The Wheel of Time

Prime The Wheel of Time

Vanavond de finale, boys. Ik ben toch benieuwd of er ditmaal niet al te veel veranderd wordt. Schrijver van deze aflevering is namelijke Rafe zelf, en zijn vorige afleveringen waren Seizoen 1 Episode 1 en Seizoen 1 Episode 8 :unsure:
 
Bon, niet zo goed als ik gehoopt had, maar ook niet zo slecht als ik gevreesd had. Een hoop goede actiescenes, maar verhaalgewijs was het af en toe toch maar wat zwakjes.*
De laatste scene met Moghedien was wel cool. De Forsaken zijn over het algemeen wel een pak interessanter in de serie dan in de boeken, ook al ga ik niet echt akkoord met sommige dingen rond Lanfear eerder dit seizoen.

De fans van Rand en Nynaeve zullen teleurgesteld achterblijven.
De fans van Egwene en Moiraine zullen blij zijn.
De fans van Mat en Perrin, hehe, just kidding. Hoe kunnen er fans van personages zijn die amper 10 minuten aan bod zijn gekomen? Neen, sommige dingen in hun scenes waren goed, sommigen wat minder.

Joooooooooooow. De dolk van Shadar Logoth snijdt door deuren en door de kist van de Hoorn van Valere als een mes door boter. Was bij momenten eerder een lasapparaat. En dan de mensen die gestoken werden, werden zwart. Zoals in de boeken. Maar euhm, Loial en Uno werden toch door diezelfde dolk neergestoken in de eerste seizoensfinale ??????

Hahaha, die doet effe gewoon een adam rond de nek van haar eigen suldam. Terwijl zij nog zelf de damane is van die suldam. Hahahaha. Wat een onzin zeg.

*Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer plotholes ik tegenkom en hoe zwakker sommige beslissingen me uberhaopt lijken. Wat Moiraine op dat strand doet, is ook compleet tegen de 3 Oaths in.
 
Laatst bewerkt:
Finale was inderdaad zowel erger als beter dan gehoopt. Deze serie doet het trio wel echt héél dirty. Zelfs Rand speelt eigenlijk maar een middelmatige figurantenrol.

Bij een paar scènes (Matt met de Horn, de proclamatie van Rand) werd ik toch even emotioneel (hoe fout en zwak die proclamatie ook was tov het boek), omdat ik wel direct weer het beleefde vanuit het boek.

De Forsaken vind ik toch ook geen verbetering hoor. Enkel Moghedien lijkt een mooie upgrade gekregen te hebben.

Voor mij is het enige personage dat goed uit de verf komt in deze reeks Egwene, en in iets mindere mate Nynaeve. Al de rest wijkt zo hard af van de boeken.
 
Ik blijf erbij voor iemand die niets van de boeken kent, heeft het wel iets.

Voor iemand die de boeken gelezen heeft en die goed vindt... daar is deze versie een ontgoocheling omdat er enorm afgeweken wordt van de boeken. Wat mijn inziens toch niet echt noodzakelijk is of zou moeten zijn.

Als je het als boekliefhebben over uw hart kan krijgen om het te bekijken als een apart verhaal dat wat verbinding heeft met de boeken maar zijn eigen ding doet, dan is het wel genietbaar. Maar best dat je niet recent de boeken gelezen hebt om zo weinig mogelijk frustraties op te wekken.

Er waren toch een paar zaken waar ik met een wtf gehalte, zoals oa de bemerking van General hierboven, zat te kijken. Voor het visuele aspect was dat wel aangenaam. Maar het blijft gewoon raar. En de boekversie als je dieper doordenkt (en rekening houdt met vb de emmer water en belangrijker hetgeen ze zegt op het laatste dat ze er zeker van was dat ze dat zo als wapen kon gebruiken) dan klopt er toch iets niet.

Zeker als je dan de repercussies inbeeldt op de rest van het verhaal...
feit dat beiden suldam zijn nu gestorven... waardoor die volledige verhaallijn dat suldam eigenlijk ook damane zijn en de implicatie ervan op de seanchann gemeenschap nu volledig weg is en mogelijks dan op een andere manier weer moet ingevoerd worden of...
.

1 van de grootste ontgoochelingen hier vond ik toch wel :
het feit dat Rand niet vocht met zijn zwaard op dit punt... maar gewoon direct overging naar de force of hoe je het ook wil noemen... maar je hem ook niet zag overgeven of dergelijke meer... hetgeen wat zo prominent is in de boeken tgv de taint... zeker omdat hij nog altijd maar een beginner is en dan toch al quasi een forsaken de loef afsteekt... mooie visuals... instant gratification als dragon... maar mij leek dat toch nog altijd serieus afwijkend te zijn.

Terwijl zijn expertise met het zwaard en het feit dat hij die met het zwaard uitschakelt effectief bevestigd dat hij die zwaluw/heron echt waard is en dat dit mee bijdraagt aan het feit dat hij die burn krijgt in zijn hand later... omdat hij effectief een zwaardmeester is. Opnieuw dit was voor mij een meh / WTF moment
 
Interview met Rafe Judkins, de showrunner: https://ew.com/tv/the-wheel-of-time-season-2-finale-showrunner-interview/

Opvallende quote:
Yeah, one of the most famous quotes of the final book is it wasn't a story about him, it was about all of them. That's what we're trying to represent in that scene on top of the tower: This is not a Chosen One story just about him, it's a Chosen One story that's about all of them, and they each fit into it in their own different way. That makes it a much more interesting story. You don't know where it's going to go.

Zegt die nu echt dat hij een interessanter verhaal maakt dan Robert Jordan deed? Serieus? Of lees ik gewoon iets negatief omdat ik de man niet leuk vind?
 
Als iemand die de boeken (nog) niet heeft gelezen was die finale eigenlijk zeer genietbaar. Akkoord, het was toch wel vreemd om te zien hoe Egwene nu net haar vrijheid kreeg, leek me niet zo logisch, maar ik had wel de indruk dat ik naar een episch verhaal aan het kijken was. Bij Rings of Power voelde ik me veel minder betrokken.

Toch wel enkele trappen hoger dan het eerste seizoen alleszins.

EDIT: misschien niet het subforum ervoor, maar als ik die boeken wil kopen, bestaat daar een overkoepelende box van of is dat per 1 of per 3?
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het 2de seizoen en de laatste aflevering best sterk. Ik heb de boeken een tijd terug gelezen en vind het best te pruimen. Mijn vrouw heeft de boeken niet gelezen en zij vindt het goed.
 
EDIT: misschien niet het subforum ervoor, maar als ik die boeken wil kopen, bestaat daar een overkoepelende box van of is dat per 1 of per 3?

Alle opties bestaan :

En dan heb je ook nog andere opties om ze stuk voor stuk te kopen. 2de hands op te kop te tikken (al zijn ze niet echt goedkoop). Of gewoon stuk per stuk : https://www.standaardboekhandel.be/...&page_size=24&sort=RelevanceSb&sort_type=desc

tot zelfs : https://www.computeraidedcrafting.com/shop/the-wheel-of-time-complete-14-book-series-leather-bound
 
Ik heb de boeken nooit gelezen dus kan niet oordelen over de blijkbaar vele veranderingen die ze doorvoeren. Wat ik wel kan zeggen is dat alhoewel ik het 1ste seizoen nog lichtjes entertainend vond dat het ook veel te veel dode momenten bevatte alsook gebeurtenissen die hol aanvoelden omdat ze niet verdient werden. Er lag ook veel te veel nadruk op romantisch drama tussen personages terwijl hun interacties nogal stroef overkwamen. Bad chemistry zeg maar.

Wel ik weet niet juist hoe dat zit met dat wiel maar in het 2e seizoen hebben ze imo wel al een stuk meer hun draai gevonden. Ik hoop dat ik hier niet te veel mee tegen schenen stamp maar voor iemand die de boeken niet gelezen heeft was dit best... durf ik het zeggen? goed? 😅

Heb gewacht tot alle afleveringen uit waren en heb ze er op 3 dagen met plezier allemaal doorgedraaid. Ik moet wel akkoord gaan dat vooral Egwene's arc hier de show stal alhoewel ik eigenlijk alle personages en de weg die ze hier aflegden wel kon appreciëren.

Als ze dit niveau weten aan te houden, they can spin me right round baby. 👌
Bring on S3!
 
Je trapt zeker niet tegen schenen, mijn rants zijn ook voornamelijk gefocust op de aanpassingen van boek naar show en op zich valt de show inderdaad best te genieten. Zelfs bij een rewatch van Seizoen 1 2 jaar na datum vond ik het eigenlijk best wel goed meevallen. Dat zal bij dit seizoen nog meer zo zijn.
 
Ik had een opmerking gelezen dat van de recente fantasy series, Wheel of Time, toch er bovenuit steekt. Andere fantasy series zijn meer young adult gericht. Als je het zo bekijkt valt het idd goed mee, een mix van magie, middeleeuwse settings en helden tegen het kwaad zijn de klassieke ingrediënten met visueel spektakel.

Het contrast tussen de twee seizoenen is zeer groot, waar het eerste seizoen duidelijke mankementen had was het tweede seizoen redelijk spannend en gevuld met leuke fantasy-elementen. De vraag blijft of Amazon genoeg appetijt heeft om een vierde seizoen groen licht te geven;
 
Sluit mij helemaal aan bij de andere niet boeken lezers.

Zowel ik als mijn vriendin keken elke week enorm uit naar de volgende aflevering, terwijl seizoen 1 vaak maar op de achtergrond opstond tijdens het sporten.

Toen Egwene zich bevrijdde konden we de logica wel niet helemaal volgen. ;D Maar de gevechten gaven een heel fijne emotionele pay off.

Ik kijk alleszins enorm uit naar seizoen 3.

De acteur die Matt speelt mogen ze echter wel terug vervangen. Die kent precies maar 1 gezichtsuitdrukking.
 
Ik ben net beginnen kijken en nu 2 afleveringen ver in Seizoen 1.

Lijkt wel héél hard gestolen van LotR niet? Voor zover spoilers in deze thread nog nodig zijn van 't eerste seizoen :

Trollok is quasie hetzelfde als ork, ha nee ze kunnen niet door water gelijk die ruiters in LotR, 1 ubersterke tovenaar, fellowship vormen met z'n 6 etc.... Waarschijnlijk uit de boeken maar tot nu toe redelijk "gepikt" vind ik.
 
Ik ben net beginnen kijken en nu 2 afleveringen ver in Seizoen 1.

Lijkt wel héél hard gestolen van LotR niet? Voor zover spoilers in deze thread nog nodig zijn van 't eerste seizoen :

Trollok is quasie hetzelfde als ork, ha nee ze kunnen niet door water gelijk die ruiters in LotR, 1 ubersterke tovenaar, fellowship vormen met z'n 6 etc.... Waarschijnlijk uit de boeken maar tot nu toe redelijk "gepikt" vind ik.

Eerste boek was initieel inderdaad gebaseerd op Lord of the Rings omdat de uitgeverij dacht hiermee een groter publiek aan te spreken. Naarmate het verhaal vordert, komen er meer en meer eigen elementen in en gaat het op zichzelf staan.
 
Nielsen ratings zijn binnen voor de week van 11-17 September, dus Episode 5 WoT. Ze zijn gezakt met 18% tov E1-3 en E4 (die beiden evenveel kijkminuten hadden volgens Nielsen).
Veel mensen afgehaakt dus na Moiraine vs Lanfear.

Vanaf volgende week komt The Continental mee in de ratings en de week erna ook Gen V, kunnen we gelijk kijken of WoT de best-bekeken show is/wordt van Amazon dit Q.
 
Afgelopen nacht hebben 2 populaire Wheel of Time YouTubers (Daniel Greene en The Dusty Wheel) samen met Brandon Sanderson (de auteur die de serie afschreef nadat Robert Jordan kwam te overlijden) een live sessie gehouden waarbij ze de laatste aflevering bekeken en onderwijl hun commentaar gaven.

Er worden spoilers vermeld van alle boeken, dus ik raad het wel enkel maar aan voor zij die de boeken zelf gelezen hebben.
Kleine spoiler niet-boekgerelateerd: Brandon Sanderson is allesbehalve een fan.

 
Dit seizoen niet meer betrokken geweest dan? Bij het eerste seizoen wel en dan was hij (contractueel?) wel heel positief.

Hij zegt dat hij alle scripts heeft toegestuurd gekregen en dat hij zijn feedback gegeven heeft, maar Rafe heeft het (afgaande op de reacties tijdens de kijkbeurt) vrij vaak genegeerd blijkbaar.

Edit: ter verduidelijking, Brandon is wel fan van de CGI, kostuums,scenes en vooral de acteerprestaties. Minder van Amazon die het in 8 afleveringen per seizoen propt en de gevolgen daarvan verhaalgewijs.
 
Het is niet 100% het relevante topic, maar eigenlijk is het toch zonde en onbegrijpelijk dat er met zo'n rijk universum en uitgebreide lore nooit een deftig computerspel is gemaakt. Je kan zó veel kanten uit hiermee; MMO, (C)RPG, RTS, TBS, TPS,...
 
Terug
Bovenaan