Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

es aan Gemini gevraagd
Zelfde probleem als met google hé. Als je het verkeerde vraagt, ga je niet het juiste antwoord krijgen.

Snelle google kom je op deze 2 in de eerste 5 hits:
Voor de SMA Smart Energy specifiek (als dat het juiste model is): https://files.sma.de/downloads/SBSE-Batteries-TI-en-11.pdf
Voor Sunny Boy Storage omvormers: https://files.sma.de/assets/275666.pdf

Als je effectief de smart hebt, ziet het er naar uit dat je niet veel keuze hebt; staan er maar 3 in de lijst. 1 van SMA zelf en 2 BYD.

sowieso toch voorkeur voor de SMA modules van 3.2kWh per stuk.

Als ik online kijk heb ik voor een 5850 euro een 10,24kwh BYD batterij met de nodige accessoires
(1x BYD Battery box HVS/HVM + 4x BYD Premium HVS 2,56kW)

en voor 6000 euro heb ik dan 3x SMA modules met een totaal van 9,6kWh...

sowieso toch voorkeur voor de SMA modules van 3.2kWh per stuk.

Als ik online kijk heb ik voor een 5850 euro een 10,24kwh BYD batterij met de nodige accessoires
(1x BYD Battery box HVS/HVM + 4x BYD Premium HVS 2,56kW)

en voor 6000 euro heb ik dan 3x SMA modules met een totaal van 9,6kWh...
Zonder installatiemateriaal, werkuren en keuring. Dat scheelt toch nog wel wat he. Terugverdientijd is dan flink hoger. Meer en groter is in dit geval niet altijd het meest interessant.

Zonder installatiemateriaal, werkuren en keuring. Dat scheelt toch nog wel wat he. Terugverdientijd is dan flink hoger. Meer en groter is in dit geval niet altijd het meest interessant.

Als de omvormer reeds gekeurd is, is het toevoegen van batterijen volgens mij geen nieuwe keuring.

Als de omvormer reeds gekeurd is, is het toevoegen van batterijen volgens mij geen nieuwe keuring.
Voor zover ik weet wordt dit aanzien als een "uitbreiding van de elektrisch installatie" en dan is keuring verplicht volgens AREI. Zelfs als je een batterij toevoegt aan een bestaande batterij-oplossing.

Mmmmm, toch ook aan het twijfelen om deze aan te kopen...
Waar zetten de meesten onder jullie deze batterij?
Staat hier gewoon in de garage, dichtbij de poort. Moest er iets zijn dan kan ik hem buiten rollen. Er is een brandmelder in de buurt maar die wil ik nog vervangen met een gekoppelde zodat ik het zeker op tijd in de slaapkamer hoor.

Maar het zou straf zijn als dat hier als eerste zou gebeuren op inmiddels honderden batterijen.

Laatst bewerkt:
Ik heb 23/05 besteld maar nog geen mail ontvangen met leverdatum. Kregen jullie hiervoor een aparte mail? Of gaan jullie uit van de leverdatum op de orderbevestiging?

Laatst bewerkt:
Ik heb 23/05 besteld maar nog geen mail ontvangen met leverdatum. Lregen bullie hiervoor een aparte mail? Of gaan jullie uit van de leverdatum op de orderbevestiging?
De leverdatum op de orderbevestiging was correct bij mij. 2 dagen voor levering krijg je nog een bericht van de transporteur.

• Mijn volledige gebruik gisteren gedekt
  • De Marstek na de nacht nog 40% resterend
  • Het is buiten grijs en aan het miezeren
  • De zonnepanelen leveren vanaf 7h rond de 1100W
  • De Marstek is aan het bijladen met 5-800W
  • Tegen de middag is de batterij terug vol
Wat een zaligheid! Ik had het rooskleurig ingeschat maar niet zo.
Misschien op termijn nog iets regelen voor ontladen aan 2400W.

Ik overweeg om een airco te laten plaatsen beneden zodat ik kan verwarmen met de resterende zonnestroom ipv met gas.

Laatst bewerkt:
Het begint hier toch ook serieus te kriebelen om er één aan te schaffen, alleen mijn vrouw nog overtuigen. Gisteren gezien dat er in onze berging blijkbaar 2 ongebruikte stopcontacten zitten op elk een eigen kring, initieel bedoeld om wasmachine en droogkast op aan te sluiten. Zou dus ideaal zijn.

P1 dongle lijkt inderdaad niet echt een haalbare oplossing als de meter ergens gans de andere kant van het appartementencomplex in een duffe kelder staat.

De zekeringenkast zal allicht wel gewoon in het eigen appartement staan en zou dus (de juiste) WiFi moeten hebben. Daar een Shelly op steken gaat dus werken maar is wel alles behalve plug en play te noemen, zeker als je niets van elektriciteit en de do's en Don'ts qua veiligheid kent.

Die CT klem(men) is maar rond de inkomende (of uitgaande) fase ader(s) van de hoofddifferentieel klikken, maar die meter moet ook spanning meten dus moet als bijkomend circuit achter een (nieuwe / bestaande) zekering gestoken worden.
Nog wat gelezen en het toch maar zelf gedaan, uiteindelijk is het even makkelijk als een stopcontact of schakelaar installeren. De Shelly Pro 3EM (90eur op Amazon) deze ochtend geïnstalleerd. Werkt goed en dus een bijna plug en play alternatief voor wie de digitale meter te ver staat: vier schroeven losdraaien, gestripte kabeltjes erin, terug vastschroeven, vastzetten op de DIN, en de klem om de hoofdfasekabel klikken.

Nu nog wat aan het twijfelen of ik wacht op Synergrid. Verder heb ik ook wat twijfels bij die Marstek, Zendure bv. is dan een al wat meer gevestigd merk in bv. Duitsland, waarvan de kans groter is dat ze over een aantal jaar nog bestaan. Die nieuwe 2400AC is een interessant alternatief, dan zit je wel aan 2000+ euro voor een 5.6 kWh, min of meer quivalent van de Marstek. Voor ons gebruik is een 2.8 kWh economisch het meest interessant en dan zit je op 1500 euro. De Hyper2000 is iets goedkoper maar dan zit je als ik het goed heb met een maximum ontlaadvermogen van 1200W, wat anderzijds ook voldoende is voor pakweg 90% van het verbruik.

Terug
Bovenaan