Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

We zouden deze topic opsplitsen in stekkerbatterijen-topic (Homewizard, ...) en een thuisbatterijen-topic voor batterijen die "in het net verwerkt" (de grote batterijen) zijn.

Ik denk dat het best is om deze topic verder te laten leven als "net"-batterijen (naar een deftige naamis het op zondagochtend even zoeken in mijn hersenen), dus wie een topic zelf wil starten met nuttige info over stekkerbatterijen: graag. Anders kijk ik er deze week ergens voor.

Graag hier vanaf nu enkel over de "vaste installatie" thuisbatterijen. Ik heb enkele posts verplaatst, maar het is ondoenbaar om het ganse topic op te kuisen.

hop-on-the-cycle-frontier.gif

Tis hier maar stil.

Soit subiet eens gaan zien bij installateur voor offerte.
paar extra zonnepanelen, batterij, omvormer, nieuw elektrisch bord. Nog 3 fase aansluiting aanvragen voor omvormer bij te kunne plaatsen.
Alst de duur is begeef ik me ook naar het stekkerbatterijtopic :D

Ik neig toch ook naar een "vaste" installatie voor onze nieuwbouw. Moet wel nog de offerte afwachten van de eletrieker, maar die gaf zelf aan dat het schandalig was wat ze durfden vragen voor batterijen, dus ben benieuwd.. Ik kom hier sowieso updaten.

Ik neig toch ook naar een "vaste" installatie voor onze nieuwbouw. Moet wel nog de offerte afwachten van de eletrieker, maar die gaf zelf aan dat het schandalig was wat ze durfden vragen voor batterijen, dus ben benieuwd.. Ik kom hier sowieso updaten.
Imo is het gewoon een no brainer als je een volledig "nieuwe" installatie aanlegt dat je gewoon voor een vaste installatie gaat voor batterijen, je kan gewoon perfect alles op elkaar afstemmen wat minder verliezen heeft en ook wel goedkoper zal uitkomen om het eind van de rit.

Maar je kan toch niet verwachten dat mensen die 4 jaar terug zonnepanelen geïnstalleerd hebben zonder hybride omvormer nu nog eens terug hun ganse installatie zouden aanpassen om weer een volledig op elkaar ingestelde installatie te hebben. Je kan dan gewoon ook je geld in brand steken.

Een praktijkvoorbeeld:
- de RTE van de installatie hier ligt op 95%
- de prijs van de batterijmodules ligt op 260 €/kWh ex BTW: link https://solarwinkel.be/nl/accu-syst...elen-38/byd-battery-box-premium-lvs-4-kwh-426
- het laad en ontlaadvermogen is 5kW waardoor ik het capaciteitstarief heel laag kan houden.
- de hybride omvormer hing er al
- als de panelen meer kW geven dan de omvormer naar AC mag sturen, dan gaat dat niet verloren, maar rechtstreeks naar de batterij. Zo kan de omvormer toch 14kW ontvangen van de panelen, 4kW naar de batterij sturen terwijl de auto aan 10kW laadt.
- er is in al die jaren nog geen connectieverlies geweest waardoor de batterij bij hoge vraag niet meer werkt en je maandcapaciteitstarief doet stijgen.
- updates zijn frequent en erg stabiel.

Maar uiteraard weet jij het beter ;)

Net offerte gekregen. Batterij 11kW, omvormer en met 7 extra panelen van 430WP. 14000 lappers. Hier zit wel nog het herorienteren van de bestaande panelen in.

Dat krijg je er toch nooit uit?
My thoughts exactly. Een extra kost die er nog bijkomt is van monofase naar 3 fase gaan. Simulatie dat hij gedaan heeft had een terugverdientijd van 8 jaar....
Ondertussen ben ik de prijzen van zijn componenten eens online aan het bekijken.. Zit gemakkelijk 10% goedkoper online.

My thoughts exactly. Een extra kost die er nog bijkomt is van monofase naar 3 fase gaan. Simulatie dat hij gedaan heeft had een terugverdientijd van 8 jaar....
Ondertussen ben ik de prijzen van zijn componenten eens online aan het bekijken.. Zit gemakkelijk 10% goedkoper online.
Die terugverdientijd is waarschijnlijk incl. uw panelen die er al liggen. Kan me moeilijk voorstellen dat 3000kWp en een 11kWh batterij u zoveel rendement gaan geven op een jaar.

Ik spreek me normaal niet uit over prijzen.

Maar dat lijkt me nu toch ook wel héél stevig.

Pas op, vandaag een offerte gezien die de kroon spant.

10kWh batterij
hybride omvormer

23500 euro incl. 6% BTW

Oh ja, en 80% op voorhand te betalen.

Nu, 't zijn gekende charletans, elke 6 maand nieuw BTW nummerke.
Triestig dat dit in België kan.

Mja de groothandelskortingen worden niet verrekend naar u.
Niets houdt u tegen om die zaken 10% goedkoper online te kopen. En hem het te laten installeren. Dan rekent die 50% bij de installatiekost om de garantie te bieden op de installatie en bij defecten in het materiaal mag jij ervoor zorgen dat de nieuwe geleverd wordt en zal hij u opnieuw een factuurtje sturen voor de aanpassing te doen.

Allez, er zat veel extra zaken in uw offerte die niets te maken hebben met de batterij waar het soms de bluts met de buil is...

Hoeveel kosten de onderdelen apart? Want je offerte bevat een hele boterham bovenop de batterij.
1 totaal prijs uiteraard.
7x solarwatt panelen 455W panel vision M 5.0 pure
1xSma omvormer SBSE5.0-50
4x BYD premium HVM 2.76kW
Wat elektriciteitsprulwerk in het bord.

13 panelen herleggen met nieuwe voeten, nieuw bord waar 1 fase op aangesloten wordt met de nieuwe batterij omvormer.

Soit dit vind ik online.
solarwattpanelen online 142-169 euro. = 1183 euro
sma omvormer rond de 2000 euro
BYD batterij vind ik rond de 4500 euro online.

Dus herplaatsen materiaal, installatie, bekabeling, steunen zonnepanelen en een elektrisch bord voor een goei 6500 euro.
Had het onder de 10.000 euro geweest had ik gehapt wss.

1 totaal prijs uiteraard.
7x solarwatt panelen 455W panel vision M 5.0 pure
1xSma omvormer SBSE5.0-50
4x BYD premium HVM 2.76kW
Wat elektriciteitsprulwerk in het bord.

13 panelen herleggen met nieuwe voeten, nieuw bord waar 1 fase op aangesloten wordt met de nieuwe batterij omvormer.

Soit dit vind ik online.
solarwattpanelen online 142-169 euro. = 1183 euro
sma omvormer rond de 2000 euro
BYD batterij vind ik rond de 4500 euro online.

Dus herplaatsen materiaal, installatie, bekabeling, steunen zonnepanelen en een elektrisch bord voor een goei 6500 euro.
Had het onder de 10.000 euro geweest had ik gehapt wss.
Terugmailen met uw 10k als max prijs, kan dat ze het daarvoor ook willen leggen naargelang de firma en drukte.

Een praktijkvoorbeeld:
- de RTE van de installatie hier ligt op 95%
- de prijs van de batterijmodules ligt op 260 €/kWh ex BTW: link https://solarwinkel.be/nl/accu-syst...elen-38/byd-battery-box-premium-lvs-4-kwh-426
- het laad en ontlaadvermogen is 5kW waardoor ik het capaciteitstarief heel laag kan houden.
- de hybride omvormer hing er al
- als de panelen meer kW geven dan de omvormer naar AC mag sturen, dan gaat dat niet verloren, maar rechtstreeks naar de batterij. Zo kan de omvormer toch 14kW ontvangen van de panelen, 4kW naar de batterij sturen terwijl de auto aan 10kW laadt.
- er is in al die jaren nog geen connectieverlies geweest waardoor de batterij bij hoge vraag niet meer werkt en je maandcapaciteitstarief doet stijgen.
- updates zijn frequent en erg stabiel.

Maar uiteraard weet jij het beter ;)
Tegenvoorbeeld:

- RTE doet er niet toe. Dit is enkel maar van belang in het geheel van ROI. Voor mijn situatie zou de batterij enkel dienen om nach sluimerverbruik te dekken (om redenen die hieronder omschreven worden).
- Je vergeet natuurlijk de BMS (noemt BMU in dat systeem van BYD denk ik, en ook nog PDU die verplicht nodig is).
- Laad en ontlaadvermogen is enkel van belang als je natuurlijk zo'n pieken trekt. Sinds ik een digitale meter heb, ben ik nog niet boven de 2,8kW piek gegaan (zonder batterij). En dan moet je de batterij instellen (en charge opsparen) voor peak shaving. Ik zou dus enkel gaan om sluimerverbruik op te vangen, waar de grootste ROI te halen is.
- De situatie was een nieuwe installatie, dat er bij jou al een hybride omvormer hing is dus irrelevant.
- Goed voor u, hier kunnen er max 12 panelen nuttig geplaatst worden (rijhuis met zadel dak, zuid kant volgelegd). Dus niet van toepassing hier.
Laatste 2 puntjes doen er niet toe.

Zelfs als ik nu een volledig nieuwe installatie zou leggen, met zicht op mijn verbruik, zou een stekkerbatterij de beste keuze zijn qua ROI. Dus het is heel situatie-afhankelijk en weldegelijk geen nobrainer.

Voor mij geen tegenvoorbeeld van mijn situatie, maar gewoon een totaal andere situatie.

- ROI en RTE hangen samen. Dat jij je sluimerverbruik ALLEEN wilt dekken, interesseert me niet ;)
- Natuurlijk had ik verwacht dat iemand het BMS/BMU ging vermelden. Maar dat gaat normaal niet gauw kapot. De batterijmodules zijn gemakkelijk vervangbaar nadien.
- Fijn dat je amper verbruikt. Dat geldt bij veel gezinnen niet. Eens koken en de oven samen gebruiken en je hebt een hogere piek.
- Bij een nieuwe installatie kan je meteen voor een hybride omvormer kiezen.
- Jammer dat je weinig ruimte hebt voor panelen
- De andere 2 punten zijn relevant. Zonder stabiel systeem heb je geen zekerheid dat de piek omlaag gaat.

Laatste post, ik ben het beu om steeds "tegenvoorbeelden" te moeten aanhoren bij een eenvoudig omschreven real life voorbeeld.
Het is gewoon een andere situatie, dus schrap "tegen"

Terug
Bovenaan