Tips voor gras maaien?

De vorm is ook belangrijk, als je bv een gigantische vijver hebt in de tuin maakt dat de afstand die je moet afleggen om hetzelfde oppervlakte af te rijden een pak groter dan bij een vierkant grasperk.
Dit snap ik niet. Je moet toch gewoon over elk stuk gazon 1 keer rijden, wat maakt de vorm dan uit?

De vorm is ook belangrijk, als je bv een gigantische vijver hebt in de tuin maakt dat de afstand die je moet afleggen om hetzelfde oppervlakte af te rijden een pak groter dan bij een vierkant grasperk.
Vak per vak dan, dan kost dat toch niet veel meer tijd?

Obstakes kan ik in volgen, maar de vorm gaat toch echt héél weinig verschil maken.
De vorm maakt veel uit over hoe lang je 1 trek kan doen. Elke keer dat je 180 graden moet draaien verlies je tijd.
Beeld je een tuin van 200m op 10m in. En je maait die een keer in de lengte af en een keer in de breedte.
De maaibeurt die je in de breedte doet, gaat véél langer duren.

hoe meer bochten en vreemde vormen hoe minder efficiënt je kan maaien. Mijn tuin zit vol met vreemde vormen en obstakels. Dezelfde oppervlakte in een rechthoekig grasveld zou ik wellicht op minder dan de helft van de tijd kunnen maaien.

hoe meer bochten en vreemde vormen hoe minder efficiënt je kan maaien. Mijn tuin zit vol met vreemde vormen en obstakels. Dezelfde oppervlakte in een rechthoekig grasveld zou ik wellicht op minder dan de helft van de tijd kunnen maaien.
Goh, dat is toch enkel het eerste rondje dat dan wat langer duurt. Als je een keer langs de obstakels geweest bent kan je de oppervlakte toch efficiënt indelen met zo weinig mogelijk bochtwerk. Mijn gazon heeft nu ook veel obstakels tegenover 15 jaar terug toen het gewoon een rechthoek was zonder 1 obstakel. Maar ik heb niet het gevoel dat ik er nu meer werk aan heb. 180 graden bochten probeer ik trouwens te vermijden, zijn inderdaad tijdrovend :)

Anyway, mogelijk is bovenstaande minder van toepassing op jouw situatie. Ik spreek nu over mijn eigen ervaring en wil er geen welles-nietes spelletje van maken.

Goh, dat is toch enkel het eerste rondje dat dan wat langer duurt. Als je een keer langs de obstakels geweest bent kan je de oppervlakte toch efficiënt indelen met zo weinig mogelijk bochtwerk. Mijn gazon heeft nu ook veel obstakels tegenover 15 jaar terug toen het gewoon een rechthoek was zonder 1 obstakel. Maar ik heb niet het gevoel dat ik er nu meer werk aan heb. 180 graden bochten probeer ik trouwens te vermijden, zijn inderdaad tijdrovend :)

Anyway, mogelijk is bovenstaande minder van toepassing op jouw situatie. Ik spreek nu over mijn eigen ervaring en wil er geen welles-nietes spelletje van maken.
Hier heb ik toch ook serieus wat extra werk door de vorm en obstakels hoor. Er zijn plekken waar je, hoe je het ook aanpakt, 2-3x passeert om bij de rest te raken. Dat is allemaal tijdsverlies.

Hier heb ik toch ook serieus wat extra werk door de vorm en obstakels hoor. Er zijn plekken waar je, hoe je het ook aanpakt, 2-3x passeert om bij de rest te raken. Dat is allemaal tijdsverlies.
Dit vooral. Veel plekken waar je meermaals over moet lopen zonder dat er nog iets gemaaid moet worden. Een goede indeling in te maaien stukken is daarom belangrijk. Komt dan met heel wat draaien en keren wat het toch een heel stuk inefficienter maakt.

Van onze tuin is een 350 a 400 m2 gras, met een zelftrekker is dat op een 45 minuten toch gedaan.

Ik heb:
  • 20 druiven struiken
  • 15 fruitbomen
  • speelkasteel met glijbaan
  • picknick tafel
  • 100m hagen
  • ...
Dat is al een uurtje om met de bosmaaier daar rond te gaan.

Dan 2-3-4h maaien. Vooral over en weer crossen met gras naar de compost bak.

De hagen doen is gemakkelijk paar uren. Dan dat allemaal door de hakselaar draaien/grasmachiner draaien.

Links en rechts wat onkruid wegdoen.

Alles is gewoon veel. Gewoon wat weggewaaide takken oprapen na een storm is 3 kruiwagens vol. Hagen snoeien is 4-5-6m3 snoeisel. Als je klaar bent is het nog 2-3-4 kruiwagens verloren takjes oprapen.

Dit snap ik niet. Je moet toch gewoon over elk stuk gazon 1 keer rijden, wat maakt de vorm dan uit?

De tuin hier is ~50-70m diep (scheef achteraan) en een meter of 10-15m breed. Dat is veeeeel stappen. Rij de 70m af, bak vol. 70m stappen heen en terug. Repeat.

Die van het prentje, wat ik ook heb, heeft een gat langs de stoel voor een frisse pint in te zetten. Hopelijk heeft die van jou dat ook 😀

Yes ! "Bekerhouder" (beker :sop: )

26 are hier. Maar alleen de voorste 6 zijn gazon. De rest is kippenwiede, bloemenweide etc. En dat is niet echt te doen met een gewone zelftrekker.

Hier 4500m2. Waarvan 1000m2 tuin waarvan 150m2 moestuin omheind in de tuin. Dan nog 200m2 zonnepanelen in de weide ernaast. Beetje werk om het gras daarrond te onderhouden. Dan nog een pad van paar 100m2 langs de weiden. En dan een weide van ~3000m2 (daar geen onderhoud).

herkenbaar. Als je al weinig tijd hebt en het is zo'n voorjaar gelijk dit jaar waar alles in de tuin maar blijft exploderen dan wordt het moeilijk :)

Ik heb 4 kuub compostbakken van Eco-oh. Ik start het seizoen altijd met 4 lege bakken. Ondertussen zijn ze al vol met een berg van 1m hoog erbovenop. En dan kap ik af en toe als iets in containerpark.... Yes, veel groen...

Hier is het ook niet meer te doen in mijn tuin. Het voetbalveld valt nog wel mee, daar kan ik met mijn zitmaaier goed doorrijden. Maar naast mijn olympisch zwembad heb ik een boomgaard van vijgen, en da's wel moeilijk om door te navigeren. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de rozentuin, die grenst aan mijn tennisbaan. Daar moet ik met een heggenschaar in de hand doorheen manoeuvreren om te zorgen dat de bloembedden er altijd perfect bij liggen.

Het wordt echt lastig wanneer ik naar mijn Japans geïnspireerde theetuin ga, compleet met bonsaibomen en koi-vijvers. Daar ben ik uren bezig om de paden met een klein schoffeltje vrij te houden van onkruid. En ja, de doolhof van buxushaagjes naast de fontein van marmer is ook een hele uitdaging. Het kost me vaak een halve dag om de heggen strak en symmetrisch te snoeien.

Oh, en laat me niet vergeten de paardenstal met mijn zes volbloed Arabieren, die ook regelmatig aandacht nodig hebben. Hun weides moeten ook perfect gemaaid worden, anders klagen ze nog!

En dan heb ik nog niet eens de tijd gehad om mijn privé golfbaan te onderhouden. De greens moeten dagelijks gemaaid en bewaterd worden, en de bunkers moeten worden aangeharkt. Echt, het is hier een fulltime job om alles een beetje bij te houden.
Gelukkig heb ik mijn heliport aan de andere kant van het landgoed, waar ik met mijn helikopter af en toe wat kan rondvliegen om even uit te rusten van al het tuinieren.

Terug
Bovenaan