytolicentie Genoxone gebruiken wat je bvb in de plaatselijke Welkoop kan vinden.

Verticuteren kan zonder het toepassen van onkruidbestrijding, maar verwacht niet dat verticuteren je onkruid zal doden.

Verticuteren kan zonder het toepassen van onkruidbestrijding, maar verwacht niet dat verticuteren je onkruid zal doden.
Wat dan wel?

Kort maaien - verticuteren - doorzaaien - topdressen - beregenen
En dan regelmatig bemesten/beluchten. Gazon zal er perfect uitzien!
Ik versta alles, maar wat betekent topdressen?

En zoals hierboven gezegd, zal kort maaien + verticuteren mijn onkruid verwijderen?

Manueel uitsteken of proberen met pelargonzuur/azijn plaatselijk te behandelen (het gras dat je raakt zal ook dood gaan, dus voorzichtig te werk gaan). Manueel uitsteken is de beste manier gezien pelargonzuur/azijn helemaal niet zo effectief is als de middelen die we voorhanden hadden. Als je daarna (onkruid eerst laten afsterven als je het behandeld hebt en best daar wat spoelen met water als het niet geregend heeft intussen om het zuur wat weg te spoelen) verticuteert en bijzaait, is het onkruid normaal grotendeels weg. Maar je zal het uiteraard moeten bijhouden (regelmatig nieuw onkruid verwijderen) en veel maaien (zonder mulchen). Als je mulcht zal je onkruidgras verspreiden en dat is veel moeilijker weg te krijgen dan bv een paardenbloem.

Ik had veel onkruidgras dankzij onze robotmaaier en ben daarom maar volledig opnieuw begonnen. Daar was geen beginnen meer aan.

Ik versta alles, maar wat betekent topdressen?
Topdressen is over het zaad een bodemverveteraar aanbrengen.
Of uw zaad mengen in bodemverbeteraar en zo uitstrooien.

Tegenwoordig heel veel wild gras tussen het gewone gras. Maar ik zie en hoor bij vele anderen hetzelfde probleem.

Zijn er andere manieren dan een plantenspuit om (azijn + afwasmiddel) aan te brengen op onkruid in gras.

Ik heb zo een hulpmiddel om dat apart uit te trekken maar dat laat nogal gaten achter. En met een handspuit is de rest van het gras ook aangetast.

Lijkt heel onnozel maar kan ik dat mengsel gewoon met een klein kwastje aanbrengen op de blaadjes?

Zijn er andere manieren dan een plantenspuit om (azijn + afwasmiddel) aan te brengen op onkruid in gras.

Ik heb zo een hulpmiddel om dat apart uit te trekken maar dat laat nogal gaten achter. En met een handspuit is de rest van het gras ook aangetast.

Lijkt heel onnozel maar kan ik dat mengsel gewoon met een klein kwastje aanbrengen op de blaadjes?
Gewoon een gieter/beker/glas?

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Of je snijdt de bodem van een klein flesje en je spuit daarin met de plantenspuit zodat je redelijk gericht kan behandelen.

Als je wil spuiten, moet je een middel spuiten dat het onkruid aantast maar niet het gras zelf.
Een onkruid selectief product dus.
Bofix kan, maar is niet standaard meer te verkrijgen.

Nog beter is het onkruid volledig uittrekken met de wortel.
Dan heb je inderdaad gaten, maar die vul je op met bodemverbeteraar en meng je nieuw graszaad in.

Sproeien met de producten (bofix, genoxone en tribut) heb ik reeds geprobeerd en ik heb daar precies nooit geen resultaat mee.

Ik doe waarschijnlijk iets mis, geen idee wat.

Helaas niet tegen wildgras, degene die daar een product voor op de markt brengt = binnen voor de rest van zijn leven.
Wildgras kunt ge ook uittrekken, maar lijkt ongebonnen werk.
Nu er meer droogte is, zie je wel bij heel kort maaien, dat het dit wildgras is dat eerst onder druk komt te staan.
De wortels van wildgras zitten veel minder diep dan gewoon gras en gaan bij uitdrogen het eerst afsterven.

Terug
Bovenaan