Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Je wil je batterij zo goed mogelijk inzetten, inzetten voor de auto te laden is altijd meer verlies en een snellere afschrijving. Dus ik ga de laadpaal laten laden en de meter op 0 houden en mss de batterij fixed laden. Of de batterij draait NOM (zonder wagen).
Dat zijn eigenlijk de 2 scenario's.

Ja ok, punt was als ik dan niet optijd stopzet en hij toch uit de batterij neemt terwijl ik dat niet wenste.
Maar eigenlijk kan je dus makkelijk manueel batterij in pauze zetten via een app ofzo?
Ja, kan perfect. En je kan in die manuele stand ook kiezen dat je batterij bv aan 200-300W oplaadt in een tijdswindow. De auto neemt dan de overige zonne energie als je een slimme laadpaal hebt en uw thuisbatterij is dan savonds vol.

Het handigst is natuurlijk als die allemaal automatisch gaat, maar manueel via de app kan perfect.

Is het in de app mogelijk om bijv. de volgende 8 uur op een bepaalde manier te opladen/ontladen? Je wilt de batterij natuurlijk niet uitschakelen en er dan pas een week later achterkomen dat je hem bent vergeten terug in te schakelen.

Is het in de app mogelijk om bijv. de volgende 8 uur op een bepaalde manier te opladen/ontladen? Je wilt de batterij natuurlijk niet uitschakelen en er dan pas een week later achterkomen dat je hem bent vergeten terug in te schakelen.

Voorlopig niet. Enkel een vast week schema met ontlaad en laad W tussen xx:xx en xx:xx tijdswindow

Nee. Je kunt enkel werken met tijdschema’s. Via Home Assistant kan het wel

Amai. Hoe snel was dat geregeld… Batterij vandaag binnen. Op zijn kant de wieltjes erop en dan rechtgezet. Kabel erin. Applicatie geïnstalleerd. Firmware op 5 min geüpdatet. Instant connectie met de HW CT-meter. Letterlijk 10 minuutjes werk en ons huis is nul op de meter.

Ps. Is het normaal dat er Sell Electricity staat als hij stroom geeft aan het huis?

Laatst bewerkt:
Amai. Hoe snel was dat geregeld…

Batterij vandaag geleverd. Op zijn kant de wieltjes erop en dan rechtgezet. Kabel erin. Applicatie geïnstalleerd. Firmware op 5 min geüpdatet. Instant connectie met de HW CT-meter.

Letterlijk 10 minuutjes werk en ons huis is nul op de meter.

Ps. Is het normaal dat er Sell Electricity staat als hij stroom geeft aan het huis?
Ja, er staat inderdaad sell ipv discharge. Maakt opzich niet uit.

En inderdaad, zeer makkelijk te installeren. Een 5kWh Huawei thuisbattery kost met installatie 2.5x zoveel voor hetzelfde…

Sinds gisteren hangt mijn HW socket er ook tussen. Volgens de socket is de RTE van gisteren 71.6%.

Volgens de Marstek app is de RTE de voorbije 5 dagen... 71.6%

Bespaar je de socket maar en gebruik gewoon de info van de Marstek app :laugh:
Waar kan je de RTE terugvinden in de app?

Oké nice, de batterij kan vlot de avond en nacht overbruggen. In de ochtend is bij slecht weer de productie van mijn zonnepanelen voldoende om het sluimerverbruik te coveren dus er is geen additionele discharge. Ieder streepje zonlicht of zelfs helder daglicht zal de batterij dus aan vol vermogen opladen.

Alles wat het net opgaat is nu winst, al is het maar 4 cent. Ik denk dat het toestel zich zo wel snel gaat terugverdienen. Goed, in de winter is het misschien anders maar voor 3/4de van het jaar gaat deze batterij meer dan voldoende zijn. No-brainer eigenlijk.

Gisteren was de eerste volledige dag met een batterij, 200Wh verbruikt over 24h, enkel de pieken die de batterij neit opvangt omdat die plots verschijnen. Heb hem wel even op 2500W ontladen gezet (met anti-feed) om de piek van het koken op te vangen. Aangezien ons inductievuur met pieken werkt is dat niet ideaal, de batterij heeft daar wat verbruik en injectie op de grid veroorzaakt. Maar onze dagpiek loopt in de tientallen watts ipv kW,

RTE berekenen is leuk, maar je kan dat toch nietmeer veranderen... Je kan dat beter opzoeken voor je koopt :).
Heb de homewizard plug gewoon voor realtime monitoring. Omdat dat leuk is, want ook dat is eigenlijk niet nodig.

Wat er uitgegaan is / wat er in gegaan is. Manueel te berekenen vermoed ik :)

Op tweakers geeft de marstek RTE 5,5% minder aan dan de HW socket meting.
Ik zie nergens in de app wat er al in of uitgegaan is. Enkel de ontladen stroom voor vandaag.
En een vermogens grafiek, maar verder zie ik niks. Misschien gaat het over de Android app en ziet die meer.

Ik zie nergens in de app wat er al in of uitgegaan is. Enkel de ontladen stroom voor vandaag.
En een vermogens grafiek, maar verder zie ik niks. Misschien gaat het over de Android app en ziet die meer.

Op "maand" of "jaar" klikken en je ziet een samenvatting van het totaal.

Wat er uitgegaan is / wat er in gegaan is. Manueel te berekenen vermoed ik :)

Op tweakers geeft de marstek RTE 5,5% minder aan dan de HW socket meting.

Kleine getallen hier, eens we een een dag of 50 ver zijn, zal het betrouwbaarder zijn

RTE berekenen is leuk, maar je kan dat toch nietmeer veranderen... Je kan dat beter opzoeken voor je koopt :).
Heb de homewizard plug gewoon voor realtime monitoring. Omdat dat leuk is, want ook dat is eigenlijk niet nodig.

Ik heb het nodig om het rendement van de totale solar installatie te berekenen. Oplaad verliezen moeten we capteren. En als we dan toch bezig zijn, voor de lol de RTE berekenen.

Op "maand" of "jaar" klikken en je ziet een samenvatting van het totaal.

Kleine getallen hier, eens we een een dag of 50 ver zijn, zal het betrouwbaarder zijn

Ik heb het nodig om het rendement van de totale solar installatie te berekenen. Oplaad verliezen moeten we capteren. En als we dan toch bezig zijn, voor de lol de RTE berekenen.
Als ik op jaar klik, dan zie ik het inderdaad. De batterij kwam wel voor 79% geladen toe, dus die RTE gaat niet helemaal kloppen denk ik.

Weet iemand wat ze hier bedoelen? Ik heb zo een Smart hybrid omvormer. Wat is die BAT 2.0 ASE 10?

iZrHZMg.png

volgens de specs van mijn omvormer: zowel SMA batterij als de batterijen van de "major" manufactures, maar geen lijst te zien wie dat is (BYD/LG/...)

ecofukS.png

Weet iemand wat ze hier bedoelen? Ik heb zo een Smart hybrid omvormer. Wat is die BAT 2.0 ASE 10?

iZrHZMg.png

volgens de specs van mijn omvormer: zowel SMA batterij als de batterijen van de "major" manufactures, maar geen lijst te zien wie dat is (BYD/LG/...)

ecofukS.png

es aan Gemini gevraagd

De code "BAT-2.0-ASE-10" klinkt als een specifieke modelaanduiding of productcode voor een onderdeel van een SMA batterijsysteem. In de context van SMA, wijst dit waarschijnlijk op een onderdeel van hun SMA Home Storage serie.
Laten we het opsplitsen:
  • BAT: Staat overduidelijk voor "Batterij".
  • 2.0: Dit zou kunnen verwijzen naar de generatie of versie van de batterij. Het kan bijvoorbeeld de tweede generatie zijn van een bepaald batterijtype binnen de SMA Home Storage serie.
  • ASE-10:Dit is waarschijnlijk de meest specifieke aanduiding.
    • ASE: Dit kan staan voor "Automatic Storage Element" of een andere interne productnaam die SMA gebruikt voor de batterijmodules zelf.
    • 10: Dit wijst zeer waarschijnlijk op de capaciteit van de batterijmodule in kilowattuur (kWh). Dus in dit geval 10 kWh.
Wat dit voor jou betekent:
Als je dit document hebt gevonden in relatie tot je SMA Sunny Boy Smart Energy 5.0, dan is de kans groot dat dit verwijst naar een SMA Home Storage batterijmodule van 10 kWh die compatibel is met jouw omvormer.
Belangrijk om te bevestigen:
Hoewel deze analyse zeer waarschijnlijk is, is het altijd goed om dit te bevestigen met de bron van het document (bijvoorbeeld je installateur of de officiële SMA-documentatie). Productcodes kunnen soms licht variëren of meerdere betekenissen hebben afhankelijk van de context.
De SMA Home Storage batterijen zijn in modules opgebouwd. Een "BAT-2.0-ASE-10" zou dus een enkele batterijmodule van 10 kWh zijn. Je kunt deze modules vaak combineren om tot een grotere totale capaciteit te komen, afhankelijk van de maximale capaciteit die je omvormer en de batterijcontroller ondersteunen.

Terug
Bovenaan