The Odyssey

Als ik er toch niets van ga merken, kan ik natuurlijk even goed gewone IMAX kiezen :D.

Maar effen serieus, wat is het verschil tussen 70mm (analoog) en normale (digitaal) IMAX? Als het puur het analoge is, en dus de intrinsieke verschillen (hogere resolutie, analoge kleuren, etc) dan ga ik toch voor digitaal dan. Ik kan me niet inbeelden dat het verschil zo groot is. En het enige dat ik wellicht direct ga merken zijn de kleine beschadigingen in analoog, net zoals ik eigenlijk CD/flac absoluut verkies boven vinyl.
Er is maar één IMAX zaal in Brussel en het zal altijd de 70mm versie zijn (bij die film). Als je de gewone IMAX versie wil zien moet je dus naar een andere cinema gaan.

De aspect ratio is verschillend, je gaat een deel van het beeld boven en onder verliezen wanneer je naar de standaard niet-Imax versie gaat kijken. Het is dus niet louter de resolutie die hoger is ofzo.
De gamification van de film industrie. Platform exclusive content en je moet de deluxe versie kopen voor het volledige beeld. Pure waanzin eigenlijk. 😅

Persoonlijk hoop ik dat die hype snel sterft en dat we in de toekomst het volledige beeld krijgen op alle schermen. Elke zaal, zeker die met laser projectie, zou deze film in al zijn glorie moeten krijgen.

De gamification van de film industrie. Platform exclusive content en je moet de deluxe versie kopen voor het volledige beeld. Pure waanzin eigenlijk. 😅

Persoonlijk hoop ik dat die hype snel sterft en dat we in de toekomst het volledige beeld krijgen op alle schermen. Elke zaal, zeker die met laser projectie, zou deze film in al zijn glorie moeten krijgen.
Ik zal er niet bij moeten zeggen dat die 70mm versie wellicht nog een paar euro meer zal kosten dan de gewone Imax versie, en in Brussel heb je de optie niet om voor de reguliere imax te gaan dus het is altijd volle pot als je voor Imax gaat
:)

31,2€ in 70mm IMAX in Brussel, en de meeste vertoningen zijn dan nog uitverkocht ook (of je hebt een crappy plaats). Zelfs voor een dikke week vooruit nog uitverkocht ...

Anderzijds, ik ga niet zo vaak naar de cinema, als ik dan ga kijk ik niet op een euro, maar toch.

Er is ook nog Antwerpen en Hasselt he. Ik ben trouwens van West-Vlaanderen, dus wellicht wordt het gewoon Brugge :p.
Die in Brussel is de enige volwaardige Imax in België. De andere Imax-schermen zijn kleiner en zijn er gekomen nadat Imax de eisen voor schermafmetingen heeft versoepeld.

Ik heb de Kinepolis site bekeken en het is niet enkel een week vooruit maar zelfs tot dinsdag 11 augustus al goed gevuld. The End of Oak street, de "volgende" IMAX film is vanaf 12 augustus maar de vraag is of Kinepolis Brussel die moet/gaat vertonen in IMAX. Odyssey lijkt veel zekerder qua verkoop.

Met enkel schermen 70mm IMAX in Londen, Montpellier of Praag zullen buitenlanders afzakken naar Brussel en dus die zitjes innemen. Ze hoeven niet eens met veel af te komen want zijn amper 400 zitjes.

Ik zou hem graag nog zien voor ik vertrek deze zondag, maar wordt nipt alé
Hoe was de soundtrack trouwens? Daar lees ik precies niet veel over?
Als gigantische fan van het bombastische werk dat Zimmer al heeft geleverd voor Nolan.. denk ik dat de shift naar Göransson enkel maar positief is geweest. In het verleden teerde hij als filmmaker soms ook teveel op de soundtrack. Nu veel minder voorgrond en super aanwezig. Zeer unieke soundscapes. Ik denk dat ge aangenaam verrast gaat zijn. Maar het is bijna de letterlijke tegenpool van Zimmer in deze film. Dunkirk ging Zimmer volgens mij ook nooit meer overtreffen dus da's denk ook wel een mooi eindpunt voor beide heren.

Als ik er toch niets van ga merken, kan ik natuurlijk even goed gewone IMAX kiezen :D.

Maar effen serieus, wat is het verschil tussen 70mm (analoog) en normale (digitaal) IMAX? Als het puur het analoge is, en dus de intrinsieke verschillen (hogere resolutie, analoge kleuren, etc) dan ga ik toch voor digitaal dan. Ik kan me niet inbeelden dat het verschil zo groot is. En het enige dat ik wellicht direct ga merken zijn de kleine beschadigingen in analoog, net zoals ik eigenlijk CD/flac absoluut verkies boven vinyl.
Cd/flac for life. Dood aan vinyl hipsters.
Nu ge gaat wel een frame hier en daar opmerken met een plukske baardhaar van de heer Nolan, of wat het ook mag zijn. Op 3u tijd als ik meer dan 10 keer zoiets heb opgemerkt zal het veel zijn.
Is er geen airco in Kinepolis?
Ik denk dat er net voor de screening werd vermeld dat het niet optimaal werkte.. mijn Frans is kaka. De lobby was best nog ok qua temperatuur, maar de zaal was direct +5 graden en die heeft een ganse dag gedraait van 09u s'ochtends.. dus ik had het wel verwacht. Had ook vele liever s'ochtends opgekomen. Oh well.

Geen plaspauze btw. Geen idee of dit was wegens laatste vertoning. Mijn spastische reet mocht na een uur al gaan sjorren😬

Laatst bewerkt:
Ik heb de Kinepolis site bekeken en het is niet enkel een week vooruit maar zelfs tot dinsdag 11 augustus al goed gevuld. The End of Oak street, de "volgende" IMAX film is vanaf 12 augustus maar de vraag is of Kinepolis Brussel die moet/gaat vertonen in IMAX. Odyssey lijkt veel zekerder qua verkoop.

Met enkel schermen 70mm IMAX in Londen, Montpellier of Praag zullen buitenlanders afzakken naar Brussel en dus die zitjes innemen. Ze hoeven niet eens met veel af te komen want zijn amper 400 zitjes.
Ze zullen hem dan wel nog even blijven draaien in de IMAX in Brussel denk ik. Zolang ze die zaal vol krijgen.

Bestaat er online ergens een voorbeeld van dat verschil? Want ik heb al enkele films gezien in IMAX en die waren qua beelden toch allemaal top hoor. Wat mis ik, als ik naar de gewone IMAX film ga zien? Jouw vergelijking met een oude polaroid foto en die van mijn iPhone 16 vind ik oprecht sterk.

Is er nu echt zo'n verschil in ervaring tussen IMAX 70mm en IMAX?
Maar effen serieus, wat is het verschil tussen 70mm (analoog) en normale (digitaal) IMAX?
Tja, hoe meet je het verschil tussen analoog en digitaal?

Puur technisch vind ik dit wel een duidelijke gids, Ryan Coogler die spreekt over verschillende populaire pellicule formaten, welke ze gebruikten voor Sinners en dan de verschillende versies die je kon gaan zien in de bioscoop. Voor The Odyssey gaat het dus over de IMAX 70mm met 15 perforaties, en gelukkig is de lijst waar je dat geprojecteerd kan zien, langer geworden sinds die video gemaakt werd.

Maar als toeschouwer is het echte verschil tussen analoog en digitaal eerder gevoelsmatig. Ik hou zelf veel meer van filmprojectie omdat dat meer levend en tactiel aanvoelt. De grain op het beeld is helemaal willekeurig, kleuren springen er beter uit, en daarbij komt ook nog het technische aspect van de film en de projectie, zoals het wisselen van de spoelen (cigarette burns!) en het feit dat je niet naar nullen en eentjes zit te kijken maar wel naar een chemische emulsie en dat wekt (bij mij althans) een ander gevoel op. De ervaring is anders, en het is er een die ik koester.

Maar ik ben er zeker van dat die verschillen veel andere filmkijkers koud laten...

Ja voor mij is het vooral wat een fucking groot scherm zeg. Oh man, Anne Hathaway heeft kleine snorhaartjes. Still would hit it.

Tja, hoe meet je het verschil tussen analoog en digitaal?

Puur technisch vind ik dit wel een duidelijke gids, Ryan Coogler die spreekt over verschillende populaire pellicule formaten, welke ze gebruikten voor Sinners en dan de verschillende versies die je kon gaan zien in de bioscoop. Voor The Odyssey gaat het dus over de IMAX 70mm met 15 perforaties, en gelukkig is de lijst waar je dat geprojecteerd kan zien, langer geworden sinds die video gemaakt werd.

Maar als toeschouwer is het echte verschil tussen analoog en digitaal eerder gevoelsmatig. Ik hou zelf veel meer van filmprojectie omdat dat meer levend en tactiel aanvoelt. De grain op het beeld is helemaal willekeurig, kleuren springen er beter uit, en daarbij komt ook nog het technische aspect van de film en de projectie, zoals het wisselen van de spoelen (cigarette burns!) en het feit dat je niet naar nullen en eentjes zit te kijken maar wel naar een chemische emulsie en dat wekt (bij mij althans) een ander gevoel op. De ervaring is anders, en het is er een die ik koester.

Maar ik ben er zeker van dat die verschillen veel andere filmkijkers koud laten...
Die 70mm en 15 perforaties is voor mij allemaal Chinees, maar als ik het goed begrijp is IMAX 70mm 16K terwijl de reguliere IMAX maar 4-6K resolutie is. Ongeveer 3 keer hogere resolutie dus. Aangezien het analoog is, hebt ge niet echt pixels in feite zoals bij een digitale versie.
Overigens heb ik nog nooit echt het gevoel gehad dat ik de pixels zag bij een film in de cinema.

Bestaat er online ergens een voorbeeld van dat verschil?
Het probleem is dat je die verschillen niet gaat kunnen ervaren in een online video omdat een online video jou een digitaal beeld geeft. Filmprojectie is ontwikkeld voor projectie in een uitgeruste filmzaal en dat zijn de enige omstandigheden waarin je dat kan beoordelen. De vergelijking met een digitale foto en een Polaroid is ergens wel accuraat, maar dan ook weer niet omdat Polaroid net een type film is dat, ondanks zijn onmiskenbare charme, technisch heel beperkt is. Er zijn veel andere commerciële fotografie formaten uit de pre-digitale periode die dat beter kunnen illustreren omdat die negatieven 35mm breed zijn, wat overeenkomt met het formaat dat ook in de overgrote meerderheid van de filmproductie gebruikt wordt (werd). Even gaan zoeken op zolder of bij je ouders thuis en je vind wel wat foto's terug die daarmee getrokken zijn. Dat ziet er gewoon totaal anders uit en komt anders het oog binnen dan een digitale foto op een scherm zien.

Ik heb Dune 2 gezien in Brussel, was dat IMAX of IMAX 70mm? Ik dacht altijd dat IMAX gewoon dat heeeel hoog scherm was en dat een ‘gewone’ film eerder breedbeeld is zoals jouw smartphone horizontaal

Net buiten (zaal met 3 andere mensen in en ligzetels, loved it :love: )

Dikke film, prachtige shots, top geluid. Over het goede kunnen we nog lang doorbomen, maar 't is teveel om op te noemen. Casting vond ik ook echt goed.

Voor mij enkele (kleine) minpunten:
De pacing vond ik niet altijd even goed en in sommige shots merk je wel dat het in IMAX gefilmd is om dan stukken eruit te knippen voor de "gewone" digitale versie. Eens ge begint te letten op gezichten waarvan de kruin maar half in beeld komt kunt ge het niet meer missen :p

Voor de mensen die het "woke" stuk willen missen, doe ongeveer 5 minuten u ogen dicht en skip 20 lijnen tekst, en ge kunt nen topfilm toch nog zien.

Wel oppassen voor de
twéé zwarte prinsessen

Die 70mm en 15 perforaties is voor mij allemaal Chinees, maar als ik het goed begrijp is IMAX 70mm 16K terwijl de reguliere IMAX maar 4-6K resolutie is. Ongeveer 3 keer hogere resolutie dus. Aangezien het analoog is, hebt ge niet echt pixels in feite zoals bij een digitale versie.
Overigens heb ik nog nooit echt het gevoel gehad dat ik de pixels zag bij een film in de cinema.
Dat van die 16K is maar een benadering he. Die "16K" slaat zogezegd op het aantal pixels in het scherm, ongeveer 16000 in de breedte. Maar dat houdt natuurlijk geen steek als we over pellicule bezig zijn want dat bevat geen pixels omdat het analoog is, het beeld is het resultaat van een lange reeks chemische emulsies die aan een rotvaart door een lichtstraal wordt gejaagd en dat is dus waar je naar zit te kijken. Niks digitaal, niks pixels, gewoon wat chemie, fysica en de rest is movie magic!

Misschien de prijs er ook wel eens bij vermelden, ook niet onbelangrijk in deze tijden. Heeft Kinépolis de tickets wel of niet betaald?

Even opgezocht voor The Odyssey van komende week:
  • € 31,20 voor de IMAX 70mm van Kinépolis te Brussel.
  • € 21,20 voor de digitale IMAX van Kinépolis te Hasselt (Antwerpen zal wel iets duurder zijn vermoed ik)
  • € 16,00 (en ik raad iedereen Kinépolis af, en als je IMAX wilt, steek gerust de grens over) voor de digitale IMAX van Pathé in Eindhoven.
  • De prijs voor mijn maandelijkse, gewone filmbezoekjes: € 9 à € 14 naargelang hoe ik het aanpak.
Ik heb als filmliefhebber nu ook al wel een paar films in IMAX (de gewone) gezien, en vond het eerlijk gezegd de meerprijs absoluut niet waard. Misschien dat ik ooit wel eens naar Brussel afzak voor die 70mm, maar die prijs: holy flying f*ck.

De CEO van Kinépolis dankt u allen voor zijn royale bonus, en geeft u nog wat extra hoge woekerprijzen op snacks erbovenop.
Ik ben oud genoeg om mij nog de tijd te herinneren dat ik voor € 4 à 6 naar de cinéma kon (Euroscoop) ...

Terug
Bovenaan