The Wheel of Time

Prime The Wheel of Time

Seizoen 2 toch een serieuze stap voorwaarts.
Ikzelf was niet enthousiast om aan seizoen 2 te beginnen, maar heb met plezier gekeken. En mijn niet-WOT lezende vriendin is zeer enthousiast. Ik merk ook aan "mijn cirkel" dat blijkbaar alle lezers ook een heel stuk positiever te zijn.

Het is anders en ik heb me er over gezet (anders moest ik gewoon stoppen) en vind daardoor sommige alternatieven die ze gebracht hebben wel gewoon echt goed. De laatste ep vond ik bvb echt sterk. En uiteraard had ik graag een gevecht in de hemel gezien met daaronder een epische strijd tussen Hawking zijn leger en de witmantels. Maar dit was gewoon een echt goed alternatief met nog steeds een eerste blik op Hawkings en Brigitte.
 
Hawking is de vermaarde Britse fysicus en geleerde.
Hawkwing is de fictieve uber generaal in het Rad des Tijds.

Vond je vriendin de helden van de Hoorn dan duidelijk overgebracht? Waar die plots vandaan kwamen, waarom het belangrijk was dat de Hoorn naar Rand ging maar nadat Mat er op geblazen heeft, er eigenlijk niets meer van gezegd wordt?
 
Hawking is de vermaarde Britse fysicus en geleerde.
Hawkwing is de fictieve uber generaal in het Rad des Tijds.

Vond je vriendin de helden van de Hoorn dan duidelijk overgebracht? Waar die plots vandaan kwamen, waarom het belangrijk was dat de Hoorn naar Rand ging maar nadat Mat er op geblazen heeft, er eigenlijk niets meer van gezegd wordt?
Idd een goeie vraag, zoals er wel vaker zaken onderbelicht zijn gebleven gedurende de 2 seizoenen. Ik weet bob nog altijd niet goed wie/wat de Whitecloaks zijn, waar ze voor staan, wat hun intenties zijn, allez eigenlijk niets weet ik er van maar ze zijn wel belangrijk in het verhaal blijkbaar
 
Idd een goeie vraag, zoals er wel vaker zaken onderbelicht zijn gebleven gedurende de 2 seizoenen. Ik weet bob nog altijd niet goed wie/wat de Whitecloaks zijn, waar ze voor staan, wat hun intenties zijn, allez eigenlijk niets weet ik er van maar ze zijn wel belangrijk in het verhaal blijkbaar
Ik wijt dat ook wel wat aan het medium, je kan uiteindelijk maar zoveel uitleg en worldbuilding in een televisieserie steken voor mensen dat overdreven en traag gaan vinden. Dat lijkt me nu wel een punt van kritiek bij heel veel verfilmingen.
 
Naar mijn gevoel hadden ze voor het tempo dat ze gebruiken nog intensiever moeten snoeien in verhaallijnen en personages. Voor mij voelt het met momenten nog altijd aan alsof ze te veel willen vertellen in te weinig tijd, wat het moeilijk maakt om te volgen of echt mee te leven met personages.
 
Naar mijn gevoel hadden ze voor het tempo dat ze gebruiken nog intensiever moeten snoeien in verhaallijnen en personages. Voor mij voelt het met momenten nog altijd aan alsof ze te veel willen vertellen in te weinig tijd, wat het moeilijk maakt om te volgen of echt mee te leven met personages.
Idd jammer dat ze het persé wouden bundelen in 8 aflevering. Al moet ik zeggen dat het in seizoen 2 wel beter is qua pacing dan in seizoen 1 waar het echt van de hak op de tak was
 
Hawking is de vermaarde Britse fysicus en geleerde.
Hawkwing is de fictieve uber generaal in het Rad des Tijds.

Vond je vriendin de helden van de Hoorn dan duidelijk overgebracht? Waar die plots vandaan kwamen, waarom het belangrijk was dat de Hoorn naar Rand ging maar nadat Mat er op geblazen heeft, er eigenlijk niets meer van gezegd wordt?

Het hielp waarschijnlijk dat ik heel enthousiast zat uit te leggen wie het waren.
Maar volgens mij werd er eerder wel aangehaald waarvoor de hoorn diende. En het naar Rand gaan, was gewoon iets waar Loial owv de geschiedenis vanuit ging en wat gewoon fout bleek te zijn. Soms denk ik dat we (want ja, ook ik deed dat tijdens seizoen 1 geregeld) te veel nadenken over dingen waarom sommige (!) casual viewers niet mee bezig zijn.

En ja, dat het allemaal wat te snel gaat, kunnen we het allemaal over eens zijn. Na ep. 6 zei ik nog tegen mijn vriendin dat ik me echt afvroeg hoe ze dit nog in 2 eps gingen fiksen. Het is ze gelukt, maar simpel was het niet.
 
Seizoen 2 uitgekeken en toch echt wel een hele stap vooruit. Ik blijf de keuze van acteurs erg goed vinden en ze vertalen de wereld wel goed naar beeld vind ik.
Ik stoor me niet zozeer aan de aanpassingen (zit zelf aan boek 4), maar wel aan de logica van sommige zaken. Vooral in de finale zijn er gewoon heel wat zaken die echt niet kloppen, of je de boeken nu kent of niet.

Hoezo kan Egwene de adam rond de nek van haar suldam doen, terwijl ze in de eerdere (sterke) aflevering nog eens geen kan water kon aanraken?
Hoezo heeft Rand plots volledige controle over zijn kracht om Turak aan te vallen?
Waarom liggen Nynaeve (als suldam verkleed!) en Elayne de helft van de tijd niets te doen op een marktplein, terwijl ze niet eens worden aangevallen of wat dan ook?
Waarom laten ze Perrin plots met rust na het doden van Hopper?
Hoezo heeft de dolk van Shadar Logot plots extra krachten?
Waarom staat er een mooi opgesteld rijtje Seanchan te wachten op Mat en waarom zou hij hiervoor op de hoorn moeten blazen?
Waarom duiken de Seachan plots op bij Lan en Moiraine op het strand? Waar komen ze vandaan? Wat doen ze daar?
Waarom laat Ishamael alles op die toren gewoon gebeuren?

Zo veel vragen, zo weinig antwoorden :crazy:.
 
Naar mijn gevoel hadden ze voor het tempo dat ze gebruiken nog intensiever moeten snoeien in verhaallijnen en personages. Voor mij voelt het met momenten nog altijd aan alsof ze te veel willen vertellen in te weinig tijd, wat het moeilijk maakt om te volgen of echt mee te leven met personages.

Het is te lang geleden (15+ jaar) voor me sinds ik de boeken heb gelezen om met veel autoriteit te spreken maar ik heb nooit ingezien hoe ze dat verhaal effectief in een TV-scenario dachten te gieten.

Mijn favoriete verhaallijn dit seizoen was die van Egwene. Ik vond haar in die rol eigenlijk zeer goed. Ook de actrice die haar antagonist speelde deed dat goed vond ik.
 
Ik vind het vooral jammer omdat series als GoT (toch de eerste seizoenen) en HotD hebben aangetoond dat een fantasy-serie perfect kan aanslaan wanneer je meer je tijd neemt om te vertellen, om dialooggedreven te zijn. Ik heb bij WoT (los van de zwakke adaptatie) dezelfde kritiek als bij Rings of Power: te veel willen tonen en vertellen in te weinig tijd, waardoor je minder connecteert en meeleeft met de personages, waardoor je soms dialogen hebt die op niets slaan en waardoor sommige scènes te "scripted" lijken (bvb de Seancheans bij Moiraine). Toevallig twee Amazon reeksen.

Het hoeft ook niet te verbazen dat de beste stukken dit seizoen de scènes met Egwene waren. Daar namen ze de tijd.

Als liefhebber van de boeken zou ik nog meer trimmen van het verhaal lastig vinden, maar als ik zie wat ze allemaal ook in S3 willen verwerken denk ik toch dat ik ze liever minder verhaallijnen en personages zie uitwerken, die dan wel goed uitgediept worden, dan al die glorieuze verhaallijnen maar 2 minuten screentime te geven en er een soepje van te maken.
 
Het is eindelijk gelukt om alles te kijken (terug bij season 1 gestart) en ik he het topic hier ook even snel bij
gelezen.

Ik moet zeggen dat ik seizoen 2 echt tof vond. Er waren wel wat vreemde keuzes bij en zaken die wat beter uitgelegd konden worden maar over het algemeen vond ik heel leuk om naar te kijken. Ik ben absoluut geen kritische tv/film kijker... ik ben ook super snel enthousiast en heel vergevend met adaptaties. Ik vind het heel leuk om iemand anders zijn benadering van een verhaal te zien en wat hij/zij er uit haalt.

Ik vind het extra verhaal dat ze Moiraine hebben gegeven juist boeiend en leuk... Maar van wat ik heb gelezen is zij een van mijn favoriete personages dus misschien dat het daar ook wat mee heeft te maken.

De serie heeft mij ergens w weer zin gegeven om de boeken verder te lezen maar ik vind boek vier al zo moeilijk om door te raken. Robert Jordan is een fantastische verhalenverteller maar helaas geen goede schrijver / had een betere editor nodig.
 
US kijkcijfers voor het ganse seizoen zijn beschikbaar (betreft aantal miljoenen minuten de show bekekend werd):

WeekSeason 1Season 2
11163m515m
2663m515m
3537m423m
4509m531m
5467m416m
6638m430m

Week 1 zijn Episodes 1-3.
Week 2 is Episode 4.
...
Week 6 is Episode 8.

De cijfers zijn voor de eerste 3 dagen na de aflevering gedropped wordt, want het gaat van Maandag t/m Zondag en WoT komt op donderdag uit.

Heel veel kijkers afgehaakt tijdens/na seizoen 1. Kijkersaantal in seizoen 2 blijft wel vrij consistent. Wat me ergens wel logisch kijkt. Als je de verschrikking van de eerste seizoensfinale kan overleven, zal dit seizoen je weinig slechter doen voelen.
 
Ik lees die cijfers toch niet echt positief tbh. als je een potentieel had van 1163m en je kan in je 2e seizoen nog maar 430m overhouden hiervan ja dan hoop ik echt dat dit voldoende is voor de bazen daar. Hoe zat dat bij de eerste 2 seizoenen van bv GoT? Hoe is LOTR:ROP ontvangen daar kwa kijkcijfers? Waar vind je die cijfers?
Ik hoop echt dat ze doorzetten met deze serie want persoonlijk vind ik het wel een zeer goede serie geworden waar ik wekelijks naar uitkeek om te kijken (seizoen 2 toch, ik vond seizoen 1 eigenlijk gewoon puur B niveau)
 
Ik lees die cijfers toch niet echt positief tbh. als je een potentieel had van 1163m en je kan in je 2e seizoen nog maar 430m overhouden hiervan ja dan hoop ik echt dat dit voldoende is voor de bazen daar. Hoe zat dat bij de eerste 2 seizoenen van bv GoT? Hoe is LOTR:ROP ontvangen daar kwa kijkcijfers? Waar vind je die cijfers?
Ik hoop echt dat ze doorzetten met deze serie want persoonlijk vind ik het wel een zeer goede serie geworden waar ik wekelijks naar uitkeek om te kijken (seizoen 2 toch, ik vond seizoen 1 eigenlijk gewoon puur B niveau)

GoT was het omgekeerde. Seizoen 1 Episode 1 is pretty much de slechtst bekeken episode en bij het einde van seizoen 2 hadden ze dubbel zoveel kijkers.

In principe wordt de serie wel verlengd, het blijft de best bekeken TV-show van Amazon Prime dit jaar en was in vergelijking met de concurrentie ook niet zo duur om te maken.
 
Ik ben dan ook maar eens aan het tweede seizoen begonnen (Yellowjackets en Gen V zullen nog even moeten wachten).
Eerste aflevering was al zeker niet verkeerd, zal wel even wennen worden aan de nieuwe acteur die Mat speelt.
 
Terug
Bovenaan