Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Wel appelen met appelen vergelijken. Een installatie van 6000€ zal ook veel groter zijn. En je vergelijkt wellicht een zelfbouwpakket met een geïnstalleerde oplossing.

Een eenvoudige zoektocht toont prijzen van 250 tot 400€/kWh voor een BYD of Pylontech batterij. Voorbeeld https://eigenstroomopslaan.nl/product-categorie/producttype/thuisbatterij/

Keuring kost ook geen 1000€
Best wel een dure website.

Hier kan je Pylontech US5000 modules van 4,54 kWh bruikbare opslag vinden aan €925.

Het was de eerste de beste website, maar prijzen van 250€/kWh voor degelijke batterijsystemen zijn zo slecht nog niet ;)

Ik heb ook de Marstek besteld, wordt normaal 10 juni geleverd. Vraagje voor de personen die hem al hebben: Kan je schema's ook combineren? NOM gedurende de normale tijd maar toch de batterij bijvullen vb in de winter snachts? Dat de batterij gedurende de dag oplaadt en afgeeft waar nodig, maar dat de batterij smorgens wel vol start. Nu uiteraard niet nodig, maar tijdens minder zonnige dagen kan dat volgens mij wel interessant zijn. Mogelijks in combinatie met de nieuwe super-dal tarieven bij Engie. Ik zie vaak de 3 schema mogelijkheden, maar wat gebeurt er als je met een vast schema laat opladen maar niet alle tijden gedurende de dag definieert?

Ik heb ook de Marstek besteld, wordt normaal 10 juni geleverd. Vraagje voor de personen die hem al hebben: Kan je schema's ook combineren? NOM gedurende de normale tijd maar toch de batterij bijvullen vb in de winter snachts? Dat de batterij gedurende de dag oplaadt en afgeeft waar nodig, maar dat de batterij smorgens wel vol start. Nu uiteraard niet nodig, maar tijdens minder zonnige dagen kan dat volgens mij wel interessant zijn. Mogelijks in combinatie met de nieuwe super-dal tarieven bij Engie. Ik zie vaak de 3 schema mogelijkheden, maar wat gebeurt er als je met een vast schema laat opladen maar niet alle tijden gedurende de dag definieert?
Voorlopig niet zoals je het wenst. Manueel is echt alles volgens tijds schema. En het is laden of ontladen met een fixed value of standby (niks doen)
NOM kan je helaas niet selecteren in het manuele schema, maar mogelijks doet het AI schema wat je wil.

In ieder geval is het wel mogelijk om te doen wat je wil via Home Assistant. Zo doe ik het tijdens het laden van m’n EV. Dan gaat de battery aan 200W laden als ik de auto aan het solarladen ben.
Een de auto stopt met laden gaat ze terug op NOM.

Maar vergeet vooral niet te rekenen met 25-30% RTE verlies voor je denkt grote deals te doen via goedkope stroom.

Laatst bewerkt:
Maar vergeet vooral niet te rekenen met 25-30% RTE verlies voor je denkt grote deals te doen via goedkope stroom.

De ‘goedkope’ stroom is niet zo heel goedkoop. Eens nettarieven, capaciteitstarief (al zal dat geen extra kost zijn), extra kosten en BTW er in zitten is er te weinig verschil om op te brengen.
Wss is het intressanter om de batterij op verwachte donkere dagen bvb 50-60% te laden en dan in te zetten voor peak-shaving.

De ‘goedkope’ stroom is niet zo heel goedkoop. Eens nettarieven, capaciteitstarief (al zal dat geen extra kost zijn), extra kosten en BTW er in zitten is er te weinig verschil om op te brengen.
Wss is het intressanter om de batterij op verwachte donkere dagen bvb 50-60% te laden en dan in te zetten voor peak-shaving.
Snel gerekend moet je 9-10cent/kwh goedkoper zijn (20.0 VS 28.5cent/kwh) om break even te draaien. En eigenlijk is dat zelfs verlies want batterijstroom kost ook geld.
Je zou dus ruwweg een delta van 15cent moeten hebben all-in eer dynamisch laden interessant wordt.

Aan load balancing begin ik niet in de winter. Ik neem die 4-5kW wel voor lief dan. In de zomer kan ik wel 2.5kW houden en dat compenseert wel.

@MorGo7h

Neen, je verbruikt sowieso die stroom in de winter, dus die transport en distributiekosten betaal je sowieso als het regent of je dus die dag de batterij niet kan opladen.

Dan is het beter van hem 's nachts sowieso te vullen met goedkopere nachtstroom. Al is die delta maar 10ct, die 10ct is en blijft een zuivere winst. Distributiekosten 's nachts of overdag zijn inderdaad gelijk.
Zo haal je ook het maximum uit een dynamisch tarief.

Echt energietraden zie ik je met zo'n marstek ook niet doen, daarvoor zijn die vermogens en snelheden te laag.

Klopt dat, die prijs van die Marstek? 1500 ish eurokes voor 5kW? En die mag wel via de P1 aangestuurd worden?

@MorGo7h

Neen, je verbruikt sowieso die stroom in de winter, dus die transport en distributiekosten betaal je sowieso als het regent of je dus die dag de batterij niet kan opladen.

Dan is het beter van hem 's nachts sowieso te vullen met goedkopere nachtstroom. Al is die delta maar 10ct, die 10ct is en blijft een zuivere winst. Distributiekosten 's nachts of overdag zijn inderdaad gelijk.

Echt energietraden zie ik je met zo'n marstek ook niet doen, daarvoor zijn die vermogens en snelheden te laag.
Er staat toch duidelijk bij rekening houden met een RTE van 70%? Ik heb niet over energie traden ofzo en ik weet dat de netkosten altijd hetzelfde. Net doordat de netkosten altijd hetzelfde zijn, moet de delta op de stroomprijs hoger zijn voor je winst doet.
Je doet een AC DC en DC AC conversie, dus 2x verlies.

Als er niet genoeg verschil op de delta zit, ben je duurder af met batterij stroom want je koopt ongeveer 42% meer stroom nodig in als de RTE 70% is. Allemaal niet erg als het zonnestroom is, maar met aan te kopen stroom zou ik zeker uitrekenen wat het break even punt is en daar onder pas laden.

Hier is de totaalrenovatie aan de gang. De elektricien begint vandaag.

Aangezien hier voor 10.000wp aan zonnepanelen op het dak ligt.. zou het zinvol zijn als ik nu gewoon vraag aan die elektricien om in de zekeringkast 2 extra kringen met telkens direct aan de kast een extra stopcontact te voorzien?

De zekeringkast gaat in de kelder hangen tegen de muur, ik heb daar onder massa’s plaats om in principe 1 of meerdere van die plug in batterijen neer te zetten op termijn.

Of zou ik gezien het hoge aantal zonnepanelen misschien toch nog even de kat uit de boom kijken en op termijn voor een vaste installatie gaan, zodat er bij hoge injectiemomenten meer naar de batterij gaat, en dat ik bv de laadpaal niet toesta om de batterij te gebruiken..

Hier is de totaalrenovatie aan de gang. De elektricien begint vandaag.

Aangezien hier voor 10.000wp aan zonnepanelen op het dak ligt.. zou het zinvol zijn als ik nu gewoon vraag aan die elektricien om in de zekeringkast 2 extra kringen met telkens direct aan de kast een extra stopcontact te voorzien?

De zekeringkast gaat in de kelder hangen tegen de muur, ik heb daar onder massa’s plaats om in principe 1 of meerdere van die plug in batterijen neer te zetten op termijn.

Ja, en zou een stopcontact vragen dat extra robuust is en tegen meer vermogen kan als je toch bezig bent. Ik twijfel nog steeds om de Marstek in de kast te plaatsen (met een temp sensor erbij) en ook zo een stopcontact bij te plaatsen op mijn vrije kring (die wel 16A afgezekerd is, maar dat is genoeg).
De Marstek genereert wel wat hitte, maar dat is maar even. Of de batterij is op 2 uur vol en het koelt terug af, of ze is op 2 uur leeg en koelt terug af.

@MorGo7h

Maar de verliezen gaan alsnog groter zijn dan je winst. En dan tel je de slijtage door onnodige cyclussen nog niet mee.

Maar de verliezen gaan alsnog groter zijn dan je winst. En dan tel je de slijtage door onnodige cyclussen nog niet mee.
Hoe bereken jij dat dan?

De batterij kost van de Marstek is ongeveer 5.5c per kWh (4.5 kWh nuttige capaciteit, 6000 cycli, aankoop 1500 euro). Met een RTE van 70% kost een batterij kWh dus ongeveer 8c meer dan een van het net gehaalde kWh. Als de delta dus meer is, doe je winst door op het goedkopere moment te laden. We spreken hier wel echt over peanuts tenzij de delta meer dan een paar centen bedraagt. Zou mij verbazen dat er contracten met dag-nacht delta van meer dan 8 cent zijn?

Hoe bereken jij dat dan?

De batterij kost van de Marstek is ongeveer 5.5c per kWh (4.5 kWh nuttige capaciteit, 6000 cycli, aankoop 1500 euro). Met een RTE van 70% kost een batterij kWh dus ongeveer 8c meer dan een van het net gehaalde kWh. Als de delta dus meer is, doe je winst door op het goedkopere moment te laden. We spreken hier wel echt over peanuts tenzij de delta meer dan een paar centen bedraagt. Zou mij verbazen dat er contracten met dag-nacht delta van meer dan 8 cent zijn?

Op basis van de werkelijke prijzen en de suggestie van het nieuwe engie tarief met superdal-uren.... De prijzen zijn totaal niet competitief
Piekuren afname: 11,660
Daluren afname: 8,868
Super-dal uren afname: 6,657
Piekuren injectie: 6,113
Daluren injectie 3,326
Super-dal uren injectie: 0,916

Als ik dat vergelijk met engie flow (met de promo die ik heb gaat hier zelfs nog 3,75c/kWh af):
Piekuren afname: 10,4
Daluren afname: 10,1
Piekuren injectie: 3,6
Daluren injectie: 5

Hiermee kan je geen winst maken door tijdens de superdaluren een batterij te laden, het verschil is namelijk maar 3,5c/kWh.
Het kan wel goed zijn als je voornamelijk tijdens de super-daluren kan afnemen.

Inderdaad. Dat heb ik eerder ergens berekend. Kwam op 5cent/kwh zonder ontlaad verlies. Verlies aan de oplaad telt niet mee voor cycles.

Dusja de prijs moet echt al negatief zijn wil je daar voordeel uit halen.

Wie heeft die Marstek al met modbus kunnen aansturen? Heb je dan zo een Lilygo nodig? Voorlopig alles nog op IP kunnen connecteren. Langs HA-zijde heb je die ESPHome, maar moet dus nog de interface zelf opbouwen zie ik.

Op basis van de werkelijke prijzen en de suggestie van het nieuwe engie tarief met superdal-uren.... De prijzen zijn totaal niet competitief
Piekuren afname: 11,660
Daluren afname: 8,868
Super-dal uren afname: 6,657
Piekuren injectie: 6,113
Daluren injectie 3,326
Super-dal uren injectie: 0,916

Als ik dat vergelijk met engie flow (met de promo die ik heb gaat hier zelfs nog 3,75c/kWh af):
Piekuren afname: 10,4
Daluren afname: 10,1
Piekuren injectie: 3,6
Daluren injectie: 5

Hiermee kan je geen winst maken door tijdens de superdaluren een batterij te laden, het verschil is namelijk maar 3,5c/kWh.
Het kan wel goed zijn als je voornamelijk tijdens de super-daluren kan afnemen.
Dus zo komt de batterij case enkel positief uit bij ofwel dynamisch contract waarbij je grotere deltas ziet, en/of voor wie zonneoverschotten heeft en op die manier netkosten allerhande kan uitsparen. Er was natuurlijk ook nog de gratis energie van Energie.be tijdens bepaalde weekenduren, waarbij het misschien wel nog positief uitdraait. Als je dan toch zo veel sturing gaat doen, kan je evenwel beter all the way dynamisch gaan?

Is het aangeraden om die Marstek of andere plug in thuisbatterij op een aparte kring in te steken? Ik zou eens moeten kijken, maar ik weet niet of ik in de kelder een aparte kring heb. Ik vermoed dat de diepvries en boiler er reeds op aangesloten zijn

Is het aangeraden om die Marstek of andere plug in thuisbatterij op een aparte kring in te steken? Ik zou eens moeten kijken, maar ik weet niet of ik in de kelder een aparte kring heb. Ik vermoed dat de diepvries en boiler er reeds op aangesloten zijn

Een batterij en een elektrische boiler op 1 stopcontact is wel om problemen vragen. Dat raadt elk zinnig mens ten strengste af.

Wie heeft die Marstek al met modbus kunnen aansturen? Heb je dan zo een Lilygo nodig? Voorlopig alles nog op IP kunnen connecteren. Langs HA-zijde heb je die ESPHome, maar moet dus nog de interface zelf opbouwen zie ik.

Zowel Morgoth als ikzelf gebruiken deze Elfin EW11 voor modbus en dat werkt perfect. Als je realtime op/ontladen wil zien ga je wel een kWh-meter moeten plaatsen. Maar voor sturing kan dit perfect.

Terug
Bovenaan