The Odyssey

En zijn er daarnaast ook geen vereisten voor de audio in IMAX ? Ik dacht dat IMAX een 12-kanaals audio track heeft.
IMAX Digital (en 70mm) hebben idd 12 kanalen. De oude Xenon maar 6 kanalen maar die zijn er niet in ons land.

Ik vond overigens dat ook Pathé Charleroi en Kinepolis Luik ook IMAX hebben, helaas enkel gedubd Frans voor L'Odyssée. Dat zal uit Vlaanderen geen volk trekken. In tegenstelling tot Kinepolis Brussel zijn de zalen wel leeg 😂 Genoeg plek de eerstkomende dagen.

eigenlijk wel raar, zo'n film waar het meer gaat over de camera's en de aspect-ratio dan over de film zelf.
nochtans ook de moeite waard.

Ja, maar als het over puur aspect ratio zou gaan, is er natuurlijk weinig IMAX aan. Ik dacht dat de essentie juist ligt in die enorme hoogte (vertikaal) die je krijgt bij die aspect ratio als je de hele breedte van de zaal gebruikt. Zag op dat vlak nog iets grappig op Facebook waar iemand zei dat je je TV ook op 4:3 zou kunnen zetten :D.
En zijn er daarnaast ook geen vereisten voor de audio in IMAX ? Ik dacht dat IMAX een 12-kanaals audio track heeft.
Het is een heel kluwen omdat je IMAX film, IMAX cameras, IMAX projectoren en IMAX zalen hebt en in die verschillende categorien heb je dan vaak nog is verschillende standaarden. Zeker een IMAX zaal is meer een marketing label omdat het eigenlijk niets zegt over wat voor scherm, aspect ratio, audio of projector je voorgeschoteld krijgt.

IMAX film heeft idd 12 kanaals audio en die is super maar persoonlijk heb ik liever Atmos die met een plafond van 128 kanalen een waanzinnig precies soundscape kan opwekken. Echter heb je ook daar weer voor en nadelen want IMAX gaat dan weer luider en dieper in bass. Hardwarematige is er eigenlijk niet zo veel verschil. Het zit eerder in software in de gebruikte audio codec en de verschillende accenten die in de soundmix gelegd worden. Je kan beide audio types in dezelfde zaal afspelen.

Mijn ideale versie zou zijn; 1.43 digitale laser projectie met Dolby Atmos op een gigantisch scherm zoals dat in Brussel. Sorry 🤓

eigenlijk wel raar, zo'n film waar het meer gaat over de camera's en de aspect-ratio dan over de film zelf.
nochtans ook de moeite waard.
Die formaten wildgroei is iets typisch Nolan geworden maar idd misschien geen slecht idee om al dit techgezwam af te splitsen naar een aparte thread.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ze dichter bij 12 augustus gaan inschatten of ze een nieuwe film in de IMAX-zaal gaan tonen of dat ze toch Odyssey blijven vertonen (met die uiverkochte zalen mss wel). Aangezien het snel weg is is het mss zaak om elke dinsdagochtend te gaan kijken als ze hun programmering verversen.

Terug
Bovenaan