Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Bijna iedereen die ik ken, denkt dat een thuisbatterij na 48u leeg is (als er gedurende die 48 amper zon schijnt) - dus een batterij kan zonne-energie meer dan 72u bewaren?

:oink: :oink: :oink: :oink:
Dit hangt allemaal van uw verbruik af he.

Als uw huis bv gemiddeld continu 250Watt verbruikt, dat is op 1 dag 6kWh (= 0,25kW *24h). Als uw batterij 5kWh bevat, dan is die dus op minder dan 1 dag leeg indien er geen zon is. Nu, in principe moet je 80% van nuttige capaciteit rekenen, dus 4kWh batterijcapaciteit. omdat men vaak een ondergrens van 20% zet. (voor zo langere levensduur van de batterij te garanderen)

Zoals Huske daar voorstelt bv, is ook een mooi voorbeeld.

Ik had zo ooit eens een online voorstelling ivm thuisbatterijen gevolgd, en daar mochten mensen ook vragen stellen.. wat ik daar soms zag.
"Kan ik die energie van in de zomer gebruiken in de winter?"

Ik zit zelf in farma business. Daar wordt toch vaak over het poortje gekeken. Als land A B C D iets op manier 1 doen, dan gaan de andere in Europa meestal mee. Waarom dat in een energie business plots lokale feodale landheren moeten zijn die hun lokale goesting doen, mij een mysterie.

Komaan... je hebt geïnvesteerd in een niche product.
En net zoals in de farma business of in ALLE andere business dat niche producten genegeerd worden in de support. Met uitzondering als de ene of de andere idiote manager die een specifieke boner heeft voor dat nicheproduct er middelen tegenaan gooit om die zaken te regelen.

En een overheid werkt exact hetzelfde. Er zijn 1001 zaken waar er middelen naartoe moeten gaan. En zolang als iets een uitzondering is tov al de andere zaken die men moet doen zal dat behandeld worden tussen de soep en de patatten dat de middelen met de andere zaken bezig zijn.
Of er moet een specifieke minister op 1 of andere manier hebben gezegd dat iets een prioriteit is. Dan zal men eens bekijken wie men daar extra voor kan vrijmaken om dat boneridee van de minister er wat sneller door te pushen.

En zoals altijd zijn het de mensen die belang hebben bij iets die schande spreken over de overheid. Terwijl het de meerderheid van de bevolking koud laat.

Deze batterijen zijn en zullen nog een tijdje een niche zijn en blijven. Verwachten dat men bij de overheid daar dan ook met man en macht op springt is gewoon belachelijk. Als dat aanslaat, en er veel interesse is en ook veel vragen komen dan zal dat sneller op de agenda komen. Maar anders wordt dat gewoon ergens op de to do lijst gezet.

Ik heb het helemaal niet over import, daar heb jij alleen het over.

Dus nogmaals, wat met door synergrid gehomologeerde hybride-omvormers die via modbus of een API aan te sturen zijn om de uitgang te knijpen en of een batterijpack aan te sturen.
Mag je daar wel de P1 poort voor gebruiken icm Home Assistant, want ze zijn met modbus/API integratie gehomologeerd.

Die dingen bestaan al JAREN en kunnen al JAREN met een P1 meter aangestuurd worden. Jij claimde dat dat een nieuwe uitvinding is en daarom de regelgeving er niet is. Dat is helemaal niet zo.
Dus nee, je geeft nergens antwoord en draait rond de pot. Je blijft lullen over import, terwijl dat in de gegeven casus niet voorkomt.
Jij vraagt hoe de particulier het moet weten, daar antwoord ik op. In België mogen enkel gehomologeerde verkocht worden dus als je het in België gekocht hebt weet je het of is de verkoper in fout. Maar als je zelf import, moet jij er voor zorgen. Dat zijn 2 opties die als particulier mogelijk zijn. Dus ja, die betrek ik erbij.

Als het gehomologeerd is, mag het. Wat is het probleem? Is toch duidelijk? Als de sturing gebeurt via een EMS ertussen dat P1 meter uitleest mag het ook, zo staat het ook letterlijk op de site en documentatie van Synergrid die ik al meermaals gelinked heb. Synergrid hun mening WAS (want ze zijn er al op teruggekomen) dat er geen rechtstreekse sturing voor injectie mocht zijn vanuit de P1 poort, daarvoor is een enfluri sensor nodig maar eens de voorgestelde wijziging doorgevoerd wordt, zal het toch via P1 mogen.

En nee, hybride omvormers of plug-in batterijen die rechtstreekse sturing via P1 doen, bestaan nog geen jaren. HomeWizard was de eerste met aankondiging NADAT synergrid de technische vereisten al opgesteld had. En geef eens een voorbeeld van een hybride omvormer die via P1-sturing werkt, want ik vind er geen enkele.

Ik draai niet rond de pot hoor, jij trekt er allemaal dinen bij die er los van staan. Ik heb al meermaals de tijdslijn gegeven en waarvoor synergrid verantwoordelijk is en wat dus mag en niet mag.

Dit hangt allemaal van uw verbruik af he.

Als uw huis bv gemiddeld continu 250Watt verbruikt, dat is op 1 dag 6kWh (= 0,25kW *24h). Als uw batterij 5kWh bevat, dan is die dus op minder dan 1 dag leeg indien er geen zon is. Nu, in principe moet je 80% van nuttige capaciteit rekenen, dus 4kWh batterijcapaciteit. omdat men vaak een ondergrens van 20% zet. (voor zo langere levensduur van de batterij te garanderen)

Zoals Huske daar voorstelt bv, is ook een mooi voorbeeld.

Ik had zo ooit eens een online voorstelling ivm thuisbatterijen gevolgd, en daar mochten mensen ook vragen stellen.. wat ik daar soms zag.
"Kan ik die energie van in de zomer gebruiken in de winter?"
Ok thanks.

Wordt zo'n thuisbatterij eigenlijk nog aangevuld tijdens de donkere wintermaanden (november - december - januari) wanneer er amper zon is?

Jij vraagt hoe de particulier het moet weten, daar antwoord ik op. In België mogen enkel gehomologeerde verkocht worden dus als je het in België gekocht hebt weet je het of is de verkoper in fout. Maar als je zelf import, moet jij er voor zorgen. Dat zijn 2 opties die als particulier mogelijk zijn. Dus ja, die betrek ik erbij.

Als het gehomologeerd is, mag het. Wat is het probleem? Is toch duidelijk? Als de sturing gebeurt via een EMS ertussen dat P1 meter uitleest mag het ook, zo staat het ook letterlijk op de site en documentatie van Synergrid die ik al meermaals gelinked heb. Synergrid hun mening WAS (want ze zijn er al op teruggekomen) dat er geen rechtstreekse sturing voor injectie mocht zijn vanuit de P1 poort, daarvoor is een enfluri sensor nodig maar eens de voorgestelde wijziging doorgevoerd wordt, zal het toch via P1 mogen.

En nee, hybride omvormers of plug-in batterijen die rechtstreekse sturing via P1 doen, bestaan nog geen jaren. HomeWizard was de eerste met aankondiging NADAT synergrid de technische vereisten al opgesteld had. En geef eens een voorbeeld van een hybride omvormer die via P1-sturing werkt, want ik vind er geen enkele.

Ik draai niet rond de pot hoor, jij trekt er allemaal dinen bij die er los van staan. Ik heb al meermaals de tijdslijn gegeven en waarvoor synergrid verantwoordelijk is en wat dus mag en niet mag.

Ik heb het al even over mod-bus en API icm home assistant, niet rechtstreeks P1.
Een plug-in batterij heeft overigens ook een EMS systeem lokaal, wat gaat anders de P1 data interpreteren?

Ik vind het vreemd dat een open source applicatie waar jan en alleman een commit op kan doen, een integratie maken en wekelijks geupdate wordt wel een batterij mag aansturen, en dat al jaren. Maar dat het voor fabrikanten ten stelligste verboden is. Dat getuigt nogmaals van gebrekkig inzicht in uw product en materie.

Ok thanks.

Wordt zo'n thuisbatterij eigenlijk nog aangevuld tijdens de donkere wintermaanden (november - december - januari) wanneer er amper zon is?

Via uw elektriciteitsaansluiting.

Nee, wordt niet aangevuld, 1 van de reden dat een grote batterij niet economisch is. Via het net kan, maar het verschil in kostprijs tussen dag- en nachttarief is vaak minder dan de 25% verlies die op een thuisbatterij zit eens je slijtage van de batterij meetelt.

Nee, wordt niet aangevuld, 1 van de reden dat een grote batterij niet economisch is. Via het net kan, maar het verschil in kostprijs tussen dag- en nachttarief is vaak minder dan de 25% verlies die op een thuisbatterij zit eens je slijtage van de batterij meetelt.

Was in de eventualiteit dat het een dynamisch tarief betrof. Al is het niet echt interessant om dat te doen wegens de beperkte delta tussen dag en nachttarief.
Maar ik dacht wel dat je dat kon instellen.

Ok thanks.

Tenzij je zit te prullen met dynamische tarieven en kopen in dal-/verkopen in piek en dus puur op de PV werkt zal dat gene vette zijn.

Ter illustratie: ik had in november '24 58kWh injectie, in december '24 26,5kWh... dus ne grote vetpot is dat niet natuurlijk. Zelfs als die 58kWh van november mooi gespreid is dat de batterij nooit vol is dan nog zit je maar aan een halve cyclus per dag on average. Daar tegenover staat wel dat op half zon/half wolken dagen je soms meer dan 1 cyclus per dag haalt omdat op het moment dat de wolken overtrekken de batterij bij springt en als de zon er nadien terug doorkomt de batterij opnieuw kan bijladen.

Dat is inderdaad één van de grote redenen dat grotere batterijen minder rendabel worden zoals @HUSKE hierboven al zegt. Je krijgt ze in de winter niet vol en in de zomer misschien niet altijd volledig leeg afhankelijk van je verbruik. Hoewel ik in praktijk nu wel merk dat dat geen probleem is zelfs met een PHEV voor de deur. Als je geen PHEV/EV hebt en je hebt een vrij recente woning met nieuwe elektro toestellen zou het wel eens kunnen dat je in de zomermaanden vaak hooguit 2/3kWh per avond verbruikt en een batterij van 5kWh dus niet leeg krijgt, laat staan 1 van 10kWh.

Ik heb het al even over mod-bus en API icm home assistant, niet rechtstreeks P1.
Een plug-in batterij heeft overigens ook een EMS systeem lokaal, wat gaat anders de P1 data interpreteren?

Ik vind het vreemd dat een open source applicatie waar jan en alleman een commit op kan doen, een integratie maken en wekelijks geupdate wordt wel een batterij mag aansturen, en dat al jaren. Maar dat het voor fabrikanten ten stelligste verboden is. Dat getuigt nogmaals van gebrekkig inzicht in uw product en materie.
Maar API & modbus dient dan ook enkel om extern bij te sturen. Dat mag allemaal ook op basis van P1 data.
Het probleem dat synergrid ermee had, was dat bepaalde batterijen enkel met een P1 meter werken voor bepaalde veiligheidsfuncties. Dus automatische zaken, niet wat je extern gaat sturen. Dat was een standpunt, een standpunt dat ze ondertussen bijgewerkt hebben, en er was (voor zover ik weet) ook nog geen enkel commercieel product beschikbaar op de markt die effectief zo werkte (plug-in batterij of hybride omvormer). Tenzij je ondertussen wel al een voorbeeld gevonden hebt van een hybride omvormer die enkel via P1-poort werkte die al jaren bestaat. Dus logisch dat ze bij hun standpunt er geen rekening mee hielden.
Een regelgeving wordt niet gemaakt op basis van zaken die nog niet bestaan; ook niet als de losse onderdelen al bestaan maar zo nog nooit gecombineerd zijn. Als er nieuwe producten/technologieën/combinaties uitkomen, dan kan men de regelgeving bijsturen. Zo gaat het altijd, en nu dus ook. Perfect voorbeeld is de wegcode, daar is de hele regelgeving rond elektrische fietsen en elektrische steps ook pas gekomen nadat die producten bestonden. Terwijl een fiets, step, elektrische motor & batterij al heel lang bestaan...

Al de dingen die je hier blijft aanhalen, zijn niet relevant voor de discussie die ervoor gaande was. Het ging hem over het standpunt van synergrid in kader van de metingen voor veiligheidsfuncties voor een plug-in batterij zijn omvormer. Zelfs als je uitbreidt naar hybride omvormers,

Al de dingen die je hier blijft aanhalen, zijn niet relevant voor de discussie die ervoor gaande was. Het ging hem over het standpunt van synergrid in kader van de metingen voor veiligheidsfuncties voor een plug-in batterij zijn omvormer. Zelfs als je uitbreidt naar hybride omvormers,

Nu wordt het interessant, over welke veiligheidsfunctie heb jij het hier?
P1 data kan gewoon gespoofed worden want dat wordt gewoon in clear zonder certificaten uitgespuwd door de meter. Je kan de frequentie ook bvb vast op 50Hz zetten en lijnvoltages overschrijven en dus doen alsof het net aanwezig is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Ondanks dat sturing via P1 zou moeten kunnen zou geen enkele veiligheidsfunctie van diezelfde P1 meter mogen afhangen. Dat zou een totaal verkeerde beslissing zijn en kan me niet voorstellen dat zoiets gehomologeerd zou worden. Veiligheidsfuncties moeten afhangen van iets fysieks wat niet of niet makkelijk te manipuleren valt, of op zijn minst signed data, wat een P1 meter niet kan. Als in dat meetsysteem iets niet in orde is moet de batterij zonder pardon in veiligheidsmodus gaan.

Was in de eventualiteit dat het een dynamisch tarief betrof. Al is het niet echt interessant om dat te doen wegens de beperkte delta tussen dag en nachttarief.
Maar ik dacht wel dat je dat kon instellen.

De Marstek kan dat niet stand-alone volgens mij. Maar je moet dus zoals je aanhaalt 25% RTE overwinnen + de ongeveer 5c/kWh slijtage (aan 1500 euro voor 5kWh batterij in de vorn van de marstek) aan de batterij onder de vorm van afschrijving. Het is het niet waard op dit moment. Omdat je nog steeds met de nettarieven zit.

Nu wordt het interessant, over welke veiligheidsfunctie heb jij het hier?
P1 data kan gewoon gespoofed worden want dat wordt gewoon in clear zonder certificaten uitgespuwd door de meter. Je kan de frequentie ook bvb vast op 50Hz zetten en lijnvoltages overschrijven en dus doen alsof het net aanwezig is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Ondanks dat sturing via P1 zou moeten kunnen zou geen enkele veiligheidsfunctie van diezelfde P1 meter mogen afhangen. Dat zou een totaal verkeerde beslissing zijn en kan me niet voorstellen dat zoiets gehomologeerd zou worden. Veiligheidsfuncties moeten afhangen van iets fysieks wat niet of niet makkelijk te manipuleren valt, of op zijn minst signed data, wat een P1 meter niet kan. Als in dat meetsysteem iets niet in orde is moet de batterij zonder pardon in veiligheidsmodus gaan.
Ik weet enkel wat Synergrid zegt. En wat ik hier nu voor de zoveelste keer ga posten:
  • Men mag deze poort niet gebruiken voor veiligheidstoepassingen waarbij injectie van batterijen rechtstreeks aangestuurd wordt. Volgens de huidige regelgeving (voorschrift C10/11) is het niet toegelaten om een batterij-eenheid aan te sluiten op de P1 poort voor dit doel.
Een compatibel vermogenbeheerssysteem maakt deel uit van een C10/26-homologatie van een omvormer, en wordt mee vermeld in de lijst C10/26.
Bron

Wil je meer details, zoek zelf eens in de C10/11 technische specificaties die ik ook al meermaals gepost heb. Al denk ik niet dat ik daar meer over tegengekomen ben toen ik ze overlopen heb, enkel dat er een enfluri-meter moest gebruikt worden maar niet waarom. Maar ik ga er mijn hand niet voor in het vuur steken, het kan zijn dat ik het gemist heb daarin omdat ik er nooit specifiek naar op zoek was.

Ik weet enkel wat Synergrid zegt. En wat ik hier nu voor de zoveelste keer ga posten:

Bron

Wil je meer details, zoek zelf eens in de C10/11 technische specificaties die ik ook al meermaals gepost heb. Al denk ik niet dat ik daar meer over tegengekomen ben toen ik ze overlopen heb, enkel dat er een enfluri-meter moest gebruikt worden maar niet waarom. Maar ik ga er mijn hand niet voor in het vuur steken, het kan zijn dat ik het gemist heb daarin omdat ik er nooit specifiek naar op zoek was.

Ik veronderstel dat veiligheidsacties ook niet van een enfluri-meter mogen afhangen en dat voor de P1 poort hetzelfde geldt.
Deze zal enkel als meter gebruikt mogen worden en bvb niet om te detecteren of het net aangesloten is, want datzegt bij een stekkerbatterij namelijk niets.

Ik veronderstel dat veiligheidsacties ook niet van een enfluri-meter mogen afhangen en dat voor de P1 poort hetzelfde geldt.
Deze zal enkel als meter gebruikt mogen worden en bvb niet om te detecteren of het net aangesloten is, want datzegt bij een stekkerbatterij namelijk niets.
Again, zie voorgaande posts (zoals deze, maar er is al meermaals naar de technische documentatie verwezen) in de discussie waar je gewoon ingevallen bent...
4.1.7 Kleine productie-installatie
3. Bij aanwezigheid van een energieopslagsysteem : gebruik van een EnFluRi sensor
Als de elektriciteitsproductie-installatie een energieopslagsysteem bevat, moet een EnFluRi-sensor worden geïnstalleerd om het op het distributienet geïnjecteerde vermogen te controleren. Een EnFluRi-sensor is een directionele vermogenssensor met een communicatieverbinding met het energieopslagsysteem. De sensor en het beheersysteem moeten worden gecertifieerd voor conformiteit met de relevante vereisten in FNN Hinweis‘Anschluss und Betrieb von Speichern am Niederspannungsnetz’11.
7.11.2.1 Eisen voor een kleine productie-installatie
De EnFluRi-sensor moet op zo’n manier worden geïnstalleerd dat het vermogen dat in het distributienet wordt geïnjecteerd wordt beperkt tot het gesommeerd maximaal vermogen van de andere productievoorzieningen. Indien in de elektriciteitsproductie-installatie geen andere productiemethoden aanwezig zijn, is dit maximaal injectievermogen dan ook gelijk aan nul.
Het uitvallen van de EnFluRi-sensor moet leiden tot een systeemgedrag dat een overschrijding van de injectielimiet voorkomt (indien nodig wordt de injectie gestaakt). Het energieopslagsysteem mag actief blijven om schade aan het systeem, ten gevolge van bijvoorbeeld een diepe ontlading, te voorkomen.

Ok thanks.

Ter illustratie: ik had in november '24 58kWh injectie, in december '24 26,5kWh.

Elke situatie is anders. Als je voldoende zuidgerichte zonnepanelen hebt op een zadeldak van 45°, dan vult een batterij wel nog in de winterperiode.

November was hier bijvoorbeeld 338 kWh productie met meerdere dagen 20+ kWh per dag.
28 december, putje winter, was 30+ kWh.

Elke situatie is anders. Als je voldoende zuidgerichte zonnepanelen hebt op een zadeldak van 45°, dan vult een batterij wel nog in de winterperiode.

November was hier bijvoorbeeld 338 kWh productie met meerdere dagen 20+ kWh per dag.
28 december, putje winter, was 30+ kWh.
Elke situatie is anders idd, maar jij spreekt nu wel van productie. Ik spreek echt zuiver over netto injectie bij ons.

Ik had als kanttekening wel moeten meegeven dat wij een (geothermische) warmtepomp hebben die in november/december/januari wel met heel wat stroom gaat lopen om het huis/water te verwarmen.

Again, zie voorgaande posts (zoals deze, maar er is al meermaals naar de technische documentatie verwezen) in de discussie waar je gewoon ingevallen bent...

I see. Merci.
Zijn voor mij niet perse veiligheidsvoorschriften, maar andere verwoording en regels dringen zich idd op.

I see. Merci.
Zijn voor mij niet perse veiligheidsvoorschriften, maar andere verwoording en regels dringen zich idd op.
Wederom, dat is maar een voorbeeld van wat ik tegengekomen was in de documentatie toen ik deze vluchtig bekeken heb omdat mensen aan het klagen waren dat het niet duidelijk was voor producenten dat een enfluri-sensor verplicht was. Dat zijn 2 segmenten uit de technische voorschriften waar iets instond en waar ik in de eerder gelinkte post letterlijk naar verwees.

Ga gerust zelf eens door de technische voorschriften. En de site van synergrid waar ook nog andere van hun standpunten staan met wat uitleg. Want afgaand op hoe je toon hier veranderd is, ga ik er vanuit dat je al blazend en beschuldigend de discussie binnen kwam vallen zonder eigenlijk de discussie gevolgd te hebben of de moeite gedaan te hebben om eens te lezen wat er nu eigenlijk door synergrid wel gezegd werd...

Je hoeft eigenlijk niet diep in technische documentatie of voorschriften van synergrid te gaan kijken.
Ze hebben hier (https://www.synergrid.be/nl/homologatie/elektriciteit/plug-play) onderaan een FAQ waar het wel (in mijn opinie) duidelijk in mensentaal staat uitgelegd wat mag/moet (puntje 09 en 10).

'k zal ze hier nog even zetten als afbeeldingen voor future reference.
MnWCXsX.png

d4ivFc5.png

In principe stuurt bij Marstek het EMS van Marstek zelf (met behulp van de data van de P1-meter) de batterij aan, dus dan lijkt dat (los van de homologatie, discussie hoeven we hier niet weer open te trekken) wel afgevinkt vooralsnog. #VlaamseOplossing

Terug
Bovenaan