Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

+1.

Marstek heeft het slim aangepakt door in te spelen op bang for the buck. Voor de rest speelt het product niet in de Champions League. Maar dat hoeft ook niet voor zijn afnemers.
Een absolute winnaar is het niet, maar als het aan jouw criteria voldoet is dat goed genoeg.

Zoals al meerdere malen aangehaald. Wat is die zogenaamde 'Champion's league' dan ? Ze vullen een gat in de markt en de markt vindt het leuk.

Dat de installateurs dat niet leuk vinden, kan ik mij in vinden. Maar dat is jammer voor de installateurs.

Heb bij mij ook eens een update gedaan. Ik ben van V151-->V153 gegaan.
V154 is blijkbaar nog een beta versie, dus is niet vrij voor iedereen. Van Beta versies zou ik afblijven voor een apparaat waarvan je verwacht dat dit constant stabiel moet blijven werken.

Mijn ervaring tot nu toe is enkel maar positief te noemen.
Installatie ging vlekkeloos. Van de week heb ik thuis ook een nieuw netwerk voorzien, dus de batterij moest opnieuw verbinding maken met het netwerk en meter, dat ging ook vlekkeloos. Update's tot nu toe is ook vlekkeloos. Periode dat ik het toestel heb heeft het nog geen 1 keer gefaald of iets vreemd gedaan, draait zeer stabiel.

Kortom doet het geen wat ik verwacht van een batterij.

OK - net even gecheckt in de app. De 153 staat klaar, niet de 154. Enig idee waar we kunnen zien wat de update doet ? Ik ben nogal van het principe "Don't fix if it ain't broken", zeker met firmware updates...

Ohja, en FYI @zaj , ik vind weinig info maar afgaand op dit filmpje, zijn stekker panelen en batterijen maar in 1 staat legaal in de VS.
En ff opgezocht, is nog maar sinds eind maart dit jaar:
Ik vind geen enkele andere info over andere staten, alle berichtgeving zegt ook dat Utah de eerste staat was en (zeker tot 2maand geleden) de enige.

Dusja, dan is het zeker heel scheef om naar de VS certificering te kijken om uw punt te proberen maken... Dat is gelijk kijken naar de synergrid certificering in 2024, toen stekkerpanelen en batterijen hier ook nog illegaal waren.

Zoals al meerdere malen aangehaald. Wat is die zogenaamde 'Champion's league' dan ? Ze vullen een gat in de markt en de markt vindt het leuk.

Dat de installateurs dat niet leuk vinden, kan ik mij in vinden. Maar dat is jammer voor de installateurs.

Ik zeg toch hetzelfde met mijn post? ;)
Ze vullen inderdaad een gat in de markt, en als het product voor jou doet wat het moet doen, dan is dat helemaal ok. Maar ze zijn geen absolute winnaar. De markt biedt voor elk wat wils.

Voor mij is de Champions League niet alleen de prijs, maar ook een hoge RTE, hoge laad en ontlaadsnelheid, het kunnen opslaan van energie waar je omvormer anders op limiteert, integratie zonder setup, stabiliteit en zekerheid, DC naar DC met als gevolg geen dubbele omvorming en een koude batterij en BMS,...

Misschien vinkt een stekkerbatterij een aantal criteria aan, maar er zijn producten dat ze allemaal aanvinken.

Voor elk wat wils!

Voor mij is de Champions League niet alleen de prijs, maar ook een hoge RTE, hoge laad en ontlaadsnelheid, het kunnen opslaan van energie waar je omvormer anders op limiteert, integratie zonder setup, stabiliteit en zekerheid, DC naar DC met als gevolg geen dubbele omvorming en een koude batterij en BMS,...

Misschien vinkt een stekkerbatterij een aantal criteria aan, maar er zijn producten dat ze allemaal aanvinken.
Zoals? Elke oplossing heeft setup nodig. Misschien niet door jou maar door een installateur...
En als je een premium betaalt voor bepaalde functies, zal het ook prijs niet aanvinken :p

Ik zeg toch hetzelfde met mijn post? ;)
Ze vullen inderdaad een gat in de markt, en als het product voor jou doet wat het moet doen, dan is dat helemaal ok. Maar ze zijn geen absolute winnaar. De markt biedt voor elk wat wils.

Voor elk wat wils!

No offense, maar klinkt als de champion's league gewoon definieren als fancy pancy features die niemand nodig heeft. Batterij is hier dagelijks vol en leeg. Of de RTE nu 70 80 of 90% is, who cares. injectietarieven zijn toch zo goed als 0. Setup en integratie was letterlijk 10 min werk door mezelf en voor de rest 0 problemen. Zelfs voor 1 euro meerprijs zou ik niet switchen naar iets anders. Laat staan het dubbele betalen.

Overigens, batterij is 5kwh capaciteit, maandelijks trek ik 120-150kwh uit de batterij. Dat is dus dagelijks full cycle, meestal zelfs beetje bijladen overdag en er opnieuw uittrekken. Mijn excelleke zegt 4% rendement op 15y. OKish, maar uiteraard geen vetpot. Doe de prijs x2 of x3 voor de 'andere criteria' en het is snel gedaan met spelen.

Het is dan ook een eigen afweging of de optionele premium extra functies of grotere mogelijkheden waard zijn ;)
Niets. Het is geen product dat comfort moet geven, het is een product dat financieel moet renderen. De elektriciteit en de elektronen die eruit komen is overal hetzelfde. Het gaat om zoveel mogelijk opbrengst voor zo laag mogelijke kosten.
Zolang het werkt en de veiligheid oké is, biedt de Champions League geen meerwaarde, maar eerder een financiele minwaarde.
(levensduur steek ik voor het gemak onder de noemer kosten)

Het is dan ook een eigen afweging of de optionele premium extra functies of grotere mogelijkheden waard zijn ;)
Dat is de bottom line, maar een volledig andere toon dan die van zaj. Een Marstek een Lada/Dacia noemen en wegzetten als een gevaarlijk product om in huis te halen, terwijl het gewoon een Volkswagen is (lees: de gemiddelde consument zou er tevreden mee zijn en er is geen reden om aan te nemen dat het een gevaarlijk product is i.t.t. een Lada die 0 sterren haalt op de NCAP), is vragen om tegengesproken te worden. Dat de Marstek geen Lamborghini is, daar zal iedereen het eens mee zijn.

OK - net even gecheckt in de app. De 153 staat klaar, niet de 154. Enig idee waar we kunnen zien wat de update doet ? Ik ben nogal van het principe "Don't fix if it ain't broken", zeker met firmware updates...
Niet direct gevonden.
Ik kwam vooral tegen dat het een meerwaarde is voor mensen die werken met meerdere marsteks. Sommige zeggen dat ze merken dat de batterij de teller beter op 0 houdt.

Ik merk in ieder geval geen verschil tussen v151 en v153. Bij V151 vond ik dat de batterij de teller hier mooi op 0 houdt, lijkt mij moeilijk om dat nog te verbeteren.

Schermafbeelding-2025-09-15-145559.png

Niet direct gevonden.
Ik kwam vooral tegen dat het een meerwaarde is voor mensen die werken met meerdere marsteks. Sommige zeggen dat ze merken dat de batterij de teller beter op 0 houdt.

Ik merk in ieder geval geen verschil tussen v151 en v153. Bij V151 vond ik dat de batterij de teller hier mooi op 0 houdt, lijkt mij moeilijk om dat nog te verbeteren.

Misschien dat ze alternerend werken om zo het interval te halveren? Dat kan dan uiteraard maar met 1 accu.
Op dagen zoals vandaag kan mijn Marstek het moeilijk op 0 houden waarbij ik alle overige zon nog eens in de EV pomp. Maar goed, 1kWh afname op een dag is ook geen ramp als alle 30kWh van de zon ook geconsumeerd wordt daardoor. Zonder batterij waren de uitschieters nog groter en zat ik snel aan 3kWh afname tijdens de dag daardoor en makkelijk 4-5kWh verloren injectie.

Misschien dat ze alternerend werken om zo het interval te halveren? Dat kan dan uiteraard maar met 1 accu.
Op dagen zoals vandaag kan mijn Marstek het moeilijk op 0 houden waarbij ik alle overige zon nog eens in de EV pomp. Maar goed, 1kWh afname op een dag is ook geen ramp als alle 30kWh van de zon ook geconsumeerd wordt daardoor. Zonder batterij waren de uitschieters nog groter en zat ik snel aan 3kWh afname tijdens de dag daardoor en makkelijk 4-5kWh verloren injectie.
Dag als gisteren was het inderdaad niet echt uitdaging voor de batterij.

Donderdag 11/09 was hier een dag dat de batterij moest "werken", dan heeft die op 24 uur 6,6kWh geladen. Die dag is het zwaar bewolkt geweest, met onweer, dus de panelen hebben tussen 13:00-16:00 niet veel opgebracht.

Om 13:30 starten de warmtepomp met een warm water run en die duurt een uur. Iets na 15:00 had ik dan ook nog wat gekookt en later op de avond ons avond eten. Vriendin was thuiswerk aan het doen en ik was vrij.

Schermafbeelding-2025-09-15-152354.png

Laatst bewerkt:
Niet direct gevonden.

Ja, als je niks doet, heb ik ook dagen van 0.1, zelfs al eens 0.0 gehad. Maar als je heel de tijd wasmachines draait en de zon komt meespelen, dan is het rap 0.4-0.5. Niet dat dat een drama is.

Goed, dan blijf ik op 151 tot ze me hard dwingen naar een nieuwere versie te gaan.

Ja, als je niks doet, heb ik ook dagen van 0.1, zelfs al eens 0.0 gehad. Maar als je heel de tijd wasmachines draait en de zon komt meespelen, dan is het rap 0.4-0.5. Niet dat dat een drama is.

Goed, dan blijf ik op 151 tot ze me hard dwingen naar een nieuwere versie te gaan.
Het is niet dat we gisteren niks hebben gedaan. :D

-Warmtepomp heeft warm water gemaakt
-vaatwasser heeft gedraaid
-Gisteren zijn we beide heel de dag thuis geweest
-ook nog een klein wasje gedaan.

Gisteren was een gewone dag. Maar loop van de dag vangt de zonnepanelen al veel op. Daarmee vermeld ik later ook dat het niet een uitdagende dag was voor de batterij.

Batterij heeft stroom geleverd tussen:
-00:00-07:45 continu
-16:20-18:20 af en toe eens bij springen
-18:20 -00:00 continu

11/09 was dan al een meer uitdagende dag, omdat het weer heel wisselvallig was. Dan heeft de batterij vaak bijgesprongen, dan zaten we op 0,354kWh. Maar zoals je zegt dat is geen drama.

Laatst bewerkt:
Op die HW graph zit wel veel smoothing. Zeker als je tot -6500W gaat.
Vandaag is er zeer veel overshoot bij mij. De PV omvormer gaat op en neer, de auto probeert die te volgen en de batterij probeert daar ook nog in te volgen.

De batterij kan echt niet volgen vandaag, maar dat zou zonder batterij nog veel slechter zijn. De enige manier om echt 0 op de meter te krijgen is met 1 seconden intervals, maar dit mag geloof ik zelfs niet. Minimum is 3 seconden dacht ik.

Dit is hoe het hier vandaag is zonder smoothing op de grafieken. Maar als je dan kijk in het Home Wizard energy dashboard valt het wel allemaal mee.

Op die HW graph zit wel veel smoothing. Zeker als je tot -6500W gaat.
Vandaag is er zeer veel overshoot bij mij. De PV omvormer gaat op en neer, de auto probeert die te volgen en de batterij probeert daar ook nog in te volgen.

De batterij kan echt niet volgen vandaag, maar dat zou zonder batterij nog veel slechter zijn. De enige manier om echt 0 op de meter te krijgen is met 1 seconden intervals, maar dit mag geloof ik zelfs niet. Minimum is 3 seconden dacht ik.

Dit is hoe het hier vandaag is zonder smoothing op de grafieken. Maar als je dan kijk in het Home Wizard energy dashboard valt het wel allemaal mee.

Zoals je zegt moet je dan al met snelle intervals zitten om dat op te vangen, want uiteindelijk hol je steeds achter de feiten aan. Als je echt 0 wilt hebben moet de batterij al weten wat er gaat gebeuren. Met 1 seconden zul je nog steeds pieken zien in uw grafiek.

Daarmee dat ik in begin ook zei dat ik niet verwacht dat daar nog veel te winnen valt met updates.

Uiteindelijk streef ik naar zo weinig mogelijk van het net pakken. Dus daar kijk ik vooral naar.
Die laatste 1% is moeilijk, maar het is dan ook maar 1%.

Zelf gebruik ik de app van HW niet echt. Maar ik gebruik dat wel vaker om iets te laten zien. Mensen die er niet goed mee weg zijn, is dat wel een duidelijke grafiek. Ik dacht de grafiek van HW een gemiddelde pakt per 5min en daarmee de afvlakking.
Zelf gebruik ik HA voor grafieken te bekijken.

Laatst bewerkt:
Ben ook wel geïnteresseerd in een Marstek V2/V3. Hangt er een beetje vanaf waar we 'm gaan zetten. Als hij uit het zicht staat zal het de V2 worden, anders de V3. Maar ik lees hier dat je in België zo'n CT002 meter nodig hebt. Mag de CT003 P1 meter ook, want die is plug and play voor je digitale meter. Lijkt me logischer dat ze die ook goedkeuren in België omdat dat foolproof is?

Als ik zo'n batterij aankoop en installeer bij ons, ben ik er zeker van dat ik het bij familieleden ook mag gaan installeren. Dus ik wil iets eenvoudig zodat ik niet moet gaan rommelen in zekeringkasten.

Ben ook wel geïnteresseerd in een Marstek V2/V3. Hangt er een beetje vanaf waar we 'm gaan zetten. Als hij uit het zicht staat zal het de V2 worden, anders de V3. Maar ik lees hier dat je in België zo'n CT002 meter nodig hebt. Mag de CT003 P1 meter ook, want die is plug and play voor je digitale meter. Lijkt me logischer dat ze die ook goedkeuren in België omdat dat foolproof is?

Als ik zo'n batterij aankoop en installeer bij ons, ben ik er zeker van dat ik het bij familieleden ook mag gaan installeren. Dus ik wil iets eenvoudig zodat ik niet moet gaan rommelen in zekeringkasten.

Neen, geen enkele stekkerbatterij mag vandaag via een p1-meter aangestuurd worden.

Er was een tijd geleden een bevraging hierover en daaruit komt dan een aanbeveling en kan de wet aangepast worden. Allicht ergens eind van dit jaar.

Sowieso is de zekeringskast en gebruikt stopcontact eens opendoen om te controleren of de kabels goed aangesloten zijn wel een goed idee, je jaagt daar toch veelvuldig grote stromen door. Buiten die van de laadpaal zal dat de automaat zijn die het meeste verzet in huis, zeker in de zomer.

Terug
Bovenaan