Mr. SLASH
Active member
Het is nochtans zeer simpel, zeker bij de modellen waarbij je de "draadkop" moeten open doen om nieuwe draad op te winden, zie je direct hoe het mechanisme in elkaar zit.Ik geraak er maar niet aan uit hoe een bosmaaier op draad eigenhandig zijn draad verlengt en afsnijdt?
Ik moet mijn draad vervangen omdat hij op is.
Ik vind wel alle info over hoe de draad op te draaien etc.
Maar nergens vind ik hoe het komt dat die draad uit zijn eigen verlengt, en hoe die door het toestel dan afgesneden wordt.
Iemand die dit kan uitleggen?
Op de spoel zelf zitten uitstulpingen waardoor de spoel "geblokkeerd" zit tegen het omhulsel van de draadkop dmv een veer en zo draait het geheel rond.
Van zodra jij met de bosmaaier tegen de grond "klopt" of "duwt" terwijl deze op volle toeren draait, duw je de veer in, hierdoor komt de spoel los van het omhulsel en kan deze in het omhulsel zelf draaien en hierdoor wordt er draad af gewonden.
Van zodra de veer terug duwt, blokkeert de spoel weer in het omhulsel en draait deze dus weer mee en maai je verder.
Dit alles gebeurt op een fractie van een seconde.
Het "teveel" aan draad dat hierdoor afgewonden is, wordt letterlijk afgesneden door een mesje dat op de beschermkap van uw bosmaaier zou moeten zitten.
En zoals hier al gezegd, je tuin ligt eigenlijk vol met kleine stukjes draad die afbreken.
Smartereveryday, vrij gekend youtubekanaal heeft hier een hele video aan gewijd met slow motion beelden.
.
Ik zit dat ding altijd maar om te draaien en manueel op die knop te duwen 
. Dat vond ik overigens wel het vervelende aan het rondkijken voor een grasmaaier: eigenlijk is het merk kiezen super belangrijk omdat je dan vast zit aan dat merk door het batterij-ecosysteem (als ik goed inschatte was de helft van de kostprijs van de grasmaaier eigenlijk voor de lader + batterij). Uiteindelijk voor Makita gegaan omdat dat toch precies wel een goede naam heeft.
.