Tips voor gras maaien?

Ik geraak er maar niet aan uit hoe een bosmaaier op draad eigenhandig zijn draad verlengt en afsnijdt?
Ik moet mijn draad vervangen omdat hij op is.
Ik vind wel alle info over hoe de draad op te draaien etc.

Maar nergens vind ik hoe het komt dat die draad uit zijn eigen verlengt, en hoe die door het toestel dan afgesneden wordt.
Iemand die dit kan uitleggen?
Het is nochtans zeer simpel, zeker bij de modellen waarbij je de "draadkop" moeten open doen om nieuwe draad op te winden, zie je direct hoe het mechanisme in elkaar zit.

Op de spoel zelf zitten uitstulpingen waardoor de spoel "geblokkeerd" zit tegen het omhulsel van de draadkop dmv een veer en zo draait het geheel rond.
Van zodra jij met de bosmaaier tegen de grond "klopt" of "duwt" terwijl deze op volle toeren draait, duw je de veer in, hierdoor komt de spoel los van het omhulsel en kan deze in het omhulsel zelf draaien en hierdoor wordt er draad af gewonden.
Van zodra de veer terug duwt, blokkeert de spoel weer in het omhulsel en draait deze dus weer mee en maai je verder.
Dit alles gebeurt op een fractie van een seconde.

Het "teveel" aan draad dat hierdoor afgewonden is, wordt letterlijk afgesneden door een mesje dat op de beschermkap van uw bosmaaier zou moeten zitten.

En zoals hier al gezegd, je tuin ligt eigenlijk vol met kleine stukjes draad die afbreken.

Smartereveryday, vrij gekend youtubekanaal heeft hier een hele video aan gewijd met slow motion beelden.

Dat is hier een eeuwige ergernis, de kantenmaaier waarbij de draad niet wil afwinden. Dan moet je die spoel daar afprutsen, en zelf de draad er weer door proberen te krijgen. En na 2 min herhalen.
Dat ding heeft al door gans de tuin gevlogen, maar ik blijf er maar naar terug grijpen :crazy:.

Het kan nog erger. Ik was dit weekend ook wat aan het rondkijken voor trimmers, en kwam toevallig terecht op een 'review' op YouTube van een bepaald model, waar de reviewer dat ook niet wist en hij via de comments moest te weet komen dat je op de grond moest tikken. Toch wel triestig als je als reviewer niet eens weet hoe je toestel werkt.
Maar ben er zelf wel verbaasd over dat dat geen common knowledge is.

Draadtrimmers blijven wel klote-toestellen. Altijd zitten klooien met de onze (Bosch of Gardena, weet niet meer juist), waar vaak ineens 1 van de 2 draden helemaal afbrak of in de spoel terecht kwam en ik weer het spul mocht openmaken om weer 2 stukjes draad te hebben ipv ene. Als ik reviews lees van andere modellen is het eigenlijk bij elk merk wel miserie.

Dit gezegd zijnde, heb nu mijn grasmaaier op accu gekocht, en kan nu natuurlijk niet anders dan ook onze trimmer te vervangen. Anders is het nogal onnozel om voor het trimmen toch nog weer de verlangkabel te moeten uithalen :). Dat vond ik overigens wel het vervelende aan het rondkijken voor een grasmaaier: eigenlijk is het merk kiezen super belangrijk omdat je dan vast zit aan dat merk door het batterij-ecosysteem (als ik goed inschatte was de helft van de kostprijs van de grasmaaier eigenlijk voor de lader + batterij). Uiteindelijk voor Makita gegaan omdat dat toch precies wel een goede naam heeft.

Het kan nog erger. Ik was dit weekend ook wat aan het rondkijken voor trimmers, en kwam toevallig terecht op een 'review' op YouTube van een bepaald model, waar de reviewer dat ook niet wist en hij via de comments moest te weet komen dat je op de grond moest tikken. Toch wel triestig als je als reviewer niet eens weet hoe je toestel werkt.
Maar ben er zelf wel verbaasd over dat dat geen common knowledge is.

Draadtrimmers blijven wel klote-toestellen. Altijd zitten klooien met de onze (Bosch of Gardena, weet niet meer juist), waar vaak ineens 1 van de 2 draden helemaal afbrak of in de spoel terecht kwam en ik weer het spul mocht openmaken om weer 2 stukjes draad te hebben ipv ene. Als ik reviews lees van andere modellen is het eigenlijk bij elk merk wel miserie.

Dit gezegd zijnde, heb nu mijn grasmaaier op accu gekocht, en kan nu natuurlijk niet anders dan ook onze trimmer te vervangen. Anders is het nogal onnozel om voor het trimmen toch nog weer de verlangkabel te moeten uithalen :). Dat vond ik overigens wel het vervelende aan het rondkijken voor een grasmaaier: eigenlijk is het merk kiezen super belangrijk omdat je dan vast zit aan dat merk door het batterij-ecosysteem (als ik goed inschatte was de helft van de kostprijs van de grasmaaier eigenlijk voor de lader + batterij). Uiteindelijk voor Makita gegaan omdat dat toch precies wel een goede naam heeft.
En ben je nu tevreden met je Makita? Ik heb de Makita nu een tweetal jaar, geen problemen mee.
Ervoor had ik een toestel van de Aldi, ik had niet anders dan miserie....

Dat van die trimmer snap ik niet, wij hebben hier eentje van Black & Decker en daar is die spoel blijkbaar zelf afrollend, dus moeten daar helemaal niet mee op de grond tikken.

Nietzlles hier gekezen, maar ivm trimmers, spoel er af en een strip er door => nooit meer problemen.

Moet je niet meer af en toe met die behuizing waar de spoel in zit op de grond tikken om er een nieuw stuk te doen uitkomen of is dat niet meer van deze tijd?

normaal is dat inderdaad zo ja.

Overtollige draad wordt normaal gezien in de beschermkap afgesneden, bij mijn stihl zit daar een snijplaatje in verwerkt zodat de draad altijd een maximale lengte heeft.

Als je maait zonder beschermkap kan deze draad langer worden, maar dat sneuvelt dan wel vrij vlot tijdens het maaien.

Ik heb een makita bosmaaier, super machine. Deze is het: https://www.baumarkteu.de/makita-du...mZlSTpjKHNBt0jO98D_sOTGPOkJ1xlZMaAjE5EALw_wcB

Nu gebruik ik altijd het mes, de draadspoel ligt daar al 2y in de kast te schimmelen. Ondertussen ben ik al zo behendig dat ik met dat mes op 0.5cm van de bomen kan gaan en muren. Mijn ervaring is dat de draad nooit sterk genoeg is om onkruid en lang gras deftig weg te doen. Het mes daarentegen gaat als een mes door boter door zelfs onkruid van 50cm hoog en 1cm dik.

Zijn hier mensen met een mening mes vs draad ?

FYI: gebruik dit mes: https://www.baumarkteu.de/makita-197997-3-2-zahn-schlagmesser-230x254x2mm-62150

(nevermind de Duitse links, corporate VPN endpoint is Duitsland dus google duwt me naar Duitse shops...)

Dat van die trimmer snap ik niet, wij hebben hier eentje van Black & Decker en daar is die spoel blijkbaar zelf afrollend, dus moeten daar helemaal niet mee op de grond tikken.
Mijn vorige grastrimmer werkte wel met dat op-de-grond-tiksysteem, maar daar heeft dat nooit deftig gewerkt.

Bij mijn huidige accugrastrimmer van Parkside (Lidl) gaat het verlengen van de draad ook automatisch. Telkens de machine ingeschakeld wordt, komt er een klein stukje draad bij, dat dan inderdaad afgesneden wordt door het mesje geïntegreegd in de beschermkap.

Ik zit dus inderdaad vast aan het Parkside-ecosysteem wat betreft batterijen en powertools, dus daarom vorige week ook deze grasmaaier gekocht, ter vervanging van mijn vorige, die vaak vastliep als het gras te hoog en/of iets te nat stond (soms al na letterlijk 2 weken niet gemaaid te hebben) en in recordtijd twee sets batterijen van 4 Ah leegtrok. Ik heb de indruk dat de nieuwe op een veel hoger niveau staat, zowel wat betreft motorvermogen als bouwkwaliteit. Serieus onder de indruk wel, voor die prijs.

ter vervanging van mijn vorige, die vaak vastliep als het gras te hoog en/of iets te nat stond (soms al na letterlijk 2 weken niet gemaaid te hebben) en in recordtijd twee sets batterijen van 4 Ah leegtrok.

Wel raar dat hij daar zoveel moeite mee had, want als die ook al 2 batterijen tegelijk gebruikte, moet die toch ook al 40V geweest zijn?
Inderdaad wel zeer scherpe prijs voor zo een zwaar/groot toestel. Ik heb bijna evenveel betaald voor mijn lichtgewicht Makita.

Wel raar dat hij daar zoveel moeite mee had, want als die ook al 2 batterijen tegelijk gebruikte, moet die toch ook al 40V geweest zijn?
Inderdaad wel zeer scherpe prijs voor zo een zwaar/groot toestel. Ik heb bijna evenveel betaald voor mijn lichtgewicht Makita.
Inderdaad 40V, maar bizar zwakke motor. Nu, misschien zat ik met een productiefout ofzo, maar uiteindelijk toch twee jaar mijn gras mee kunnen afdoen.

Ik heb hem pas vandaag, dus nog niet verder gekomen dan in elkaar zetten en batterij opladen :).

Ondertussen voor eerste keer gebruikt. Ik verschiet ervan hoe snel die batterij leeg is. We hebben maar 120m2. Eerst heb ik op hoge stand hier en daar wat lange stukken gras afgereden. 's Avonds wou ik dan eens het hele gazon doen op 3.5mm, en ik geraakte al niet op tijd rond.
Ik denk dat ik nog geen 30' rondgereden gereden heb en de batterij was al plat :(.
Is dat normaal ? Of moet een batterij eerst wat conditioneren vooraleer die zijn max capaciteit kan leveren ?

Ondertussen voor eerste keer gebruikt. Ik verschiet ervan hoe snel die batterij leeg is. We hebben maar 120m2. Eerst heb ik op hoge stand hier en daar wat lange stukken gras afgereden. 's Avonds wou ik dan eens het hele gazon doen op 3.5mm, en ik geraakte al niet op tijd rond.
Ik denk dat ik nog geen 30' rondgereden gereden heb en de batterij was al plat :(.
Is dat normaal ? Of moet een batterij eerst wat conditioneren vooraleer die zijn max capaciteit kan leveren ?
Dat lijkt me niet normaal, tenzij dat gras zo hoog was dat de maaier bleef volzitten en je dus veel extra weerstand had en/of je de mulchfunctie gebruikte. Het zal vermoed ik ook wel afhangen van het type maaier, maar ik heb met zo twee 18V batterijen toch betere ervaringen.

Deze ochtend de sjarels van de groendienst zien kanten maaien. Het viel me op, *tik tik* met het machine op de grond af en toe. Eens je het weet, zie je het overal....

Dat lijkt me niet normaal, tenzij dat gras zo hoog was dat de maaier bleef volzitten en je dus veel extra weerstand had en/of je de mulchfunctie gebruikte. Het zal vermoed ik ook wel afhangen van het type maaier, maar ik heb met zo twee 18V batterijen toch betere ervaringen.
Mijn vorige Parkside accumaaier trok twee 20 V batterijen van elk 4 Ah tegelijk leeg op minder dan een kwartier als het gras iets te hoog en/of te nat stond, dus van een halfuur verschiet ik helemaal niet.

Terug
Bovenaan