Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Een dure vaste thuisbatterij gaat ook geen actieve koeling hebben lijkt me, aangezien die typisch in een heel stabiele kamertemperatuur omgeving gaat geplaatst worden...
in mijn victron setup zitten meerdere fans. ook nodig als dat ding 5kw kan geven. Langs de andere kant, ik heb die pylontech batterij modules zelf nog nooit warmer dan 34 graden zien worden.. De omvormer zorgt voor 90% van de warmte.

VJtDDDW.png

typische dag ziet er zo uit:

absolute piek van warmte was 1 juli met 34 graden.

Laatst bewerkt:
Wat is rechtstreeks? Als hij bedoelt stekker afknippen en kabel vast aansluiten recht op de automaat => niet doen. De stekker maakt integraal deel uit van het toestel, als je de stekker afknipt vervalt de CE-markering.
Als hij bedoelt: stopcontact net onder/naast u verdeelkast zetten: dan heeft hij puur theoretisch gezien heeft hij gelijk omdat de spanningsval stijgt naarmate de tussenliggende leiding langer wordt, maar in een gemiddelde huisinstallatie zijn die waardes te verwaarlozen (we spreken waarschijnlijk over max 2V naar het verste punt in u huis). Dit wordt eigenlijk enkel relevant als je een tuinhuis hebt staan 50m achter u woning en je wil de batterij daar zetten.
Ik begreep idd van de stekker af te knippen en rechtstreeks op een automaat te hangen. Want als ik het me goed herinner zei hij iets van "in plaats van in het stopcontact", maar ben niet meer 100% zeker.

Vanaf de hoofdzekeringkast in huis loopt een dikkere kabel van +- 35m naar de zekeringkast van het tuinhuis en van daaruit is het nog een meter of 2-3 tot waar de batterij daar onder het afdak geplaatst zou kunnen worden. Maar dit had ik met de verkoper alleszins niet besproken. Dus als ik het goed begrijp zou dat al best wat verlies veroorzaken (bovenop het verlies van buiten te staan)?

Ik begreep idd van de stekker af te knippen en rechtstreeks op een automaat te hangen. Want als ik het me goed herinner zei hij iets van "in plaats van in het stopcontact", maar ben niet meer 100% zeker.

Vanaf de hoofdzekeringkast in huis loopt een dikkere kabel van +- 35m naar de zekeringkast van het tuinhuis en van daaruit is het nog een meter of 2-3 tot waar de batterij daar onder het afdak geplaatst zou kunnen worden. Maar dit had ik met de verkoper alleszins niet besproken. Dus als ik het goed begrijp zou dat al best wat verlies veroorzaken (bovenop het verlies van buiten te staan)?
Niet de stekker/kabel gebruiken die bij een plug-in batterij zit is sowieso een slecht plan.
Als je het niet in de stekker wil steken, koop dan geen plug-in batterij.

Je krijgt dat volgens mij nooit gekeurd (wat dan moet want je past je vaste installatie aan).

Nee, niets gevraagd, maar lijkt me ook een rare vraag om te gaan stellen aan een verzekeraar. :p Daarom veronderstel ik dat de brandverzekering niet kan weigeren uit te betalen. Een niet-gekeurde gasketel is ook geen reden om niet te moeten uitbetalen.
Klopt. Ze gaan u daarna waarschijnlijk wel buitenkiepen als ze een oorzakelijk verband kunnen aantonen. Dat zou het dan wel potentieel moeilijk kunnen maken om elders een nieuwe verzekering te kunnen afsluiten.

Ik wou het er nog bij zetten maar ik dacht waarschijnlijk niet relevant en anders ging het ineens weer een wall of text worden :tongue:

Kabelsectie heeft een significante impact op spanningsval dus als er naar je tuinhuis een 4mm² of zelfs 6mm² ligt gaat zelfs die spanningsval relatief te verwaarlozen zijn op zo'n afstanden bij die verbruiken. Het gaat in theorie wat impact hebben op u rendement maar ik zou er alleszins niet teveel van wakker liggen en de batterij gewoon zetten waar dat voor u best uit komt.

@rubenvb maakt hierboven overigens ook een belangrijk punt. Niet alleen het CE-keurmerk vervalt maar je bent inderdaad ook verplicht een keuring te laten uitvoeren. Zorg er gewoon voor dat u stopcontacten te goei zijn aangesloten en dat er dus geen draden binnenin half-vast hangen want dat is meestal wat er misloopt als je van die uitgebrande stopcontacten ziet: niet de batterij maar de stopcontacten die intern niet goed zijn aangesloten, draden die beginnen vonken en op den duur u contacten verbranden.

Ik wou het er nog bij zetten maar ik dacht waarschijnlijk niet relevant en anders ging het ineens weer een wall of text worden :tongue:

Kabelsectie heeft een significante impact op spanningsval dus als er naar je tuinhuis een 4mm² of zelfs 6mm² ligt gaat zelfs die spanningsval relatief te verwaarlozen zijn op zo'n afstanden bij die verbruiken. Het gaat in theorie wat impact hebben op u rendement maar ik zou er alleszins niet teveel van wakker liggen en de batterij gewoon zetten waar dat voor u best uit komt.

@rubenvb maakt hierboven overigens ook een belangrijk punt. Niet alleen het CE-keurmerk vervalt maar je bent inderdaad ook verplicht een keuring te laten uitvoeren. Zorg er gewoon voor dat u stopcontacten te goei zijn aangesloten en dat er dus geen draden binnenin half-vast hangen want dat is meestal wat er misloopt als je van die uitgebrande stopcontacten ziet: niet de batterij maar de stopcontacten die intern niet goed zijn aangesloten, draden die beginnen vonken en op den duur u contacten verbranden.
Merci voor uitleg. De stekker afknippen was ik sowieso niet van zin hoor. Vond het alleen vreemd dat de verkoper daar zelf mee afkwam, dus ik dacht dat dat dan wel veel verlies moest goedmaken maar begreep niet goed waarom.

Ik ga nog even nadenken waar we 'm best zetten en het stopcontact zal ik nog even dubbelchecken als ik geen nieuwe kring zou installeren.

Marstek is geleverd maar heb nog geen digitale meter. Maar lijkt me best om hem toch te testen (om zeker te zijn dat hij werkt) of mag dat wettelijk niet?

Marstek is geleverd maar heb nog geen digitale meter. Maar lijkt me best om hem toch te testen (om zeker te zijn dat hij werkt) of mag dat wettelijk niet?
Je kan hem manueel laden en ontladen om het eens te testen. Volledige (auto) integratie gaat inderdaad niet werken, tenzij met die CT002-klemmen.

Verplicht aan te melden bij fluvius (eigenlijk voor zowel analoge als digitale meter sinds de marsteks die hier verkocht worden de 2500W versies zijn). En zoals met alle plug-in batterijen, enkel met enfluri-meter want dat is de enige versie die gehomologeerd is.

Verplicht aan te melden bij fluvius (eigenlijk voor zowel analoge als digitale meter sinds de marsteks die hier verkocht worden de 2500W versies zijn). En zoals met alle plug-in batterijen, enkel met enfluri-meter want dat is de enige versie die gehomologeerd is.
Binnen de 30 dagen maar ze komen binnen 14 dagen de meters vervangen dus kan dat daarna nog 😆

2 batterijen momenteel in bedrijf, hij laadt/ontlaadt ongeveer 50-50 (of 60-40), maar met de lagere RTE bij < 500W, lijkt het me interessant om te sturen dat eerst batterij 1 leegloopt en dan pas batterij 2. Nu was hij gisterenavond bv 300 en 100W aan het teruggeven, lijkt me heel inefficiënt.

pHnp87I.png

Het toestel maakt de belofte van plug-en-play waar. “Je hoeft de stekkerbatterij enkel in te pluggen en via het wifinetwerk met de P1-poort van de digitale meter te verbinden.”
Ff met volle naam staan pronken met je niet gehomologeerde batterij in de gazet🤦‍♂️

Maar ik vermoed dat meneer gewoon graag in de gazet komt. Als ze op zoek zijn naar de juiste Koen, hier staat hij met nummerplaat in een ander fluff-artikel van 2j geleden :p

Enkel op BG zijn er gevolgen voor dergelijke uitspraken. Ban incoming :cheer:

On topic. Ik snap niet meer wat hier mag en wat niet. Ik ben hier 2x een week geband voor veel minder dan wat hier tegenwoordig gepost woedt ivm marstek. Toch mooi die rechtlijnigheid.

Denk je dat er nu een combi met zwaailichten aan de deur staat om hem in t cachot te gooien?
Ik zeg gewoon dat het lomp is. Ongeacht of Fluvius actie gaat ondernemen (wat concreet een administratieve boete is, niets meer of minder). Ik heb geen idee of Fluvius actieve controles doet hierop, al maak je het hen zo wel makkelijk als ze het doen :p

Enkel op BG zijn er gevolgen voor dergelijke uitspraken. Ban incoming :cheer:

On topic. Ik snap niet meer wat hier mag en wat niet. Ik ben hier 2x een week geband voor veel minder dan wat hier tegenwoordig gepost woedt ivm marstek. Toch mooi die rechtlijnigheid.

Ik ben niet gebanned maar heb wel een infraction gekregen voor ongeveer dezelfde bewoording. Wel benieuwd om de rechtlijnigheid eens te toetsen natuurlijk :).

Is er eigenlijk een wettelijke verplichting om een stekkerbatterij die tot 2500W ontlaadt op een aparte kring te zetten? Ik heb wat zitten zoeken maar ik vind enkel een advies van de Vlaamse overheid, maar geen verplichting. Als ik de batterij dan bvb. op dezelfde kring als de gasketel aansluit (die amper elektriciteit verbruikt), is er niet echt gevaar en is het wettelijk toch oké?

• Sluit stekkerinstallatie aan op een aparte kring. Een plug-and-playtoestel wordt ook best aangesloten op een kring zonder andere toestellen met een groot vermogen.
Bron: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/stekkerzonnepanelen-en-stekkerbatterijen-in-vlaanderen

Heb even gezocht en een gasketel zou ook niet meer op een aparte kring moeten, dus daar is ook geen probleem.

Is er eigenlijk een wettelijke verplichting om een stekkerbatterij die tot 2500W ontlaadt op een aparte kring te zetten? Ik heb wat zitten zoeken maar ik vind enkel een advies van de Vlaamse overheid, maar geen verplichting. Als ik de batterij dan bvb. op dezelfde kring als de gasketel aansluit (die amper elektriciteit verbruikt), is er niet echt gevaar en is het wettelijk toch oké?

Bron: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/stekkerzonnepanelen-en-stekkerbatterijen-in-vlaanderen

Heb even gezocht en een gasketel zou ook niet meer op een aparte kring moeten, dus daar is ook geen probleem.
Een plugin stekkerbatterij mag wettelijk in België slechts ontladen aan 800W. Dat schrijft de Belgische wet voor. In NL is het wettelijk ok om tot 2500W te ontladen indien deze op een aparte zekering staat; (dus zonder tussenkomst van keuring etc..)

Als je bvb de marstek professioneel laat instaleren en keuren in België (dus niet meer als stekkerbatterij) heb je 2 voordelen. 1e mag laden/ontladen aan meer dan 800W en 6% btw.

Correct me if i’m wrong

Terug
Bovenaan