Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Zolang de V3 niet gehomologeerd is, is die eigenlijk geen concurrent in België.
Ik had begrepen dat V3 onderhuids hetzelfde is als V2. Zelfde batterij en omvormer.

Ik denk dus niet dat marstek de V3 nog eens opnieuw moet homologeren. Op de lijst van synergrid maken ze ook geen onderscheid tussen V1 en V2.

Ik had begrepen dat V3 onderhuids hetzelfde is als V2. Zelfde batterij en omvormer.

Ik denk dus niet dat marstek de V3 nog eens opnieuw moet homologeren. Op de lijst van synergrid maken ze ook geen onderscheid tussen V1 en V2.
De Synergrid lijst bevat inderdaad de omvormers (en regelsysteem).

Of dat dan ook gelijk genoeg is in de v3 weet ik niet. Voor "de wetgeving" is het goed dat dezelfde serienaam als die in de synergrid lijst op de sticker van het toestel staat natuurlijk.

Je lees in hun marketing dat de RTE verbeterd zou zijn, dus dan zou ik denken dat er ergens iets veranderd moet zijn.
Of 't is natuurlijk 0.05% dat ze gewonnen hebben met software en ze pakken daarmee uit.

Je lees in hun marketing dat de RTE verbeterd zou zijn, dus dan zou ik denken dat er ergens iets veranderd moet zijn.
Of 't is natuurlijk 0.05% dat ze gewonnen hebben met software en ze pakken daarmee uit.
als ik het filmpje zag waarbij ze V2 met V3 vergelijken, zeiden ze dat het identiek hetzelfde was (vanaf 35sec). Ik schat dus eerder dat het software is.

Ze claimen 5%, als dat software zou zijn, dan zouden ze dat ook naar de V2 pushen lijkt me.

Andere marstek gebruikers die de .154 firmware upgrade al gedaan hebben ? Op Tweakers was/is te lezen dat er veeel problemen waren. Geen idee of die al gefixt zijn in de .154 versie ?

Denk dat ze gewoon overal van die v2 afwillen zodat ze de 3 duurder kunnen verkopen en prijs optrekken. 2 en 3 zijn zo goed als hetzelfde. Zolang de 2 in de markt blijft competen met de 3, lukt het niet uiteraard.
Heb ze geholpen om er 1 kwijt te raken :p

Wel nog altijd niets van Fluvius gehoord ivm vervangen meters, staan nog altijd op de planning voor volgende week volgens de planner...
Edit: eens gebeld en we staan niet ingepland in komende maanden dus zal maar zelf iets inplannen voor de premie ...

Laatst bewerkt:
Andere marstek gebruikers die de .154 firmware upgrade al gedaan hebben ? Op Tweakers was/is te lezen dat er veeel problemen waren. Geen idee of die al gefixt zijn in de .154 versie ?
Ik zit met ene op v148, die Marstek blijkbaar al een week niet gevonden krijgt voor te pushen naar v154, daarnaast een andere batterij wel netjes op v154. Voorlopig dus nog geen samenwerking omdat je zelf dus geen firmware kan installeren. Peanuts - monkeys? :-)

Kijk en dit is dus waarom ik argwanend ben met goedkope chinese spullen.
Ik kijk halsreikend uit naar betaalbare thuisbatterij oplossingen.
Maar ik heb (msn een ongegronde) vrees voor chinese producten. Hun software is vaak zo brak.

In ons vorig huis hadden we een Huawei omvormer voor ons panelen en de wifi direct van dat onding zat constant lege pakketten te spammen op kanaal 7. Ons draadloze deurbel en thermostaat verloor constant connectie. Pas na die rommel uit te schakelen in de software was ons netwerk terug ok. (Was ook heel leuk om die installateur login te pakken te krijgen van de installateur)

Chinezen nemen het niet zo nauw met internationale protocollen. Ik hoor bevriende ITers daar ook regelmatig over klagen.

Maar goed, ik volg verder jullie ervaringen en op termijn spring ik hoogstwaarschijnlijk ook op die trein.

Heb bij mij ook eens een update gedaan. Ik ben van V151-->V153 gegaan.
V154 is blijkbaar nog een beta versie, dus is niet vrij voor iedereen. Van Beta versies zou ik afblijven voor een apparaat waarvan je verwacht dat dit constant stabiel moet blijven werken.

Mijn ervaring tot nu toe is enkel maar positief te noemen.
Installatie ging vlekkeloos. Van de week heb ik thuis ook een nieuw netwerk voorzien, dus de batterij moest opnieuw verbinding maken met het netwerk en meter, dat ging ook vlekkeloos. Update's tot nu toe is ook vlekkeloos. Periode dat ik het toestel heb heeft het nog geen 1 keer gefaald of iets vreemd gedaan, draait zeer stabiel.

Kortom doet het geen wat ik verwacht van een batterij.

De LAN poort is dan wel weer nice, De marstek jumped hier tussen 2 devices, waarvan eentje hem volle ontvangst geeft (staat er een 3-tal meter en 1 deur vanaf) en eentje die in de meterkast beneden staat (10 meter, deur, trappenhal, hal ertussen) die dan 3/4 streepjes laat zien. Ik ondervind daar geen last van en de Marstek blijft werken, maar moet er dus altijd achter zoeken.
Ik heb de mijne via Unifi op een specifieke AP vastgezet om dat probleem te omzeilen. Hier kom hij daardoor soms de HW P1 niet vinden.

Ik blijf het bijzonder vinden dat er nu zo'n relatief nieuw/onbekend merk de absolute winnaar aanbiedt: Marstek

Niet SMA, Huawei, Anker, Duracell, maar zo een nieuwe speler...

Ik zit met ene op v148, die Marstek blijkbaar al een week niet gevonden krijgt voor te pushen naar v154, daarnaast een andere batterij wel netjes op v154. Voorlopig dus nog geen samenwerking omdat je zelf dus geen firmware kan installeren. Peanuts - monkeys? :)
Met de app-update van Marstek is de nieuwe firmware ook beschikbaar gekomen en per direct inzetbaar. 2 batterijen in NOM momenteel, uiteindelijk dagelijks reply van hun support gehad, zelfs op zaterdag. Nog niet over te klagen.

Onbevestigde claim
Ik blijf het bijzonder vinden dat er nu zo'n relatief nieuw/onbekend merk de absolute winnaar aanbiedt: Marstek

Niet SMA, Huawei, Anker, Duracell, maar zo een nieuwe speler...
als je content bent met de lada/dacia van de thuisbatterijen ja.

Die marstek mist praktisch alle belangrijke certificering, in de usa zou je bijvoorbeeld niet kunnen uitkeren van je brandverzekering als dat (mede)verantwoordelijk is voor brandschade.

Geen idee hoe het hier zit.

+1.

Marstek heeft het slim aangepakt door in te spelen op bang for the buck. Voor de rest speelt het product niet in de Champions League. Maar dat hoeft ook niet voor zijn afnemers.
Een absolute winnaar is het niet, maar als het aan jouw criteria voldoet is dat goed genoeg.

Die marstek mist praktisch alle belangrijke certificering, in de usa zou je bijvoorbeeld niet kunnen uitkeren van je brandverzekering als dat (mede)verantwoordelijk is voor brandschade.

Het brengt je ook van A naar B. Maar een thuisbatterij staat hier in een hoekje en ik kijk af en toe een keer hoeveel % die nog heeft. Als dat nu een dure SMA, Victron of Marstek setup is, het kan mij geen bal schelen. Als het maar mijn zelfverbruik omhoog duwt.

Voor de verzekering is er geen probleem. De batterij heeft een CE label.
Mijn makelaar heeft er inmiddels ook 2 gekocht dat ik wat info doorgegeven en gevraagd had hoe het zit met icm de brandverzekering.

Het is niet geheel onlogisch. Zie naar de tal van groepsaankopen van PV-installaties de afgelopen 10~15j. Daar zijn heel veel mensen op ingestapt. En dat werd dan gewonnen door bedrijven zoals dit dat ook de "lada/dacia van de PV installaties" plaatsten. En dat is goed genoeg voor heel veel mensen, vooral de mensen die het puur financiëel bekijken. (En voor auto's geldt dat ook, er is een reden dat de Dacia Sandero al enkele jaren hoog in de lijst met populairste nieuwe wagens staat die particulier aangekocht wordt :P ).

De Marstek heeft alle certificeringen voor de markten waar ze verkocht/geïmporteerd worden. Zie synergrid die ze ook maar aangevraagd hebben eer het hier mogelijk was. Als je kijk naar de certificeringen die nodig zijn in de VS, ga je in Europa veel dingen vinden die deze niet hebben...

Kijk en dit is dus waarom ik argwanend ben met goedkope chinese spullen.
Ik kijk halsreikend uit naar betaalbare thuisbatterij oplossingen.
Maar ik heb (msn een ongegronde) vrees voor chinese producten. Hun software is vaak zo brak.

Van mij mag je kakken op software als het op niks trekt. Maar ik versta het bashen van die Marstek software niet. Het werkt zoals het moet. Draait hier al sinds mei. Installatie was 10 min werk en sindsdien 0 problemen.

Ja, er is wat quirks in vertalingen in de app, but so what. Ik heb nog voor een diagnostiek bedrijf gewerkt en daar gingen de instructies vertalingen door 17 vertaalrondes met certified vertalers en 2d na de start van de verkoop had je al 10 klanten aan de lijn met kemels in de vertalingen. Shit just happens.

In ons vorig huis hadden we een Huawei omvormer voor ons panelen en de wifi direct van dat onding zat constant lege pakketten te spammen op kanaal 7. Ons draadloze deurbel en thermostaat verloor constant connectie. Pas na die rommel uit te schakelen in de software was ons netwerk terug ok. (Was ook heel leuk om die installateur login te pakken te krijgen van de installateur)

Chinezen nemen het niet zo nauw met internationale protocollen. Ik hoor bevriende ITers daar ook regelmatig over klagen.

Maar goed, ik volg verder jullie ervaringen en op termijn spring ik hoogstwaarschijnlijk ook op die trein.

Denk je dat het beter is ergens anders ? Shit just happens.

Ja, in Duitse software waarschijnlijk niet. Dev cycles van 3y om een bug te fixen aan 10x de prijs. Ik fix liever onwaarschijnlijke problemen als ze zich voordien dan alles op voorhand te fixen met een penalty op speed en cost... Liever een mogelijk probleem later fixen dan zeker tijd en geld spenderen op voorhand aan elk mogelijk probleem.

In de US zit je met alles in de miserie voor alles als je in de buurt van 'het recht' komt. Dat is geen referentie.

Marstek heeft CE en dat is genoeg voor de verzekeraar. Het is sinds kort zelfs Fluvius aanmeldbaar. Welke poot zou de verzekeraar hebben om uitkering te vermijden ? Wij - KBC - vinden product X Y Z niet conform terwijl het CE is en de specifieke regulator zijn duimpje opstak ? Met die redenering kun je elke chinese telefoon of tv of whatever die problemen veroorzaakt met de vinger wijzen....

Terug
Bovenaan