The Road to the World Cup 2026

Wel binnenkort zal de Fifa ons wel WK's met 64 bezorgen, als we nog 2-3 extra Europese plaatsen krijgen of zo dan is het zelfs voor Italië moeilijk om te falen.

los daarvan: https://sporza.be/nl/2025/06/11/met...aks-bij-op-het-wk-voetbal-2026~1749620013026/

Ik ga wel genieten van de folklore, het enthousiasme, de fans, ... van al die landen. uiteraard dienen de groepstages en zelfs de 2e rond om het kaf van het koren te scheiden, en alle matchen bekijken wordt onmogelijk.

Voor mij is dat prima, Zuid Afrika kan daar enkel zijn omdat er nu meerdere Afrikaanse landen kunnen zijn, Ik kwam onlangs een Uzbeekse manager van een grote warenhuisketen daar tegen en die vertelde me dat het land gewoon gaat stil staan tijdens het WK, die zijn gewoon super trots dat ze hun land kunen zien schitteren. Oezbekistan komt anders niet echt in het nieuws hé.

Dat is op de Olympische spelen ook zo, 3 kwart van de atleten is daar enkel om deel te nemen, als je een groot mondiaal sport evenement wilt, dan is dat onvermijdelijk.

Dan neem er met plezier bij dat er matchen zijn als Saudi Arabië vs Curacao waar buiten die 2 landen niemand in geïnteresserd is, overigens Belgë – Nieuw Zeeland daar gaat de neutrale voetbalkijker ook niet voor thuis blijven

Italië ook Europees kampioen geworden met een ploeg die individueel naar mijn mening minder was dan de onze toen.
Gewoon een relatieve strontploeg, op het middenveld na. Maar wij deden weer opendeurdag op het middenveld. Ik zie zo nog die belachelijke ruimte van de middenstip tot de Italiaanse linkerflank met Tielemans die noodgedwongen op dat moment rechtsmid moest depanneren en kinderlijk werd uitgeschakeld.

Bah bah bah.

64 is ook logischer dan 48 eigenlijk. En ik denk wel dat het meest logische is als je het aantal Europese en Afrikaanse teams doet toenemen (want daar zit de meeste kwaliteit qua landen die nu niet zijn geplaatst), en ook wel een klein beetje Azië (maar dat zal in de praktijk vooral Arabische landen worden).

2030 en 2034 zal wel nog altijd met 48 gespeeld worden.

Blijft nu wel nog de vraag wat ze met Iran zullen uitspoken.
Als men naar de wereldranglijst kijkt en geen rekening houdt met dat het team uit Azië moet zijn, dan kan Italië de plaats innemen. Maar het meest waarschijnlijk is de VAE gezien Irak zich plaatste.

Wat ook nog kan is Syrië (hoogstgeplaatst Aziatische land op de wereldranglijst na VAE en Oman indien die 2 landen door de oorlog niet kunnen), nadien volgt Bahrein en Thailand (dat China voorbijstak). Maar Indonesië is het enige andere land op VAE en Oman dan na die ook de laatste fase van de kwalificatierondes haalde. Maar normaal gezien ga ik er vanuit indien Iran afzegt dat de VAE gewoon wel zal kunnen meedoen en dat lijkt mij het meest logische.

Twee maand is nog lang, er kan nog veel gebeuren met de oorlog in tussentijd en de situatie in Dubai kan tegen dan alweer genormaliseerd zijn (of men vindt een andere oplossing) en Iran kan ook gewoon nog beslissen om mee te doen natuurlijk indien de oorlog afgehandeld wordt.

heeel kort voor de bocht.

ze spelen op verplaatsing, staan met een man minder. dan is nog 3 keer aan de andere kant komen zelfs nog een prestatie.

zoals marcel zegt, ik vind het een slecht systeem hoor. zweden met amper 2 punten zit er wel bij, omdat ze es in de nations league het geluk hadden in een goede groep te zitten :rolleyes:
Tja dat is de risico die je als speler neemt op die moment eventjes van achter tackelen tegen de benen van de andere speler, terechte rode kaart eigen schuld dikke bult.

Ik heb ook de match Wales tegen Bosnië gezien. Ook daar was Wales op voorsprong gekomen maat ze hebben geen bus geparkeerd bij de goal ze bleven en aanvallen en verdedigen.

Ik heb ook de match Wales tegen Bosnië gezien. Ook daar was Wales op voorsprong gekomen maat ze hebben geen bus geparkeerd bij de goal ze bleven en aanvallen en veverdedigen.
Tja en wat heeft wales dat opgeleverd?...

Overigens speelde wales ook thuis.

Laatst bewerkt:
Net enkele simulaties gedaan.

Als je de groep wint, ligt de weg naar de kwartfinale eigenlijk wagenwijd open want in de volgende rondes krijg je dan in principe geen toppers (tenzij upsets in de groepsfase in die andere groepen natuurlijk). Spanje in de kwartfinale zou vooraf toch altijd het realistische doel moeten zijn.

Net enkele simulaties gedaan.

Als je de groep wint, ligt de weg naar de kwartfinale eigenlijk wagenwijd open want in de volgende rondes krijg je dan in principe geen toppers (tenzij upsets in de groepsfase in die andere groepen natuurlijk). Spanje in de kwartfinale zou vooraf toch altijd het realistische doel moeten zijn.
We hadden moeite met de VS en Japan ten tijde dat we sterker waren. Wat gaan we doen tegen soortgelijke tegenstanders nu? Tenzij je tegen de zwakste twee ploegen komt in 1/16 en 1/8.

Er zijn Italiaanse tieners die nog nooit hun land op een WK hebben zien spelen :rofl:.

eerlijk is eerlijk: we hadden geen moeite met de VS, ware het niet dat Tim Howard alles tegen hield. Kon even goed 20-2 geweest zijn, die match

eerlijk is eerlijk: we hadden geen moeite met de VS, ware het niet dat Tim Howard alles tegen hield. Kon even goed 20-2 geweest zijn, die match
Dus, moeite om te scoren. Nog altijd de essentie om een match te winnen.
Was er ook geen reuzekans voor de Amerikanen aan het einde van de reguliere speeltijd?

Dus, moeite om te scoren. Nog altijd de essentie om een match te winnen.
Was er ook geen reuzekans voor de Amerikanen aan het einde van de reguliere speeltijd?
Sure, maar die match tegen de Amerikanen was echt wel zo'n match die je 9 op de 10 keer met 5-0 ofzo wint. De match tegen Japan was veel meer een dubbeltje op zijn kant.

Ik sta daar redelijk apart in denk ik maar ik had bij die match tegen Japan eigenlijk nooit echt het gevoel dat we die konden verliezen, tenzij even na die 0-2.
Zelfs bij die 0-1 en 1-2 de hele tijd het idee van "och sebiet wat doorduwen en dan gaan we erover". De hele tijd de indruk dat flaterman Kawashima zijn wereldmatch niet kon blijven duren, ook geholpen doordat we echt wel overwicht hadden en Hazard en co al eens de paal raakten enzo.
Ontlading bij de 3-2 was bij mij zo groot niet, was meer van "goed dat we er geen verlengingen voor nodig hebben, dan hebben we meer rust".

De cijfers gaven dat ook aan: 57% balbezit, 24 schoten tegen 11 (8-4 on-target). Het was onverdiend dat Japan zo lang standhield.

Maar tegen de VS inderdaad nog meer relaxed.

In die simulatie kwam ik uit tegen Bosnië in de 16e finales (als een beste 3e) en Turkije of Algerije in de 8e finales. Dit gaat natuurlijk uit van geen upsets in de andere groepen (hetgeen ook geregeld net wel gebeurt).

Tja, als je in vorm bent, heb je toch gewoon een goede kans om zo een matchen te winnen. Als ze niet in vorm zijn, kunnen ze evengoed ook gewoon al niet 1e eindigen in die poule hoor. Egypte en Iran zijn geen walkovers, zo bleek ook al tijdens het voorbije WK tegen Canada en Marokko (tegen Kroatië waren ze toen net wel heel goed, maar waren ze gewoon zeer inefficiënt).

Met een goed niveau, dat ze zeker nog gehaald hebben recent (thuis tegen Oekraïne bv. een van de beste voorbeelden) is er veel mogelijk door een in principe gunstig traject na de 1e ronde.

Ik sta daar redelijk apart in denk ik maar ik had bij die match tegen Japan eigenlijk nooit echt het gevoel dat we die konden verliezen, tenzij even na die 0-2.
Zelfs bij die 0-1 en 1-2 de hele tijd het idee van "och sebiet wat doorduwen en dan gaan we erover". De hele tijd de indruk dat flaterman Kawashima zijn wereldmatch niet kon blijven duren, ook geholpen doordat we echt wel overwicht hadden en Hazard en co al eens de paal raakten enzo.
Ontlading bij de 3-2 was bij mij zo groot niet, was meer van "goed dat we er geen verlengingen voor nodig hebben, dan hebben we meer rust".

De cijfers gaven dat ook aan: 57% balbezit, 24 schoten tegen 11 (8-4 on-target). Het was onverdiend dat Japan zo lang standhield.

Maar tegen de VS inderdaad nog meer relaxed.

Idem. Bij de 0-2 voor Japan weet ik ook nog heel goed dat ik dacht: "dit komt nog wel goed". Ook al was het natuurlijk vooraf ondenkbaar dat we daar op 0-2 achterstand gingen komen. Zoals je aangeeft met de cijfers, was het ook gewoon heel duidelijk wie de betere ploeg was.

Brazilië en Frankrijk waren daarentegen zenuwslopende nagelbijters :shutup:

Terug
Bovenaan